: :  R E C E N Z E  : :  NAKAJIMA GEKKÓ TYPE 11 (LATE PRODUCTION)

Měřítko: 1/48
Výrobce: Tamiya
Katalogové číslo: 61078
Počet dílů: 142 plastových, 14 čirých
Cena: 1 129 Kč (u Artur M.C., Slaný)
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

Myslel jsem si, že Japonci u svých modelů už nemají co zlepšovat, ale šeredně jsem se mýlil. Pokud totiž porovnám například loňský čtvrtkový Do 335 od Tamiye a zbrusu nové Gekkó produkované stejnou firmou, musím uznat, že žebříček kvality se zase posunul o stupínek výše.

Pohled na špičkově zpracované díly oko modelářovo prostě potěší. Pozornost si zaslouží naprosto úžasně vypracovaný kokpit a otevřený prostor se dvěma kanony za kabinou. Čiré díly jsou odstříknuty z “křišťálu”. Pro urychlení stavby doporučuji Express Mask XF-112 od Eduardu, kde najdete políčka nejen pro zakrytí průhledných partií, ale i pro jednodušší stříkání disků kol.

Eduard na tento model dále připravil planžetu fotoleptů č. 48 361. Sada obsahuje jak doplňky kokpitu, tak množství detailů podvozkových šachet. Pro vylepšení pracovního prostoru osádky je z plechu nově vytvořena přepážka mezi pilotem a pozorovatelem s perforovanými částmi konstrukce a množstvím dalších drobností. Troufám si tvrdit, že jde o jednu z nejlépe zpracovaných sad z Mostu, jakou jsem měl možnost posoudit. Sám jsem z ní využil 95 % dílů. Plechy nám pomohou zdokonalit vzhled mírně zjednodušených podvozkových šachet. V čele šachet navíc zeje obdélníkový otvor, kterým je zezadu vidět motor. Doporučuji jej zaslepit destičkou a doplnit zde kabeláž. Na dně šachty je olejová nádrž, která má ve skutečnosti mírně odlišný tvar. Tamiya si taktéž trochu zjednodušila práci na přechodu podvozkové šachty a vztlakové klapky. Tato partie je poněkud užší, než je zřejmé z fotografií.

Tmelu nebude skoro potřeba, protože díly do sebe “klapou jedna radost”. Křídlo má oddělené koncové oblouky, ale při velmi pečlivé práci nebude napojení téměř vidět.

Motory jsou tvořeny pouze přední hvězdou na destičce. U tak velkého modelu je to škoda. Pro lepší vzhled ještě doporučuji obrýt sběrače výfuků vedoucí do tlumičů plamenů na horní ploše křídla.

Gekkó máme možnost dokončit ve dvou variantách. Kamufláž je identická pro obě – na všech plochách tmavá zelená s černými motorovými gondolami a žlutými náběžnými hranami křídla. První stroj nese žluté označení “22-25” patřící Hikótai 804 z Kókútai 322. Bokorys tohoto letadla najdete v REVI č. 38. Druhý stroj nese bílý kód “YoD-176” a tři sakury symbolizující sestřely. Tuto mašinu sedlala osádka praporčík Yamashita / poručík (Chú-i) Musya z Kókútai 302, které se podařilo při americkém náletu na Tokio v noci z 25. na 26. května 1945 sestřelit dvě B-29. Gekkó měly velmi kvalitní nátěr a z fotografií je zřejmé, že nebyly olétané až na kov jako jiná japonská letadla.


Jakub Vilingr


Prameny:
1. REVI 37, 38
2. Modeler’s Eye No. 1 – Gekko, Tokyo 2001
3. FAOW No. 57, Bunrindo Co., Ltd
4. REPLIC No. 118, 2001
5. http://www.angelfire.com/movies/makingmovies/Gekko.index.html



Obtisky: Nakajima J1N1 “Gekko”
Měřítko: 1/48
Výrobce: AML Decal
Katalogové číslo: 48 002
Cena: 180 Kč (u Artur M.C., Slaný)


Pokud se vám nebudou líbit obtisky u Gekkó od Tamiye, popř. přistoupíte ke konverzi na jinou verzi stroje, než nabízí výrobce modelu, je možné sáhnout po obtiscích tuzemského výrobce AML. Aršík je vytištěný na světle modrém papíru se skoro neznatelným krycím lakem. Máte možnost si postavit celkem čtyři letouny. Dva J1N1-S, jeden J1N1-Sa a jeden J1N1-Sa s anténami radiolokátoru na přídi. Návod k obtiskům je graficky pěkně zpracován. Na přední straně jsou levé, uvnitř se nachází pravé bokorysy a půdorysy pro orientaci při umísťování obtisků. Pruhy na náběžnou hranu křídla a žluté symboly jsou podtištěné bílou barvou, takže kamuflážní zelená barva modelu neprosvítá skrz obtisk. Podkladová bílá barva mírně vykukuje zpod žlutého pruhu, což lze napravit zastřihnutím. k doporučeným kamuflážním barvám nemám výhrady, až na odstín na motorových krytech. Podle návodu mají být natřeny modročernou barvou, ve skutečnosti však byly černé bez jakéhokoliv nádechu.

V současné době je již na trhu i dvaasedmdesátinová verze této obtiskové sady určená zejména pro stavebnice z produkce Fujimi.


Jakub Vilingr

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel