| 
  
                 Měřítko: 1/72 
                Výrobce: AZUR 
                Katalogové číslo: 024 
                Počet dílů: 49 plast (z toho 6 čirých), 19 PUR 
                Cena: 360 Kč 
                
                Fotografie modelu 
                postaveného autorem 
                
                 
                V roce 1973 se objevila novinka britské firmy FROG - americký 
                dvoumotorový bombardér Martin 167. Ti starší ho dokonale znají, 
                ať již jeho originál, nebo kopii z "Velké země" lisovanou pod 
                obchodní značkou NOVO, či v současné době firmou Eastern 
                Express. Není to špatný model, ale dnešním nárokům kladeným na 
                plastové modely již přece jen neodpovídá (pozitivní, velmi 
                zjednodušené rytí, prázdné kokpity atd.). Česko-francouzský AZUR 
                proto přichází s novou stavebnicí, která přece jen podstatně 
                lépe vyhovuje současným trendům. 
                 
                V krabičce najdeme tři rámečky odstříknuté ze středně šedé hmoty, 
                jeden rámeček s čirými díly, dva sáčky s PUR detaily, návod a 
                obtisky. Označení na krabičce M 167 Maryland je nesmysl a 
                vzniklo sloučením francouzského označení Martin 167 A3 a 
                britského Martin Maryland Mk.I (potažmo Mk.II). Hmota je dosti 
                měkká, potěšilo mne však velmi pěkné rytí, které je negativní, 
                čisté a ostré. Otřepů najdete minimálně, propadliny pak vůbec 
                žádné. Kokpity jsou slušně vybaveny (plast + PUR) a jednotlivé 
                díly dobře lícují bez nutnosti úprav. Výrobce si ale zjednodušil 
                práci a čtveřici trupových okének pod střeleckou věží naznačil 
                pouze rytím. Nezbývá, než je vyříznout a zasklít. Skutečností 
                ale je, že na jedné fotce britského Marylandu (pramen č. 3) jsou 
                tato okénka zatřená.  
                 
                Před slepením polovin křídla jsem u jejich horních částí ztenčil 
                odtokové hrany. Sestavení motorových gondol bylo snadné, při 
                jejich spojení s polovinami křídla (nasuňte je přes koncové 
                oblouky) jsem však musel tmelit. Nejhorší částí modelu jsou 
                motory, či spíše náznak jejich čelního reliéfu na kruhové 
                destičce. Jsou nepoužitelné a nezbylo, než se poohlédnout po 
                jiných. Spojení polovin křídla s trupem mělo hodně daleko k 
                dokonalosti, protože jsou u kořene užší (levá polovina více) než 
                patřičná místa pro jejich nalepení na trupu. Nezbylo, než obě 
                poloviny křídla plastovými špalíky rozšířit, ale i tak jsem dost 
                tmelil, stejně jako u spojů trupu s VOP. Ještě před vlepením 
                nových motorů do gondol, jsem kruhovou destičkou zepředu uzavřel 
                podvozkové šachty. Do obou polovin křídla je potřeba vyříznout a 
                následně zasklít přistávací světlomety a vyvrtat čtyři výstřelné 
                otvory kulometů Browning FN, o čemž se návod vůbec nezmiňuje. S 
                nalepením podvozků, jejich krytů a dalších detailů již problémy 
                nebyly. Pouze pitotka má chybný tvar, správný je pěkně vidět na 
                kresbě na krabičce.  
                 
                Čiré díly jsou stříkané (poprvé u Azuru), průměrně silné, čisté 
                a dostatečně průhledné. S nalepením překrytu pilotní kabiny a 
                prosklení přídě problémy nebyly. Totéž platilo i pro spodní část 
                prostoru střelce. Horší to ale bylo s překrytem střelecké věže. 
                Nejen že je nutné z překrytu zubatou žiletkou vyříznout jeden 
                segment, ale vlastní kryt je v průměru o 1,5 mm užší než 
                patřičný otvor v trupu. Zevnitř trupu jsem proto nalepil lišty a 
                na ně věž usadil. A zbyly už jen vrtule. Každá se skládá ze čtyř 
                PUR dílů (náboj + tři listy) a tudíž jejich sestavení není 
                nejjednodušší. 
                 
                Stavebnice nabízí dvě kamufláže: Martin 167 A3 z 1 Escadrille GB 
                I/63 z Bamaka 1942 a Martin Maryland Mk.I RAF ze severní Afriky 
                z roku 1942. Zajímavé je, že francouzský stroj má na kresbě na 
                krabičce namalováno černé číslo 7, což však již v návodu ani na 
                obtiskovém aršíku není. V pramenu č. 5 je však otištěn bokorys 
                tohoto stroje s černou 7, stejně jako na krabici. 
                 
                Martin 167 A3 od AZURU je přesnější a hlavně mnohem detailněji 
                provedená stavebnice než starý FROG. Stavebně je ovšem zase o 
                dost náročnější. Když jsem oba modely postavil vedle sebe, ten „Azurový“ 
                byl podstatně přesvědčivější. 
                 
                 
                 
                Pavel Šofer 
                 
                 
                 
                Prameny: 
                1. Martin 167, letadla 39-45, L + K 12 a 15/1996 
                2. Aviation News, February 1985 
                3. K. Janewicz, Afryka 1940-42, Kampanie Lotnicze 1, AJ Press, 
                1994 
                4. Le fanatique de L´AVIATION 160, 1983 
                5. Aéro Journal No. 18, 19 
  
                        
                         |