Měřítko: 1/72
Výrobce: Admiral
Katalogové číslo:
Cena 245 Kč
Počet dílů: 30 plast (z toho 4 čiré), 24 leptaných, 7 PUR
Fotografie modelu
postaveného autorem
Mimo stálic na českém trhu short-runů se občas
objeví i nová firma, potvrzující pravidlo o vedoucí úloze
českých vstřikovaných modelů na trhu světovém. Sám jsem se o tom
přesvědčil před Vánocemi, když jsem obdržel prvotinu nového
výrobce - firmy ADMIRAL. A co nám nováček nabízí? Díly
odstříknuté ze světle šedé hmoty jsou na první pohled slušné,
rytí je jemné a výrobce se snažil i o plastické znázornění
povrchu. Sem tam sice najdeme drobné otřepy či propadlinu (spodní
strany konců křídla), ale jako celek povrch nevypadá špatně. Z
PUR jsou odlity vana kokpitu, sedačka, kola, pumový závěsník ETC
501 a tělo pumy. Plechovými díly pak doplníme kokpit a pumu.
Čiré díly (dva totožné překryty kabiny a - nevím proč - i 2 kusy
čepu vrtule) mne však vůbec nenadchly. Překryt kabiny je příliš
silný a ani jeho tvar (hlavně čelní sklo) není ideální.
Stavební návod je hodně průměrný, rozkreslení stavebního postupu
je však přehledné. Postrádal jsem jakékoliv číslování dílů či
alespoň očíslovaný "rozstřel" součástek v rámečku, zvláště když
poslední strana návodu zeje prázdnotou. Co mne však mile
překvapilo, bylo lícování jednotlivých dílů. U dílů křídla i
polovin trupu stačilo pouze začistit styčné plochy a po takové
úpravě díly vzájemně lícovaly dokonale. Věřte nebo ne, vůbec
jsem netmelil. Také kryt zbraní a čelní prstenec krytu motoru
přesně zapadly na své místo (u čelního prstence však bylo nutné
nejdříve zevnitř odstranit nálitky po vyhazovačích a spoj po
zatvrdnutí lepidla jemně přebrousit). Trochu tmelu jsem použil
jen na spojích polovin VOP s trupem a na zatmelení propadlin na
křídle. Tolik o kladech modelu a přejdeme k záporům. Již při
prvním pohledu vás zmrazí ztvárnění podvozkových šachet. Jsou
mělké a v pořádku je vlastně pouze jejich obrys. Argument, že
takto vypadají šachty u většiny modelů ”stodevadesátky” ve
dvaasedmdesátině neobstojí. Modely Fw 190 A-3 od Tamyie a Fw 190
A-1 od Swordu dokazují, že lze vyrobit i dobré a přesné šachty.
I když nejsem příznivcem obcházení modelů se "šuplerou",
stodevadesátka je natolik známá mašina, že jsem výlisky přiložil
k plánům a narazil jsem na další čertovo kopýtko. Ze všech plánů,
které jsem měl k dispozici (bylo jich pět a všechny se vzájemně
mírně lišily!) vyplývá, že čelní štítek kabiny je u modelu
posunutý asi o 2 mm dozadu. Kryt zbraní je tak o 2 mm delší a
odpovídá verzi A-5 a nikoliv A-4. Zadní část trupu je pak o
zmíněné 2 mm kratší. Nepřesvědčilo mne ani provedení
podvozkových nohou (především jejich vzpěry jsou dost podivné) a
vrtule. Hlavní podvozkové kryty jsou o 3 mm delší, vnitřní jsou
zase silné a bez jakýchkoliv detailů. Hlavně kanonů, stejně jako
pitotku, je lépe vyrobit z injekčních jehel. Pěkný je ale
závěsník a 500kg puma.
A nyní kamufláže. Jsou dvě - "bílá 10" Hptm. W. Nowotnyho z 1./JG
54 a "žluté H" Uffz. Berchtolda z I./SKG 10. K "bílé 10" jsem
nic bližšího nezjistil, ale druhá mašina je velmi dobře
zdokumentována. Pod křídlem byly kapotované závěsníky Junkers
pro dvě 300l nádrže a štěrbiny chlazení motoru měl tento stroj
vybaveny regulačními klapkami. Nic z toho však stavebnice
nenabízí. Ačkoliv fotografie potvrzují absenci vnějších
křídelních kanonů MG FF, návod nabádá k jejich instalaci.
Obtisky vytištěné firmou mpd jsou slušné, použil jsem však jen
kříž na bok trupu, neboť jsem model stavěl v jiném,
hodnověrnějším markingu (další stroje Fw 190 A-4 najdete např. v
REVI č. 9 a 16). Popisky na aršíku nenajdete, takže jsem použil
horkou novinku od Tally Ho! vydanou pod č. S 72008.
Podklady uvádějí následující rozměry - rozpětí 10,50 m a délku
8,85 m, v měřítku 1/72 je to 145,92 mm, resp. 122,92 mm. Po
sestavení jsem naměřil 144 mm a 121 mm.
Z tohoto modelu mám smíšené pocity, má své klady i zápory. Nevím
ale, jestli autoři vybrali pro svůj první model vhodný typ.
Přece jen rozdíly skutečné A-4 oproti A-3 (která existuje jako
klasický stříkaný model) jsou minimální a rozdíl v ceně není v
porovnání s Tamiyou markantní.
Pavel Šofer
Prameny:
1. Fw 190 A/F/G, Model Art
2. Fw 190 F/G, JaPo
3. Fw A/F/G, 1 + 2 díl Monografie Lotnicze č. 17 a 18
4. Fw 190 A, Modelpres č.7
5. Fw 190 A, Aerodata International No. 1
6. Fw 190 in Action, Squadron/Signal Publications 170
|