: :  R E C E N Z E  : :  MESSERSCHMITT BF 110 A-0

Měřítko: 1/72
Výrobce: LF Models
Katalogové číslo: 7229
Počet dílů: 39 PUR, 36 leptaných, 2 z bílého kovu, 3 z drátu, 1 vaku kabina
Cena: 750 Kč
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

Když jsem se v recenzi modelu Bf 110 B (v REVI č. 39, str. 49) zmiňoval o existenci čtyř kusů Bf 110 A-0, nenapadlo mne, že v době jejího otištění bude již existovat stavebnice i této verze. Stavebnice sice vychází z již zmíněného modelu Bf 110 B, ale u obou jsou shodné jen kokpit, VOP, kola, ostruhové kolečko, jedna planžeta leptů, kovové podvozkové nohy a kabina (tentokrát má však správný počet příček). Vše ostatní je zcela nové. Jednotlivé díly odlité z béžového PUR jsou čisté s minimem bublinek. Rytí je jemné a ostré, ovládací plochy však opět potřebují zvýraznit. Obě poloviny trupu byly mírně zkroucené (horká voda jim domluvila), v prostoru kabiny jsem však musel ztenčit stěny na minimum, aby se dovnitř vešel kokpit (vybavení kabiny u Bf 110 A bylo pravděpodobně skromnější, než nabízí stavebnice, neboť chyběly minimálně zásobníky pro kanony MG-FF a část radiovybavení). Ani tato úprava však nestačila a tak jsem trup rozšířil vlepením kousku destičky o tloušťce 0,5 mm do hřbetu mezi poloviny. Do přídě trupu je třeba podle podkladů vyvrtat otvory pro čtveřici kulometů, o čemž se návod nezmiňuje (kanony pod přídí však "Anton" neměl, i když v návodu nakresleny jsou). V některých podkladech (např. Monografie Lotnicze 16) však výstřelné otvory kulometů nakresleny nejsou. Chyba je zřejmě v tom, že v některých pramenech autoři fotografie nevyzbrojených prototypů zaměňují za předsériové (a vyzbrojené) Bf 110 A-0.

U spoje trupu s křídlem a VOP se nevyhneme tmelení a broušení. V náběžné hraně levé poloviny křídla jsem musel zaslepit otvor pro nasávání vzduchu. Zda byl v levé polovině křídla světlomet není jisté. Prototypy ho neměly, série B však už ano a fotku zobrazující tuto partii u verze A jsem nenašel.

Vnitřek podvozkových šachet je bez jakýchkoliv detailů, z bílého kovu odlité podvozkové nohy bez problému udrží hmotnost modelu. Po doplnění vzpěr však podvozek vypadá celkem slušně, což podtrhují i velice pěkná, i když na můj vkus „příliš zatížená“ kola. Z jediné mě známé fotky Bf 110 A-0 je zřejmé, že stroj neměl pitotku a patrně ani lapače vzduchu pod křídlem (na některých výkresech však nakresleny jsou), zato se však malý lapač objevuje na pravé straně pravého (a zřejmě i levého) motoru v prostoru nad náběžnou hranou křídla. Otázkou ovšem je, zda tato fotka opravdu zobrazuje Bf 110 A-0, neboť v některých podkladech je uváděn i jako Bf 110 V3. Takže si vyberte!

Kamuflážní schéma nabízí jeden stroj létající v roce 1938 v Německu. Rozmístění polí však neodpovídá standardu (barvy RLM 65, 70 a 71) používanému u Bf 110 B a C (a pravděpodobně tedy i A-0). Obtisky jsou kvalitní, obsahují šest křížů a dvě svastiky (červený pás na směrovku pod svastiky si tak musíme nastříkat sami) a s jejich aplikací jsem neměl problémy.

Běžný modelář nad touto stavebnicí asi ohrne nos, ale příznivec Luftwaffe a stodesítek zvlášť by váhat neměl, protože postavený model je pěkný a zkušený modelář si se stavbou poradí.


Pavel Šofer


Prameny:

1. HPM 5/91, 6-7/91, Speciál
2. Bf 110 in Action, Squadron/signal publications 1030
3. Bf 110, Monografie lotnicze 16, AJ Press
4. Bf 110 vol. 1, Militaria 71
5. Bf 110 vol. 2, Militaria 114

 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel