Model: FIAT G 55 I. serie
Výrobce: Special Hobby
Měřítko: 1/72
Katalogové číslo: SH 72087
Počet dílů: 29 plast, 20 PUR, 26 leptaných, 2 vaku
Cena: 340 Kč
Fotografie modelu
postaveného autorem
Příznivci italských letadel z období 2. světové
války zažívají v poslední době doslova žně. Výrobci chrlí na trh
jednu stavebnici za druhou a modeláři pomalu nestačí stavět.
Jedna z nejlepších italských stíhaček 2. světové války FIAT G 55
Centauro si však nové zpracování opravdu zasloužila, neboť
letité stavebnice Aliplast/Italerei/Supermodel a Frog/Revell již
dnešním nárokům nevyhovují. Stavební díly odstříknuté ze středně
šedého plastu v jediném rámečku doplňuje sáček s PUR díly,
planžeta leptů z „Eduardova“ a dva vakuové překryty kabiny.
Základní stavební díly, tj. poloviny trupu a tři části křídla,
potřebují nejprve základní údržbu nutnou pro všechny short-runy
– začistit styčné plochy a mírně ztenčit odtokové hrany křídla a
směrovky. A pak již můžete začít. Před slepením polovin trupu je
potřeba dovnitř vlepit kokpit, výfuky a vnitřek zadní části
trupu se šachtou pro ostruhové kolečko. Vše pasovalo bez
problémů, nic jsem nemusel upravovat. U výfuků a přední přepážky,
jejíž součástí je i podklad pod palubní desku, není ani potřeba
odřezávat nálitky. Celý kokpit je odlitý z PUR, v leptech
najdete palubní desku, řemínky na pedály nožního řízení a
upínací pásy. Oproti návodu jsem však kokpit nelepil do polovin
trupu jako celek, ale po jednotlivých částech. A vzhůru na
křídlo! Sestavuje se ze tří plastových částí a průběžné
podvozkové šachty odlité z PUR. Podvozková šachta se vlepuje (opravdu
vlepuje, ne nalepuje) do spodní části křídla, takže její přední
část musí procházet otvorem vymezujícím podvozkovou šachtu v
křídle skrz. Pak již jen stačilo odfrézovat trochu plastu
zevnitř horních polovin křídla a celek slepit. Spoj trup-křídlo
se stal prvním místem, kde bylo potřeba trochu tmelu. Totéž se
týkalo i obou polovin VOP, u nichž bylo navíc potřeba upravit
styčné plochy tak, aby dělicí rovina mezi stabilizátorem a
polovinami výškovky byla přímá. U VOP, či lépe řečeno
stabilizátoru, jsem narazil ještě na další problém, a sice
skutečnost, že na jedné polovině stabilizátoru je rytí silnější
než na druhé. Přetření Surfacerem a přebroušení to ale spravilo.
Na horní část trupu se nalepují dva kapkovité výstupky kryjící
závěry trupových kulometů (díly PUR 13) a další kapkovitý
výstupek (díl PUR 12). Mezi díly ale najdete i druhý díl PUR 12
a na některých výkresech jsou tyto výstupky opravdu nakresleny
dva. Je to ale chyba výkresů, což dokládají fotografie, takže se
držte návodu. Nalepení chladičů oleje i chladící kapaliny
proběhlo bez problémů. V této fázi jsem Centauro porovnal s
výkresy a musím konstatovat, že tvarově i rytím jim odpovídá.
Objevil jsem však několik detailů, které ve stavebnici nenajdete.
Začnu od přídě trupu. Pod výfuky chybí na každé straně trupu
lapač vzduchu, výfuky na obou stranách trupu mají být shora i
zezdola lemovány plechy (podobně jako u Bf 109), na horní části
krytu motoru, v místě mezi výstřelnými otvory kulometů chybí
kruhový výstupek kompresoru Fast tipo 2 a před čelním štítkem
vlevo malý lapač vzduchu. V kokpitu je potřeba dodělat opěrku
hlavy pilota a zaměřovač S. Giorgio. Před anténním stožárkem
chybí 2 mm dlouhá trubička (odvzdušňovací potrubí hlavní
palivové nádrže). Ve spodní části trupu postrádám válcovou
anténu radiogoniometru BG.42, což je nejhůře odstranitelný
nedostatek. Tato anténa byla instalována u všech válečných G 55,
neměly ji až po válce stavěné verze G 55A. Za šachtou
ostruhového kolečka chybí ještě další kapkovitý výstupek a na
vrcholu směrovky malý anténní sloupek. Všechny tyto detaily jsou
zřetelně viditelné na fotografiích, ale i na kresbě na krabičce.
A jsme u křídla. Pominu-li, že na něm chybí celkem 9
obdélníkových krytek, nad čímž můžete buď mávnout rukou, nebo
vzít do ruky rydlo a šablonu, je potřeba dodělat táhla ovládání
křidélek na horní straně křídla. Pamatujte, že hlavně křídelních
kanonů mají být zapuštěny hlouběji do křídla a měly by vyčnívat
v délce 10 mm. Pitotka byla umístěna jen na levé polovině křídla,
nikoliv na obou, jak tvrdí návod. Její celková délka by měla být
9 mm. Pitotku instalovanou i na pravé polovině měly jen
prototypy G 55. Podvozek včetně krytů je pěkný a nic jsem
nemusel upravovat. Stavebnice nabízí tři varianty zbarvení a
všechny vycházejí z bokorysů publikovaných v publikaci Fiat G
55, Ali D´Italia 10. Všechny stroje jsou fotograficky
zdokumentovány, některé více, jiné méně. FIAT G 55 „modrá 2“
létající u štábní letky 2° Gruppo ANR v květnu 1944 prezentuje
nejstarší variantu zbarvení těchto strojů, spodní plochy Griggio
Azurro Chiaro 1, boční a horní Verde Oliva Scuro 2 (nikoliv
Grigio Mimetico a Verde Mimetico 2 jak tvrdí návod). Letoun měl
vyměněnu část krytu motoru, která byla pravděpodobně ponechána v
základní barvě Verde Anticorrosione v tmavší variantě (FS
34272). V některých podkladech je sice tento stroj nakreslen se
starou SOP, ale na základě fotek bych se přikláněl k nové,
kterou stavebnice nabízí. Fotky potvrzují i montáž podkřídelních
závěsníků pro přídavné nádrže (ve stavebnici jsou pěkné –
leptané). Modrá barva u číslice 2 je ale příliš tmavá a bílý lem
trochu „šilhá“. Údaje o typu a sériovém čísle v zadní části
trupu před kormidly jsou zbytečně natištěny na černozeleném
obdélníku. FIAT G 55 „žlutá 5“ patřící do stavu 2Ş Squadriglia
2° Gruppo ANR a operující v květnu 1944 ze základny Cascina Vaga
měl aplikovánu jinou kamufláž v německých barvách RLM 74, 75 a
76. Tento FIAT měl ale starší provedení SOP, které ve stavebnici
není. Poslední nabízené Centauro, „černá 7“ létající v květnu
1944 u 1Ş Squadriglia 2° Gruppo ANR mělo aplikováno
experimentální kamufláž ostře lomených polí pískové, zelené a
hnědé barvy, spodní plochy zůstaly v Griggio Azurro Chiaro 1.
Bokorysy tohoto stroje byly publikovány v řadě publikací, ale
pokaždé jinak (rozdíly jsou v dělení a barvě polí na trupu i
křídle, spodní část motorového krytu je kreslena v šedé nebo
žluté barvě, znak 1Ş Squadriglia 2° Gruppo ANR „Gigi Tre Osei“
je někde proveden jen jako bílý lem na pískovém podkladu, jindy
je podklad Verde Oliva Scuro 2, či hnědý). Všichni se však
shodli na novějším typu SOP. Z jediné, nepříliš kvalitní
fotografie tohoto stroje, se však toto schéma dá jen těžko
správně zrekonstruovat. V každém případě by ale údaje o typu a
sériovém čísle v zadní části trupu před kormidly (pokud nebyly
zcela zatřeny) měly být v obdélníku původní barvy Verde Oliva
Scuro 2. Obtisky vytiskla firma AVIPRINT a příliš se jí nepovedl
soutisk barev. Mimo již uvedených lemů u čísel to platí
především pro „známkové“ znaky na trup a SOP. Nejmarkantnější je
vada u nejmenších znaků na kýlovku. Na závěr však musím
konstatovat, že z řady stavebnic pražské skupiny firem, které
prošly mýma rukama, patřilo Centauro rozhodně k těm nejsnadněji
sestavitelným.
Pavel Šofer