: :  R E C E N Z E  : :  CONSOLIDATED PBY-5A CATALINA

Měřítko: 1/72
Výrobce: Academy
Kat. číslo: 2123
Dovozce: MPM, spol. s r. o.
Počet dílů: 111 plast, 14 čirých, 4 pryžové
Cena: 499 Kč
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

Před pár lety vydala Academy stavebnici Cataliny v několika verzích. Na pulty prodejen se dostala taktéž verze PBY–5 v atraktivním černo-stříbrno-žlutém zbarvení z období těsně před vypuknutím pacifického konfliktu. Na rozdíl od verze PBY-5A nemá zatahovací podvozek. Podvozkové nohy mechanici na letoun připevňovali pouze v případě, že s ním bylo potřeba vyjet na souš. Celkové zpracování stavebnice je velmi dobré, drobné díly jsou zhotoveny čistě, jen na trupu v místě zadního střeliště jsou propadliny. Někdo si řekne, no a co, tak se zatmelí, jenže celý trup i křídlo jsou mimo pěkného negativního rytí i negativně onýtovány. Při tmelení a následném broušení chtě nechtě zničíte i nýty v okolí propadlin. K obnovení nýtů jsem použil vynikající nýtovací kolečka od mého kamaráda Petra Douska. A teď hurá do stavby!

Začal jsem slepením křídla, které se skládá ze tří podsestav – konců křídla a středu s motorovými gondolami. Dělící rovina prochází v místě žebra vně motorové gondoly. Při důkladném lepení není nutné nic tmelit, spoj stačí opatrně začistit. V mé stavebnici sice byly jednotlivé díly křídla mírně pokroucené, ale po slepení se zázračně samy srovnaly. Pak následovalo slepení trupu. Pro doplnění detailů doporučuji sadu od EDUARDU kat. č. 72 242, je sice určena pro verzi PBY–5A, ale i tak využijete více než polovinu sady (kromě antén radaru a detailů podvozkových šachet). Výrazně se zlepší vzhled pilotního prostoru – nová přístrojová deska, sedačky, nový středový ovládací pult, podlaha atd. Stejně tak lze doplnit detaily střelišť.

Na slepeném trupu jsem spoj pouze začistil, tmel jsem použil mezi předním střelištěm a překrytem kabiny a dále mezi překrytem kabiny a pylonem křídla. Na krytech motorů je nutné prohloubit rytí, je tak jemné nebo špatně vylisované, že jsem ho skoro nemohl najít. Samotné motory jsou řešeny vylisováním reliéfu hvězdy válců s reduktorem na destičku. Podle mne se nemusí nijak upravovat či nahrazovat odlitky, stačí je nepatinovat, popř. dodělat kabelové rozvody zapalování ke svíčkám. Poté jsem nalepil překryt kabiny a překryty bočních střelišť. Tím byla hrubá stavba hotova a na řadu přišel nástřik kamufláže.

Křídlo s trupem jsem nelepil dohromady ze dvou důvodů:

1) navzájem lícují velmi dobře a stačí jen pečlivě lepit, vznikne tak přirozená spára v místě spoje

2) slepený model by se obtížně stříkal, nehledě na další práce, jako je patina apod.

Celý model jsem sjednotil nástřikem Mr. Surfacer 1000 a na horní plochu křídla a část VOP nanesl barvu Gunze Aqueous H 413 (RLM 04 Yellow), kterou jsem zvolil jako náhražku v návodu uvedené Chrome Yellow FS 13538. Po vymaskování žluté jsem střed křídla mezi motory nastříkal barvou Gull Gray FS 36440 (přibližný odstín Gunze H 306). Spodek křídla, trup a VOP jsem nastříkal leštitelnou barvou Humbrol Metal Cote 27 002 Polished Aluminium. Kombinací barev Humbrol Metal Cote 27 001 Matt Aluminium, 27 003 Polished Steel, Tamiya X 32 a XF 16 jsem barevně odlišil několik panelů na trupu a křídle.Veškeré plochy potažené plátnem jsem nastříkal barvou Tamiya XF 16 Flat Aluminium. Poté máme na model nanést z obtisků černé linky vyznačující plochy pro pohyb mechaniků po křídle a černé pásy doplňující marking na trupu, VOP a SOP. Jelikož nemám dobré zkušenosti s nanášením takových linek, potažmo obtisků od Academy obecně, vše jsem nastříkal černou barvou Gunze Mr. Color 02 a obtisky použil jako vzor pro vyřezání šablon z maskovací pásky Tamiya. Myslím, že výsledek vypadá mnohem lépe. Po přelakování celého modelu zbývá nanést ostatní označení, nápis US Navy na kořen SOP, kód. ozn. letounu 14-P-II a výsostné znaky. Mají sice dobrý soutisk, ale odstíny barev výsostných znaků jsou úplně mimo. Červené středy jsou spíš do barvy bordó, místo tmavě modré je natištěna tmavě fialovomodrá. Nové výsostné znaky, které odpovídají svým průměrem, jsem našel na aršíku od Propagteamu – US znaky WWII – part II 1/48. Před stříkáním doporučuji zakoupit sadu EDUARD Express Mask kat. č. XS 189, která ušetří mnoho práce.

Zbývá jen dodat, že Catalina “14-P-II” létala v roce 1941 v Pearl Harboru.

Po pár týdnech stavby mám před sebou pěkný model slavné Cataliny ve velmi atraktivním zbarvení. Práce to byla pohodová, i když na každém modelu se dají najít nedostatky. A Catalina od Academy není vyjímkou. Již zmíněný chudě vybavený kokpit a střeliště, z mého pohledu ne příliš přesvědčivé obtisky a trochu zjednodušený plánek, ale dostačující. Výhrady mám také k až příliš hrubému znázornění plátna na VOP, SOP a části křídla, ale s tím se nedá nic dělat.


Martin Černý
Za poskytnutou stavebnici děkuji dovozci.


Podklady:

1. PBY Catalina in action No. 62, Squadron/Signal publ., Carrollton, 1983
2. Navrátil M., Plastic Kits Revue, čísla 20, 21, 22, 23, Ostrava, 1993-94
 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel