Měřítko: 1/48
                Výrobce: Hasegawa
                Katalogové číslo: JT 83
                Počet dílů: 148 plast, 10 čirých
                Dovozce: MPM, s. r. o.
                Cena: 1 099 Kč
 
                
                Fotografie modelu 
                postaveného autorem
 
                
                
                
                Odedávna jsem zarytý „Luftwaffák“ a proto mi udělala obrovskou 
                radost Hasegawa vydáním čtvrtkového německého proudového 
                bombardéru Arado 234 B-2 „Blitz“. Radost mám o to větší, že jsem 
                před pár minutami dokončil čtvrtkový Messerschmitt Me 262 A-2a „Schwalbe“ 
                od Tamiye. „Blitz“ se v tomto měřítku doposud dal sice koupit od 
                Hobbycraftu, ale ten má množství rozměrových chyb, nehledě na 
                to, že pamatuje dobu, kdy Mrtvé moře bylo ještě marod!
                
                Zpět k „hasegawovskému“ Aradu. Model má 148 odstříknutých dílů s 
                negativní paneláží. Byl jsem velice nemile překvapen opravdu 
                značně poškrábanými díly. Nejhorší je, že se jedná o všech devět 
                rámečků! Na první pohled (když byly díly ještě zatavené v 
                pytlíku) vypadalo vše velice pěkně. Podrobné prozkoumání ale na 
                obou polovinách trupu odhalilo ztrácející se a křivé rytí. 
                Nejvíce je to patrné na krytech podvozku (části krytů, jež jsou 
                součástí trupu a otevírají se pouze při zatahování podvozku) a v 
                místě dělící roviny trupu na poloviny. Největší a nejtrpčí ranou 
                pro mě byl nedostříknutý kus motoru, konkrétně kryt spouštěcího 
                motoru Riedel ve vstupním kuželu motorové gondoly (jeden díl 
                E2). Měl jsem možnost si prohlédnout pár jiných stavebnic a ve 
                všech byl tento díl nedostříknutý! Budiž přičteno ke cti výrobce, 
                že dodatečně rozesílá do světa nové doplňující, již bezchybné 
                díly. Doufám, že je bude následně v naší zemi distribuovat také 
                MPM.
                
                Kokpit je vybaven poměrně slušně s vylisovanými vystupujícími 
                přístroji. Pro jeho doplnění a zkrášlení je možno použít 
                fotoleptané doplňky od Eduardu kat. č. 48 399. Při doplňování 
                kokpitu o lepty doporučuji nahlížet do nějaké fotografické 
                dokumentace na daný typ, protože podle mě k naprosté dokonalosti 
                stále ještě chybí pár drobnůstek. Úřadovna pilota by měla být 
                zevnitř natřena černošedou barvou RLM 66. Model má celou příď 
                odstříknutou z čirých dílů a ta se pak má jako celek připojit ke 
                zpracovanému trupu. Nejprve jsem okna oboustranně vykryl 
                maskovací páskou a díly kompletně nastříkal RLM 66. Poté jsem 
                čirý „čumák“ slepil dohromady. Hotový kokpit bez čirých dílů 
                přídě jsem osadil do již slepeného trupu. Pak jsem trup uzavřel 
                přepážkou A18, kterou bylo potřeba broušením po obvodě zmenšit, 
                aby se vešla na své místo. Až potom bylo vhodné přilepit 
                prosklený předek trupu. Průhledný díl přídě P9 má přesně v 
                polovině stopu po dělící rovině formy! To je v každém případě 
                značná nepříjemnost. K odstranění je potřeba použít namočený 
                smirkový papír zrnitosti cca 2500 a tuto stopu obrousit. Pro 
                opětovné zprůhlednění čirého plastu doporučuji vše doleštit 
                brusnou pastou Tamiya Rubbing Compound. V místě spoje přídě s 
                trupem je po obvodě nalisován vystouplý proužek, který žádná 
                fotografie nepotvrzuje. I tento proužek je nutné obrousit!
                
                Motorové gondoly doporučuji přilepit ke křídlu ještě před 
                spojením křídla s trupem. Po konfrontaci se snímky přechodu 
                motorových gondol do křídla jsem dospěl k závěru, že právě zde 
                Hasegawa udělala velkou chybu. Vršek motorové gondoly modelu 
                totiž končí na spodní ploše křídla. Ve skutečnosti by předek 
                gondoly měl končit v polovině tloušťky náběžné hrany křídla, na 
                modelu tedy o cca 1,5 mm výše! Nedostatek je možné napravit 
                nalepením několika vrstev destiček plastu a následnou úpravou do 
                požadovaného tvaru tmelem. Jedná se o poměrně nepříjemnou 
                záležitost. Samotná gondola ke křídlu také nepasuje právě 
                nejlépe a tmelu je zapotřebí i po obvodě spoje. Vnitřní 
                vztlakové klapky jsou o cca 1,5 mm kratší a po osazení křídla na 
                trup vznikne nežádoucí škvíra, kterou je bezpodmínečně nutné 
                zlikvidovat.
                
                Do vybrání na spodní části trupu, kde je umístěn pumový závěsník 
                Schloß 2000 nebo ETC 2000, je možné podvěsit jednu 1 000kg pumu 
                SC 1000 „Hermann“. Pod motorové gondoly se dají ještě eventuelně 
                přilepit závěsníky ETC 503 A-1, na něž je možno zavěsit přídavné 
                nádrže o objemu 300 litrů. Škoda jen, že Hasegawa nepřidala 
                větší spektrum podvěšené výzbroje, jako např. kontejnery AB 250 
                nebo 500 či pumy ráže 250 nebo 500 kg. To by určitě přispělo k 
                atraktivnějšímu vzhledu postaveného „Blitze“. Pod křídlo je 
                možno podvěsit dva pomocné odhazovatelné raketové motory Walter 
                HWK 500 A-1. Při nalepení je nutné dbát na to, aby motory nebyly 
                vodorovně s osou proudového motoru Jumo 004. Waltery musí být 
                mírně zešikma, přesně tak, jak je to vidět na fotografiích. Mezi 
                díly najdete také dvě kamery Rb 50/30, ty však můžete odložit do 
                domácího vrakoviště, neboť tento model umožňuje postavit pouze 
                bombardovací verze Ar 234. 
                
                Kamuflážní schémata jsou na výběr celkem tři. Jmenovitě se jedná 
                o F1 + AS (W.Nr. 140 342) a F1 + GS (W.Nr. 140 312) od 8./KG 76 
                a dále o F1 + MT od 9./KG 76. Všechny letouny mají kamufláž 
                tvořenou z ostře lomených polí barev RLM 81 Braunviolett a RLM 
                82 Hellgrün na horních plochách a RLM 76 Lichtblau zespodu. 
                Nejzajímavějším z nich je zřejmě F1 + MT, který má standardní 
                kamufláž horních ploch v polních podmínkách doplněnu ještě o 
                pole RLM 76 (nebo zašlé bílé barvy). V únoru 1945 s tímto 
                strojem v Selgersdorfu nouzově přistál a padl do amerického 
                zajetí Hptm. Josef Regler. F1 + MT je jediný ze tří uvedených „Blitzů“, 
                na jehož podobu se lze spolehnout díky dobovým fotografiím. 
                Označení Arada F1 + GS je výplodem fantazie amerických 
                restaurátorů a F1 + AS je znám z jediné fotografie, na níž není 
                moc dobře zachycen.
                
                
                
                Jakub Vilingr
                
                
                
                P.S. Dovětek k modelu Arado Ar 234 od Hasegawy:
                
                Ve čtvrtce je možno sehnat model Arada Ar 234 B-2 také u již 
                zmíněného Hobbycraftu. To je v měřítku 1/48 vše. Arado ovšem 
                neuniklo pozornosti ani výrobcům modelů v měřítku 1/72. 
                Nejstarší stavebnicí je Arado Ar 234 B lisované od roku 1966 
                americkou firmou Lindberg, které v 80. letech převzala i mexická 
                firma Necomisa. Mnohem lépe dopadla kombinace Ar 234 B/C + V-1 z 
                produkce britského Frogu. Tuto stavebnici přebaloval i španělský 
                Cougost, brazilský Kikoler, v 80. letech pak americký, anglický 
                i německý Revell a v 90. letech anglický Matchbox. Od roku 1991 
                je lisována řada verzí Ar 234 firmou Dragon/Shangai Dragon. 
                Posledním modelem ve dvaasedmdesátině je Ar 234 C od Revellu (ex 
                Dragon).
                
                Pokud by vás zajímala literatura, tak lze sehnat monografii od 
                polského AJ Pressu, francouzský Replic No. 10, naprosto senzační 
                japonskou publikaci Aerodetail, či knihu vydanou Monogramem v 
                edici Monarch. Když si koupíte (či půjčíte) tu poslední 
                jmenovanou, zjistíte, že Poláci z ní jen kopírovali fotografie a 
                opisovali, a ani to nedokázali bez napáchání obrovského množství 
                nesmyslů.
                
                Z doplňků lze zakoupit 1/48 PUR doplňky od Cutting Edge či CMK, 
                obtisky na čtvrtku vyrábí opět Cutting Edge.