Měřítko: 1/72
Výrobce: Special Hobby
Katalogové číslo: SH 72024
Počet dílů: 24 plast, 34 PUR, 1 vakuový a 3 x 7 čirých polohovek
Cena: 499 Kč
Fotografie modelu
postaveného autorem
Tak z tohoto modelu mám radost. Po letité
stavebnici U-2 od Airfixu mají modeláři možnost postavit si nově
– „negativně“ zpracovanou verzi pokračovatele špionážního stroje
z prken Skunk Works.
Než začnete s vlastní stavbou, musíte nejdříve sbrousit příliš
tlustou odtokovou hranu dílů tvořících křídlo. A pak to jde
jedna dvě – tedy než se dostanete k vlepení podvozkových šachet
a kokpitu do trupu. Nalepení PUR dílů na tupo do jedné poloviny
a následné dopasování a přilepení druhé poloviny není zcela
jednoduché. Kokpit neklade zvlášť velké nároky, ale šachty
rozhodně nejsou pro začátečníky... Výtokovou trysku jsem
vynechal (po vnějším sbroušení ji mírným tlakem dostanete
dovnitř i později), abych se v případě havárie do trupu dostal.
Na začištěný a vytmelený trup jsem nalepil sací kanály k motoru
a celek opět je vytmelil. V této partii mohl výrobce použít
malou sadu plechů ke ztvárnění žeber přídavného sání vzduchu (stejně
jako na horní straně trupu). Modeláři by to ušetřilo hodně nervů
při tmelení a broušení. Nalepení polovin křídla, VOP a SOP,
které při dobrém začištění a slícování není třeba tmelit, je
otázkou několika minut. Než vám vše pořádně zaschne a vytvrdne,
můžete si připravit kontejnery na křídlo. Po jejich přilepení už
zbývá doplnit jen drobnosti (podvozek, spousta antén a polohovek
na celý povrch). Výrobce opomenul dvě kapky na boku sání k
motoru (na zadní straně krabice jsou dobře vidět na fotkách –
chválím!) a na druhou stranu se snažil modelářům nabídnout již
připravené čiré polohovky. Bohužel v mém modelu nebyly
použitelné - čiré byly nedolité a zelené i červené z
neprůhledného plastu. Škoda, snad příště. Kola zadního podvozku
mají asi o 1 mm větší rozchod. Balanční kolečka jsem nelepil
napevno - i u skutečných letadel se po startu odhazovala. Možná,
že by kryty podvozku stálo za pokus udělat také z PUR. Plastové
jsou příliš silné a nemají žádný reliéf vnitřních ploch.
A jsme u cíle. Barevné kamufláže se nekonají. Všechny tři stroje
jsou celočerné jen s červenými doplňky na obtiscích (vytiskl
Propagteam). Nejatraktivnější je mašina, která má na pravé
straně trupu za kabinou namalováno dvacet symbolů misí a na SOP
kresbu psa čichajícího k pomyslnému Scudu. Tento stroj se
účastnil se operací v zálivu v letech 1990/91.
Stavba modelu je takřka pohodová a výsledek svými rozměry (43,5
cm x 26,6 cm - to sedí na měřítko 1/72 přesně) jistě překvapí
nejednoho modeláře. A koho zajímá něco z historie či fotografie
(i detailů), nechť sáhne po Squadron/Signal č. 1086 In Action na
U-2.
Štefan Procházka
Za poskytnutý vzorek děkuji firmě MPM, Praha
|