Měřítko: 1/72
Výrobce: Academy
Kat. číslo: 2123
Dovozce: MPM, spol. s r. o.
Počet dílů: 111 plast, 14 čirých, 4 pryžové
Cena: 499 Kč
Fotografie modelu
postaveného autorem
Před pár lety vydala Academy stavebnici Cataliny
v několika verzích. Na pulty prodejen se dostala taktéž verze
PBY–5 v atraktivním černo-stříbrno-žlutém zbarvení z období
těsně před vypuknutím pacifického konfliktu. Na rozdíl od verze
PBY-5A nemá zatahovací podvozek. Podvozkové nohy mechanici na
letoun připevňovali pouze v případě, že s ním bylo potřeba vyjet
na souš. Celkové zpracování stavebnice je velmi dobré, drobné
díly jsou zhotoveny čistě, jen na trupu v místě zadního
střeliště jsou propadliny. Někdo si řekne, no a co, tak se
zatmelí, jenže celý trup i křídlo jsou mimo pěkného negativního
rytí i negativně onýtovány. Při tmelení a následném broušení
chtě nechtě zničíte i nýty v okolí propadlin. K obnovení nýtů
jsem použil vynikající nýtovací kolečka od mého kamaráda Petra
Douska. A teď hurá do stavby!
Začal jsem slepením křídla, které se skládá ze tří podsestav –
konců křídla a středu s motorovými gondolami. Dělící rovina
prochází v místě žebra vně motorové gondoly. Při důkladném
lepení není nutné nic tmelit, spoj stačí opatrně začistit. V mé
stavebnici sice byly jednotlivé díly křídla mírně pokroucené,
ale po slepení se zázračně samy srovnaly. Pak následovalo
slepení trupu. Pro doplnění detailů doporučuji sadu od EDUARDU
kat. č. 72 242, je sice určena pro verzi PBY–5A, ale i tak
využijete více než polovinu sady (kromě antén radaru a detailů
podvozkových šachet). Výrazně se zlepší vzhled pilotního
prostoru – nová přístrojová deska, sedačky, nový středový
ovládací pult, podlaha atd. Stejně tak lze doplnit detaily
střelišť.
Na slepeném trupu jsem spoj pouze začistil, tmel jsem použil
mezi předním střelištěm a překrytem kabiny a dále mezi překrytem
kabiny a pylonem křídla. Na krytech motorů je nutné prohloubit
rytí, je tak jemné nebo špatně vylisované, že jsem ho skoro
nemohl najít. Samotné motory jsou řešeny vylisováním reliéfu
hvězdy válců s reduktorem na destičku. Podle mne se nemusí nijak
upravovat či nahrazovat odlitky, stačí je nepatinovat, popř.
dodělat kabelové rozvody zapalování ke svíčkám. Poté jsem
nalepil překryt kabiny a překryty bočních střelišť. Tím byla
hrubá stavba hotova a na řadu přišel nástřik kamufláže.
Křídlo s trupem jsem nelepil dohromady ze dvou důvodů:
1) navzájem lícují velmi dobře a stačí jen pečlivě lepit,
vznikne tak přirozená spára v místě spoje
2) slepený model by se obtížně stříkal, nehledě na další práce,
jako je patina apod.
Celý model jsem sjednotil nástřikem Mr. Surfacer 1000 a na horní
plochu křídla a část VOP nanesl barvu Gunze Aqueous H 413 (RLM
04 Yellow), kterou jsem zvolil jako náhražku v návodu uvedené
Chrome Yellow FS 13538. Po vymaskování žluté jsem střed křídla
mezi motory nastříkal barvou Gull Gray FS 36440 (přibližný
odstín Gunze H 306). Spodek křídla, trup a VOP jsem nastříkal
leštitelnou barvou Humbrol Metal Cote 27 002 Polished Aluminium.
Kombinací barev Humbrol Metal Cote 27 001 Matt Aluminium, 27 003
Polished Steel, Tamiya X 32 a XF 16 jsem barevně odlišil několik
panelů na trupu a křídle.Veškeré plochy potažené plátnem jsem
nastříkal barvou Tamiya XF 16 Flat Aluminium. Poté máme na model
nanést z obtisků černé linky vyznačující plochy pro pohyb
mechaniků po křídle a černé pásy doplňující marking na trupu,
VOP a SOP. Jelikož nemám dobré zkušenosti s nanášením takových
linek, potažmo obtisků od Academy obecně, vše jsem nastříkal
černou barvou Gunze Mr. Color 02 a obtisky použil jako vzor pro
vyřezání šablon z maskovací pásky Tamiya. Myslím, že výsledek
vypadá mnohem lépe. Po přelakování celého modelu zbývá nanést
ostatní označení, nápis US Navy na kořen SOP, kód. ozn. letounu
14-P-II a výsostné znaky. Mají sice dobrý soutisk, ale odstíny
barev výsostných znaků jsou úplně mimo. Červené středy jsou spíš
do barvy bordó, místo tmavě modré je natištěna tmavě
fialovomodrá. Nové výsostné znaky, které odpovídají svým
průměrem, jsem našel na aršíku od Propagteamu – US znaky WWII –
part II 1/48. Před stříkáním doporučuji zakoupit sadu EDUARD
Express Mask kat. č. XS 189, která ušetří mnoho práce.
Zbývá jen dodat, že Catalina “14-P-II” létala v roce 1941 v
Pearl Harboru.
Po pár týdnech stavby mám před sebou pěkný model slavné Cataliny
ve velmi atraktivním zbarvení. Práce to byla pohodová, i když na
každém modelu se dají najít nedostatky. A Catalina od Academy
není vyjímkou. Již zmíněný chudě vybavený kokpit a střeliště, z
mého pohledu ne příliš přesvědčivé obtisky a trochu zjednodušený
plánek, ale dostačující. Výhrady mám také k až příliš hrubému
znázornění plátna na VOP, SOP a části křídla, ale s tím se nedá
nic dělat.
Martin Černý
Za poskytnutou stavebnici děkuji dovozci.
Podklady:
1. PBY Catalina in action No. 62, Squadron/Signal publ.,
Carrollton, 1983
2. Navrátil M., Plastic Kits Revue, čísla 20, 21, 22, 23,
Ostrava, 1993-94