: :  R E C E N Z E  : :  DH 103 HORNET F Mk. I

Model: DH 103 Hornet F Mk.I
Měřítko: 1/72
Výrobce: Special Hobby
Katalogové číslo: SH 72046
Počet dílů: 48 plast, 16 PUR, 1 čirý, planžeta fotoleptů
Cena: 399 Kč
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 


Menší a mladší bráška Mosquita - dalo by se říci o DH 103 Hornet. Donedávna existovala jen stavebnice od Frogu, ovšem dnes je takřka nesehnatelná. Nyní můžete, díky Special Hobby, obohatit svou sbírku i o tento kousek. A jak se povedl? Nedá se říci, že je bez chyby.
Sestavení kokpitu proběhlo v pohodě, jen mne zarazila absence bočních ovládacích pultů – to, co je naznačeno na podlaze, se tak rozhodně nazvat nedá. Slepení polovin trupu s již vlepeným kokpitem a prostorem ostruhy proběhlo bez problémů. Paneláž navazuje a dokonce ani spodní část přídě, která se má z plastového trupu odřezat (v návodu neuvedeno) a nahradit PUR dílem E6 s výstřelnými kanály zbraní, nečiní potíže. V kroku č. 5 se mají slepit horní a spodní částí poloviny křídla, spolu s vlepením chladičů (díly E7). Ty jsou však o polovinu nižší, takže je buď musíte nastavit, nebo opticky snížit vnitřní profil křídla a zaslepit díry u motorových gondol.
Motorové gondoly pasují také velmi dobře a při jejich nalepení na křídlo nevyžaduje příliš velké množství tmelu. Jak si kdo doplní a vybaví podvozkové šachty, záleží jen na něm. A dostáváme se k bodu č. 7, který udává přilepení sestavených částí křídla, VOP a SOP k trupu. Zatímco zadní partie je hotova za chvíli, s křídlem se zabavíte delší dobu. Styčné plochy udělují křídlu vzepětí asi +5°, zatímco skutečný Hornet měl křídlo téměř rovné! Naštěstí je na trupu dost prostoru k broušení a vše se dá lehce napravit.
Další kroky jsou již takřka oddechové, ovšem až na vrtulové kužely. Ty mají menší průměr než motorové gondoly a to se už napravuje špatně. Dotmelení kuželů po obvodu se mi jevilo jako hodně pracné a raději jsem odebral nějaké milimetry na přední části motorové gondoly. Poslední zádrhel je při nalepení překrytu kabiny. Sedí slušně, ale potřebuje trochu srazit vnitřní hrany, kterými se dotýká trupu. A můžete přejít ke zbarvení.
Výrobce nabízí tři možnosti dokončení modelu. První je Hornet PX 252, se kterým ze základny Linton-on-Ouse v roce 1948 vzlétal S/L C. Haw od 65. squadrony. Letoun nese na všech plochách stříbrný nátěr, vrtulové kužely a šipky na trupu a křídle jsou červené. Druhý stroj PX 232 pochází od stejné jednotky a ze stejné základny, jen z roku 1946. Nastříkán je barvami Light Grey na horních a Petrol Blue na spodních plochách. Poslední mašina PX 284 patřila 19. squadroně a v období 1946-1947 působila v Church Fenton. Kamuflovaná je stejně jako předchozí, jen vrtulové kužely jsou modré a na boku trupu je modro-bílá šachovnice. Kvalita obtisky je výborná.
Za poskytnutý vzorek děkuji výrobci.
 

Štefan Procházka


 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel