: :  R E C E N Z E  : :  BOULTON-PAUL DEFIANT Mk.I

Měřítko: 1/72
Výrobce: PAVLA MODELS
Katalogové číslo: 72032
Počet dílů: 44 plastových, 13 leptaných, 16 PUR, 4 vaku
Cena: 250 Kč
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

Novinka od Pavla Models mi udělala radost, neboť slušný model této poněkud opomíjené britské stíhačky doposud chyběl (40 let starý Airfix je jen karikatura a polský vacuform firmy Modelland taky není to pravé). Nejsem sice příznivcem přikládání výlisků na plánky, ale musím konstatovat, že model jako by z oka vypadl výkresům otištěným v časopise AVIONS 10/93.

Stavební návod je velmi slušný a dobře vás provede celou stavbou. Povrch dílů je čistý, rytí jemné, ovládací plochy dostatečně zvýrazněné. Propadliny jsem našel na olejovém chladiči (díl 12) a vysunovatelném hřbetu trupu (díl 22), dají se však lehce zatmelit. Ošklivé vtaženiny najdeme i na kolech, ke cti výrobce je však nutno dodat, že ačkoliv se o tom návod vůbec nezmiňuje, v sáčku najdeme nová pěkná kola z PUR.

Začal jsem křídlem, kde je třeba zevnitř odstranit nálitky po vyhazovačích a mírně obrousit odtokové hrany. Celý vnitřek podvozkových šachet je pěkně odlit z PUR, ale připravte se na velké broušení, neboť tento díl je větší než prostor v křídle. Ani to však nestačilo a bylo nutné zevnitř zeslabit i křídlo (hmoty je "naštěstí" dost). Sestavení trupu již bylo jednodušší. Kokpit se skládá z plastové podlahy, přístrojovky, pancéřové přepážky (nutno zeslabit a mírně upravit boky) a PUR sedačky a kniplu. Boky pilotní kabiny jsou ale bez detailů. Nově jsem raději vyrobil vodorovnou přepážku (díl 32) mezi kabinou pilota a střeleckou věží. Ta byla umístěna v místě horního podélníku trupové konstrukce. Střelecká věž je pěkná (kombinace plastiku, PUR a plechů), ale sestavení základního "válce" (díly 35 a 36) je dost složité, neboť tyto součástky k sobě příliš nelícují. Model nabízí tři varianty výfuků, které se lepí do motorového krytu. Nejjednodušší je aplikace dílu R5, u R4 je to již horší a výfuky R3 jsou užší a delší než otvor v krytu. Lícování krytu s trupem není ideální, ale je to slabý odvar toho co nás čeká dále. Prubířským kamenem trpělivosti a schopností je totiž spojení křídla s trupem. Takže pilník, šmirgl, tmel a pevné nervy. Spoje trupu s polovinami VOP již tak hrozné nejsou. Sestavení vrtule (celkem 5 dílů) rovněž není nejjednodušší, neboť listy výrobce zhotovil samostatně. Následovalo nalepení chladičů (lícovaly slušně a netmelil jsem). Nevyráběl jsem ale jejich přepážky, jak navrhuje návod, ale vnitřky vytvořil z hranolků černě nabarvené houby. Sestavení podvozku (plastikové nohy, plechové vzpěry a kola z PUR) je náročné na přesnost, týká se to především správného umístění složitých vzpěr. Podvozkové kryty (na modelu silné 1 mm) je třeba výrazně ztenčit nebo vyrobit nové. Pitotova trubice (díl 14) je krátká, měla by mít délku 12 mm, zadní stožárek antény má z trupu vyčnívat jen 4 mm (délka dílu odpovídá vysunuté poloze v letu). Následovalo vyříznutí a "zasklení" světlometů (kousky lepící pásky patřičné velikosti orámované barvou) a polohových světel. Poslední prací bylo nalepení dobře lícujících průhledných krytů kabiny a střelecké věže (v modelu najdete vždy dva kusy, takže máte rezervu). Pokud budete stavět model se zataženou zadní částí kabiny, díl 21 ztenčete a nalepte jej zevnitř do krytu kabiny.

Stavebnice nabízí tři varianty zbarvení - "denní" u stroje PS*X z 264. Squadrony RAF, "noční" u EW * D z 307. Squadrony a kombinaci obou u EW * K opět z 307. Squadrony. Obtisky jsou pěkné a tenké. Pouze přední část černého chodníku na křídlo je o 5 mm kratší a trupový znak u PS * X jsem musel několikrát naříznout, aby dobře sedl. Není to však chybou obtisku, ale jeho velikostí a tvarem trupu.

Podklady uvádějí následující rozměry - rozpětí 11,99 m a délku 10,77 m, v měřítku 1/72 je to 166,53 mm, resp. 149,58 mm. Po sestavení jsem naměřil 166 mm a 150 mm.

Defiant od Pavly je určen pouze zkušeným modelářům. Jeho stavba není rozhodně procházka růžovým sadem, ale kdo chce mít doma skutečnou zmenšeninu Defiantu nezbude mu, než všechna příkoří absolvovat.


Pavel Šofer


Prameny:

1. Avions 10/93
2. Profile publications 117
3. Typy broni i uzbrojenia 87
4. Camouflage & Markings – Defiant
 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel