Měřítko: 1/48
Výrobce: Hasegawa
Katalogové číslo: PT23
Dovozce: MPM, s.r.o.
Počet dílů: 255 plast, 35 čirých
Cena: 1 199 Kč
Fotografie modelu
postaveného autorem
V minulém REVI jsem napsal, jak moc jsem unešený z nového modelu
AH-64D „Longbow Apache“. Oproti zkušenostem s Do 217 E-5 od
Revellu tentokrát k mé radosti vše probíhalo v opravdu poklidném
duchu a poměrně jsem si odpočinul. Hrubá stavba běžela bez
větších zádrhelů, jen bylo nutné vzít každý díl asi desetkrát do
ruky a za stálého zkoušení nasucho opatrně osazovat, dobrušovat
a zkoušet. Tím se samozřejmě stavba mírně zbrzdila, ale pak bylo
tmelu potřeba jen malé množství.
Pozitivní nýty vypadají moc hezky. Problém tkví v opětovném
doplnění těch, které při práci na modelu poškodíte. Dlouho jsem
dumal, jak slepit poloviny trupu k sobě tak, aby „zařvalo“ co
nejmenší množství nýtů. Nakonec se nejlepším řešením ukázalo
vteřinové lepidlo a debondér k odstranění jeho přebytků. Ovšem
to už trochu odbíhám. Ještě před samotným spojením polovin trupu
bylo nutné zaslepit otvory těsně vedle motorových gondol, aby
nebylo vidět do trupu. Nesmíte též zapomenout na odvrtání
množství otvorů pro různé díly, které budete později lepit na
povrch „Apače“.
Moc jsem se zpočátku nedržel návodu a šel si svou cestou. Asi to
stavbě podstatně pomohlo. Boční gondoly s avionikou jsem osadil
na samostatné poloviny trupu. Ještě před jejich přilepením bylo
nutné nasucho přiložit gondoly a tužkou obmalovat jejich obrys
na levou či pravou polovinu trupu. Poté jsem sprostě skalpelem
seškrabal pozitivní nýty v místě spojení gondoly s trupem. Mělo
to své výhody. Gondoly pak nebylo v žádném případě nutné pracně
dotmelovat, pouze stačilo celek zevnitř vylít lepidlem a z venku
štětečkem spoj začistit pomocí filmového lepidla LN 301. Horší
to ovšem bylo s osazením spodku trupu, který musíte vložit do
složitě tvarovaného výřezu. Zjistil jsem, že bez úprav bude
vidět podvozkovými šachtami dovnitř trupu. Nežádoucí průzory
jsem zaslepil destičkami. Pokud navštívíte naše internetové
stránky www.revi.cz, v sekci modely naleznete na 18 fotografiích
jednotlivé kroky hrubé stavby. Zachycují zde zmíněné okamžiky a
dodělávky. Osobně jsem s destičkami různých tlouštěk od PLUS
Modelu kamarád a proto nastoupily všude, kde hrozilo, že by bylo
kamkoli vidět. Podobně jako šachty, i výlisek kokpitu jsem
zaslepil na několika místech.
Nejzásadnější problém celé stavebnice tkví v sestavení
motorových gondol. Dle mého názoru jsou až zbytečně moc
rozkrájené. Na spoji gondol s trupem jsem bohužel zničil jednu
nýtovou řadu. Nedalo se tomu vyhnout.
„Apač“ má velmi krásné čiré díly. Bohužel, překryt pilotního
prostoru bylo nutné vytmelit v místě napojení skla do přední
části trupu. Průhledné části překrytu doporučuji vykrýt zevnitř
i zvenku a rám postupně nastříkat a až poté celý díl připojit k
trupu. Výsledek bude skvělý. Na pokraj šílenství vás jistě
přivedou PTŘS „Hellfire“. Až se vám je podaří vybarvit a všechny
opatřit obtisky s nápisem U.S. Army, zcela jistě pak dlouho
nebudete mít chuť stavět další takto vyzbrojený vrtulník.
Na japonské hůře poddajné obtisky budete muset použít přípravek
Mr. Mark Softer. Stavebnice sice mnoho obtisků neobsahuje (vyjma
Hellfirů), ale i to málo se špatně nanáší kvůli zmíněným
pozitivním nýtům. Doporučuji následující postup: obtisky na
modelu řádně vysušit a vymačkat zpod nich vodu a vzduch a poté
přetřít větším množstvím Mr. Mark Softeru. Tento postup
zopakujte s odstupem vždy zhruba jedné hodiny tak 3x a výsledek
bude více než dobrý.
Jakub Vilingr
|