: :  R E C E N Z E  : :  FOCKE WULF FW 190 A-4 JABO

Měřítko: 1/72
Výrobce: Admiral
Katalogové číslo:
Cena 245 Kč
Počet dílů: 30 plast (z toho 4 čiré), 24 leptaných, 7 PUR
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

Mimo stálic na českém trhu short-runů se občas objeví i nová firma, potvrzující pravidlo o vedoucí úloze českých vstřikovaných modelů na trhu světovém. Sám jsem se o tom přesvědčil před Vánocemi, když jsem obdržel prvotinu nového výrobce - firmy ADMIRAL. A co nám nováček nabízí? Díly odstříknuté ze světle šedé hmoty jsou na první pohled slušné, rytí je jemné a výrobce se snažil i o plastické znázornění povrchu. Sem tam sice najdeme drobné otřepy či propadlinu (spodní strany konců křídla), ale jako celek povrch nevypadá špatně. Z PUR jsou odlity vana kokpitu, sedačka, kola, pumový závěsník ETC 501 a tělo pumy. Plechovými díly pak doplníme kokpit a pumu. Čiré díly (dva totožné překryty kabiny a - nevím proč - i 2 kusy čepu vrtule) mne však vůbec nenadchly. Překryt kabiny je příliš silný a ani jeho tvar (hlavně čelní sklo) není ideální.

Stavební návod je hodně průměrný, rozkreslení stavebního postupu je však přehledné. Postrádal jsem jakékoliv číslování dílů či alespoň očíslovaný "rozstřel" součástek v rámečku, zvláště když poslední strana návodu zeje prázdnotou. Co mne však mile překvapilo, bylo lícování jednotlivých dílů. U dílů křídla i polovin trupu stačilo pouze začistit styčné plochy a po takové úpravě díly vzájemně lícovaly dokonale. Věřte nebo ne, vůbec jsem netmelil. Také kryt zbraní a čelní prstenec krytu motoru přesně zapadly na své místo (u čelního prstence však bylo nutné nejdříve zevnitř odstranit nálitky po vyhazovačích a spoj po zatvrdnutí lepidla jemně přebrousit). Trochu tmelu jsem použil jen na spojích polovin VOP s trupem a na zatmelení propadlin na křídle. Tolik o kladech modelu a přejdeme k záporům. Již při prvním pohledu vás zmrazí ztvárnění podvozkových šachet. Jsou mělké a v pořádku je vlastně pouze jejich obrys. Argument, že takto vypadají šachty u většiny modelů ”stodevadesátky” ve dvaasedmdesátině neobstojí. Modely Fw 190 A-3 od Tamyie a Fw 190 A-1 od Swordu dokazují, že lze vyrobit i dobré a přesné šachty. I když nejsem příznivcem obcházení modelů se "šuplerou", stodevadesátka je natolik známá mašina, že jsem výlisky přiložil k plánům a narazil jsem na další čertovo kopýtko. Ze všech plánů, které jsem měl k dispozici (bylo jich pět a všechny se vzájemně mírně lišily!) vyplývá, že čelní štítek kabiny je u modelu posunutý asi o 2 mm dozadu. Kryt zbraní je tak o 2 mm delší a odpovídá verzi A-5 a nikoliv A-4. Zadní část trupu je pak o zmíněné 2 mm kratší. Nepřesvědčilo mne ani provedení podvozkových nohou (především jejich vzpěry jsou dost podivné) a vrtule. Hlavní podvozkové kryty jsou o 3 mm delší, vnitřní jsou zase silné a bez jakýchkoliv detailů. Hlavně kanonů, stejně jako pitotku, je lépe vyrobit z injekčních jehel. Pěkný je ale závěsník a 500kg puma.

A nyní kamufláže. Jsou dvě - "bílá 10" Hptm. W. Nowotnyho z 1./JG 54 a "žluté H" Uffz. Berchtolda z I./SKG 10. K "bílé 10" jsem nic bližšího nezjistil, ale druhá mašina je velmi dobře zdokumentována. Pod křídlem byly kapotované závěsníky Junkers pro dvě 300l nádrže a štěrbiny chlazení motoru měl tento stroj vybaveny regulačními klapkami. Nic z toho však stavebnice nenabízí. Ačkoliv fotografie potvrzují absenci vnějších křídelních kanonů MG FF, návod nabádá k jejich instalaci.

Obtisky vytištěné firmou mpd jsou slušné, použil jsem však jen kříž na bok trupu, neboť jsem model stavěl v jiném, hodnověrnějším markingu (další stroje Fw 190 A-4 najdete např. v REVI č. 9 a 16). Popisky na aršíku nenajdete, takže jsem použil horkou novinku od Tally Ho! vydanou pod č. S 72008.

Podklady uvádějí následující rozměry - rozpětí 10,50 m a délku 8,85 m, v měřítku 1/72 je to 145,92 mm, resp. 122,92 mm. Po sestavení jsem naměřil 144 mm a 121 mm.

Z tohoto modelu mám smíšené pocity, má své klady i zápory. Nevím ale, jestli autoři vybrali pro svůj první model vhodný typ. Přece jen rozdíly skutečné A-4 oproti A-3 (která existuje jako klasický stříkaný model) jsou minimální a rozdíl v ceně není v porovnání s Tamiyou markantní.



Pavel Šofer



Prameny:
1. Fw 190 A/F/G, Model Art
2. Fw 190 F/G, JaPo
3. Fw A/F/G, 1 + 2 díl Monografie Lotnicze č. 17 a 18
4. Fw 190 A, Modelpres č.7
5. Fw 190 A, Aerodata International No. 1
6. Fw 190 in Action, Squadron/Signal Publications 170

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel