Měřítko: 1/72
Výrobce: Italeri
Katalogové číslo: 1231
Počet dílů: 89 plast, 3 čiré
Dovozce: Bílek Hobby
Cena: 270 Kč (v prodejní síti Bílek Hobby)
Fotografie modelu
postaveného autorem
Je potěšující, že Italeri začala na trh znovu
dodávat některé modely dnes již zaniklé firmy Esci. Jsou sice
staršího data výroby, ale velmi kvalitní. Americký „MiG-21“ čili
F-5 Freedom Fighter je toho důkazem.
Povrch je rytý negativně, detaily jsou zhotoveny čistě a v
dostatečné kvalitě. Vybavení kokpitu je trochu chudší, palubní
deska a boční panely jsou vytištěny jako obtisky, vystřelovací
sedačka je naproti tomu propracovaná lépe. Menší potíže jsem měl
se slepením přídě, která se skládá ze tří dílů (s možností
postavit i průzkumnou verzi RF-5A). Jednotlivé části měly různě
velké přesahy po obvodě a po sbroušení do požadovaného tvaru je
nutné dorýt paneláž. Zbytek trupu již pasoval bez problémů, i
když pro jistotu jsem spoje také tmelil. Důležité je pozorně
sledovat plánek, poněvadž k různým verzím patří specifické díly.
Po slepení přídě a zadní části trupu je nutno přetmelit spodek
trupu, kde vznikla asi 0,5mm mezera.
Poloviny křídla jsou vzhledem ke své tloušťce či spíše tenkosti
zhotoveny vcelku s oddělenými náběžnými hranami. Křídlo sedne na
trup perfektně a stačí lepený spoj začistit. VOP přilepíme na
záď trupu natupo a malá mezera mezi VOP a trupem není vůbec na
škodu, protože jsou konstruovány jako plovoucí. Velmi pěkně jsou
zhotoveny výtokové trysky motorů. Velmi dobrou kvalitu modelu
podtrhují dostatečně hluboké hlavní podvozkové šachty a otevřené
brzdicí štíty s naznačenou konstrukcí a kabelovými rozvody.
Naopak mě zklamala přední podvozková šachta, která je holá bez
jakýchkoliv detailů. Jemnými detaily jsou opatřeny jak
podvozkové nohy, tak i kola.
Výzbrojní schéma poskytuje mnoho alternativních podvěsů. Pod
trup a křídlo můžete instalovat přídavné nádrže, pumy Mk.83 či
napalmové baky. Konce křídla lze osadit raketami AIM-9
Sidewinder nebo přídavnými nádržemi. Pro vietnamskou a kanadskou
verzi máte k dispozici dva druhy tankovacích nástavců.
Dvoudílný překryt kabiny pasuje bez problémů a je na vás, zda ho
ponecháte otevřený nebo zavřený.
Výrobce nabízí čtyři kamufláže :
· NF-5A, 313. squadrona nizozemského letectva ve zbarvení ze
dvou odstínů šedé.
· CF-5A, 419. „Moose“ TFS kanadských ozbrojených sil ze základny
Cold Lake. Horní plochy kryjí pole středně šedé a tmavě zelené.
Spodní plochy jsou světle šedé.
· RF-5A španělského letectva od ALA 23/212 Escuadron ze základny
Talavers La Real. Horní plochy tvoří pole tmavě hnědé, středně
zelené a pískové, spodek je bílý.
· F-5A USAF – 4053. TFS, Vietnam, 1966. Kamufláž je standardní „vietnamská“
- tedy pole olivově zelené, tmavě zelené a tříslové na horních
plochách, na spodní plochy máme podle návodu aplikovat barvu
kovu, ale spíše se přikláním ke světle šedé, tak jako u
ostatních typů letadel používaných USAF ve Vietnamu.
Obtisky jsou vytištěny s přesným soutiskem, nic nešilhá, ani
neutíká. Mají větší tuhost, ale roztok Mr. Mark Softer si s nimi
poradí. Kromě výsostných označení a kódů jednotek obsahuje aršík
i popisky.
Z této stavebnice se dá postavit moc pěkný vitríňák, ale i dobrý
soutěžní model.
Martin Černý
Za poskytnutý model děkuji firmě Bílek Hobby
Prameny:
1. L + K, č. 14/1976
2. Zlínek, říjen 1992 (na typy T-38/F-5, Su-11 Fishpot C, Fw 58
Weihe)
|