: :  R E C E N Z E  : :  MESSERSCHMITT BF 109 G-14

Měřítko: 1/48
Výrobce: Academy
Katalogové číslo: 1682
Počet dílů: 88 plast (23 nepoužijeme), 5 čirých (1 nepoužijeme)
Dovozce: MPM, spol. s.r.o.
Cena: 369 Kč

 

Fotografie modelu postaveného autorem
 


Není žádným tajemstvím, že korejská Academy úzce spolupracuje s firmou Hobbycraft. Kdo čeká zcela nový model, bude asi zklamán, protože po otevření krabice najde výlisky od Hobbycraftu doplněné o nové obtisky. Stavební návod je přehledný a upozorní vás na potřebné úpravy.

Díly stavebnice jsou odstříknuty velmi čistě, bez otřepů, s jemným negativním rytím. Na trupu v oblasti kokpitu jsem našel na obou polovinách, v místech, kde jsou zevnitř nalisovány boční ovládací pulty, propadliny.

Vybavení kabiny je dostačující, základem je podlaha se zadní přepážkou a palubní deska. Zvlášť se dolepuje kryt závěru kanonu MG 151, pedály nožního řízení a knipl. Nejen kokpit, ale celý model výrazně oživí fotolepty Eduard kat. č. 48 326, jež jsou sice určeny pro Bf 109 G-6, ale rozdíly ve vybavení kokpitu verzí G-6 a G-14 nejsou téměř žádné. Předpokládám, že Eduard brzy vydá také lepty přímo pro verzi G-14. V návodu je upozornění, že musíme odříznout zadní část trupu se SOP a nahradit ji díly F42 a F43 - nový ocas s větší SOP. Vše jsem řešil tak, že jsem v místě předlisovaného zeslabení na vnitřní straně trupu starou SOP odřízl a poté dopasoval nové díly. Učinil jsem tak ještě před slepením trupu, aby mi vznikly opět samostatné poloviny, hlavně z důvodu snadnějšího dodržení geometrie. Kdo nechce model řezat, musí si sehnat jinou kamufláž než nabízí stavebnice, poněvadž některé Bf 109 G-14 byly vybaveny staršími - nižšími SOP.

Vzhledem k tomuto poměrně velkému zásahu do stavebnice se mi nepodařilo slícovat trup úplně přesně a musel jsem lepené spoje na trupu dosti tmelit. Před kabinu se vlepuje samostatný horní kryt motoru s výstřelnými kanály kulometů, na něj je třeba dále přilepit “boule” kryjící závěry trupových kulometů. „Boule“ se mi zdají poněkud placaté.

Křídlo je velmi pěkné. Jen mě mrzí, že výrobce nešel cestou oddělených vztlakových klapek a klapek chladičů, modelu by to rozhodně prospělo. Na horní plochu křídla dolepíme vyboulení pro podvozková kola. Dna podvozkových šachet postrádají detaily. Slepení trupu a křídla se obešlo bez rozčilování, sedí velmi přesně a tmel jsem použil pouze na spodní straně přechodu odtokové hrany křídla do trupu trupu. Vrtule je odstříknuta vcelku, vrtulový kužel dvoudílný. Podvozkové nohy a kryty vypadají velmi dobře, pneumatiky mají výrazný dezén a disky kol pěkné detaily. Mezi čirými díly najdeme dvoudílný překryt kabiny a zaměřovač. Výrobce nám tak umožňuje ponechat kabinu otevřenou. Do překrytu kabiny musíme ještě vlepit pancéřovou desku, která zároveň plnila funkci opěrky hlavy.

Obtisky mají docela pěkný soutisk, jsou překryty lesklým lakem a vypadají tenké. Bohužel ani použití vodiček na obtisky je nedonutilo k okopírování negativní paneláže.

Co činí stavebnici velmi atraktivní jsou nabízené varianty zbarvení. První nabízí Bf 109 G-14 letectva Italské socialistické republiky, tedy Aeronautica Nazionale Republicana (ANR) od 5a Squadriglie, 2o Gruppo Caccia ze základny Osoppo - březen 1945. Kamufláž na horních plochách křídla tvoří nepravidelná pole barev RLM 74/75. Barva RLM 74 pokrývá také hřbet trupu po celé jeho délce. Boky trupu, stejně jako spodní plochy křídla a VOP kryje barva RLM 76, na bocích jsou hustě nastříkány skvrny RLM 74. Směrovka je nastříkána barvami RLM 81/82. Mimo malých italských vlaječek (typu poštovní známka) nese letoun německé výsostné znaky. Zbarvení nabízené jako druhá možnost mne zaujalo natolik, že jsem jej využil k dokončení modelu. Horní a boční plochy trupu mimo přídě jsou zbarveny RLM 81, část přídě je v barvě RLM 83. Kamufláž na křídle je shora tvořena nepravidelnými poli barev RLM 81/82. Na zadní části trupu je černý pás. Spodní plochy křídla a VOP nesou nátěr RLM 76. Tento velmi zajímavě zbarvený stroj létal u 16./JG 53 ze základny Halstoff, Francie 1945. Označení letounu je “modrá 2 “, W.Nr. 462 892.

Tolik mé poznatky ze stavby Bf 109 G-14 od Academy. Zda koupit či nekoupit je na každém z vás.


Martin Černý
Za poskytnutý vzorek děkuje redakce a recenzent dovozci, firmě MPM, spol. s r. o.


Prameny:

1. Bf 109 G a K, MBI/Sagitta, Praha, 1992

2. Bf 109 G/H, Militaria č. 47, Varšava, 1997

3. Bf 109, část 2, AJ Press/Intermodel, Gdyně, 1998

4. Bf 109 in action, part 2, Squadron/Signal Publications, Carrollton, 1983

 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel