Měřítko: 1/72
Výrobce: AZUR
Katalogové číslo: 024
Počet dílů: 49 plast (z toho 6 čirých), 19 PUR
Cena: 360 Kč
Fotografie modelu
postaveného autorem
V roce 1973 se objevila novinka britské firmy FROG - americký
dvoumotorový bombardér Martin 167. Ti starší ho dokonale znají,
ať již jeho originál, nebo kopii z "Velké země" lisovanou pod
obchodní značkou NOVO, či v současné době firmou Eastern
Express. Není to špatný model, ale dnešním nárokům kladeným na
plastové modely již přece jen neodpovídá (pozitivní, velmi
zjednodušené rytí, prázdné kokpity atd.). Česko-francouzský AZUR
proto přichází s novou stavebnicí, která přece jen podstatně
lépe vyhovuje současným trendům.
V krabičce najdeme tři rámečky odstříknuté ze středně šedé hmoty,
jeden rámeček s čirými díly, dva sáčky s PUR detaily, návod a
obtisky. Označení na krabičce M 167 Maryland je nesmysl a
vzniklo sloučením francouzského označení Martin 167 A3 a
britského Martin Maryland Mk.I (potažmo Mk.II). Hmota je dosti
měkká, potěšilo mne však velmi pěkné rytí, které je negativní,
čisté a ostré. Otřepů najdete minimálně, propadliny pak vůbec
žádné. Kokpity jsou slušně vybaveny (plast + PUR) a jednotlivé
díly dobře lícují bez nutnosti úprav. Výrobce si ale zjednodušil
práci a čtveřici trupových okének pod střeleckou věží naznačil
pouze rytím. Nezbývá, než je vyříznout a zasklít. Skutečností
ale je, že na jedné fotce britského Marylandu (pramen č. 3) jsou
tato okénka zatřená.
Před slepením polovin křídla jsem u jejich horních částí ztenčil
odtokové hrany. Sestavení motorových gondol bylo snadné, při
jejich spojení s polovinami křídla (nasuňte je přes koncové
oblouky) jsem však musel tmelit. Nejhorší částí modelu jsou
motory, či spíše náznak jejich čelního reliéfu na kruhové
destičce. Jsou nepoužitelné a nezbylo, než se poohlédnout po
jiných. Spojení polovin křídla s trupem mělo hodně daleko k
dokonalosti, protože jsou u kořene užší (levá polovina více) než
patřičná místa pro jejich nalepení na trupu. Nezbylo, než obě
poloviny křídla plastovými špalíky rozšířit, ale i tak jsem dost
tmelil, stejně jako u spojů trupu s VOP. Ještě před vlepením
nových motorů do gondol, jsem kruhovou destičkou zepředu uzavřel
podvozkové šachty. Do obou polovin křídla je potřeba vyříznout a
následně zasklít přistávací světlomety a vyvrtat čtyři výstřelné
otvory kulometů Browning FN, o čemž se návod vůbec nezmiňuje. S
nalepením podvozků, jejich krytů a dalších detailů již problémy
nebyly. Pouze pitotka má chybný tvar, správný je pěkně vidět na
kresbě na krabičce.
Čiré díly jsou stříkané (poprvé u Azuru), průměrně silné, čisté
a dostatečně průhledné. S nalepením překrytu pilotní kabiny a
prosklení přídě problémy nebyly. Totéž platilo i pro spodní část
prostoru střelce. Horší to ale bylo s překrytem střelecké věže.
Nejen že je nutné z překrytu zubatou žiletkou vyříznout jeden
segment, ale vlastní kryt je v průměru o 1,5 mm užší než
patřičný otvor v trupu. Zevnitř trupu jsem proto nalepil lišty a
na ně věž usadil. A zbyly už jen vrtule. Každá se skládá ze čtyř
PUR dílů (náboj + tři listy) a tudíž jejich sestavení není
nejjednodušší.
Stavebnice nabízí dvě kamufláže: Martin 167 A3 z 1 Escadrille GB
I/63 z Bamaka 1942 a Martin Maryland Mk.I RAF ze severní Afriky
z roku 1942. Zajímavé je, že francouzský stroj má na kresbě na
krabičce namalováno černé číslo 7, což však již v návodu ani na
obtiskovém aršíku není. V pramenu č. 5 je však otištěn bokorys
tohoto stroje s černou 7, stejně jako na krabici.
Martin 167 A3 od AZURU je přesnější a hlavně mnohem detailněji
provedená stavebnice než starý FROG. Stavebně je ovšem zase o
dost náročnější. Když jsem oba modely postavil vedle sebe, ten „Azurový“
byl podstatně přesvědčivější.
Pavel Šofer
Prameny:
1. Martin 167, letadla 39-45, L + K 12 a 15/1996
2. Aviation News, February 1985
3. K. Janewicz, Afryka 1940-42, Kampanie Lotnicze 1, AJ Press,
1994
4. Le fanatique de L´AVIATION 160, 1983
5. Aéro Journal No. 18, 19
|