: :  R E C E N Z E  : :  NORTH AMERICAN P-51B MUSTANG

Měřítko: 1/48
Výrobce: ICM
Katalogové číslo: 4812
Počet dílů: 83 plast (9 nepoužijeme), 11 čirých (3 nepoužijeme)
Cena: 432 Kč (u Artur M. C., Slaný)
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

V předvánočním shonu jsem hledal, čím bych si udělal radost pod stromečkem. Volba padla na novinku ICM, P-51B Mustang. Po otevření měkké krabice jsem objevil výlisky nápadně připomínající Mustanga od Tamiye. I když si ICM snažila ulehčit práci, pravdou je, že tato kopie nedosahuje kvality originálu. Díly jsou odstříknuty z měkčího světle šedého plastu, povrch modelu je ryt negativně. Drobné díly mají otřepy a na spodní ploše křídla jsou nehezké propadliny. Stavební návod je přehledný a nemusíte se bát, že budete při stavbě tápat.

Stavbu započneme vybavením interiéru. Ten tvoří podlaha s nalisovaným levým bočním ovládacím pultem, za sedačkou pilota je maketa trupové palivové nádrže, na níž se dolepuje blok radiostanice. Za nádrží pak pokračuje stropem tunelu výdechu z chladiče. Podlaha má přední část zakřivenou do oblouku, což je podle mého názoru nesmysl - měla by být rovná. Před nádrž se lepí pancéřová deska. Výrobce nám nabízí dva typy sedaček. Samostatně je vylisována boční konstrukce trupu s různými ovladači a krabicemi. Velmi hezky je ztvárněna řídicí páka s táhlem a pákovým převodem umístěným na podlaze. Palubní deska je netradičně vylisována z čirého materiálu. Přístroje jsou znázorněny jen jako vystupující kolečka bez naznačení reliéfu ciferníků a bude lepší ji nahradit leptanou ze sady Eduard Zoom kat. č. FE 140.

Vlepování podlahy do trupu vyžaduje více trpělivosti, protože se vám nepovede najít správnou polohu hned napoprvé. Musel jsem, ač nerad, zkusmo uřezávat spodek boční konstrukce trupu a vodicí zarážky za sedačkou, jinak by trup nešel uzavřít. Na přední části trupu jsou výřezy, do nichž osadíme horní motorový kryt a čelní kryt sání do karburátoru. Před slepením trupu nezapomeňte instalovat chladiče.

Samostatně vylisovaný střední díl podvozkové šachty přilepíme do křídla. Šachta je dostatečně hluboká a její dno má naznačeny výztuhy s nýtováním. Po slepení dílů křídla pak vznikne kompletní podvozková šachta. Pro lepší věrohodnost jsem doplnil hydraulické rozvody, jichž Mustang nemá zrovna málo. Křídlo je hezky vylisováno až na zmíněné propadliny, v levé polovině je výřez pro světlomet a jeho překryt. Vztlakové klapky jsou oddělené. Slepení trupu a křídla je bezproblémové a tmel jsem použil pouze na spoj přední části křídla se spodkem trupu.

Po nalepení VOP vzniknou tenké spáry, které jsem vyplnil tmelem Mr. Surfacer a lehce přebrousil. Bohužel u mé stavebnice byla zadní část trupu se SOP zkroucená a pro dodržení geometrie musela nastoupit hrubá síla. Pokud se prokoušete stavbou až sem (sám jsem občas použil pár nevybíravých výrazů), zbylé práce na modelu jsou celkem oddechové. Pod křídlo přilepit závěsníky, slepit přídavné nádrže, popř. pumy, podle toho co chcete podvěsit.

Vrtulový kužel se slepuje ze dvou částí, vrtulové listy jsou oddělené a vsazují se do otvorů ve vrtulovém kuželu. Z dvojího provedení výfuků náleží této verzi díly C5 a C6. Překryt kabiny je poměrně tlustý, avšak přijatelně průhledný. Pasuje velmi dobře na trup, ale doporučuji jej celý přeleštit.

Podvozkové nohy postačí doplnit brzdovými hadičkami, ostruha nevyžaduje žádné úpravy. Pneumatiky hlavních podvozkových kol jsou vylisovány samostatně a vlepují se do nich disky. Jsou opatřeny dezénem a výrobce je nabízí ve dvojím provedení - v zatíženém a nezatíženém stavu.

Obtisky mají dobrý soutisk. Matný krycí lak přesahuje jen minimálně. Vypadají velmi hezky, ale doporučuji si sehnat jiné. Proč? Při nanesení na model, konkrétně na lesklý lak, po uschnutí obtisku jeho podkladová vrstva zbělá. Celý proces ovšem nemá nic společného se vzduchovými bublinami. Svou tuhostí obtisky překonávají i ty nejhorší představy a nereagují na žádné změkčovací vodičky. Abych odstranil ono zbělení a donutil obtisky kopírovat paneláž, zvolil jsem dost brutální metodu, která zabrala. Přetřel jsem obtisky starým dobrým filmovým lepidlem LN 301. Ale pozor! Chce to drobet citu, jinak nenávratně zničíte nejen obtisky, ale i barvu na modelu. Měl bych upřesnit, že pod obtisky jsem aplikoval lesklý lak Model Master ředěný speciálním ředidlem pro rychleschnoucí laky (č. 2018).

První kamuflážní schéma nám nabízí osobní stroj používaný Capt. D. W. Beesonem od 334. FS, 4. FG, 8. AF ze září 1944 s emblémem bojovně vyhlížejícího hmyzu umístěným na levé straně přídě a symboly sestřelů pod kabinou. Na SOP je neúplné s.n. 36819 a na trupu kód QP * B. Kamufláž odpovídá standardu USAAF, tj. horní plochy křídla a trupu Olive Drab, spodní pak Neutral Grey. Vrtulový kužel a část přídě až k výfukům je červená, na křídle jsou bílé pásy. Na druhém stroji s modrým čumákem létal 1st Lt. W. Whisner (15,5 sestřelu) u 487. FS , 352. FG, 8. AF v květnu 1944. Stroj v barvě kovu nese černé pásy na křídle a VOP. Na trupu je kód HO * W, sériové č. 2106449. Písmeno W se opakuje taktéž na SOP. Levou stranu přídě zdobí nápis Princess Elizabeth.

Postavený Mustang od ICM vypadá celkem dobře a kdo chce i za cenu drobných dodělávek ušetřit, bude spokojen. Jelikož si chci postavit ještě jeden P-51B, raději oželím nějakou tu korunku a koupím si kvalitnější originál od Tamiye.



Martin Černý



Podklady:
1. P-51 Mustang, část 1, 2, AJ Press/ Intermodel, Gdyně, 2000
2. P-51B/K Mustang, ACE Publication, Wroclaw, 1996
3. P-51 Mustang, Plastic Kits Revue - special č. 36, Model Hobby Press, Ostrava, 1995
 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel