: :  R E C E N Z E  : :  VULTEE VENGEANCE Mk.I/II

Měřítko: 1/72
Výrobce: Special Hobby
Katalogové číslo: SH72034
Počet dílů: 34 plast, 15 PUR, 2 vaku
Cena: 320 Kč
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

Jednou z předvánočních novinek firmy Special Hobby byla stavebnice střemhlavého bombardovacího a bitevního letounu Vultee Vengeance Mk. I/II. Letitý a notoricky známý model Frogu se tak konečně dočkal svého nástupce.

Při prohlídce stavebnice mě zaujala čistota výlisků opatřených jemným negativním rytím. Otřepů a povrchových nedostatků je minimum. Taktéž PUR díly a acetátové překryty kabiny jsou velmi kvalitní. Na první pohled vše působí utěšeným dojmem a s chutí jsem se tedy pustil do práce.

K samotné stavbě mám několik nezanedbatelných (alespoň pro mě) výhrad. První se týká kokpitu. Při zkoumání dostupných fotografií skutečného letounu, který je exponátem muzea v australském Narellanu, jsem nabyl dojmu, že výrobce si poněkud usnadnil práci. Prostor pilota a střelce je sice tvořen detailní sestavou PUR dílů, nicméně zcela chybí boční pulty s ovladači a některé partie kokpitu neodpovídají fotografiím. Jde zejména o sedačku střelce a detaily prostoru mezi osádkou. Chybí také upínací pásy, které snad mohly být alespoň odlity společně se sedačkami.

Dalším slabším místem modelu jsou chybějící podvozkové šachty v křídle, které si budete muset vyrobit sami. Tvarově špatné jsou přední (vystupující) části šachet tvořené PUR díly, které mají mít v půdorysu kapkovitý tvar, nikoliv obdélníkový. Zcela vymyšlené je uložení ostruhového kola, které je ve skutečnosti uchyceno dvěma nad sebou umístěnými vzpěrami na poslední trupové přepážce.

Při lepení polovin křídla k trupu jsem zjistil, že profil křídla je na každé straně asi o 1,5 mm tenčí než dosedací plocha na trupu. Tu tedy bylo nutné broušením upravit a spoj přetmelit. Jinak hrubá stavba proběhla bez problémů a kromě zmíněné partie byla příjemná.

Závěrečnou zkouškou umu se stalo přilepení vakuového překrytu kabiny. Dosedací plocha dlouhá bezmála tři centimetry vyžaduje přesnou ruku a pevné nervy. Bohužel čelní štítek nekopíroval tvar trupu (asi moje chyba při jeho stříhání), naštěstí druhý překryt jsem již přilepil dle svých představ.

S tvarovou a rozměrovou přesností jsem se příliš netrápil, model proporčně odpovídá fotografiím a dokonce i jednomu výkresu, který jsem našel na internetu. Sestavený model jsem ze zvědavosti změřil, délka 168 mm odpovídá skoro přesně hodnotě uvedené v návodu a rozpětí 207 mm je asi o čtyři milimetry větší.

Návod nabízí tři kamufláže: dva stroje australského letectva a jeden britský. První z nich je Vengeance Mk.I (původní sériové číslo RAF EZ936) ze stavu 23. squadrony RAAF s kresbou odhalené slečny na přídi a symboly provedených náletů. Letoun úspěšně sloužil až do 21. května 1946, kdy byl odepsán. Druhou možností je podle návodu Vengeance Mk.I, který v září 1943 pilotoval Flt. Lt John Hooper. Ve skutečnosti se ovšem jedná o Vengeance Mk.II (sériové číslo u RAF AN550), takže pozor při stavbě, neboť verze Mk.II má odlišnou čelní část motorového krytu! Stroj pojmenovaný „Ye Boss Y GottaBkwik“ sloužil u 12. squadrony RAAF až do 16. května 1946. Poslední možností je Vengeance Mk.II od 45. squadrony RAF působící v Indii. O tomto letounu se mi nepodařilo zjistit další podrobnosti, takže nezbývá, než věřit návodu.

Obtisky vyrobené firmou Cartograf mají dobrý soutisk a jsou matné. Jejich krycí schopnost je i na tmavém zelenohnědém podkladu velmi dobrá. Horší je to ovšem s jejich schopností kopírovat povrch modelu, doporučuji použít silnější přípravky typu Mr. Mark Softer či Hypersol. I přes vydatnou základovou vrstvu lesklého laku a následný nástřik matným finišem se mi zcela nepodařilo odstranit matný podkladový film. S celkovým výsledkem nejsem zcela spokojen, s lesklými obtisky se mi pracuje mnohem lépe.





Libor Jekl
Za recenzovaný model děkuji výrobci


Doporučená literatura:
1. Smith P. C.: Vengeance! The Vultee Vengeance Dive Bomber, Washington, 1987
2. http://www.argo.net.au/tash/aircraft/veng/veng.htm

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel