Měřítko: 1/72
Výrobce: Italeri
Katalogové číslo: 1235
Počet dílů: 74 plast, 5 čirých
Dovozce: Bílek Hobby
Cena: 446 Kč (v síti prodejen Bílek Hobby)
Fotografie modelu
postaveného autorem
Letoun EF-111 A je odvozen od výkonného
stíhacího bombardéru F-111A a je určen především k
radioelektronickému boji. Pro tento účel nenosí ofenzivní
výzbroj, ale výkonné rušičky v pumovnici (AN/ALQ-99E) a na
vrcholu SOP.
Jak jsme již zvyklí, Italeri v poslední době vydává stavebnice
zaniklé fy ESCI. EF-111A není výjimkou. Díly jsou vylisovány ze
světle šedého plastu, veškerá paneláž je provedena jemným
negativním rytím bez propadlin, s minimem otřepů, ty jsou pouze
na drobných dílech.
Stavbu začneme slepením interiéru kabiny, který obsahuje všechny
základní prvky, přístroje na palubní desku jsou nabízeny ve
formě obtisku. Náročnější modeláři si budou muset počkat, zda
výrobci doplňků nabídnou něco na vylepšení. Do oddělené přídě
vlepíme interiér a přední podvozkovou šachtu. Doporučuji přidat
těžší závaží (návod uvádí 20 g). Slepené křídlo nasadíme na čepy
v horní polovině trupu a můžeme jej nechat pohyblivé kvůli
snadnějšímu uskladnění ve vitríně.
Trup je dělen vodorovně s osou letadla. Slepení proběhlo bez
problémů, spoje je však lepší lehce přetmelit. Při instalaci
oddělené přídě na zbytek trupu je nutné postupovat opatrně.
Nedoporučuji tento spoj lepit vteřinovým lepidlem, protože by
při další manipulaci mohl mít tendenci praskat (mluvím ze své
vlastní zkušenosti, protože už mám jednu F-111 od Esci
postavenou a tuto chybu jsem udělal). Při druhém pokusu jsem
použil filmové lepidlo. Sice jsem musel delší dobu spoj
kontrolovat a domačkávat, aby pasoval, ale předejdete tak výše
uvedeným problémům = ušetřená práce a nervy. Následně je vhodné
trup na několik dní odložit a věnovat se dalším krokům, jako je
začištění VOP a SOP, výtokových trysek motorů, očištění podvozků,
táhel a vzpěr od malých otřepů, slepení přídavných nádrží a
podvozkových kol atd.
Podvozkové šachty jsou zpracovány celkem dobře, s vylisovanými
hydraulickými rozvody, různými agregáty a jsou dostatečně
hluboké. Po vytvrzení slepeného trupu jsem ještě dolepil boky
trupu v místě pumovnice a spodek trupu – dveře pumovnice s
krytem antény rušičky.V této fázi bylo zapotřebí většího tmelení,
protože boky a pumovnice moc nepasují. Nasávací otvory vcelku
odpovídají skutečnosti, jen v nich chybí alespoň naznačení
oběžných kol turbín motorů. Buď je lze dodělat nebo vstupy
zakrýt plátěnými kryty jako u skutečného stroje na stojánce.
Nakonec zbylo dolepení SOP, VOP a výtokových trysek. Jak jsem
již předeslal, výzbroj není nabízena žádná, k dispozici jsou jen
dvě přídavné nádrže.
Překryt kabiny má sice silnější stěny, ale je hezky průhledný.
Má oddělené odklopné části, takže jej můžete přilepit v otevřené
poloze. Mezi čirými díly je také světlomet a průhledový HUD.
Kamuflážní schéma obou nabízených letounů tvoří dva odstíny šedé
barvy. Horní plochy trupu, křídla, VOP a SOP jsou v barvě Dark
Ghost Gray (FS 36320), zbytek pak v barvě Light Ghost Gray (FS
36375). Kryt radaru by měl být v barvě Radome (FS 26492).
Obtiskové verze:
EF–111A serial 66–0019 od 430. Electronic Combat Squadron (ECS),
27. Tactical Fighter Wing (TFW) ze základny Cannon AFB, New
Mexico, USA.
EF–111A serial 66–0018 od 390. ECS, 366. TFW ze základny
Mountain Home AFB, Idaho, USA. V obtiscích je chybně uvedeno
sériové číslo, v návodu pak jednotka.
Tohle všechno a mnohem víc si mohou obdivovatelé F-111 najít na
oficiálních stránkách http://F-111.net/
Mimo výsostného označení a doplňků obsahuje aršík také základní
popisky. S obtisky se pracuje dobře a mají přesný soutisk.
Martin Černý
Prameny :
1. G.D. F-111, AEROGUIDE No. 22, Linewrights Ltd., Velká
Británie, 1988
2. F-111 Przeglad Konstrukcji Lotniczych č. 32, Altair,
Warszawa, 1997
3. Martinec: G.D. F-111 Hobby Manual č. 3, 4
4. http://F-111.net/