: :  R E C E N Z E  : :  VICKERS WELLINGTON Mk.Ic

Měřítko: 1/72
Výrobce: MPM, s. r. o.
Katalogové číslo: 72099
Počet dílů: 115 plast a 14 čirých
Cena: 499 Kč
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

V minulém REVI jsem nakousl kauzu Wellington. Během vánočního volna bylo trochu více času, tak jsem se vrhl do stavby. Jak jsem se již zmínil minule, povrch „Wellouše“ je excelentní, stejně tak jako celková čistota výlisků. Jedinou nepříjemností, která se projevila až při stavbě, jsou čiré díly. Speciálně obě věže. Samotné věže nejsou uvnitř špatně vybavené (obsahují náznak ukotvení kulometů, kulomety a vanu pod nimi), střeliště jsou rozporcována do čtyř dílů. Avšak díly do sebe absolutně nepasují. Je možné, že jsem měl smůlu a obdržel pokroucené výlisky.

Interiér modelu má naznačenu geodetickou konstrukci, která je v místě prosklení přerušená. Po napasování podélného prosklení na obě poloviny trupu jsem vše pečlivě vyleštil. Poté jsem si nařezal cca 2,5 cm dlouhé drátky stříbrné barvy a doplnil tak chybějící geodetickou konstrukci. Takový drátek má tu výhodu, že ho není potřeba barvit a přes průhledné díly vše vypadá opravdu parádně.

Na návodu velmi oceňuji fakt, že je v něm popsáno zbarvení naprosto všech detailů. Pečlivě jsem se jej držel. Interiér pilotního prostoru jsem nastříkal šedozelenou akrylátovou barvou ze sady na britské letectvo od firmy Bílek Hobby. Od první přepážky těsně za pilotním prostorem až k zadnímu střelišti jsem vše nabarvil hnědou barvou. Geodetickou konstrukci jsem zvýraznil pomocí stříbrné pastelky. Uvnitř trupu mi však chybí podlaha, která zároveň tvoří strop pumovnice. Přes pásy prosklení na bocích trupu toho sice není moc vidět, ale tento detail by si tam každý doplnit měl.

Drobný zádrhel jsem objevil po přilepení šachet hlavního podvozku do spodních částí křídla. Šachta je o cca 2 mm vyšší, než by měla být, a brání tak zdárnému přilepení vrchního dílu křídla. Po obroušení a pasování nasucho je vše v pořádku. Sestavené a začištěné poloviny křídla při pasování ke slepenému trupu sedí naprosto bez jakýchkoli problémů. Po slepení zbyde v místě spoje jen drobná spára, kterou je dobré opatrně prorýt, aby byla stejnoměrná.

Moc pěkně se sestavovaly hvězdicové motory Bristol Pegasus XVIII. Ocenil jsem, že mají samostatně vylisované válce, čímž se usnadní barvení. Celý motor se skládá z 11 částí a myslím, že není potřeba na něj cokoli doplňovat vzhledem k tomu, jak detailně je proveden. Přes perforovaný kryt těsně před motorem však stejně nebude v gondole skoro nic vidět.

Pro doplnění modelu Wellingtonu se skýtá několik možností. Eduardi mimo jiné nabízejí samostatně plechy na klapky (kat. č. 72392), interiér (kat. č. 72388) a exteriér (kat. č. 72390). Pro svůj model jsem použil pouze klapky. Lepty mají velmi efektně vymyšlený způsob sestavení. V jednom kuse je vyleptána jak vnitřní konstrukce klapky s jednotlivými žebry (stačí je pouze ohnout o 90° nahoru), tak dno klapky se spodní částí křídla. Je to sice spousta ohýbání, ale výsledek za to stojí. Klapka se osazuje pouze do obdélníkového výřezu na spodní ploše křídla. Není potřeba ani nijak složitě ztenčovat vnitřek křídla.

Při barvení modelu vám mohou pomoci jak masky na zakrytí prosklených dílů od Eduardu kat. č. XS 195, tak masky pro vytvoření kamuflážního schématu „A“ kat. č. XS 548 nebo „B“ kat. č. XS 550. V sadě XS 195 najdete celkem tři aršíky nazelenalé fólie. Masky postihují veškeré prosklení a také umožňují naznačení chybějící geodetické konstrukce uvnitř prosklených dílů. Vidím to jako ušetření práce pro modeláře, kteří nejsou schopni si sami dodělat konstrukci z drátků. Sada XS 548 pro vytvoření zastíracího nátěru obsahuje také tři aršíky masek a podrobný návod, který velice srozumitelně navádí modeláře ke zdárnému dokončení kamufláže. Pro nástřik modelu jsem použil syntetické, autentické barvy Model Master: 2060 RAF Dark Green, 2054 RAF Dark Earth a 1749 Flat Black. Barvy jsem ředil ředidlem S 6001 (na stříkání) v poměru 1:1.

Měl jsem zcela jasno, že budu stavět stroj KX°A s kamuflážním schématem „A“. Obtisky obsahují pouze veškeré výsostné označení, výrobní číslo a příslušný kód. Vytiskl je italský Cartograf. Jsou matné a mají opravdu perfektní soutisk. Umisťoval jsem je na lesklý povrch nastříkaný rychleschnoucím lesklým lakem Model Master (Gloss Clear Lacquer Finish No. 2017), který je nutné ředit originálním ředidlem Lacquer Thinner No. 2018 v poměru cca 3:1. Není potřeba stříkat úplně celý model. Lak stačí nanést pouze na místa, kam přijdou umístit obtisky. Pod obtisky jsem použil přípravek na jejich změkčení - Mr. Mark Softer a po zaschnutí (cca 15 minut) jej opět nanesl na obtisky. Finiš jsem nakonec provedl pomocí matného laku Model Master Flat Clear Lacquer Finish No. 2015 naředěného stejně jako v předchozím případě 3:1.


Jakub Vilingr


Prameny:
1. Hall A. W., Vickers Wellington, Warpaint series No. 10,
2. Vickers Wellington, Ilustrovaná historie letectví, Triáda, svazek 3, Praha, 1987

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel