Model: Messerschmitt Me 410 Zerstörer
Výrobce: Eduard
Měřítko: 1/72
Kat. číslo: 7028
Počet dílů: 73 plast (10 nepoužijeme), 21 PUR, 5 čirých, 2
vakuově tvářené překryty kabiny, planžeta fotoleptů a maskovací
fólie
Cena: 945 Kč
Fotografie modelu
postaveného autorem
Stavebnici těžkého stíhače Me 410 B-1/U4
převzala firma Eduard od japonského výrobce Fine Molds, doplnila
je o PUR díly, které nahrazují a doplňují původní, a navíc
přidala do „standardu“ ProfiPACK ještě dva vakuově tvářené
překryty kabiny, planžetu plechů a maskovací fólie na čiré díly
a disky kol podvozku. To je úplný výčet pro ty, kteří by si již
na začátku chtěli stěžovat, že je stavebnice drahá. Po odečtení
obvyklé ceny všech „ingrediencí“ se cena samotných výlisků
dostane na polovinu původní prodejní ceny dovezených stavebnic
Me 410 od Fine Molds!
A nyní již ke stavbě. Povrch dílů je naznačen směsí negativní
paneláže a pozitivních krytů a krytek. Vše je přesné s ostrým
hlubším rytím, díly bez propadlin a otřepů. Sestavení zahájíme
kompletací kokpitu (ostatně tak jako vždy) krok 1 – 8 a musím
upozornit na dva postřehy. Díl RP7 (zadní stěna zbraňového
prostoru) mi moc nepasovala k bokům trupu (užší asi o 1 mm) a
také její horní část, částečně viditelná po stranách sedačky
druhého člena osádky, není zcela přesná. Oba nedostatky se ale
zmírní přilepením zmíněné sedačky a kanonu BK 5 do zbraňové
šachty pod kabinou. Potěšitelné je, že drobných dílů pák na
boční pulty prostoru pilota je přes počet! Na každém již záleží
na dovybavení zaměřovače (tvoří jej jen teleskop), zaměřovacího
ústrojí bočních vzad střílejících kulometů (dost zjednodušené) a
trubkové konstrukce mezi sedačkami osádky (hodně viditelné pod
překrytem).
Mezitím se můžete věnovat křídlu a motorovým gondolám. Po
vlepení všech potřebných plechových dílů do chladičů je
kompletace bezproblémová. Až na přilepení motorových gondol,
které svým průřezem neodpovídají protikusu na křídle a už vůbec
ne s použitím vymezovacích kolíků. Ty jsem odřezal a po
několikerém zkoušení, mírném broušení a tmelení jsem oba motory
nalepil natupo.
Slepení polovin trupu má jeden podstatný zádrhel! Aretační kolík
u SOP je oproti svému otvoru v druhé poovině trupu posunut asi o
1 mm. Kolík odřezat a lepit dle obrysu obou polovin SOP a vše
bude v pořádku. Dále již vše pasuje bez problému a tmelit budete
minimálně. Po přilepení křídla k trupu jsem přemýšlel, jak
zatmelit malou mezeru mezi trupem a křídlem na horní ploše, kde
je pěkně provedeno ztvárnění hrdel nádrží vystupujících nad
povrch. Vzpomněl jsem si na radu kolegy Vilingra, že při použití
tmelu od Gunze Sangyo stačí přebytečný tmel setřít hadříkem
namočeným v jejich ředidle. A fungovalo to perfektně! Stejně
jsem postupoval i při nalepení VOP.
Překryt kabiny jsem se rozhodl vyzkoušet nový, vakuově tvářený.
Lépe se mi odvrtávala díra v čelním skle pro teleskopický
zaměřovač a chtěl jsem vyzkoušet jak bude pasovat a jak bude
skrz něj vidět. Při prohlídce před stavbou se mi tyto díly zdály
malinko zakalené. Po opatrném vyřezání a nalepení jsem zjistil,
že na délku chybí asi 1 mm, který jsem nastavil v zadní části, a
průhlednost je dostačující. Celý překryt jsem vymaskoval pomocí
přiložených Express Mask, zbraňový prostor a šachty podvozku
zacpal papírem a začal jsem s nanášením kamufláže.
Obě nabízená zbarvení mají stejný základ RLM 76 na spodních a
bočních plochách, na horních kombinaci RLM 74/75 a boky trupu a
SOP doplněné fleky stejných barev. Návod uvádí ještě třetí barvu
fleků RLM 02, ale podle fotek uveřejněných v in action č. 1147 –
Me 210/410 (oba stroje nabízené ve stavebnici) se mi to nezdá
pravděpodobné. Bílý pruh přes trup je potřeba také namalovat (vyhovuje
mi to více než lepit obtisk). Obtisky jsou tenké s dobrou
přilnavostí, bílé kříže dobře kryjí i na tmavých barvách. Schéma
A, které jsem stavěl má obtisky v pořádku, i když vosa pod
kabinou není na fotce zřetelně vidět (nemusíte ji použít),
schéma B s kódem „3U + VP“ má malý diskutabilní nedostatek.
Písmeno „V“ v kódu je červené, ale podle fotky se jeví světlé a
také předpis pro 6./ZG 26 předpokládá barvu žlutou. Stejně tak
druhá verze s malým provedením „3U“ a přetřeným původním velkým
označením nevypadá na obtisku reálně. Doporučuji „přetřené fleky“
skutečně udělat barvou a na kód použít část obtisku z druhé
verze (bez podkladu). V návodu musím upozornit ještě na jeden
nedostatek. Rozkreslení tvaru kamufláže horních ploch je v
některých místech nepřesné (v porovnání s předpisem) a stejnou
chybu udělal Eduard také u sady Express Mask XS 559 Me 410 Camo
Scheme.
Za své peníze dostanete určitě hodně muziky a v porovnání se
všemi „čtyřistadesítkami“ dříve uvedenými na trh je po sestavení
ta od Eduardu velmi pohledná.
Za vzorky poskytnuté k recenzi děkuji výrobci.
Štefan Procházka
Prameny:
1. Punka G.: Messerschmitt Me 210/410 in action, Carrollton,
1994
2. Kocent-Zeliňski E.: Me 210/410, Mity i realia przemyslu
lotniczego III rzeszy, Kagero, Lublin, 1996
3. Ledwoch J.: Messerschmitt Me 210/Me 410, Militaria No. 33,
Warszawa, 1996
4. Smith J. R.: The Messerschmitt Me 210/410 Series, Profile
Publ., No. 161, Leatherhead