Měřítko: 1/72
Výrobce: Octopus
Kat. číslo: 72038
Počet dílů: 71 stříkaných, 35 PUR, 4 vaku
Cena: 445 Kč
Fotografie modelu
postaveného autorem
Standartním americkým palubním torpédovým
letadlem v průběhu 2. světové války byl Grumman TBF Avenger.
Jeho konkurentem byl typ Vought XTBU-1. Rychlostí i dalšími
parametry sice Avengera převyšoval, ale ten se již stavěl v
sérii a navíc Vought neměl dostatek výrobních kapacit. Prototyp
byl sice předán firmě Consolidated, přeznačen na TBY-2 a „erár“
dokonce objednal 1 100 kusů. Nakonec se ale vyrobilo jen 180
strojů, které již do bojů nestačily zasáhnout. Není proto divu,
že Sea Wolf doposud existoval jen jako vakuform. A to byl zřejmě
důvod, proč si Octopus vybral tuto předlohu pro svoji novou
stavebnici.
Z krabičky jsem vytáhl dva rámečky se stavebními díly
odstříknutými ze středně šedé hmoty, sáček s PUR díly,
podtlakově tvářené průhledné díly, návod a obtisky. Povrch
jednotlivých dílů je čistý, bez větších otřepů, rytí je jemné
negativní (na můj vkus až moc, proto jsem ho zvýraznil).
Propadliny jsem našel jen u jednoho krytu křídelního kulometu.
Již v návodu je uvedeno, že stavebnici můžeme vylepšit několika
dalšími doplňkovými sadami firmy Pavla Models. První je sada
7236 obsahující 16 PUR dílů k doplnění a vylepšení vnitřních
prostor osádky a další překryt kabiny. Dále jsou to sady 7216 –
nový motor, 7224 – rakety HVAR a 7237 – torpédo a pumy. Já jsem
použil sadu 7236 kterou doporučuji, neboť mimo jiné obsahuje i
novou podlahu kabiny (a zároveň horní část pumovnice), přepážku
mezi pumovnicí a spodním střelištěm a horní vodorovnou část
kokpitu s rádiovým vybavením.
Stavbu jsem začal tím jednodušším, tj. křídly. Každá polovina
křídla se skládá ze 3 dílů (horní a spodní část a z PUR odlitý
vnitřek podvozkové šachty). Musel jsem mírně ztenčit odtokové
hrany a zevnitř horního dílu křídla v místě vnějšího okraje
šachty ubrat asi půlmilimetr hmoty, aby vše lícovalo. Po slepení
a začištění jsem obě poloviny křídla odložil a pokračoval trupem.
Zevnitř obou polovin jsem odstranil nálitky po vyhazovačích a
začistil styčné plochy. Dovnitř pravé poloviny jsem vlepil
přední přepážku (díl 50), bočnici R18 a k celku podlahu. Původní
plastovou jsem ale v tomto případě nahradil novou z již zmíněné
doplňkové sady. Součástí nové podlahy je i vyhledávací radar
APS-3, původní díl R4 (představující právě toto zařízení) jsem
proto nepoužil. K sestavě jsem přilepil přepážku mezi pilotním
prostorem a zbytkem kokpitu. Místo plastové přepážky mezi
pumovnicí a střelištěm (díl 40) jsem použil novou resinovou s
okénky pro pumový zaměřovač a pozorování (trojúhelníkové
pozorovací okénko je správně vyoseno). Do levé poloviny jsem
vlepil bočnici R17 a obě poloviny nasucho slícoval. Přední
přepážku 50 jsem musel broušením zúžit. Mírné obroušení si
vyžádala i podlaha a zadní přepážka. Až vše lícovalo, nalepil
jsem řadu dalších detailů, celek nastříkal, nalepil přístrojovou
desku a obě poloviny trupu slepil.
V návodu ke stavebnici i doplňkové sadě je uvedeno zbarvení
jednotlivých detailů. Zde se ale vloudila chybička, neboť u
láhve z doplňkové sady je uvedeno, že má být natřena červeně. Ve
skutečnosti se ale jednalo o kyslíkovou láhev, měla by proto být
modrá nebo stříbrná. Shora jsem kokpit uzavřel vodorovnou
přepážkou. I zde jsem místo původní hladké plastové použil
resinovou s naznačeným radiovybavením z doplňkové sady. Do přídě
jsem vlepil původní resinový motor R20 a trup uzavřel čelním
prstencem R1. Zde je v návodu chyba, neboť prstenec je nakreslen
obráceně. Ve skutečnosti byl užší lapač vzduchu nahoře a vetší
měsíčkový dole. Vnitřek motorového prostoru byl, podobně jako
vnitřek pumovnice a podvozkových šachet bílý (podle předpisu
zbarvení tohoto stroje a fotky to potvrzují). Čelní prstenec byl
ale nepatrně menší než trup a musel jsem tmelit. Kořeny obou
polovin křídla jsem obrousil do roviny na podložce a přilepil k
trupu. Pozor na dodržení správného vzepětí viz informativní
pohled na str. 8 návodu. Větší úpravu styčných ploch si ale
vyžádaly poloviny VOP. Ve skutečnosti sice dělení mezi
polovinami stabilizátoru a výškovkami nebylo v rovině ale úhel
který svírají na modelu je příliš velký. Držte se kamuflážních
kreseb v návodu, kde je dělení znázorněno správně.
Dosti složité bylo sestavení podvozku, který je opravdu velmi
detailně zpracován (každá podvozková noha včetně kola a krytů se
sestavuje ze 14 dílů!). Průhledné díly jsou vyrobeny z dosti
silného materiálu, i přes svou velikost jsou tudíž dostatečně
pevné. Kryt spodního střeliště lícoval bez problému, horší to už
bylo s překrytem kabiny. Ve stavebnici je jen jeden, ale další
byl v doplňkové sadě. Protože je kokpit velmi detailně vybaven,
překryt jsem rozřezal na jednotlivé díly a nalepil v otevřené
poloze. Čelní část kabiny ale příliš nelícovala, takže jsem
tmelil. Se zbývajícími díly prosklení již problém nebyl.
Otevřenou jsem nechal i pumovnici. Znamenalo to ale broušením
ztenčit dvířka. Ofenzivní výzbroj se ve stavebnici skládá ze
dvou křídelních „půlpalcových“ kulometů a dvou dvojkulometů
stejné ráže v podvěsných kontejnerech. V pumovnici mohly Sea
Wolfy nosit torpédo ráže 2 000 lb nebo 2 150 lb, jednu nebo dvě
pumy ráže 1 600 lb, jednu nebo dvě pumy ráže 1 000 lb, 4 „pětisetliberky“
nebo 12 pum ráže 100 lb. Nic z toho sice stavebnice nenabízí,
ale může se použít buď doplňková sada 7237 nebo domácí
vrakoviště. Součástí stavebnice jsou ale závěsníky 8 neřízených
raket HVAR.
Přiložené obtisky umožňují postavit tři Sea Wolfy ve dvou
variantách zbarvení. První sériový TBY-2 ve trojbarevné
kamufláži, celomodrý Sea Wolf z torpédové peruti VT-154/155 a
další celomodrý ze zkušební a výcvikové torpédové jednotky
ATTDTU. Obtisky jsou kvalitní, obsahují i řadu popisek,
problémem je pouze nalepení spodní „hvězdy“ na křídle. Tento
znak byl totiž umístěn v místě kapkovitého krytu radaru a část
znaku byla namalována právě na krytu. Já jsem stavěl tříbarevný
první sériový Sea Wolf, který je zachycen na řadě fotografií.
Tato mašina je zajímavá jak kamufláží (oproti předpisu chybí
tmavá mořská modrá na hřbetě trupu) tak i zamalováním bílých
hvězd šedou barvou. Fotky toto všechno potvrzují. Snad jen šedá
mohla být světlejší, neboť na fotkách je vidět velmi malý
kontrast s původní bílou barvou.
„Chobotnice“ si dala na Mořském vlku záležet a výsledkem je
velmi detailně zpracovaná stavebnice a to zvláště pokud
použijeme i doplňkovou sadu 7236. Stavebně se ale jedná o dosti
náročný model, kteří zvládnou jen ti zkušenější.
Pavel Šofer
Děkuji výrobci za poskytnuté vzorky
Prameny:
Ginter S., Chana B., Prophett P., XTBU-1 & TBY-2 Sea Wolf, Naval
Fighters Number 33, Steve Ginter, California, 1997