: :  R E C E N Z E  : :  MARTIN 167 MARYLAND

Měřítko: 1/72
Výrobce: AZUR
Katalogové číslo: 024
Počet dílů: 49 plast (z toho 6 čirých), 19 PUR
Cena: 360 Kč

Fotografie modelu postaveného autorem


V roce 1973 se objevila novinka britské firmy FROG - americký dvoumotorový bombardér Martin 167. Ti starší ho dokonale znají, ať již jeho originál, nebo kopii z "Velké země" lisovanou pod obchodní značkou NOVO, či v současné době firmou Eastern Express. Není to špatný model, ale dnešním nárokům kladeným na plastové modely již přece jen neodpovídá (pozitivní, velmi zjednodušené rytí, prázdné kokpity atd.). Česko-francouzský AZUR proto přichází s novou stavebnicí, která přece jen podstatně lépe vyhovuje současným trendům.

V krabičce najdeme tři rámečky odstříknuté ze středně šedé hmoty, jeden rámeček s čirými díly, dva sáčky s PUR detaily, návod a obtisky. Označení na krabičce M 167 Maryland je nesmysl a vzniklo sloučením francouzského označení Martin 167 A3 a britského Martin Maryland Mk.I (potažmo Mk.II). Hmota je dosti měkká, potěšilo mne však velmi pěkné rytí, které je negativní, čisté a ostré. Otřepů najdete minimálně, propadliny pak vůbec žádné. Kokpity jsou slušně vybaveny (plast + PUR) a jednotlivé díly dobře lícují bez nutnosti úprav. Výrobce si ale zjednodušil práci a čtveřici trupových okének pod střeleckou věží naznačil pouze rytím. Nezbývá, než je vyříznout a zasklít. Skutečností ale je, že na jedné fotce britského Marylandu (pramen č. 3) jsou tato okénka zatřená.

Před slepením polovin křídla jsem u jejich horních částí ztenčil odtokové hrany. Sestavení motorových gondol bylo snadné, při jejich spojení s polovinami křídla (nasuňte je přes koncové oblouky) jsem však musel tmelit. Nejhorší částí modelu jsou motory, či spíše náznak jejich čelního reliéfu na kruhové destičce. Jsou nepoužitelné a nezbylo, než se poohlédnout po jiných. Spojení polovin křídla s trupem mělo hodně daleko k dokonalosti, protože jsou u kořene užší (levá polovina více) než patřičná místa pro jejich nalepení na trupu. Nezbylo, než obě poloviny křídla plastovými špalíky rozšířit, ale i tak jsem dost tmelil, stejně jako u spojů trupu s VOP. Ještě před vlepením nových motorů do gondol, jsem kruhovou destičkou zepředu uzavřel podvozkové šachty. Do obou polovin křídla je potřeba vyříznout a následně zasklít přistávací světlomety a vyvrtat čtyři výstřelné otvory kulometů Browning FN, o čemž se návod vůbec nezmiňuje. S nalepením podvozků, jejich krytů a dalších detailů již problémy nebyly. Pouze pitotka má chybný tvar, správný je pěkně vidět na kresbě na krabičce.

Čiré díly jsou stříkané (poprvé u Azuru), průměrně silné, čisté a dostatečně průhledné. S nalepením překrytu pilotní kabiny a prosklení přídě problémy nebyly. Totéž platilo i pro spodní část prostoru střelce. Horší to ale bylo s překrytem střelecké věže. Nejen že je nutné z překrytu zubatou žiletkou vyříznout jeden segment, ale vlastní kryt je v průměru o 1,5 mm užší než patřičný otvor v trupu. Zevnitř trupu jsem proto nalepil lišty a na ně věž usadil. A zbyly už jen vrtule. Každá se skládá ze čtyř PUR dílů (náboj + tři listy) a tudíž jejich sestavení není nejjednodušší.

Stavebnice nabízí dvě kamufláže: Martin 167 A3 z 1 Escadrille GB I/63 z Bamaka 1942 a Martin Maryland Mk.I RAF ze severní Afriky z roku 1942. Zajímavé je, že francouzský stroj má na kresbě na krabičce namalováno černé číslo 7, což však již v návodu ani na obtiskovém aršíku není. V pramenu č. 5 je však otištěn bokorys tohoto stroje s černou 7, stejně jako na krabici.

Martin 167 A3 od AZURU je přesnější a hlavně mnohem detailněji provedená stavebnice než starý FROG. Stavebně je ovšem zase o dost náročnější. Když jsem oba modely postavil vedle sebe, ten „Azurový“ byl podstatně přesvědčivější.



Pavel Šofer



Prameny:
1. Martin 167, letadla 39-45, L + K 12 a 15/1996
2. Aviation News, February 1985
3. K. Janewicz, Afryka 1940-42, Kampanie Lotnicze 1, AJ Press, 1994
4. Le fanatique de L´AVIATION 160, 1983
5. Aéro Journal No. 18, 19
 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel