Měřítko: 1/48
Výrobce: ICM
Katalogové číslo: 4812
Počet dílů: 83 plast (9 nepoužijeme), 11 čirých (3 nepoužijeme)
Cena: 432 Kč (u Artur M. C., Slaný)
Fotografie modelu
postaveného autorem
V předvánočním shonu jsem hledal, čím bych si
udělal radost pod stromečkem. Volba padla na novinku ICM, P-51B
Mustang. Po otevření měkké krabice jsem objevil výlisky nápadně
připomínající Mustanga od Tamiye. I když si ICM snažila ulehčit
práci, pravdou je, že tato kopie nedosahuje kvality originálu.
Díly jsou odstříknuty z měkčího světle šedého plastu, povrch
modelu je ryt negativně. Drobné díly mají otřepy a na spodní
ploše křídla jsou nehezké propadliny. Stavební návod je
přehledný a nemusíte se bát, že budete při stavbě tápat.
Stavbu započneme vybavením interiéru. Ten tvoří podlaha s
nalisovaným levým bočním ovládacím pultem, za sedačkou pilota je
maketa trupové palivové nádrže, na níž se dolepuje blok
radiostanice. Za nádrží pak pokračuje stropem tunelu výdechu z
chladiče. Podlaha má přední část zakřivenou do oblouku, což je
podle mého názoru nesmysl - měla by být rovná. Před nádrž se
lepí pancéřová deska. Výrobce nám nabízí dva typy sedaček.
Samostatně je vylisována boční konstrukce trupu s různými
ovladači a krabicemi. Velmi hezky je ztvárněna řídicí páka s
táhlem a pákovým převodem umístěným na podlaze. Palubní deska je
netradičně vylisována z čirého materiálu. Přístroje jsou
znázorněny jen jako vystupující kolečka bez naznačení reliéfu
ciferníků a bude lepší ji nahradit leptanou ze sady Eduard Zoom
kat. č. FE 140.
Vlepování podlahy do trupu vyžaduje více trpělivosti, protože se
vám nepovede najít správnou polohu hned napoprvé. Musel jsem, ač
nerad, zkusmo uřezávat spodek boční konstrukce trupu a vodicí
zarážky za sedačkou, jinak by trup nešel uzavřít. Na přední
části trupu jsou výřezy, do nichž osadíme horní motorový kryt a
čelní kryt sání do karburátoru. Před slepením trupu nezapomeňte
instalovat chladiče.
Samostatně vylisovaný střední díl podvozkové šachty přilepíme do
křídla. Šachta je dostatečně hluboká a její dno má naznačeny
výztuhy s nýtováním. Po slepení dílů křídla pak vznikne
kompletní podvozková šachta. Pro lepší věrohodnost jsem doplnil
hydraulické rozvody, jichž Mustang nemá zrovna málo. Křídlo je
hezky vylisováno až na zmíněné propadliny, v levé polovině je
výřez pro světlomet a jeho překryt. Vztlakové klapky jsou
oddělené. Slepení trupu a křídla je bezproblémové a tmel jsem
použil pouze na spoj přední části křídla se spodkem trupu.
Po nalepení VOP vzniknou tenké spáry, které jsem vyplnil tmelem
Mr. Surfacer a lehce přebrousil. Bohužel u mé stavebnice byla
zadní část trupu se SOP zkroucená a pro dodržení geometrie
musela nastoupit hrubá síla. Pokud se prokoušete stavbou až sem
(sám jsem občas použil pár nevybíravých výrazů), zbylé práce na
modelu jsou celkem oddechové. Pod křídlo přilepit závěsníky,
slepit přídavné nádrže, popř. pumy, podle toho co chcete
podvěsit.
Vrtulový kužel se slepuje ze dvou částí, vrtulové listy jsou
oddělené a vsazují se do otvorů ve vrtulovém kuželu. Z dvojího
provedení výfuků náleží této verzi díly C5 a C6. Překryt kabiny
je poměrně tlustý, avšak přijatelně průhledný. Pasuje velmi
dobře na trup, ale doporučuji jej celý přeleštit.
Podvozkové nohy postačí doplnit brzdovými hadičkami, ostruha
nevyžaduje žádné úpravy. Pneumatiky hlavních podvozkových kol
jsou vylisovány samostatně a vlepují se do nich disky. Jsou
opatřeny dezénem a výrobce je nabízí ve dvojím provedení - v
zatíženém a nezatíženém stavu.
Obtisky mají dobrý soutisk. Matný krycí lak přesahuje jen
minimálně. Vypadají velmi hezky, ale doporučuji si sehnat jiné.
Proč? Při nanesení na model, konkrétně na lesklý lak, po
uschnutí obtisku jeho podkladová vrstva zbělá. Celý proces ovšem
nemá nic společného se vzduchovými bublinami. Svou tuhostí
obtisky překonávají i ty nejhorší představy a nereagují na žádné
změkčovací vodičky. Abych odstranil ono zbělení a donutil
obtisky kopírovat paneláž, zvolil jsem dost brutální metodu,
která zabrala. Přetřel jsem obtisky starým dobrým filmovým
lepidlem LN 301. Ale pozor! Chce to drobet citu, jinak
nenávratně zničíte nejen obtisky, ale i barvu na modelu. Měl
bych upřesnit, že pod obtisky jsem aplikoval lesklý lak Model
Master ředěný speciálním ředidlem pro rychleschnoucí laky (č.
2018).
První kamuflážní schéma nám nabízí osobní stroj používaný Capt.
D. W. Beesonem od 334. FS, 4. FG, 8. AF ze září 1944 s emblémem
bojovně vyhlížejícího hmyzu umístěným na levé straně přídě a
symboly sestřelů pod kabinou. Na SOP je neúplné s.n. 36819 a na
trupu kód QP * B. Kamufláž odpovídá standardu USAAF, tj. horní
plochy křídla a trupu Olive Drab, spodní pak Neutral Grey.
Vrtulový kužel a část přídě až k výfukům je červená, na křídle
jsou bílé pásy. Na druhém stroji s modrým čumákem létal 1st Lt.
W. Whisner (15,5 sestřelu) u 487. FS , 352. FG, 8. AF v květnu
1944. Stroj v barvě kovu nese černé pásy na křídle a VOP. Na
trupu je kód HO * W, sériové č. 2106449. Písmeno W se opakuje
taktéž na SOP. Levou stranu přídě zdobí nápis Princess
Elizabeth.
Postavený Mustang od ICM vypadá celkem dobře a kdo chce i za
cenu drobných dodělávek ušetřit, bude spokojen. Jelikož si chci
postavit ještě jeden P-51B, raději oželím nějakou tu korunku a
koupím si kvalitnější originál od Tamiye.
Martin Černý
Podklady:
1. P-51 Mustang, část 1, 2, AJ Press/ Intermodel, Gdyně, 2000
2. P-51B/K Mustang, ACE Publication, Wroclaw, 1996
3. P-51 Mustang, Plastic Kits Revue - special č. 36, Model Hobby
Press, Ostrava, 1995