| 
  
                 Měřítko: 1/72 
                Výrobce: LF Models 
                Katalogové číslo: 7229 
                Počet dílů: 39 PUR, 36 leptaných, 2 z bílého kovu, 3 z drátu, 1 
                vaku kabina 
                Cena: 750 Kč 
  
                
                Fotografie modelu 
                postaveného autorem 
  
                Když jsem se v recenzi modelu Bf 110 B (v REVI 
                č. 39, str. 49) zmiňoval o existenci čtyř kusů Bf 110 A-0, 
                nenapadlo mne, že v době jejího otištění bude již existovat 
                stavebnice i této verze. Stavebnice sice vychází z již zmíněného 
                modelu Bf 110 B, ale u obou jsou shodné jen kokpit, VOP, kola, 
                ostruhové kolečko, jedna planžeta leptů, kovové podvozkové nohy 
                a kabina (tentokrát má však správný počet příček). Vše ostatní 
                je zcela nové. Jednotlivé díly odlité z béžového PUR jsou čisté 
                s minimem bublinek. Rytí je jemné a ostré, ovládací plochy však 
                opět potřebují zvýraznit. Obě poloviny trupu byly mírně 
                zkroucené (horká voda jim domluvila), v prostoru kabiny jsem 
                však musel ztenčit stěny na minimum, aby se dovnitř vešel kokpit 
                (vybavení kabiny u Bf 110 A bylo pravděpodobně skromnější, než 
                nabízí stavebnice, neboť chyběly minimálně zásobníky pro kanony 
                MG-FF a část radiovybavení). Ani tato úprava však nestačila a 
                tak jsem trup rozšířil vlepením kousku destičky o tloušťce 0,5 
                mm do hřbetu mezi poloviny. Do přídě trupu je třeba podle 
                podkladů vyvrtat otvory pro čtveřici kulometů, o čemž se návod 
                nezmiňuje (kanony pod přídí však "Anton" neměl, i když v návodu 
                nakresleny jsou). V některých podkladech (např. Monografie 
                Lotnicze 16) však výstřelné otvory kulometů nakresleny nejsou. 
                Chyba je zřejmě v tom, že v některých pramenech autoři 
                fotografie nevyzbrojených prototypů zaměňují za předsériové (a 
                vyzbrojené) Bf 110 A-0. 
                 
                U spoje trupu s křídlem a VOP se nevyhneme tmelení a broušení. V 
                náběžné hraně levé poloviny křídla jsem musel zaslepit otvor pro 
                nasávání vzduchu. Zda byl v levé polovině křídla světlomet není 
                jisté. Prototypy ho neměly, série B však už ano a fotku 
                zobrazující tuto partii u verze A jsem nenašel. 
                 
                Vnitřek podvozkových šachet je bez jakýchkoliv detailů, z bílého 
                kovu odlité podvozkové nohy bez problému udrží hmotnost modelu. 
                Po doplnění vzpěr však podvozek vypadá celkem slušně, což 
                podtrhují i velice pěkná, i když na můj vkus „příliš zatížená“ 
                kola. Z jediné mě známé fotky Bf 110 A-0 je zřejmé, že stroj 
                neměl pitotku a patrně ani lapače vzduchu pod křídlem (na 
                některých výkresech však nakresleny jsou), zato se však malý 
                lapač objevuje na pravé straně pravého (a zřejmě i levého) 
                motoru v prostoru nad náběžnou hranou křídla. Otázkou ovšem je, 
                zda tato fotka opravdu zobrazuje Bf 110 A-0, neboť v některých 
                podkladech je uváděn i jako Bf 110 V3. Takže si vyberte! 
                 
                Kamuflážní schéma nabízí jeden stroj létající v roce 1938 v 
                Německu. Rozmístění polí však neodpovídá standardu (barvy RLM 
                65, 70 a 71) používanému u Bf 110 B a C (a pravděpodobně tedy i 
                A-0). Obtisky jsou kvalitní, obsahují šest křížů a dvě svastiky 
                (červený pás na směrovku pod svastiky si tak musíme nastříkat 
                sami) a s jejich aplikací jsem neměl problémy. 
                 
                Běžný modelář nad touto stavebnicí asi ohrne nos, ale příznivec 
                Luftwaffe a stodesítek zvlášť by váhat neměl, protože postavený 
                model je pěkný a zkušený modelář si se stavbou poradí. 
                 
                 
                Pavel Šofer  
                 
                 
                Prameny: 
                 
                1. HPM 5/91, 6-7/91, Speciál 
                2. Bf 110 in Action, Squadron/signal publications 1030 
                3. Bf 110, Monografie lotnicze 16, AJ Press 
                4. Bf 110 vol. 1, Militaria 71 
                5. Bf 110 vol. 2, Militaria 114 
                 
  
                        
                         |