: :  R E C E N Z E  : :  AH-64D „LONGBOW APACHE“

Měřítko: 1/48
Výrobce: Hasegawa
Katalogové číslo: PT23
Dovozce: MPM, s.r.o.
Počet dílů: 255 plast, 35 čirých
Cena: 1 199 Kč


 

Fotografie modelu postaveného autorem
 


V minulém REVI jsem napsal, jak moc jsem unešený z nového modelu AH-64D „Longbow Apache“. Oproti zkušenostem s Do 217 E-5 od Revellu tentokrát k mé radosti vše probíhalo v opravdu poklidném duchu a poměrně jsem si odpočinul. Hrubá stavba běžela bez větších zádrhelů, jen bylo nutné vzít každý díl asi desetkrát do ruky a za stálého zkoušení nasucho opatrně osazovat, dobrušovat a zkoušet. Tím se samozřejmě stavba mírně zbrzdila, ale pak bylo tmelu potřeba jen malé množství.

Pozitivní nýty vypadají moc hezky. Problém tkví v opětovném doplnění těch, které při práci na modelu poškodíte. Dlouho jsem dumal, jak slepit poloviny trupu k sobě tak, aby „zařvalo“ co nejmenší množství nýtů. Nakonec se nejlepším řešením ukázalo vteřinové lepidlo a debondér k odstranění jeho přebytků. Ovšem to už trochu odbíhám. Ještě před samotným spojením polovin trupu bylo nutné zaslepit otvory těsně vedle motorových gondol, aby nebylo vidět do trupu. Nesmíte též zapomenout na odvrtání množství otvorů pro různé díly, které budete později lepit na povrch „Apače“.

Moc jsem se zpočátku nedržel návodu a šel si svou cestou. Asi to stavbě podstatně pomohlo. Boční gondoly s avionikou jsem osadil na samostatné poloviny trupu. Ještě před jejich přilepením bylo nutné nasucho přiložit gondoly a tužkou obmalovat jejich obrys na levou či pravou polovinu trupu. Poté jsem sprostě skalpelem seškrabal pozitivní nýty v místě spojení gondoly s trupem. Mělo to své výhody. Gondoly pak nebylo v žádném případě nutné pracně dotmelovat, pouze stačilo celek zevnitř vylít lepidlem a z venku štětečkem spoj začistit pomocí filmového lepidla LN 301. Horší to ovšem bylo s osazením spodku trupu, který musíte vložit do složitě tvarovaného výřezu. Zjistil jsem, že bez úprav bude vidět podvozkovými šachtami dovnitř trupu. Nežádoucí průzory jsem zaslepil destičkami. Pokud navštívíte naše internetové stránky www.revi.cz, v sekci modely naleznete na 18 fotografiích jednotlivé kroky hrubé stavby. Zachycují zde zmíněné okamžiky a dodělávky. Osobně jsem s destičkami různých tlouštěk od PLUS Modelu kamarád a proto nastoupily všude, kde hrozilo, že by bylo kamkoli vidět. Podobně jako šachty, i výlisek kokpitu jsem zaslepil na několika místech.

Nejzásadnější problém celé stavebnice tkví v sestavení motorových gondol. Dle mého názoru jsou až zbytečně moc rozkrájené. Na spoji gondol s trupem jsem bohužel zničil jednu nýtovou řadu. Nedalo se tomu vyhnout.

„Apač“ má velmi krásné čiré díly. Bohužel, překryt pilotního prostoru bylo nutné vytmelit v místě napojení skla do přední části trupu. Průhledné části překrytu doporučuji vykrýt zevnitř i zvenku a rám postupně nastříkat a až poté celý díl připojit k trupu. Výsledek bude skvělý. Na pokraj šílenství vás jistě přivedou PTŘS „Hellfire“. Až se vám je podaří vybarvit a všechny opatřit obtisky s nápisem U.S. Army, zcela jistě pak dlouho nebudete mít chuť stavět další takto vyzbrojený vrtulník.

Na japonské hůře poddajné obtisky budete muset použít přípravek Mr. Mark Softer. Stavebnice sice mnoho obtisků neobsahuje (vyjma Hellfirů), ale i to málo se špatně nanáší kvůli zmíněným pozitivním nýtům. Doporučuji následující postup: obtisky na modelu řádně vysušit a vymačkat zpod nich vodu a vzduch a poté přetřít větším množstvím Mr. Mark Softeru. Tento postup zopakujte s odstupem vždy zhruba jedné hodiny tak 3x a výsledek bude více než dobrý.


Jakub Vilingr
 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel