: :  R E C E N Z E  : :  NORTH AMERICAN X-15A-2

Měřítko: 1/48
Výrobce: Special Hobby
Katalogové číslo: SH 48008
Počet dílů: 28 plast, 53 PUR + acetátová fólie
Cena: 599 Kč
 

Fotografie modelu postaveného autorem
 

Za poctu americkým kosmonautům můžeme považovat novinku od Special Hobby – raketoplán North American X-15 A-2, který v současnosti stále drží neoficiální světový absolutní rychlostní rekord 7 295 km/h (6,7 Machu).

Na první pohled je znát, že výlisky pravděpodobně pocházejí z kovové či spíše pokovené formy. Plast má středně šedou barvu a spíše mi připomíná výlisky novějšího L-39 C (MPM), nežli Me 264 či L-12 Electra Junior. Čistý povrch je opatřen velejemným negativním rytím. Stavebnice obsahuje velké množství opravdu skvěle zpracovaných PUR odlitků. Nejlépe je zpracován kokpit s vystřelovací sedačkou a palubní deskou. Musím vyzdvihnout i výtokovou trysku, která naprosto přesně koresponduje s barevnými fotografiemi na zadní straně krabičky.

Na sestavení X-15 není nic složitého. Trup je rozdělený podélně, a to je dobře. Člověk tak může velice snadno bez zbytečného rozčilování osadit veškeré díly kokpitu, podvozkové šachty a výtokovou trysku. Při lepení výtokové trysky doporučuji celek zafixovat pomocí nastříhaných zbytků z licího rámečku. Odlitek se totiž zužuje směrem dovnitř trupu a než vteřinové lepidlo alespoň částečně zaschne, má díl tendenci se převažovat a padat dovnitř. U svého modelu jsem měl prohnuté pravé křídlo. Bylo nutné jej pomocí nahřívání opatrně srovnat.

Trochu zklamaný jsem z překrytu pilotního prostoru. Na skutečném X-15 byl překryt velmi silný a uvnitř měl mnoho detailů (páčky a hadice). Ve stavebnici je překryt rozpůlený na dva díly, odstříknutý z šedého plastu a navíc sami musíte vyříznout zasklení z přiloženého čtverečku acetátové fólie a zasadit je do oválných průhledů! Celek měl být raději odstříknutý z průhledného plastu a měl by být z jednoho kusu.

X-15 měl velmi netradiční podvozek. Příďovou nohu s dvojitým kolem a při přistání doplňovaly lyžiny, které se vysunovaly ze zadní části z boků trupu. Ty jsou u modelu bohužel v uzavřené poloze, zato ovšem naleznete mezi PUR díly manipulační vozík. Manipulační vozík byl připevněn v místě spodní kýlové plochy, z níž je ovšem nutné 2/3 odřezat. Celou plochu je možno přilepit pouze v případě, že vlastníte čtvrtkový B-52 Stratofortress s pylonem, ze kterého byl X-15 vypouštěn k letům. Některé stroje nosily pod trupem dvě obrovské aerodynamicky tvarované nádrže, které se před přistáním odhazovaly. Také tyto nádrže ve stavebnici najdete.

Všechny X-15 (až na ten poslední, bílý) byly nastříkány černou barvou. Vzhledem k obrovským rychlostem, kterými X-15 létaly, měla černá barva na každém plechu jiný odstín, obdobně jako stroje s kovovým povrchem. Je to výzva všem modelářům, kteří mají rádi hodně patinované modely.

Obtisky vypadají dobře. Žlutá a červená barva jsou podtištěny bílou. Popisky jsou v podstatě čitelné, jen nápis “NASA” na žluté vlaječce pod kabinou je nemile rozmazaný.

Jako podklad vřele doporučuji publikaci Aerofax Datagraph na X-15/X-15 A-2. Je možné v ní nalézt mnoho užitečných, detailních, černobílých i barevných fotografií na veškeré vyrobené X-15 (X-15 A-2). Zjistíte, tak jako já, že je velkým problémem nalézt alespoň dvě fotografie zachycující stejný vzhled X-15 A-2. Dokonce i na snímcích pořízených v rozmezí několika dnů je možné nalézt změny v popiskách a některých detailech!


Jakub Vilingr
 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel