Měřítko: 1/48
Výrobce: Academy
Katalogové číslo: 1682
Počet dílů: 88 plast (23 nepoužijeme), 5 čirých (1 nepoužijeme)
Dovozce: MPM, spol. s.r.o.
Cena: 369 Kč
Fotografie modelu
postaveného autorem
Není žádným tajemstvím, že korejská Academy úzce spolupracuje s
firmou Hobbycraft. Kdo čeká zcela nový model, bude asi zklamán,
protože po otevření krabice najde výlisky od Hobbycraftu
doplněné o nové obtisky. Stavební návod je přehledný a upozorní
vás na potřebné úpravy.
Díly stavebnice jsou odstříknuty velmi čistě, bez otřepů, s
jemným negativním rytím. Na trupu v oblasti kokpitu jsem našel
na obou polovinách, v místech, kde jsou zevnitř nalisovány boční
ovládací pulty, propadliny.
Vybavení kabiny je dostačující, základem je podlaha se zadní
přepážkou a palubní deska. Zvlášť se dolepuje kryt závěru kanonu
MG 151, pedály nožního řízení a knipl. Nejen kokpit, ale celý
model výrazně oživí fotolepty Eduard kat. č. 48 326, jež jsou
sice určeny pro Bf 109 G-6, ale rozdíly ve vybavení kokpitu
verzí G-6 a G-14 nejsou téměř žádné. Předpokládám, že Eduard
brzy vydá také lepty přímo pro verzi G-14. V návodu je
upozornění, že musíme odříznout zadní část trupu se SOP a
nahradit ji díly F42 a F43 - nový ocas s větší SOP. Vše jsem
řešil tak, že jsem v místě předlisovaného zeslabení na vnitřní
straně trupu starou SOP odřízl a poté dopasoval nové díly.
Učinil jsem tak ještě před slepením trupu, aby mi vznikly opět
samostatné poloviny, hlavně z důvodu snadnějšího dodržení
geometrie. Kdo nechce model řezat, musí si sehnat jinou kamufláž
než nabízí stavebnice, poněvadž některé Bf 109 G-14 byly
vybaveny staršími - nižšími SOP.
Vzhledem k tomuto poměrně velkému zásahu do stavebnice se mi
nepodařilo slícovat trup úplně přesně a musel jsem lepené spoje
na trupu dosti tmelit. Před kabinu se vlepuje samostatný horní
kryt motoru s výstřelnými kanály kulometů, na něj je třeba dále
přilepit “boule” kryjící závěry trupových kulometů. „Boule“ se
mi zdají poněkud placaté.
Křídlo je velmi pěkné. Jen mě mrzí, že výrobce nešel cestou
oddělených vztlakových klapek a klapek chladičů, modelu by to
rozhodně prospělo. Na horní plochu křídla dolepíme vyboulení pro
podvozková kola. Dna podvozkových šachet postrádají detaily.
Slepení trupu a křídla se obešlo bez rozčilování, sedí velmi
přesně a tmel jsem použil pouze na spodní straně přechodu
odtokové hrany křídla do trupu trupu. Vrtule je odstříknuta
vcelku, vrtulový kužel dvoudílný. Podvozkové nohy a kryty
vypadají velmi dobře, pneumatiky mají výrazný dezén a disky kol
pěkné detaily. Mezi čirými díly najdeme dvoudílný překryt kabiny
a zaměřovač. Výrobce nám tak umožňuje ponechat kabinu otevřenou.
Do překrytu kabiny musíme ještě vlepit pancéřovou desku, která
zároveň plnila funkci opěrky hlavy.
Obtisky mají docela pěkný soutisk, jsou překryty lesklým lakem a
vypadají tenké. Bohužel ani použití vodiček na obtisky je
nedonutilo k okopírování negativní paneláže.
Co činí stavebnici velmi atraktivní jsou nabízené varianty
zbarvení. První nabízí Bf 109 G-14 letectva Italské
socialistické republiky, tedy Aeronautica Nazionale Republicana
(ANR) od 5a Squadriglie, 2o Gruppo Caccia ze základny Osoppo -
březen 1945. Kamufláž na horních plochách křídla tvoří
nepravidelná pole barev RLM 74/75. Barva RLM 74 pokrývá také
hřbet trupu po celé jeho délce. Boky trupu, stejně jako spodní
plochy křídla a VOP kryje barva RLM 76, na bocích jsou hustě
nastříkány skvrny RLM 74. Směrovka je nastříkána barvami RLM
81/82. Mimo malých italských vlaječek (typu poštovní známka)
nese letoun německé výsostné znaky. Zbarvení nabízené jako druhá
možnost mne zaujalo natolik, že jsem jej využil k dokončení
modelu. Horní a boční plochy trupu mimo přídě jsou zbarveny RLM
81, část přídě je v barvě RLM 83. Kamufláž na křídle je shora
tvořena nepravidelnými poli barev RLM 81/82. Na zadní části
trupu je černý pás. Spodní plochy křídla a VOP nesou nátěr RLM
76. Tento velmi zajímavě zbarvený stroj létal u 16./JG 53 ze
základny Halstoff, Francie 1945. Označení letounu je “modrá 2 “,
W.Nr. 462 892.
Tolik mé poznatky ze stavby Bf 109 G-14 od Academy. Zda koupit
či nekoupit je na každém z vás.
Martin Černý
Za poskytnutý vzorek děkuje redakce a recenzent dovozci, firmě
MPM, spol. s r. o.
Prameny:
1. Bf 109 G a K, MBI/Sagitta, Praha, 1992
2. Bf 109 G/H, Militaria č. 47, Varšava, 1997
3. Bf 109, část 2, AJ Press/Intermodel, Gdyně, 1998
4. Bf 109 in action, part 2, Squadron/Signal Publications,
Carrollton, 1983