: :  R E C E N Z E  : :  F-5A FREEDOM FIGHTER

Měřítko: 1/72
Výrobce: Italeri
Katalogové číslo: 1231
Počet dílů: 89 plast, 3 čiré
Dovozce: Bílek Hobby
Cena: 270 Kč (v prodejní síti Bílek Hobby)
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

Je potěšující, že Italeri začala na trh znovu dodávat některé modely dnes již zaniklé firmy Esci. Jsou sice staršího data výroby, ale velmi kvalitní. Americký „MiG-21“ čili F-5 Freedom Fighter je toho důkazem.

Povrch je rytý negativně, detaily jsou zhotoveny čistě a v dostatečné kvalitě. Vybavení kokpitu je trochu chudší, palubní deska a boční panely jsou vytištěny jako obtisky, vystřelovací sedačka je naproti tomu propracovaná lépe. Menší potíže jsem měl se slepením přídě, která se skládá ze tří dílů (s možností postavit i průzkumnou verzi RF-5A). Jednotlivé části měly různě velké přesahy po obvodě a po sbroušení do požadovaného tvaru je nutné dorýt paneláž. Zbytek trupu již pasoval bez problémů, i když pro jistotu jsem spoje také tmelil. Důležité je pozorně sledovat plánek, poněvadž k různým verzím patří specifické díly. Po slepení přídě a zadní části trupu je nutno přetmelit spodek trupu, kde vznikla asi 0,5mm mezera.

Poloviny křídla jsou vzhledem ke své tloušťce či spíše tenkosti zhotoveny vcelku s oddělenými náběžnými hranami. Křídlo sedne na trup perfektně a stačí lepený spoj začistit. VOP přilepíme na záď trupu natupo a malá mezera mezi VOP a trupem není vůbec na škodu, protože jsou konstruovány jako plovoucí. Velmi pěkně jsou zhotoveny výtokové trysky motorů. Velmi dobrou kvalitu modelu podtrhují dostatečně hluboké hlavní podvozkové šachty a otevřené brzdicí štíty s naznačenou konstrukcí a kabelovými rozvody. Naopak mě zklamala přední podvozková šachta, která je holá bez jakýchkoliv detailů. Jemnými detaily jsou opatřeny jak podvozkové nohy, tak i kola.

Výzbrojní schéma poskytuje mnoho alternativních podvěsů. Pod trup a křídlo můžete instalovat přídavné nádrže, pumy Mk.83 či napalmové baky. Konce křídla lze osadit raketami AIM-9 Sidewinder nebo přídavnými nádržemi. Pro vietnamskou a kanadskou verzi máte k dispozici dva druhy tankovacích nástavců.

Dvoudílný překryt kabiny pasuje bez problémů a je na vás, zda ho ponecháte otevřený nebo zavřený.

Výrobce nabízí čtyři kamufláže :

· NF-5A, 313. squadrona nizozemského letectva ve zbarvení ze dvou odstínů šedé.

· CF-5A, 419. „Moose“ TFS kanadských ozbrojených sil ze základny Cold Lake. Horní plochy kryjí pole středně šedé a tmavě zelené. Spodní plochy jsou světle šedé.

· RF-5A španělského letectva od ALA 23/212 Escuadron ze základny Talavers La Real. Horní plochy tvoří pole tmavě hnědé, středně zelené a pískové, spodek je bílý.

· F-5A USAF – 4053. TFS, Vietnam, 1966. Kamufláž je standardní „vietnamská“ - tedy pole olivově zelené, tmavě zelené a tříslové na horních plochách, na spodní plochy máme podle návodu aplikovat barvu kovu, ale spíše se přikláním ke světle šedé, tak jako u ostatních typů letadel používaných USAF ve Vietnamu.

Obtisky jsou vytištěny s přesným soutiskem, nic nešilhá, ani neutíká. Mají větší tuhost, ale roztok Mr. Mark Softer si s nimi poradí. Kromě výsostných označení a kódů jednotek obsahuje aršík i popisky.

Z této stavebnice se dá postavit moc pěkný vitríňák, ale i dobrý soutěžní model.



Martin Černý
Za poskytnutý model děkuji firmě Bílek Hobby


Prameny:
1. L + K, č. 14/1976
2. Zlínek, říjen 1992 (na typy T-38/F-5, Su-11 Fishpot C, Fw 58 Weihe)

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel