: :  R E C E N Z E  : :  DeHAVILLAND DH 103 HORNET F.20/NF21

Výrobce: Classic Airframes
Měřítko: 1/48
Dovozce: MPM, s. r. o.
Počet dílů: 63 plast (6 nepoužijeme), 45 PUR , 5 vakuových
Katalogové číslo: 459
Cena: 1 150 Kč
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

Prototyp DH 103 Hornet vzlétl již v roce 1944. Svou konstrukcí i letovými výkony navazoval na předcházející de Havillandův výrobek, slavný „Dřevěný zázrak“ - Mosquito a po 2. světové válce ve velké míře u squadron RAF a FAA Mosquita nahradil. S velkým úspěchem byl nasazen při potlačování partyzánského povstání v Malajsii v 50. letech minulého století. Recenzovaná stavebnice umožňuje postavit námořní verze F.20 - denní stíhač a NF.21 - noční stíhač. Rozhodl jsem se pro verzi F.20, a proto se nebudu o noční verzi již zmiňovat, protože obě mají 90 % shodných dílů.

Povrch výlisků je opatřen ostrým a přiměřeně hlubokým negativním rytím. Na výliscích jsem nenašel žádné otřepy ani propadliny. Sestavení interiéru z 5 PUR dílů je procházka růžovým sadem a také jeho vlepení do trupu je paráda. Aniž bych musel odřezávat technologický nálitek na podlaze nebo použít frézu či skalpel k úpravám, padnul interiér do trupu jako ulitý. Pokračoval jsem slepením trupu, vyvrtáním otvorů pro kamery a slepením dělených VOP a SOP. Abych jen nechválil, objevily se i potíže. Přepážku, která zároveň tvoří čelní stěnu podvozkové šachty, je nutno obrousit asi o 1 mm, jinak motorové gondoly nepůjdou slepit. Velmi mě zarazilo, že podvozkové šachty jsou úplně bez detailů. Asi týden jsem surfoval po internetu a hledal fotku, podle které bych si šachty dodělal, leč marně. Nyní už výrobce chápu, nechtěl se pouštět do spekulací. Po přilepení gondol ke křídlu bylo nutno na vrchním spoji motorové gondoly a křídla a na zadní části gondoly, která přesahuje obrys křídla, použít tmel. Ještě před slepením všech podsestav je nutno podle návodu odříznout spodek trupu na přídi a vlepit do výřezu PUR díl č. 5 - nový panel s výstřelnými otvory kanonů. Chybí čtveřice otvorů pro vyhazování nábojnic, jsou pouze naznačeny rytím. Přilepení křídla a ocasních ploch už se obešlo bez problémů a nemusel jsem ani vytahovat tmel ze šuplíku. Spoje postačilo přetřít filmovým lepidlem a po vytvrdnutí zabrousit.

Vakuový překryt kabiny na trup moc nesedí, hlavně okolo čelního štítku, kde vznikla mezera asi 1 mm. Postupným dobrušováním a zkoušením se mi podařilo čelní štítek obstojně napasovat, zbytek obstaral tmel.

Sea Hornet F.20 je celý nastříkán hliníkovou barvou, na bocích motorových gondol a před kabinou jsou černé pásy proti oslnění. Vše doplňují žluté vrtulové kužely. Kořen SOP nese žlutý blesk a na vrcholu SOP najdete písmena HF. Nabízený stroj „531“ sériového čísla TT197 létal u 728. squadrony FAA, umístěné v roce 1954 na základně Hal Far na Maltě.

Noční Sea Hornet NF.21 sér. čísla VZ672 označený „481“ nese na vrchních plochách křídla, VOP a trupu nástřik barvou Extra Dark Sea Grey, na zbytek letounu a SOP je aplikována barva Sky Type S. SOP zdobí černé písmeno „Q“ a malá vlajka britského námořnictva. Tento Sea Hornet sloužil v roce 1951 u 809. squadrony FAA na letadlové lodi Vengeance.

Obtisky vytiskl renomovaný výrobce Microscale. Všechny mají perfektní soutisk a práce s nimi je velmi dobrá. Pro jistotu jsem použil přípravek Mr. Mark Softer.

A to je vše. Postavený Sea Hornet vypadá opravdu dobře a skvěle bude ve vitríně doplňovat čtvrtkové Mosquito.

P.S.: Mimo této stavebnice vydal Classic Airframes ještě pozemní verze Hornetu F.1/F.3.


Martin Černý
Za poskytnutý model děkuji dovozci


Prameny pro obě předchozí recenze DH 103:

1. The De Havilland Hornet, Profile Publications No. 174
2. Buttler T., de Havilland Hornet and Sea Hornet, Warpaint Series No. 19, Hall Park Books Limited, Buckinghamshire
 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel