: :  R E C E N Z E  : :  SUPERMARINE SPITFIRE Mk.Vc/SEAFIRE IIIc

Měřítko: 1/48
Výrobce: Airfix
Katalogové číslo: 05110
Počet dílů: 80 plast (6 nepoužijeme), 5 čirých
Cena: 503 Kč (u Artur M.C., Slaný)
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

První pohled do krabice mě navnadil, ale po podrobnějším zkoumání mé nadšení značně opadlo. V krabici nalezneme kompletní starou stavebnici Spitfiru Mk.Vb, doplněnou o nové díly pro verze Mk.Vc a Seafire IIIc, včetně nového křídla. Na trupu je paneláž znázorněna pozitivními linkami, na křídle negativními. Nové díly jsou odstříknuté čistě, bez propadlin, což se nedá říci o starých dílech - trup a VOP.

Nalisovanou konstrukci na bocích trupu je lepší celou odstranit a začít od nuly znovu. Je nepřesná a připomíná spíše kolejnice. Podlaha, sedačka a další díly do kokpitu jsou také nepoužitelné. Velmi mi pomohly kovové díly Eduard kat. č. 48 103 (sice původně určeny pro stavebnici Hasegawa, ale použít se dají). Tmel bude během stavby vaším stálým průvodcem, osobně jsem vypatlal čtvrtinu tuby Tamiya Putty, a to jsem tímto tmelem netmelil vše! Tmelit je potřeba veškeré spoje a propadliny na trupu, VOP, chladiče na křídle, samostatně dolepovaný spodní kryt motoru, koncové oblouky křídla atd. U spoje křídlo - trup jsem raději použil plastové pásky a poté vše dobrousil a dopasoval, poněvadž mezera 1,5 mm už je na tmel trochu moc. Protikladem jsou velmi pěkně zhotovené podvozkové šachty, podvozkové nohy, hlavně kanonů. Křídlo už má oddělené vztlakové klapky i s nalisovanou konstrukcí.

Rozhodnete-li se pro verzi Seafire, musíte odříznout spodek trupu a nalepit nový díl se šachtou záchytného háku, hák lze ponechat sklopený.

Překryt kabiny je dělený na dvě části - čelní štítek a zbytek překrytu. Tloušťka stěny je poplatná době vzniku stavebnice, případné přeleštění nebude jistě na škodu. Mezi čirými díly najdete ještě zaměřovač. Obtisky vypadají vcelku dobře, celkový dojem trochu kazí nepřesný soutisk kokard. Tloušťka je přiměřená, součástí aršíku, mimo čtyř obtiskových verzí, jsou i popisky. Nezbytným pomocníkem při nanášení obtisků mi byly změkčovací vodičky.

Nabízená zbarvení :

1) Spitfire Mk.Vc, „UP * T“, No. 79 Squadron RAAF, základna Merauke, Nová Guinea, říjen 1944. Horní plochy kryje Dark Green, spodní plochy jsou světle modré, náběžná hrana křídla a zadní část trupu ¨včetně s SOP a VOP jsou bílé. Před kabinou je malůvka spoře oděné (spíše neoděné) slečny s nápisem DOWN WITH EVERYTHING.

2) Spitfire Mk.Vc, „DB * R“, No. 2 Squadron South African Air Force, Sicílie, 1944. Letoun nese standardní kamuflážní schéma Dark Earth / Middle Stone, spodní plochy Azure Blue. Tento stroj je zajímavý svou výzbrojí čtyř kanonů ráže 20 mm.

3) Spitfire Mk.Vc, „B“, s/n BR 114, No. 103 Maintenance Unit, Aboukir, severní Afrika, září 1942. Kamuflážní schéma stejné jako v předchozím případě. Tahle mašina měla pouze dva kulomety a koncové oblouky ze Spitfiru Mk.VI. Byla používána pro stíhání německých výškových průzkumných letounů nad Egyptem.

4) Seafire IIIc - No. 887 Naval Air Squadron, FAA, letadlová loď HMS Indefatigable, Pacifik 1945/1946. Kamuflážní pole jsou ve standardu RAF, barvy pak Dark Slate Gray/ Extra Dark Sea Gray, spodní plochy Sky nebo Sky Gray. Před VOP nese letoun s/n NN 212 s nápisem Royal Navy, na kýlovce pak označení S 112.

Na závěr bych si dovolil krátký výčet potřebných úprav nad rámec stavebnice. Spitfire Mk.Vc se dá postavit takřka z krabice, stačí dorýt několik linek paneláže na křídle a zhotovit boule nad podvozkovými šachtami.

Seafire IIIc - to už je horší. Stejně jako u verze Mk.Vc je nutné dodělat paneláž a boule nad podvozkovými šachtami. Navíc k tomu ještě musíte dorýt linku dělení sklopného křídla, ale nedejte na plánek, kde je špatně zakreslena! Držte se raději výkresu, např. v L + K č. 16/1990. Dále dodělat boční výztuhy na trupu pod kabinou, výztuhy nad uložením záchytného háku, závěsy katapultu, závěsy pro startovací rakety.

A to je vše! Že té kritiky bylo moc? Nebylo, jestli nevěříte, tak si tuto stavebnici kupte a zkuste postavit, pokud vám to za ty peníze stojí!


Martin Černý


Prameny:
1. Ehrman V., monografie Supermarine Seafire, L + K č. 16 / 1990
2. Supermarine Spitfire, part 1: Merlin Powered, The Modellers Datafile No. 3, London, 2000
3. AJ Press / Intermodel, Supermarine Spitfire 1 - 3 část
 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel