Měřítko: 1/72
Výrobce: RS models
Katalogové číslo: 9203, 9204 a 9205
Počet dílů: 42 plastových, 2 vaku
Cena 269 Kč
Fotografie modelu
postaveného autorem
Letošní podzim byl velice bohatý na novinky
českých výrobců. Potěšitelné je, že v přehršli vojenských strojů
se tu a tam objeví i letadla jiného určení. A právě nový "plod"
(hodilo by se spíše uvést množné číslo, neboť stavebnice jsou
tři) firmy RS models představuje model italského sportovního a
cvičného stroje z 30. a 40. let. Pěkné krabičky ukrývají u všech
třech stavebnic stejné výlisky, pouze kabiny, návody a obtisky
jsou jiné. Stavěl jsem modely v italských barvách (9203 a 9205).
První pohled na výlisky - nezbývá než konstatovat - velmi dobrá
práce. Povrch čistý, naznačení ovládacích ploch ostré a
dostatečně hluboké, otřepy žádné. Jakoby se ani nejednalo o
short run. Sestavení trupu bylo snadné, pouze podlaha (díl č. 8)
je širší než prostor v trupu. Zadní přepážka u verze s nízkým
hřbetem (9203) je rovněž o něco širší, příslušné díly pro verzi
s vysokým hřbetem a krytou kabinou (92005) však lícují dobře.
Mírně obrousit bylo třeba i přístrojovou desku. Slepení polovin
křídla proběhlo bez problémů, horší to však bylo se spojem
křídlo - trup. Přiložíme-li poloviny křídla k trupu zjistíme, že
sice pěkně lícují, ale jejich vzepětí je příliš velké. Takže
brousíme. V návodu naštěstí najdeme perokresbu, z níž lze
vycházet. Navíc je třeba ještě upravit styčnou plochu levé
poloviny křídla tak, aby nedošlo k vyosení trupu doleva.
Konkrétně se jedná o sbroušení necelého milimetru u náběžné
hrany a následné srovnání styčné plochy. Ubereme vlastně
trojůhelník hmoty, kde dvě strany se rovnají hloubce křídla a
třetí strana u náběžné hrany je dlouhá 1 mm. Mírnou úpravu si
vyžádala i VOP, která po vsunutí do trupu v zadní části o 1 mm
přečnívá. Spoj trup VOP a SOP bylo jediné místo, kde jsem použil
trochu tmelu. Nalepení podvozků (dva typy podle verze) a válců
motoru nepřineslo potíže. U podvozků je však třeba mírně
prohloubit naznačené otvory pro jejich ukotvení. Při pohledu
shora jsou pravé válce motoru více vpředu než levé. Nejedná se
však o chybu, plány a fotografie to potvrzují. Posledním dílem
ze stavebnice byly kabiny. Zatímco uzavřená kabina lícovala
dobře, větrný štítek byl širší než trup a musel jsem ho přihnout
do požadovaného tvaru. Vzhledu modelu určitě prospěje, když sami
doděláme určité detaily. Konkrétně se jedná o táhla ovládání
křidélek na horních stranách křídla, táhla ovládání kormidel,
vyvažovací plošky na všech ovládacích plochách a upínací pásy v
kabině. Sami si musíme zhotovit i dost složitou pitotku, o čemž
se návod zmiňuje. Ideální by bylo, kdyby výrobce veškeré tyto
díly zhotovil z leptů. Na bocích krabičky se dokonce dočteme, že
model lepty obsahuje, v návodu však o nich už není ani zmínka a
v krabici je nenajdete. A nyní ke kamuflážím. Stavebnice č. 9203
obsahuje dvě - celozelenou chorvatského letectva a italskou.
Zatímco u odstínu zelené barvy je uveden kód FS, italské barvy
jsou uvedeny pouze jako šedá a světle šedá. Podle italských
podkladů (ALI D`ITALIA) byla křídla a kormidla těchto strojů (někdy
i trupy) stříkána barvou Nocciola Chiaro. Nejednalo se však o
pískově hnědou barvu stejného názvu užívanou italským letectvem
v severní Africe, ale o zcela jiný odstín. Z barevných fotek
vyplývá, že se jednalo o velmi světlou šedou barvu se zeleným
nádechem, ne nepodobnou britské Sky type S, která však byla
tmavší (barva na obrázku na krabici je příliš tmavá a odpovídá
spíše německé RLM 02). Patřičné partie jsem proto nastříkal
barvou Sky type S zesvětlenou asi 20% bílé a domíchanou světlou
šedou. Trup pak byl nastříkán tmavší šedou barvou s
modrofialovým nádechem. Použil jsem britskou Dark Sea Grey.
Další stavebnice č. 9205 nabízí čtyři varianty kamufláží, opět
chorvatskou, německou a dvě italské z A.N.R. (letectvo
Mussoliniho Italské socialistické republiky). Stroj v barvách
Luftwaffe má být kamuflovám odstíny RLM 65 a RLM 71. Možné to je,
ale vzhledem k tomu, že na zádi trupu je původní italské seriové
číslo přikláněl bych se spíše k italským barvám Grigio Azzurro
Chiaro 1 (světlá modrošedá) a Verde Oliva Scuro 2 (dost podobný
odstín RLM 71). Označení barev italských strojů jako italská
šedá, písková a zelená je velice obecné, neboť Italové používali
několik odstínů těchto barev. Uvedená letadla byla kamuflována
barvami Grigio Azzurro Chiaro 1, Nocciola Chiaro 4 (v tomto
případě se jedná o již zmíněnou pískově hnědou) a Verde Oliva
Scuro 2.
Veškeré předlohy jsou fotograficky doloženy. Obtisky jsou tenké
a za použití vodiček "Made in Legato" dokonale přilnuly. Výhrady
však mám k italské zelené, která je příliš jasná, a především k
trupovému italskému znaku u stavebnice 9203, kde je svazek prutů
červený místo světle hnědý, a modrá barva znaku je příliš tmavá.
K německým a chorvatským znakům výhrady nemám. Pěkný a
jednoduchý model (plánům v publikaci ALI D`ITALIA mini č. 4
odpovídá velmi dobře), slabší návod, slušné obtisky (až na
barevné provedení některých italských znaků) a pěkná krabice.
Planžeta leptů by rozhodně nezaškodila a ulehčila by práci, ale
celkově jsem byl velmi spokojen.
Pavel Šofer
Děkuji firmě RS models za poskytnuté vzorky
Prameny:
1. ALI D`ITALIA mini No. 4
2. REGIA AERONAUTICA Vol. 2, Squadron Signal 6044
3. Camouflage and markings Italian air force, Modelaid
International Publication 1987
4. The Aviazione Nazionale Repubblicana, Modelaid International
Publication 1989
5. IPMS ITALY - Regia Aeronautica Color Guide