Měřítko: 1/72
                Výrobce: Academy
                Kat. číslo: 2123
                Dovozce: MPM, spol. s r. o.
                Počet dílů: 111 plast, 14 čirých, 4 pryžové
                Cena: 499 Kč
 
                
                Fotografie modelu 
                postaveného autorem
 
                Před pár lety vydala Academy stavebnici Cataliny 
                v několika verzích. Na pulty prodejen se dostala taktéž verze 
                PBY–5 v atraktivním černo-stříbrno-žlutém zbarvení z období 
                těsně před vypuknutím pacifického konfliktu. Na rozdíl od verze 
                PBY-5A nemá zatahovací podvozek. Podvozkové nohy mechanici na 
                letoun připevňovali pouze v případě, že s ním bylo potřeba vyjet 
                na souš. Celkové zpracování stavebnice je velmi dobré, drobné 
                díly jsou zhotoveny čistě, jen na trupu v místě zadního 
                střeliště jsou propadliny. Někdo si řekne, no a co, tak se 
                zatmelí, jenže celý trup i křídlo jsou mimo pěkného negativního 
                rytí i negativně onýtovány. Při tmelení a následném broušení 
                chtě nechtě zničíte i nýty v okolí propadlin. K obnovení nýtů 
                jsem použil vynikající nýtovací kolečka od mého kamaráda Petra 
                Douska. A teď hurá do stavby!
                
                Začal jsem slepením křídla, které se skládá ze tří podsestav – 
                konců křídla a středu s motorovými gondolami. Dělící rovina 
                prochází v místě žebra vně motorové gondoly. Při důkladném 
                lepení není nutné nic tmelit, spoj stačí opatrně začistit. V mé 
                stavebnici sice byly jednotlivé díly křídla mírně pokroucené, 
                ale po slepení se zázračně samy srovnaly. Pak následovalo 
                slepení trupu. Pro doplnění detailů doporučuji sadu od EDUARDU 
                kat. č. 72 242, je sice určena pro verzi PBY–5A, ale i tak 
                využijete více než polovinu sady (kromě antén radaru a detailů 
                podvozkových šachet). Výrazně se zlepší vzhled pilotního 
                prostoru – nová přístrojová deska, sedačky, nový středový 
                ovládací pult, podlaha atd. Stejně tak lze doplnit detaily 
                střelišť.
                
                Na slepeném trupu jsem spoj pouze začistil, tmel jsem použil 
                mezi předním střelištěm a překrytem kabiny a dále mezi překrytem 
                kabiny a pylonem křídla. Na krytech motorů je nutné prohloubit 
                rytí, je tak jemné nebo špatně vylisované, že jsem ho skoro 
                nemohl najít. Samotné motory jsou řešeny vylisováním reliéfu 
                hvězdy válců s reduktorem na destičku. Podle mne se nemusí nijak 
                upravovat či nahrazovat odlitky, stačí je nepatinovat, popř. 
                dodělat kabelové rozvody zapalování ke svíčkám. Poté jsem 
                nalepil překryt kabiny a překryty bočních střelišť. Tím byla 
                hrubá stavba hotova a na řadu přišel nástřik kamufláže.
                
                Křídlo s trupem jsem nelepil dohromady ze dvou důvodů:
                
                1) navzájem lícují velmi dobře a stačí jen pečlivě lepit, 
                vznikne tak přirozená spára v místě spoje
                
                2) slepený model by se obtížně stříkal, nehledě na další práce, 
                jako je patina apod.
                
                Celý model jsem sjednotil nástřikem Mr. Surfacer 1000 a na horní 
                plochu křídla a část VOP nanesl barvu Gunze Aqueous H 413 (RLM 
                04 Yellow), kterou jsem zvolil jako náhražku v návodu uvedené 
                Chrome Yellow FS 13538. Po vymaskování žluté jsem střed křídla 
                mezi motory nastříkal barvou Gull Gray FS 36440 (přibližný 
                odstín Gunze H 306). Spodek křídla, trup a VOP jsem nastříkal 
                leštitelnou barvou Humbrol Metal Cote 27 002 Polished Aluminium. 
                Kombinací barev Humbrol Metal Cote 27 001 Matt Aluminium, 27 003 
                Polished Steel, Tamiya X 32 a XF 16 jsem barevně odlišil několik 
                panelů na trupu a křídle.Veškeré plochy potažené plátnem jsem 
                nastříkal barvou Tamiya XF 16 Flat Aluminium. Poté máme na model 
                nanést z obtisků černé linky vyznačující plochy pro pohyb 
                mechaniků po křídle a černé pásy doplňující marking na trupu, 
                VOP a SOP. Jelikož nemám dobré zkušenosti s nanášením takových 
                linek, potažmo obtisků od Academy obecně, vše jsem nastříkal 
                černou barvou Gunze Mr. Color 02 a obtisky použil jako vzor pro 
                vyřezání šablon z maskovací pásky Tamiya. Myslím, že výsledek 
                vypadá mnohem lépe. Po přelakování celého modelu zbývá nanést 
                ostatní označení, nápis US Navy na kořen SOP, kód. ozn. letounu 
                14-P-II a výsostné znaky. Mají sice dobrý soutisk, ale odstíny 
                barev výsostných znaků jsou úplně mimo. Červené středy jsou spíš 
                do barvy bordó, místo tmavě modré je natištěna tmavě 
                fialovomodrá. Nové výsostné znaky, které odpovídají svým 
                průměrem, jsem našel na aršíku od Propagteamu – US znaky WWII – 
                part II 1/48. Před stříkáním doporučuji zakoupit sadu EDUARD 
                Express Mask kat. č. XS 189, která ušetří mnoho práce.
                
                Zbývá jen dodat, že Catalina “14-P-II” létala v roce 1941 v 
                Pearl Harboru.
                
                Po pár týdnech stavby mám před sebou pěkný model slavné Cataliny 
                ve velmi atraktivním zbarvení. Práce to byla pohodová, i když na 
                každém modelu se dají najít nedostatky. A Catalina od Academy 
                není vyjímkou. Již zmíněný chudě vybavený kokpit a střeliště, z 
                mého pohledu ne příliš přesvědčivé obtisky a trochu zjednodušený 
                plánek, ale dostačující. Výhrady mám také k až příliš hrubému 
                znázornění plátna na VOP, SOP a části křídla, ale s tím se nedá 
                nic dělat.
                
                
                Martin Černý
                Za poskytnutou stavebnici děkuji dovozci.
                
                
                Podklady:
                
                1. PBY Catalina in action No. 62, Squadron/Signal publ., 
                Carrollton, 1983
                2. Navrátil M., Plastic Kits Revue, čísla 20, 21, 22, 23, 
                Ostrava, 1993-94