: :  R E C E N Z E  : :  EF-111A RAVEN

Měřítko: 1/72
Výrobce: Italeri
Katalogové číslo: 1235
Počet dílů: 74 plast, 5 čirých
Dovozce: Bílek Hobby
Cena: 446 Kč (v síti prodejen Bílek Hobby)
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

Letoun EF-111 A je odvozen od výkonného stíhacího bombardéru F-111A a je určen především k radioelektronickému boji. Pro tento účel nenosí ofenzivní výzbroj, ale výkonné rušičky v pumovnici (AN/ALQ-99E) a na vrcholu SOP.

Jak jsme již zvyklí, Italeri v poslední době vydává stavebnice zaniklé fy ESCI. EF-111A není výjimkou. Díly jsou vylisovány ze světle šedého plastu, veškerá paneláž je provedena jemným negativním rytím bez propadlin, s minimem otřepů, ty jsou pouze na drobných dílech.

Stavbu začneme slepením interiéru kabiny, který obsahuje všechny základní prvky, přístroje na palubní desku jsou nabízeny ve formě obtisku. Náročnější modeláři si budou muset počkat, zda výrobci doplňků nabídnou něco na vylepšení. Do oddělené přídě vlepíme interiér a přední podvozkovou šachtu. Doporučuji přidat těžší závaží (návod uvádí 20 g). Slepené křídlo nasadíme na čepy v horní polovině trupu a můžeme jej nechat pohyblivé kvůli snadnějšímu uskladnění ve vitríně.

Trup je dělen vodorovně s osou letadla. Slepení proběhlo bez problémů, spoje je však lepší lehce přetmelit. Při instalaci oddělené přídě na zbytek trupu je nutné postupovat opatrně. Nedoporučuji tento spoj lepit vteřinovým lepidlem, protože by při další manipulaci mohl mít tendenci praskat (mluvím ze své vlastní zkušenosti, protože už mám jednu F-111 od Esci postavenou a tuto chybu jsem udělal). Při druhém pokusu jsem použil filmové lepidlo. Sice jsem musel delší dobu spoj kontrolovat a domačkávat, aby pasoval, ale předejdete tak výše uvedeným problémům = ušetřená práce a nervy. Následně je vhodné trup na několik dní odložit a věnovat se dalším krokům, jako je začištění VOP a SOP, výtokových trysek motorů, očištění podvozků, táhel a vzpěr od malých otřepů, slepení přídavných nádrží a podvozkových kol atd.

Podvozkové šachty jsou zpracovány celkem dobře, s vylisovanými hydraulickými rozvody, různými agregáty a jsou dostatečně hluboké. Po vytvrzení slepeného trupu jsem ještě dolepil boky trupu v místě pumovnice a spodek trupu – dveře pumovnice s krytem antény rušičky.V této fázi bylo zapotřebí většího tmelení, protože boky a pumovnice moc nepasují. Nasávací otvory vcelku odpovídají skutečnosti, jen v nich chybí alespoň naznačení oběžných kol turbín motorů. Buď je lze dodělat nebo vstupy zakrýt plátěnými kryty jako u skutečného stroje na stojánce. Nakonec zbylo dolepení SOP, VOP a výtokových trysek. Jak jsem již předeslal, výzbroj není nabízena žádná, k dispozici jsou jen dvě přídavné nádrže.

Překryt kabiny má sice silnější stěny, ale je hezky průhledný. Má oddělené odklopné části, takže jej můžete přilepit v otevřené poloze. Mezi čirými díly je také světlomet a průhledový HUD.

Kamuflážní schéma obou nabízených letounů tvoří dva odstíny šedé barvy. Horní plochy trupu, křídla, VOP a SOP jsou v barvě Dark Ghost Gray (FS 36320), zbytek pak v barvě Light Ghost Gray (FS 36375). Kryt radaru by měl být v barvě Radome (FS 26492). Obtiskové verze:

EF–111A serial 66–0019 od 430. Electronic Combat Squadron (ECS), 27. Tactical Fighter Wing (TFW) ze základny Cannon AFB, New Mexico, USA.

EF–111A serial 66–0018 od 390. ECS, 366. TFW ze základny Mountain Home AFB, Idaho, USA. V obtiscích je chybně uvedeno sériové číslo, v návodu pak jednotka.

Tohle všechno a mnohem víc si mohou obdivovatelé F-111 najít na oficiálních stránkách http://F-111.net/

Mimo výsostného označení a doplňků obsahuje aršík také základní popisky. S obtisky se pracuje dobře a mají přesný soutisk.



Martin Černý



Prameny :
1. G.D. F-111, AEROGUIDE No. 22, Linewrights Ltd., Velká Británie, 1988
2. F-111 Przeglad Konstrukcji Lotniczych č. 32, Altair, Warszawa, 1997
3. Martinec: G.D. F-111 Hobby Manual č. 3, 4
4. http://F-111.net/

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel