: :  R E C E N Z E  : :  ANTONOV AN-12BK CUB

Měřítko: 1/72
Výrobce: Roden
Katalogové číslo: 042
Počet dílů: 255 plast a 31 čirých
Dovozce: AIRmolds
Cena: 1 095 Kč

 

Fotografie modelu postaveného autorem
 


Je to stavebnice pro odvážné a vytrvalé! Tak by se dal shrnout průběh stavby An-12 od Rodenu. Jak jsem psal v pohledu do krabice v REVI č. 45, díly jsou zhotoveny pěkně. Horší je to už s jejich sestavením, při němž narazíte na pár záludností, na které vás chci nyní upozornit.

Pro začátek předesílám, že návodu jsem se držel jen orientačně a přemýšlel kde si co zjednoduším a ulehčím. Sestavení kompletního kokpitu s následným lepením do trupu jsem ihned zavrhl a vyplatilo se to. Takže kokpit a nákladní prostor (podlaha, strop a přepážky) jsem vlepil do poloviny trupu bez sedaček, které jsem pak vlepoval jednotlivě až po slepení polovin trupu. Předtím je však třeba vlepit do trupu kulatá okénka, která rozhodně nepasují tam, kam mají - každý pro ně určený otvor je třeba zvětšit. Také jsem na nich naznačil závěsy, které jsem v některých oknech nechal zatažené. Osobní dveře na levém boku jsem též otevřel (když už je k nim ten žebřík), otevírají se dovnitř směrem dozadu. Obtisky na podlahu se nanášejí dobře, ale o poznání hůře už drží, objevují se pod nimi vzduchové bubliny a ani Mr. Mark Softer od Gunze jim nepomohl.

Po slepení polovin trupu jsem do kokpitu vlepil sedačky, palubní desku a další přístrojové vybavení, a do nákladového prostoru jsem pak po jednom kuse vlepoval sedačky na boky trupu. Těm jsem z drátu zhotovil nové podpěry, neboť plastové ze stavebnice (díl 13D) jsou křehké a odstranit ze všech nálitek mi připadalo jako moc velké trápení. Zadní část trupu naopak nečinila vůbec problémy a její kompletace proběhla bez potíží. Jen jsem z vnitřní strany naznačil nouzový průlez z nákladního prostoru, který je správně znázorněn zvenčí před SOP. Slepení přední a zadní části trupu k sobě je celkem snadné, ale musí se tmelit.

Křídlo má jediný, zato podstatný nedostatek spočívající v tom, že nenavazuje paneláž horních a dolních polovin. Když jsem srovnal obrysy podle koncového oblouku, neseděly výřezy pro motory a opačně. Vybral jsem si možnost doplnit raději paneláž, než tmelit dvoumilimetrové mezery u motorů. Ještě upozornění na nesouhlasné dělení vzletových a přistávacích klapek na horní a dolní ploše křídla. Je to správně! Alespoň podle výkresů otištěných v ruském časopise Aviacia i vremja z roku 1995. Motorové gondoly jsem slepil podle návodu a zadní část ještě za čerstva napasoval na křídlo, čímž jsem si ušetřil mnoho tmelení. U vrtulí jsem vynechal slepení kuželů s listy a listy pak dolepoval až na hotový model napevno.

Přilepení polovin křídla k trupu si žádá trochu zkoušení a pilování a zkoušení a... Potom již pasuje dobře a tmelu téměř nebude třeba. Totéž platí i o radarovém „podbradku“. No a to už je skoro vše. Přilepí se podvozek, nasadí kužely s listy vrtulí (nebo bez), hlavně zbraní zadního střeliště, spousta antén a polohových světel a přistávacích reflektorů. Kdo nechal otevřená vrata náklaního prostoru a dveře na boku může přisunout žebřík a pojezdové lyžiny a najet s nějakým Zilem nebo BTR-152.

Kamufláže jsou v základní verzi stavebnice nabízeny čtyři, všechny celošedivé: tři sovětského vojenského letectva (i když pod kabinou je nápis Aeroflot) a jedna ukrajinská. Rozdíly jsou jen v barvě náběžných hran křídla a SOP (hliníková a bílá), číslech strojů a výsostných znacích. Vyplatí se nanášet je na lesklý povrch, pro jistotu jsem pod ně přidal kapku Herkulesu. V rozšířené verzi stavebnice jsou navíc obtisky pro stroje českého a slovenského letectva spolu s resinovým dílem menšího radarového krytu pod přídí.

Jen nechápu, proč žádný výrobce nenabízí vykrývací masky na čiré díly oken, kterých je na modelu An-12 celkem dost.

V nedávné době jsem zjistil, že se již našel výrobce sady na zamaskování čirých dílů - Eduard - Expresmask XS 200.



Štefan Procházka
Dovozci děkuji za vzorek.



Fotoleptaná sada: Antonov An-12 Cub
Měřítko: 1/72
Výrobce: Extratech
Katalogové číslo: EX72140


K této sadě mám několik připomínek. Palubní deska a boční pulty v kokpitu jsou fajn. Horší je to už s dalším přístrojovým vybavením. Díl č. 32, což by měl být panel navigátora na levé straně v přídi, jde na své místo usadit s menšími potížemi, ale díl č. 56 patřící na pravou stranu téhož prostoru mi byl opravdu záhadou. Nejvíce mi však chybí panely přístrojů nad hlavami pilotů, ty si musí modelář dodělat sám.

Další problém vidím v přilepení pojezdových kolejnic jeřábu v nákladovém prostoru. Ono podle návodu je to jasné, ale ve skutečnosti neproveditelné. Ten strop se totiž musí nejdříve vlepit do trupu! Exteriér obohacují antény, stěrače a vyjiskřovače statické elektřiny a to vše se dá použít bez problémů. Rozhodně je to přínosná sada.

Na fotografie detailů se podívejte na str. 25 a prostřední dvoustranu v REVI č. 47.

Výrobci děkuji za vzorek.



Štefan Procházka
 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel