: :  R E C E N Z E  : :  F2G-1 SUPER CORSAIR

Měřítko: 1/72
Výrobce: Special Hobby
Kat. číslo: SH 72071
Počet dílů: 31 plast, 41 PUR, 12 fotoleptaných, 2 x vaku
Cena: 340 Kč
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

Jedna z atraktivních verzí Corsairu se nyní stala předlohou pro stavebnici pražské společnosti Special Hobby a měl jsem to potěšení podívat se jí na „zoubek“. Díly jsou nadprůměrně detailně zpracovány v negativu, až jsem pojal podezření, že tuto předlohu jsem již někde viděl. Zapátral jsem ve své sbírce, porovnal dotyčné výlisky s modelem F4U Corsair od Tamiye a nestačil se divit. Taková podoba není čistě náhodná, leč nechme srovnávání a podívejme se na vlastní stavbu.

Zahájení kokpitem je samozřejmé snad u každé stavebnice a ani tato není výjimkou. Jen jsem si malinko přehodil pořadí a upravil postupy podle svých zkušeností. Sestavený kokpit včetně bočních stěn podle kroku č. 1 by zřejmě „sedl“ do trupu, ale myslím, že by se mezi díly trupu a kokpitu určitě objevily mezery. Proto jsem boční plochy nalepil do trupu, boční panely odřezal od podlahy a tu vlepil na určené místo. Teprve následně jsem dolepil boční pulty a palubní desku, za kterou jsem ještě dodělal pedály řízení (ve stavebnici chybí). Následovalo jen dolepení kniplu.

Dalším krokem bylo sestavení makety motoru, kde se také objevil malý zádrhel. Ač je předlohou stavebnice letadlo s monstrózním motorem – osmadvacetiválec Pratt & Whitney R-4360-4 (3 000 k), ve stavebnici je v PUR dílech naznačena jen první a druhá hvězda (a navíc s devíti válci na hvězdě!), za kterou je již přepážka. Takže ten, kdo se rozhodne udělat model s otevřeným krytem motoru, si bude muset celý motor sehnat nový! Po vlepení motoru, kokpitu a uchycení ostruhy (díl č. A22) do trupu jsem jeho poloviny slepil. Dolepení hrdla sání vzduchu nad motor a opěrky hlavy se vzpěrou proběhlo bez problémů, překryt kabiny vytažený z fólie pasuje při přesném vyřezání takřka na chlup.

Slepení křídla si vyžádá dost broušení v místě vlepení podvozkových šachet (PUR díly 16 a 17), a to i když jejich strop ztenčíte na minimum. V návodu o tom není ani zmínka, ale udělejte to, jinak poloviny křídla nepůjdou k sobě a díly později vsazované (PUR 11 a 12) do kořene křídla (chladič oleje a vstup vzduchu ke kompresoru) budete muset notně tmelit, stejně jako náběžnou hranu. Přilepení křídla a VOP k trupu je jednoduché a jejich správná poloha je zaručena. Tmelu bude na těchto spojích zapotřebí jen minimálně. Po vymaskování překrytu kabiny a motoru přípravkem Mr. Masking Sol NEO jsem celý model přestříkal nejjemnějším tmelem Mr. Surfacer 1200 ve spreji a zjistil, kolik nedostatků je na povrchu k dotmelení. Po jejich nápravě je hrubá stavba u konce a může se přistoupit k barvení.

Návod nabízí tři možnosti dokončení, všechny v tmavě modrém nátěru na všech plochách. Jednotlivé stroje odlišují jen maličkosti (šachovnice na motoru, výsostné znaky s nebo bez červených pruhů, trupové a křídelní číselné označení). Vybral jsem si druhou možnost zbarvení bez přistávacího háku, s pozdějšími znaky a velkým bílým označením na trupu a křídle. V návodu je ovšem pár chyb, které jsou patrné z fotografie. Umístění některých nápisů je jinde, než udává návod, a také vrtulový náboj není stříbrný, ale černý! Obtisky jsou tenké, dobře kopírují povrch a výborně drží. Jen na listy vrtule jsem doplnil logo výrobce Hamilton, které na aršíku chybí. Následovalo nasazení vrtule (hřídel z motoru je pěkná, ale dlouhá, je třeba ji o cca 2 mm zkrátit), dolepení drobných antén, pitotky (kterou si musíte vyrobit sami) a podvozku. Do předem připraveného prolisu ve spodní ploše levé poloviny křídla jsem vsadil reflektor z fotoleptaných dílů Eduard č. 00020 Landing lights a „zasklil“ jej kapkou hustého čirého laku Revell. Obdobně jsem postupoval u všech polohových světel a „semaforu“ na spodní straně křídla. Poté jsem vytvořil ušpinění u výfuků a celý model přestříkal lesklým lakem pro sjednocení povrchu. A to je vše...


Štefan Procházka
 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel