Měřítko: 1/48
Výrobce: Special Hobby
Katalogové číslo: SH 48008
Počet dílů: 28 plast, 53 PUR + acetátová fólie
Cena: 599 Kč
Fotografie modelu
postaveného autorem
Za poctu americkým kosmonautům můžeme považovat
novinku od Special Hobby – raketoplán North American X-15 A-2,
který v současnosti stále drží neoficiální světový absolutní
rychlostní rekord 7 295 km/h (6,7 Machu).
Na první pohled je znát, že výlisky pravděpodobně pocházejí z
kovové či spíše pokovené formy. Plast má středně šedou barvu a
spíše mi připomíná výlisky novějšího L-39 C (MPM), nežli Me 264
či L-12 Electra Junior. Čistý povrch je opatřen velejemným
negativním rytím. Stavebnice obsahuje velké množství opravdu
skvěle zpracovaných PUR odlitků. Nejlépe je zpracován kokpit s
vystřelovací sedačkou a palubní deskou. Musím vyzdvihnout i
výtokovou trysku, která naprosto přesně koresponduje s barevnými
fotografiemi na zadní straně krabičky.
Na sestavení X-15 není nic složitého. Trup je rozdělený podélně,
a to je dobře. Člověk tak může velice snadno bez zbytečného
rozčilování osadit veškeré díly kokpitu, podvozkové šachty a
výtokovou trysku. Při lepení výtokové trysky doporučuji celek
zafixovat pomocí nastříhaných zbytků z licího rámečku. Odlitek
se totiž zužuje směrem dovnitř trupu a než vteřinové lepidlo
alespoň částečně zaschne, má díl tendenci se převažovat a padat
dovnitř. U svého modelu jsem měl prohnuté pravé křídlo. Bylo
nutné jej pomocí nahřívání opatrně srovnat.
Trochu zklamaný jsem z překrytu pilotního prostoru. Na skutečném
X-15 byl překryt velmi silný a uvnitř měl mnoho detailů (páčky a
hadice). Ve stavebnici je překryt rozpůlený na dva díly,
odstříknutý z šedého plastu a navíc sami musíte vyříznout
zasklení z přiloženého čtverečku acetátové fólie a zasadit je do
oválných průhledů! Celek měl být raději odstříknutý z
průhledného plastu a měl by být z jednoho kusu.
X-15 měl velmi netradiční podvozek. Příďovou nohu s dvojitým
kolem a při přistání doplňovaly lyžiny, které se vysunovaly ze
zadní části z boků trupu. Ty jsou u modelu bohužel v uzavřené
poloze, zato ovšem naleznete mezi PUR díly manipulační vozík.
Manipulační vozík byl připevněn v místě spodní kýlové plochy, z
níž je ovšem nutné 2/3 odřezat. Celou plochu je možno přilepit
pouze v případě, že vlastníte čtvrtkový B-52 Stratofortress s
pylonem, ze kterého byl X-15 vypouštěn k letům. Některé stroje
nosily pod trupem dvě obrovské aerodynamicky tvarované nádrže,
které se před přistáním odhazovaly. Také tyto nádrže ve
stavebnici najdete.
Všechny X-15 (až na ten poslední, bílý) byly nastříkány černou
barvou. Vzhledem k obrovským rychlostem, kterými X-15 létaly,
měla černá barva na každém plechu jiný odstín, obdobně jako
stroje s kovovým povrchem. Je to výzva všem modelářům, kteří
mají rádi hodně patinované modely.
Obtisky vypadají dobře. Žlutá a červená barva jsou podtištěny
bílou. Popisky jsou v podstatě čitelné, jen nápis “NASA” na
žluté vlaječce pod kabinou je nemile rozmazaný.
Jako podklad vřele doporučuji publikaci Aerofax Datagraph na
X-15/X-15 A-2. Je možné v ní nalézt mnoho užitečných, detailních,
černobílých i barevných fotografií na veškeré vyrobené X-15
(X-15 A-2). Zjistíte, tak jako já, že je velkým problémem nalézt
alespoň dvě fotografie zachycující stejný vzhled X-15 A-2.
Dokonce i na snímcích pořízených v rozmezí několika dnů je možné
nalézt změny v popiskách a některých detailech!
Jakub Vilingr
|