: :  R E C E N Z E  : :  HAWKER TYPHOON Mk.Ib

Měřítko: 1/48
Výrobce: Hasegawa
Katalogové číslo: JT60
Počet dílů: 107 šedých plastových a 9 čirých
Dovozce: MPM, s.r.o.
Cena: cca 700 Kč
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

Na začátku téhle recenze byla nabídka, která se neodmítá. Ne mafie, ale náš malíř Pavel Rampír přišel s nabídkou, že mi věnuje originál svého obrazu s námětem Zera a Wildcatu a já mu na revanš koupím a postavím čtvrtkový Typhoon s kapkovitou kabinou. Pavel svůj slib splnil ještě téhož večera a já (k velkému obveselení celé redakce) až za rok.

Na první pohled díly modelu vypadají moc pěkně - žádné otřepy nebo vtaženiny. Stopy po vyhazovačích a strhávačích se na dílech podepsaly jen výjimečně (například ostruhové kolečko). Rytí je hezky provedené - u běžné paneláže je mělké a ostré. U pohyblivých ploch nebo odnímatelných částí potahu je hlubší. Pneumatiky jsou ztvárněny jako zatížené. Předzvěstí průtahů při stavbě je oddělená prostřední třetina hřbetu trupu. To výrobci umožňuje ze stejných výlisků balit buď model Typhoonu s kapkovitou kabinou, nebo se starší „dvéřovou“.

Kokpit lze sestavit celkem rychle, ale bohužel není kam umístit jeden ovládací panel (N6) a ovládání trimů (N13). Na ztvárnění kokpitu mi vadí, že skrz trubkovou konstrukci vidíte přechod trupu do křídla. Usazení dvoudílné střední části hřbetu trupu (G1 a G2) není jednoduché, protože při přiložení na trup pruží a nepřesně lícuje. V přední polovině střední části hřbetu je dobré pracovat s lepidlem opatrně, protože styčná plocha se shoduje s paneláží. Zadní polovinu je potřeba pečlivě tmelit, brousit a přerýt - na levé straně spoj bohužel prochází krytem vstupu k radiostanici - při špatném slícování se vám může stát, že se spáry krytu "nesejdou". Pokud budete chtít později přilepit stupačku (N2), tak nezapomeňte v křídle vytvořit příslušný otvor – totéž platí pro otvory sloužící k umístění závěsníků.

Křídlo se dá slepit bez problémů, ale před jeho slepením s trupem radím nabarvit černě jeho čelní střední část, která bude vidět v tunelu odvodu vzduchu od chladiče. Usazení křídla do trupu je na spodní straně křídla bezproblémové, ale na přechodech křídlo-trup shora vzniknou souvislé spáry o šířce cca 2 mm! Pomocí tmelu (Tamiya Putty), broušení a přerytí se mi podařilo problém zlikvidovat, ale mezery byly na hranici, kdy jsem uvažoval o jejich podlepení destičkami, aby se tmel nepropadal. Vyplnění levé spáry nakonec prasklo a musel jsem ho zpevňovat sekundovým lepidlem.

VOP není snadné do trupu zasunout díky protikusům aretačních plošek. Nasucho vše nakonec sedne skvěle, ale s použitím lepidla jsem si připravil horké chvíle - proto doporučuji plošky odstranit hned a VOP přilepit natupo.

Při kompletování lyžin a raketových závěsníků si dejte pozor na orientaci lyžin - snadno se dají obrátit a rakety pak nepůjdou přilepit, aniž byste museli krátit jejich aretační kolíky. Stavba při ostatních krocích byla bezproblémová, vše dobře pasovalo a nic nebylo potřeba upravovat.

Při barvení jsem narazil na malou záludnost návodu - přechod polí z trupu na kýlovku nejde dodržet podle horního půdorysu, protože se neshoduje s bokorysy SOP. Zelené pole na trupu, které uhýbá vpravo, jsem tedy na vlastní pěst protáhl i vlevo.

Výrobce v obtiskovém archu nabízí dvě mašiny. Na první pohled mi padl do oka stroj "ZY-B" od 247. sq. RAF z června 1944. Je vyveden v efektním invazním markingu. Navíc z obou stran přídě nese nápis "CHINA-BRITISH" a malbu sedícího pejska. Ve stavebnici má výrobní číslo MN 316, ale správně má mít seriál MN 317. V červenci 1944 byl od 247. předán 181. peruti. Skutečný letoun MN 316 sloužil u 439. squadrony k přeškolování jako "5V-P". Později jej převzala 438. squadrona a v březnu 1947 byl prodán do šrotu.

Druhý Typhoon je JR 128 ze 183. squadrony RAF. V říjnu 1943 sloužil v Perran Porthu s označením "HF-S" k doprovodům Mosquit do oblasti kolem Brestu. Výrobcem je nabízen s označením "HF-L". S tímto Tyffie nakonec létala 181. squadrona a u ní také jeho kariéra skončila - 18. srpna 1944 ho sundal flak u Livarotu. Pilot F/O W. Grey naštěstí stačil vyskočit a byl zajat.

S obtisky se pracovalo bez problémů, pokud jsem opatrně používal přípravek Aeromaster Sol II. Stačilo je pouze zlehka přetřít. Při větším množství zmíněné chemikálie se nevratným způsobem zkrabatily. Vyjma "sky" pruhu na trupu dobře kryly a popisky byly čitelné. Jako podklad pro obtisky černých pruhů stroje "ZY-B" slouží bílá pole, která musíte nastříkat na obě poloviny křídla a na trup. Vyžaduje to pečlivou přípravu, v níž vás podpoří pomůcka v levém dolním rohu návodu zbarvení. Ukáže vám, jak bokorysy a půdorysy zvětšit. I přesto je třeba postupovat uvážlivě. Zvláště vymaskování ploch pro písmena v bílé ploše na trupu je náročné na přesnost (maskovací páska Tamiya). Při umístění černých pruhů kolem trupových kokard si ověřte, které kam patří (č. 23 a 24), jinak se vám může stát, že se na hřbetu příliš překryjí a dole na sebe nedosáhnou.

Patinu a plastičnost povrchu jsem vytvořil olejovou barvou umbra přírodní podle postupu popsaného J. Štěrbáčkem v REVI č. 12 (recenze na I-16 od Hasegawy). Avšak netroufl jsem si na tónovací křídy. Pro napodobení odření a ošlapání blátem jsem použil aluminiovou a zemitou akrylovou Tamiyu (XF16 a XF52) nanesenou štětcem. Černé pruhy jsem před tím místy zaškrabal skalpelem do podkladové bílé. Nastříkáním tmavého mixu černé a zemité akrylové Tamiye jsem napodobil výfukové spaliny (intenzivně), špínu na křídle od kanonů (zlehka) a od výmetných otvorů pro nábojnice (opět intenzivně). Výfukové spaliny ulpívaly na trupu ve zvláštní křivce způsobené rotací proudu vzduchu od vrtule. To je patrné z fotografií, nebo z titulní kresby od pana Koikeho. Tento dobrý muž nás obrázkem upozorňuje i na to, že na Typhoonu je potřeba umístit dvě vodorovné antény (trup-VOP) a jednu svislou (na hřbetu za kabinou) - návod antény zcela opomíjí.

Koncepce modelu je podřízena záměru Hasegawy mít variabilní stavebnici. To by mi nevadilo, kdyby sestavení trupu šlo provést snadno. Jenže sestavení je spíš otravné - nejde jen o tmelení samotné, střední díl hřbetu je totiž potřeba pečlivě slícovat a přibrušovat. Velká spára na přechodech křídlo - trup je nějaký omyl při tvorbě předlohy - všechno ostatní pasovalo skvěle. Návod má pár drobných záludností či opomenutí, ale model se podle něj dá postavit celkem bez problémů. Jeden z markingů má sice chybné výrobní číslo, ale jinak je hodně zajímavý, druhý spíše nudný Výsledkem stavby byla pěkná bojovná čtvrtka, se kterou jsem se nerad loučil, (a spokojený Rampír). Fotografie postaveného modelu najdete na www.revi.cz



Jan Bobek



Doporučená literatura:
1. Scale Aviation Modeller 11 a 12/2000
2. Replic č. 88
3. Typhoon/Tempest in Action
4. FAOW č. 63, H. Typhoon/Tempest
5. Osprey: Typhoon/Tempest Aces of WWII

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel