: :  R E C E N Z E  : :  A.V.I.A. FL.3

Měřítko: 1/72
Výrobce: RS models
Katalogové číslo: 9203, 9204 a 9205
Počet dílů: 42 plastových, 2 vaku
Cena 269 Kč
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

Letošní podzim byl velice bohatý na novinky českých výrobců. Potěšitelné je, že v přehršli vojenských strojů se tu a tam objeví i letadla jiného určení. A právě nový "plod" (hodilo by se spíše uvést množné číslo, neboť stavebnice jsou tři) firmy RS models představuje model italského sportovního a cvičného stroje z 30. a 40. let. Pěkné krabičky ukrývají u všech třech stavebnic stejné výlisky, pouze kabiny, návody a obtisky jsou jiné. Stavěl jsem modely v italských barvách (9203 a 9205). První pohled na výlisky - nezbývá než konstatovat - velmi dobrá práce. Povrch čistý, naznačení ovládacích ploch ostré a dostatečně hluboké, otřepy žádné. Jakoby se ani nejednalo o short run. Sestavení trupu bylo snadné, pouze podlaha (díl č. 8) je širší než prostor v trupu. Zadní přepážka u verze s nízkým hřbetem (9203) je rovněž o něco širší, příslušné díly pro verzi s vysokým hřbetem a krytou kabinou (92005) však lícují dobře. Mírně obrousit bylo třeba i přístrojovou desku. Slepení polovin křídla proběhlo bez problémů, horší to však bylo se spojem křídlo - trup. Přiložíme-li poloviny křídla k trupu zjistíme, že sice pěkně lícují, ale jejich vzepětí je příliš velké. Takže brousíme. V návodu naštěstí najdeme perokresbu, z níž lze vycházet. Navíc je třeba ještě upravit styčnou plochu levé poloviny křídla tak, aby nedošlo k vyosení trupu doleva. Konkrétně se jedná o sbroušení necelého milimetru u náběžné hrany a následné srovnání styčné plochy. Ubereme vlastně trojůhelník hmoty, kde dvě strany se rovnají hloubce křídla a třetí strana u náběžné hrany je dlouhá 1 mm. Mírnou úpravu si vyžádala i VOP, která po vsunutí do trupu v zadní části o 1 mm přečnívá. Spoj trup VOP a SOP bylo jediné místo, kde jsem použil trochu tmelu. Nalepení podvozků (dva typy podle verze) a válců motoru nepřineslo potíže. U podvozků je však třeba mírně prohloubit naznačené otvory pro jejich ukotvení. Při pohledu shora jsou pravé válce motoru více vpředu než levé. Nejedná se však o chybu, plány a fotografie to potvrzují. Posledním dílem ze stavebnice byly kabiny. Zatímco uzavřená kabina lícovala dobře, větrný štítek byl širší než trup a musel jsem ho přihnout do požadovaného tvaru. Vzhledu modelu určitě prospěje, když sami doděláme určité detaily. Konkrétně se jedná o táhla ovládání křidélek na horních stranách křídla, táhla ovládání kormidel, vyvažovací plošky na všech ovládacích plochách a upínací pásy v kabině. Sami si musíme zhotovit i dost složitou pitotku, o čemž se návod zmiňuje. Ideální by bylo, kdyby výrobce veškeré tyto díly zhotovil z leptů. Na bocích krabičky se dokonce dočteme, že model lepty obsahuje, v návodu však o nich už není ani zmínka a v krabici je nenajdete. A nyní ke kamuflážím. Stavebnice č. 9203 obsahuje dvě - celozelenou chorvatského letectva a italskou. Zatímco u odstínu zelené barvy je uveden kód FS, italské barvy jsou uvedeny pouze jako šedá a světle šedá. Podle italských podkladů (ALI D`ITALIA) byla křídla a kormidla těchto strojů (někdy i trupy) stříkána barvou Nocciola Chiaro. Nejednalo se však o pískově hnědou barvu stejného názvu užívanou italským letectvem v severní Africe, ale o zcela jiný odstín. Z barevných fotek vyplývá, že se jednalo o velmi světlou šedou barvu se zeleným nádechem, ne nepodobnou britské Sky type S, která však byla tmavší (barva na obrázku na krabici je příliš tmavá a odpovídá spíše německé RLM 02). Patřičné partie jsem proto nastříkal barvou Sky type S zesvětlenou asi 20% bílé a domíchanou světlou šedou. Trup pak byl nastříkán tmavší šedou barvou s modrofialovým nádechem. Použil jsem britskou Dark Sea Grey. Další stavebnice č. 9205 nabízí čtyři varianty kamufláží, opět chorvatskou, německou a dvě italské z A.N.R. (letectvo Mussoliniho Italské socialistické republiky). Stroj v barvách Luftwaffe má být kamuflovám odstíny RLM 65 a RLM 71. Možné to je, ale vzhledem k tomu, že na zádi trupu je původní italské seriové číslo přikláněl bych se spíše k italským barvám Grigio Azzurro Chiaro 1 (světlá modrošedá) a Verde Oliva Scuro 2 (dost podobný odstín RLM 71). Označení barev italských strojů jako italská šedá, písková a zelená je velice obecné, neboť Italové používali několik odstínů těchto barev. Uvedená letadla byla kamuflována barvami Grigio Azzurro Chiaro 1, Nocciola Chiaro 4 (v tomto případě se jedná o již zmíněnou pískově hnědou) a Verde Oliva Scuro 2.

Veškeré předlohy jsou fotograficky doloženy. Obtisky jsou tenké a za použití vodiček "Made in Legato" dokonale přilnuly. Výhrady však mám k italské zelené, která je příliš jasná, a především k trupovému italskému znaku u stavebnice 9203, kde je svazek prutů červený místo světle hnědý, a modrá barva znaku je příliš tmavá. K německým a chorvatským znakům výhrady nemám. Pěkný a jednoduchý model (plánům v publikaci ALI D`ITALIA mini č. 4 odpovídá velmi dobře), slabší návod, slušné obtisky (až na barevné provedení některých italských znaků) a pěkná krabice. Planžeta leptů by rozhodně nezaškodila a ulehčila by práci, ale celkově jsem byl velmi spokojen.


Pavel Šofer
Děkuji firmě RS models za poskytnuté vzorky


Prameny:
1. ALI D`ITALIA mini No. 4
2. REGIA AERONAUTICA Vol. 2, Squadron Signal 6044
3. Camouflage and markings Italian air force, Modelaid International Publication 1987
4. The Aviazione Nazionale Repubblicana, Modelaid International Publication 1989
5. IPMS ITALY - Regia Aeronautica Color Guide

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel