Óda muleskinnerům, Dan Haladěj, F-4 & A-4 society
...Vánoce 1968
Ve výši 3 200 stop na hrotu hory Nui Ba Den
Kde počasí divoké a vítr ostrý čechrají zem
Každý den čekáme na vaše vrtulníky
Bez vás, Muleskinneři, bychom zde dávno spali věčný sen
Z Cu Chi za sluncem k obloze stoupáte v zápětí
A mezi tuby cedíte na Dutchera drsné prokletí
Rychle do Tay Ninh podvěsit náklad pod břicha
Pak začíná jít do tuhého – k horám se stroje rozletí
Tlachání v rádiu odsune stranou pevný hlas
Nui Ba Den Control radostně vítá vás
,,Fouká jihozápad, ne, severovýchod, deset, ne, čtyřicet knotů",
A potom se Jedna Šest Delta zeptá: ,,Hej, co přivezli jste zas?"
Plné stroje – proviant, diesel a dost munice
Bezpečnou cestu dolů ukáží dýmovnice
Na třech místech vykvetou červeně, zeleně a žlutě
Rotoru vír hrbí obsluhu na zemi jako opice
Prach konečně mizí a vidíte místo na přistání
Těsně u antén, velikosti dětských dlaní
Tehdy jsme si jisti, že se ptáte sami sebe
„To už tady nikde Cobru nebo Slick nejsou k mání?“
Nastaly svátky, čas, co neladí moc do vojenské kázně
Povídáme si o dobré vůli a troše boží bázně
A prosíme vás, abyste k nám létat vydrželi
Veselé Vánoce, Muleskinneři – a myslíme to vážně!
Major Dutcher
Velící důstojník Nui Ba Den
Prosinec 1968
Óda věnovaná ,,Pohaněčům mezků"
Vrchol hory Nui Ba Den, vysoké 1 075 metrů a známé též jako
,,Black Virgin Mountain", představoval ideální místo ke zřízení
pozorovacího a rádiového stanoviště. Hora dominovala krajině v
této části III. Corpsu a po zemi byla téměř nepřístupná. Navíc
toto území tvořilo nechvalně známou baštu Viet Congu v bojové
zóně C, a tak nám bylo jasné, že navzdory všem obtížím s tím
spojenými Cong dříve nebo později na naše předsunuté stanoviště
zaútočí.
Chlapce sloužící na kopci mohly zásobovat jen vrtulníky. Tento
úkol spadl na bedra Chinookům CH-47 z 242. Assault Support
Helicopter Company ,,Muleskinners" neboli ,,Pohaněčům mezků"
dislokovaným na základně Cu Chi. Mezí její piloty od května 1968
patřil i poručík Gary B. Roush. Během své túry nalétal 942
bojových hodin a provedl více než 3 000 přistání snad v každém
terénu - od třicet metrů hlubokých děr vysekaných v džungli až
po paluby lodí na moři.
Na své akce ve Vietnamu Gary vzpomíná takto:
Tehdy jsem držel rekord v počtu osob přepravených během jednoho
letu - do Chinooku se jich nacpalo 97, a to do toho nepočítám
kuřata, psy a prasata. Také jsem odvezl nejvíce carga během
nejkratší doby - 80 tun nákladu včetně pěti houfnic ráže 105 mm
s municí a výstrojí obsluhy, to vše během dvaceti letů v
celkovém trvání 63 minut. Při bojových akcích jsme převáželi 60
až 70 Vietnamců, ale jen 40 až 50 Američanů, ti jsou těžší.
Chinook má 33 míst s upínacími pásy! V podstatě si myslím, že
jsem žil zázračným životem, protože minimálně dvakrát můj
vrtulník proletěl středem vražedné palby, aniž bychom utržili
jediný zásah. Jindy, když jsme bohužel inkasovali, nebyl nikdo
zraněn ani nebyla zasažena nějaká životně důležitá část
vrtulníku.
Údržba ... ta vždy představovala problém. Během své roční túry
jsem zažil dvě vysazení motoru za letu, jednu úplnou ztrátu
hydrauliky, kompletní poruchu elektrického systému a spoustu
různých menších závad. Jakoukoliv indikaci selhání systému jsme
považovali za stav nouze, jelikož ztráta některého z nich mohla
učinit Chinook neovladatelným nebo dokonce způsobit jeho rozpad.
Vzpomínám si na jednu osádku a cestující, kteří přišli o život,
když se uvolnil jeden ze šroubů transmise a způsobil úplný
rozpad vrtulníku. Já sám jsem prožil jeden letový den, kdy jsem
byl nucen od 06.30 do 21.30, kvůli problémům s technickým stavem
pětkrát měnit stroj.
Mezi ,,Muleskinners" a vojáky na vrcholu Nui Ba Den se postupně
vytvořilo zvláštní pouto, které velitele stanoviště přimělo k
napsání básně věnované ,,jejich" vrtulníkářům.
Poté, co jednotka báseň obdržela, se můj spolubydlící Mike Ryan
pokusil 21. prosince doručit vánoční stromek našim přátelům na
hoře Nui Ba Den. Bohužel palma má tuhý kořen, a tak ji ani
Chinook nedokázal vytáhnout ze země v Mole City. Okolí této
základny, umístěné jižně od Tai Ninh na hranici s Kambodžou,
bylo známou arénou Viet Congu. Tehdy jsme do Kambodže nemohli, a
tak jsme budovali menší opěrné body i v těchto zranitelných
oblastech podél hranice, abychom nepřítele stále provokovali k
boji. Útoky na naše základny, zajištěné silnou dělostřeleckou a
leteckou podporou, měly pro Vietnamce zničující následky. Mole
City - ,,Krtčí město" dostalo jméno podle zákopů, bunkrů a
ochranných valů nahrnutých malým buldozerem, který sem přivezl
,,Superhák" Sikorski CH-54 Tarhe.
Muleskinneři létali na kopec s nejrůznějším nákladem a vybavením
každý den. Mike, který chtěl chlapíky na neúrodném kopci
překvapit živým vánočním stromkem, počítal s tím, že palma bude
mít jen mělké kořeny. Přepočítal se však, Chinook se ,,stromečkem"
ani nehnul. Vyšel až další pokus konaný druhého dne, ovšem s ,,malou"
pomocí plastické trhaviny C 4. Bohužel na Mole City v noci
zaútočil Charlie a strom zničil. Američané tehdy sice měli
jednadvacet mrtvých, ale ztráty Viet Congu dosahovaly
několikanásobné výše. Třebaže některé naše pozice byly v noci
dobyty, obranná postavení a větší palebná síla nám pomohly
získat vítězství. Když jsme ráno s Mikem přivezli zásoby, našli
jsme kluky, jak vně perimetru pálí velké hromady těl mrtvých
nepřátel.
Při každodenních letech na kopec jsme si rozhodně nemohli
stěžovat na nedostatek vzrušení. Pokud jsme nemuseli zrovna
kličkovat mezi mraky a rádiovými anténami, viseli jsme s
podvěšeným nákladem o maximální hmotnosti a s mrazením v zádech
sledovali rychloměr ukazující 30 knotů. Přitom nárazy větru
dosahovaly 50 knotů! Také nebylo dobré zapomenout na vysokou
nadmořskou výšku místa přistání a podvěsit si méně nákladu.
Má další vzpomínka se váže k 15. srpnu 1968, kdy jsme k prvnímu
letu odstartovali již za rozednění. Na vzdálenost několika mil
od naší hory jsme viděli, že ji téměř celou zahalují mraky.
Zavolal jsem jim tam rádiem, že se vzhledem k počasí zpozdíme.
Okamžitě mi odpovídají, že byli v noci napadeni a zoufale
potřebují evakuovat dvaadvacet raněných. Viet Cong tehdy využil
špatného počasí, které znemožňovalo poskytnout našim vojákům
leteckou podporu. Dokonce ani Hueye s červeným křížem na trupu
se přes mraky ke zraněným neprokousaly. Velitel základny nás
prosil, skoro až žebral, abychom se pokusili přistát. Normálně
nás o odvoz raněných nežádali, chybělo nám k tomu totiž řádné
vybavení. V tomto případě však rozhodovala schopnost přistát.
Provedli jsme dva pokusy s využitím letu podle přístrojů a s ,,vedením"
po rádiu. Velitel stanoviště oznamoval: ,,Slyšíme vás, ale zatím
nic nevidíme. Pokračujte, je vás slyšet, jako byste byli na
trati." Jakkoliv přesvědčivý se velitel snažil být, rozhodně to
nebylo totéž, jako přiblížení za pomoci přesného přibližovacího
radaru v letecké škole Fort Rucker v Alabamě.
Přestože druhý pokus o přistání dopadl rovněž neúspěšný,
oddechli jsme si, že jsme v mracích ,,nepotkali" skály. Pak
někdo přišel s nápadem dostat se na vrchol svislým stoupáním
podél svahu. Chinook disponoval značnou rezervou výkonu, zvláště
když náš náklad stále čekal v Tay Ninh. Druhou výhodu
představovala skutečnost, že po stovkách letů na kopec, jsem
tamní terén znal jako vlastní dlaň. Před námi vyvstal pouze
jediný problém: ,,Kde asi Charlie zrovna teď je?"
Není to tak dlouho, co Viet Cong útok přerušil. Po racionální
úvaze jsme usoudili, že když nás nevidí naši, nespatří nás ani
Charlie. I když na nás nedávno z této strany hory stříleli,
terén zde byl velmi příkrý a neskýtal mnoho šancí na úkryt. A
navíc, který ze sebevědomých VC1 by očekával krátce po hlavním
útoku hřmotný vrtulník přelétávající mu přímo nad hlavou? Moment
překvapení byl tedy na naší straně. S těmito esy v rukávu jsme
se ponořili do vrstvy oblačnosti a ve visu jsme za IMC2 pomalu
stoupali podél svahu a doufali, že se vynoříme u místa přistání
a ne u lesa antén. Po čase, který mi připadal jako věčnost, s
co-pilotem vyhlížejícím překážky a levým střelcem pátrajícím po
Viet Congu, jsme konečně uviděli perimetr s ostnatnými dráty,
bunkry a nakonec také přistávací zónu. Je snad zbytečné
zdůrazňovat, jak šťastně jsem se cítil, když se všechna čtyři
kola dotkla země. Po chvíli jsem se kolem sebe rozhlédl. To, co
jsem viděl, mi připomínalo scénu z nějakého hororu. Ze zvířených
cárů mraků se vynořily obrysy těl, která ležela, kam jsi dohlédl.
Rotorový vír pomalu ,,vyčistil" okolí, odhaluje zlý sen, který
si naši muži prožili před několika minutami. Přímo mezi nohama
jsem přes bublinu plexiskla uviděl ležícího ,,žluťáska" -
chyběla mu půlka hlavy. Kousek opodál ležela další groteskně
zkroucená mrtvola bojovníka Viet Congu. Mrtví a zranění
Američané leželi opodál v řadě, abychom měli vůbec kde přistát.
Okolí střežili nezranění kluci, kteří z přeoraného perimetru
nezpouštěli oči. Toto nebylo vůbec běžné ... za normálních
okolností jsme totiž byli středem pozornosti my - všichni
sledovali naše výkony během přistání.
Naštěstí jsme odvezli všech dvaadvacet zraněných najednou -
rozhodně bych si to nechtěl zopakovat. Ale jak odtud? Jasně jsem
si vybavil, že před námi vyrůstají vysoké antény, nyní schované
v mracích, a po stranách stojí bunkry, chráněné vysokými ploty
proti RPG, samozřejmě také ukryté v prádelně. Jediné dvě schůdné
možnosti tak zahrnovaly vertikální odlet nebo otočení o 180
stupňů a let stejnou cestou, jakou jsme sem přifrčeli.
Jeden z mých instruktorů mě během základního výcviku ve Fort
Wolters v Texasu naučil, jak vzlétnout couváním a další z Fort
Rucker zase vzlet za 0/0 pod boudou. Podniknout jedno z toho
bylo šílené, obojí najednou ale znamenalo sebevraždu. Vertikální
vzlet byl určitě možný, ale kdo ví, jak vysoko až oblačnost
vlastně sahá a jak se dostat zpět pod ni a přitom se vyhnout
kopcům. Jedinou schůdnou cestou bylo otočit se za visu o 180
stupňů, následoval by vzlet 0/0 a nasazení na příletovou trať
normálního přiblížení, dokud si nebudeme zcela jisti, že jsme
mimo překážky. Následuje standardní přístrojový sestup skrz
oblačnost podobný přiblížení VOR3. Vypadá to jednoduše, ale jak
viset IFR4 nad úzkou přistávací zónou?
Po zvednutí všech čtyř kol ze země se kokpit okamžitě ponořil do
mraků a zemi jsem už neviděl. Nikoho nenapadlo naučit mě viset
IFR! Naštěstí jsem totéž dělal snad miliónkrát za dobrého počasí,
a tak jsem se soustředil na přístroje a za pomoci dalších čtyř
párů očí mé osádky bychom se měli udržet na místě. V žádném
případě jsme ale nemohli čekat na zlepšení počasí.
Plán fungoval. Během otočky o 180 stupňů ve visu viděl vždy
alespoň jeden člen osádky zemi a dával mi údaje o směru tak,
abychom se nad úzkou zónou udrželi. Vzhledem k velikosti
Chinooka a tomu, že většina nákladu se ve Vietnamu převážela v
podvěsu mimo zorné pole pilotů (nákladní hák se nacházel asi
deset metrů za kokpitem), byli ostatní z osádky zvyklí předávat
velice užitečné informace o poloze vrtulníku. Poté, co jsem po
zvednutí předních kol ztratil zemi z dohledu, jsem ji opět
spatřil až po vylétnutí z oblačnosti daleko od nebezpečné hory.
Tímto jsem zaznamenal své první a také poslední přistání a vzlet
0/0 za skutečných meteopodmínek. I když jsem během monzunových
dešťů zažil spoustu přistání za nízké dohlednosti, žádné nebylo
takové, aby se poté nedalo vzlétnout. Po převozu zraněných do
polní nemocnice v Tay Ninh jsme se chtěli vrátit pro mrtvé.
Nakonec jsme se však rozhodli, že nestojí za to riskovat. Hned
po zlepšení počasí je dolů vzal jiný Chinook.
Z důvodu nedostatku místa na vrcholu padlo rozhodnutí, nepálit
těla mrtvých gooků5 na místě, jak bylo běžným zvykem. Místo toho
je naložili do sítě, která měla být pod Chinookem dopravena na
místo vhodné ke spálení. Krátce po vzletu s mrtvými těly v
podvěsu se smyčka z háku vysmekla a obsah sítě se vysypal na
sousední kopeček. Ten držel Viet Cong, a tak jeho bojovníci
neočekávaně dostali těla svých mrtvých zpět.
Vysvětlivky:
VC - Viet Cong
IMC - meteorologické podmínky pro let podle přístrojů
VOR - všesměrový radiomaják
IFR - pravidla létání pro let podle přístrojů
Gook - anglicky: hnědá/žlutá huba, orientálec, špinavé lepivé
svinstvo, sajrajt, žluťásek
|