Měřítko: 1/72
Výrobce: LF Models
Katalogové číslo: 7229
Počet dílů: 39 PUR, 36 leptaných, 2 z bílého kovu, 3 z drátu, 1
vaku kabina
Cena: 750 Kč
Fotografie modelu
postaveného autorem
Když jsem se v recenzi modelu Bf 110 B (v REVI
č. 39, str. 49) zmiňoval o existenci čtyř kusů Bf 110 A-0,
nenapadlo mne, že v době jejího otištění bude již existovat
stavebnice i této verze. Stavebnice sice vychází z již zmíněného
modelu Bf 110 B, ale u obou jsou shodné jen kokpit, VOP, kola,
ostruhové kolečko, jedna planžeta leptů, kovové podvozkové nohy
a kabina (tentokrát má však správný počet příček). Vše ostatní
je zcela nové. Jednotlivé díly odlité z béžového PUR jsou čisté
s minimem bublinek. Rytí je jemné a ostré, ovládací plochy však
opět potřebují zvýraznit. Obě poloviny trupu byly mírně
zkroucené (horká voda jim domluvila), v prostoru kabiny jsem
však musel ztenčit stěny na minimum, aby se dovnitř vešel kokpit
(vybavení kabiny u Bf 110 A bylo pravděpodobně skromnější, než
nabízí stavebnice, neboť chyběly minimálně zásobníky pro kanony
MG-FF a část radiovybavení). Ani tato úprava však nestačila a
tak jsem trup rozšířil vlepením kousku destičky o tloušťce 0,5
mm do hřbetu mezi poloviny. Do přídě trupu je třeba podle
podkladů vyvrtat otvory pro čtveřici kulometů, o čemž se návod
nezmiňuje (kanony pod přídí však "Anton" neměl, i když v návodu
nakresleny jsou). V některých podkladech (např. Monografie
Lotnicze 16) však výstřelné otvory kulometů nakresleny nejsou.
Chyba je zřejmě v tom, že v některých pramenech autoři
fotografie nevyzbrojených prototypů zaměňují za předsériové (a
vyzbrojené) Bf 110 A-0.
U spoje trupu s křídlem a VOP se nevyhneme tmelení a broušení. V
náběžné hraně levé poloviny křídla jsem musel zaslepit otvor pro
nasávání vzduchu. Zda byl v levé polovině křídla světlomet není
jisté. Prototypy ho neměly, série B však už ano a fotku
zobrazující tuto partii u verze A jsem nenašel.
Vnitřek podvozkových šachet je bez jakýchkoliv detailů, z bílého
kovu odlité podvozkové nohy bez problému udrží hmotnost modelu.
Po doplnění vzpěr však podvozek vypadá celkem slušně, což
podtrhují i velice pěkná, i když na můj vkus „příliš zatížená“
kola. Z jediné mě známé fotky Bf 110 A-0 je zřejmé, že stroj
neměl pitotku a patrně ani lapače vzduchu pod křídlem (na
některých výkresech však nakresleny jsou), zato se však malý
lapač objevuje na pravé straně pravého (a zřejmě i levého)
motoru v prostoru nad náběžnou hranou křídla. Otázkou ovšem je,
zda tato fotka opravdu zobrazuje Bf 110 A-0, neboť v některých
podkladech je uváděn i jako Bf 110 V3. Takže si vyberte!
Kamuflážní schéma nabízí jeden stroj létající v roce 1938 v
Německu. Rozmístění polí však neodpovídá standardu (barvy RLM
65, 70 a 71) používanému u Bf 110 B a C (a pravděpodobně tedy i
A-0). Obtisky jsou kvalitní, obsahují šest křížů a dvě svastiky
(červený pás na směrovku pod svastiky si tak musíme nastříkat
sami) a s jejich aplikací jsem neměl problémy.
Běžný modelář nad touto stavebnicí asi ohrne nos, ale příznivec
Luftwaffe a stodesítek zvlášť by váhat neměl, protože postavený
model je pěkný a zkušený modelář si se stavbou poradí.
Pavel Šofer
Prameny:
1. HPM 5/91, 6-7/91, Speciál
2. Bf 110 in Action, Squadron/signal publications 1030
3. Bf 110, Monografie lotnicze 16, AJ Press
4. Bf 110 vol. 1, Militaria 71
5. Bf 110 vol. 2, Militaria 114
|