Rozdrcený mýtus, Dan Haladěj, A-4 & F-4 Society
Útoky na atol Truk
Rearadmiral James D. ,,Jig Dog" Ramage, USN
(Ret)
Když se ohlédneme o více než dva roky zpět, na únor 1994,
zjistíme, že tento měsíc znamenal kulaté 50. výročí jedné z
nejodvážnějších akcí, vedených letadlovými loděmi za celou válku
v Pacifiku. RADM Ramage vzpomíná na svůj podíl v této akci,
namířené proti malému místu na naší planetě. Ve své době však
bylo považováno za urputně bráněnou základnu japonské vojenské
moci. Tehdy RADM Ramage, výkonný důstojník VB-10, létal na
palubě USS Enterprise (CV-6) se střemhlavým SBD-5 Dauntless. Po
zásluze byl za přínos v této akci vyznamenán DFC. RADM Ramage je
jedním z čestných členů Tailhook Association a obvykle bychom
jej zastihli v Coronadu, Kalifornii.
Velkolepá jízda ADM R. Spruance napříč centrálním Pacifikem
odstartovala 29. ledna 1944 útokem letounů z mateřských lodí na
Marshallovy ostrovy. Jeho 5. flotila, klíč k celému souostroví,
se rychle chopila Kwajaleinu a počátkem února již celé mocné
loďstvo stálo na kotvách v rejdě nové báze v Majuro ve
východních Marshallech.
11. února jsme si s LT Lewisem ,,Lou" Bangsem házeli
medicimbalem v kruhu ostatních námořních letců na palubě USS
Enterprise (CV-6). Bylo nad slunce jasné, že se něco chystá,
velitelské čluny válečných lodí totiž svými šrouby pěnily vodu
tropického moře, potloukajíce se po celé laguně. A taky, že ano.
Na cestu jsme se vydali až překvapivě brzy. Task Force 58 v plné
síle se šesti těžkými a šesti lehkými letadlovými loděmi
působila skutečně impozantně, obzvlášť když ještě před necelým
rokem byla ,,Big E" jedinou letadlovou lodí flotily operující v
jižním Pacifiku.
Velitel naší letecké skupiny, LCDR William R. ,,Killer" Kane,
vpadl mezi nás a pokynul na Loua a mne, abychom ho následovali
na okružní procházce po letové palubě.
,,Jedeme zasáhnout Truk!" řekl.
Vše, co jsem ze sebe v té chvíli dostal, bylo: ,,A sakra!"
Můj střelec ARM1/c David J. Cawley říká, co mu zvlášť utkvělo v
paměti: ,,Už když jsme se v duchu obírali útokem na Truk –
japonský Pearl Harbor v Pacifiku - zmocnilo se nás vzrušení."
Očekával, že do nadcházející válečné vřavy bude vtažena značná
část japonského loďstva. ,,Všechny pokusy přiblížit se k Truku
během předešlých dvou let války dopadly zoufale."
,,Operace Hailstone" - útok na Truk - poskytovala krytí pro
obsazení atolu Eniwetok v západních Marshallech. Truk měl
velkolepou rejdu a přístav, na pevnině pak celkem čtyři letiště.
Přesto si to letouny z letadlových lodí mohly samy rozdat se
silnou, na více letištích rozmístěnou protivzdušnou obranou.
Atol představoval jednu z nejdůležitějších základen japonské
flotily v Pacifiku a byl výchozím kotvištěm japonského Spojeného
loďstva.
Úderné síly se skládaly z operační skupiny TG 58.1 (RADM J. W.
,,Black Jack" Reeves Jr.) s letadlovými loděmi Enterprise,
Yorktown (CV-10), Balleau Wood (CVL-24), dále TG 58.2 (RADM A.
E. Montgomery) s letadlovými loděmi Essex (CV-9), Intrepid
(CV-11) a Cabot (CVL-28), a konečně TG 58.3 (RADM F. C. Sherman)
s loděmi Bunker Hill (CV-17), Monterey (CVL-26) a Cowpens
(CVL-25). V hangárech flotily se tísnilo 276 palubních stíhaček,
167 bombardérů a 126 torpédových letounů. Celkem ne méně než 569
letadel připravených k boji.
Operační skupina TG 58.4 (RADM S. P. Ginder) s loděmi Saratoga
(CV-3), Princeton (CVL-23) a Langley (CVL-27) byla určena ke
krytí operace ,,Catchpole", vylodění na Eniwetoku, a tak se akce
,,Hailstone" ke své lítosti nemohla účastnit.
Rozmístění japonských leteckých sil na atolu Truk k 17. únoru
1944 bylo následující: 68 letounů na ostrově Moen, 27 na Dublonu,
20 operačních letounů na ostrově Eten a více než 46 na bázi
Param. Celkem 161 letounů schopných akce, plus dalších 180
čekajících na Etenu na piloty a opravy. Kolik z tohoto počtu
letuschopných, nebylo známo ani přibližně.
Atmosféra byla prošpikována obavami a my toho o Truku věděli tak
málo. LT Denius (Denius the Genius), zpravodajský důstojník
štábu RADM Reevese, nám předložil předběžný odhad nepřátelských
sil v nadcházející bitvě. Mohli jsme očekávat více než 200
japonských stíhačů plus další letouny. Pomyslil jsem si: ,,K
čertu, to není špatné! V celé TF 58 máme okolo 300 F6F Hellcatů."
Tehdy jsme nemohli vědět, že ADM Mineichi Koga, nástupce ADM
Isoroku Yamamota, se cítil ohrožen, když jsme zmáčkli Eniwetok,
a stáhl proto svou flotilu k Palauskému souostroví v západních
Karolínách. 15. února v noci jsem lezl do postele ve své kóji s
myšlenkou, že velká bitva letadlových lodí by se mohla odehrát
hned následujícího dne. Jak jsem se však mýlil.
Útočný plán převzal tzv. ,,Mitscher shampoo", což byla tolik
úspěšná taktika během operace ,,Flintlock" - kampaně proti
Marshallovým ostrovům. Spočívala v útoku 72 stíhacích letounů za
rozbřesku, po němž následovaly další údery v tak rychlém sledu,
jak jen je personál na palubách stačil zásobovat palivem a
municí. Vše začalo před rozedněním a pokračovalo až do soumraku.
Celému sweepu samozřejmě velel CAG Kane a LCDR Dick Poor,
velitel VB-10, vedl první vlnu náletů z Enterprise. Já velel
druhé vlně, vzlétající okolo 9.00. Skládala se z 12 stíhačů, 12
střemhlavých bombardérů a 8 torpédových letounů. Za cíl nám byly
určeny lodě v kotvišti Dublonu.
Cawley vzpomíná:
,,Když jsme se ráno 16. února odlepili z Enterprise, den byl
jasný, chladný a nádherný. Přiblížili jsme se z východu a
samotná akce začala hned, jakmile jsme se objevili ve 12 000
stopách poblíž centrální části laguny. Naše cíle stály v
kotvišti poblíž ostrova Dublon. Na rozdíl od většiny nízkých a
plochých ostrovů, které jsme už viděli a útočili na ně, jsou
ostrovy Truku vulkanického původu s docela vysokými kopci. Dříve
než jsme během piké dosáhli výchozího postavení k útoku, ocitli
jsme se v těsné blízkosti vrcholu Dublonu, v dost silné
protiletadlové palbě."
Místo našeho vzletu se nacházelo pouhých 80 mil od vnějších
útesů atolu. Magnetický kurz ke kotvišti Dublonu činil 250o.
Ještě před startem jsme obdrželi nevítanou zprávu - většina
japonské flotily opustila kotviště. Přesto tam pro nás zbyla
spousta jiných lodních cílů. Také naše F6F měly volné pole
působnosti, aby vypráskaly všechna Zera, která se v okolí objeví.
My zatím uděláme svou práci.
Zrovna, když jsme přelétli nad vnější bariérou útesů, prohučelo
vlevo kolem nás souběžným kurzem zelenohnědé Zero. Jen odvahu!
Spatřil jsem silnou protiletadlovou palbu stoupající vzhůru z
celého prostoru kotviště a okolních ostrovů, když vtom - vhůůů,
objevil se strašlivý hřib exploze, stoupající z rejdy. Někdo
vyhodil do povětří muniční loď. Ohnivá koule přesáhla snad 300
stop. Jak jsem si tak možné cíle prohlížel, padla mi do očí
největší loď, obklopená skupinou asi dvanácti dalších - tanker
na kotvě!
Jako odpověď na můj signál se wingmani, LTJG William W. ,,Bill"
Schaefer a Oliver W. Hubbard stáhli zpět. Nepřešli jsme do útoku
v sestupné stezce, jak je zvykem, nýbrž udržovali obranné ,,V"
tak dlouho, jak jen to v nastávající situaci bylo možné. Jakmile
jsem vysunul aerodynamické brzdy a pipper zaměřovače pevně
usadil těsně před můstek lodi, ručně jsem ve 2 000 stopách
uvolnil 1 000 lb GP pumu. Po vybrání střemhlavého letu jsem ve
stoupání zatočil doleva a s očima přilepenýma na cíl, pozoroval
výsledek útoku. Tanker zakrýval kouř a vodní tříšť z explozí.
Nebyl jsem sto spočítat zásahy - jeden z nich dokonce oddělil
záď. Loď šla zádí ke dnu i přesto, že je prázdný tanker těžce
potopitelný. Autor Dan E. Dailey ve své knize ,,Vraky druhé
světové války v lagunách Kwajaleinu a Truku" tvrdí, že se
jednalo o nákladní loď Seiko Maru se strojovnou na zádi. Druhou
lodí, kterou zasáhla skupina ,,Lou" Bangse, byla Akitsushima,
identifikovaná jako CVS. Ve skutečnosti se ale jednalo o nosič
hydroplánů.
Cawley vypráví: ,,Sklesali jsme až nad hladinu a okamžitě se
dostali do palby vedené ze starého rezavého krámu - nákladní
lodi nebo tankeru přecpaného protiletadlovými kulomety - a
všechno to pálilo na nás. Byli jsme velice blízko. Zatímco jsme
točili na sever do otevřeného prostoru laguny, trefoval jsem se
do něj, jak nejlépe to šlo. Až potom jsem měl možnost podívat se
zpět na náš cíl a zbývající letouny. Všiml jsem si jednoho z
našich SBD, asi půl míle za námi stále ve střemhlavém letu. V
bodě vyrovnání se jeho sklon zvýšil ještě asi o deset stupňů.
Pak narazil téměř kolmo na hladinu. Viděl jsem hodně našich
letounů pikovat a všude kolem mnoho explozí husté protiletadlé
palby.
Když se naše letouny znovu shromáždily, spočítali jsme si, že
těmi nešťastníky byli LTJG Donald Dean a ARM2/c J. J. McGorry.
Vždycky jsem si myslil, že byli zasaženi flakem těsně před bodem
vyrovnání střemhlavého letu. Během poletového rozboru bylo
stíhačům naplánováno postřelování této lodní vykopávky, která
však ve skutečnosti představovala smrtelnou past flaku."
Po vybrání střemhlavého letu byla druhá skupina napadena čtyřmi
Zery a jedním Rufe. ARM2/c Howard F. Honea, střelec ENS Boba
Wilsona, jedno Zero sundal a druhé poškodil.
Během druhého útoku toho odpoledne již bylo loďstvo nepřítele
značně zdecimováno. Našli jsme Hoyo Maru o výtlaku 13 000 BRT,
zasáhli ji těsně před zádí a zapálili. Bangsova formace dosáhla
dvou zásahů lodě Kiyosumi Maru a opouštěla ji hořící a
potápějící se.
Po vybrání piké jsme pokračovali ve vyhledávání menších plavidel,
na které by platily naše dva půlpalcové kulomety a rovněž zbraně
střelce. Narazili jsme na dvě patrolující lodi, dlouhé asi 30
metrů, trochu je ,,požvýkali" a zanechali je v plamenech jejich
truchlivému osudu. Od okamžiku, kdy jsme vystřelili poslední
náboj z pevných zbraní, jsem squadronu zavedl do kruhu a střelci
se se svými dvojčaty postarali o zbytek práce. Dailey lodě ve
své knize identifikuje jako stíhače ponorek.
,,Vzpomínám si na japonský křižník severně od laguny Truku."
Tvrdí Cawley. ,,Jsem si jist, že jsem ho zahlédl na otevřeném
moři, když na něj útočil TBF čtyřmi 500 lb pumami. Spadly v řadě
za sebou, dvě minuly, jedna zasáhla a jedna explodovala těsně
vedle trupu lodi. Viděl jsem mnoho dýmu protiletadlové palby,
ohně a pum."
Když jsem na křižník zamířil, seděl už nízko ve vodě a jen
ztěžka se pohyboval. Jelikož jsem již neměl pumy ani munici,
ohlásil jsem do rádia: ,,Kterémukoliv veliteli z 51 Bobcat,
severně od laguny pluje poškozený japonský křižník, přijďte jej
potopit." Na frekvenci se okamžitě ozvalo: ,,Bobcat leader, zde
Bald Eagle (Mitscher). Ruším vaše poslední hlášení. Nepotápějte
- opakuji, nepotápějte tu loď. Potvrďte!"
To mě zaskočilo! Jak jsem později zjistil, chtěl ADM Spruance
poslat hladinové lodi, aby si jejich posádky ověřily přesnost
střelby. Bylo dobré, že se bitevní lodě nějakým způsobem
podílely na operaci!
Noční údery na Truk
V létě 1943 opustil LCDR William I. ,,Bill" Martin místo
velícího důstojníka Scouting Squadron 10 a převzal velení
Torpedo Squadron 10. Martin byl přesvědčen, že se letadlové lodi
mohou více zapojit do nočních operací. TBF Avengery nabízely
možnost, jak jeho myšlenky uskutečnit. Svůj návrh předložil RADM
Reevesovi, který VADM Mitscherovi doporučil Bombing 10 jako
vhodnou k provedení nočního náletu proti zbývajícím japonským
lodím v laguně Truku v noci z 16. na 17. února.
V 04.10 bylo z Enterprise do temné noci katapultováno dvanáct
TBF-1C k bombardování ve výši lodních stožárů. Útoku velel LT
Van Eason z VT-10. Podle plánu měly být jednotlivé nálety
provedeny pomocí radaru, bod odhozu pum pak určen pilotem za
radarové asistence. Příjem signálu radaru však znehodnocovalo
množství korálových ostrůvků v laguně. V těsné blízkosti větších
ostrovů kotvilo mnoho lodí a také to vyvolávalo nežádoucí
radiolokační odrazy. Mnoho pilotů pátralo až třicet minut, než
identifikovali své cíle. Letouny nesly po čtyřech 500 lb pumách
s roznětkami, nastavenými na čtyřsekundové zpoždění, a
odhazovaly je ve 250 stopách.
Pobřežní baterie zahájily těžkou, ale nepřesnou střelbu. Lodě
spustily palbu, až když se útočící letouny přiblížily na
vzdálenost 400 metrů. Jeden TBF pilotovaný LTJG Lloydem
Nicholasem se na palubu nevrátil, není známo, co bylo příčinou
jeho zmizení. Odhad škod udává třináct zásahů ze čtyřiceti osmi
pum, které potopily dva tankery, šest nákladních lodí a dalších
šest jich poškodily. Tento první noční nálet znamenal jistě
úspěch, za který jednotka vděčí Martinovu speciálnímu výcviku
před vlastním nasazením. Martin konstatoval: ,,VT-10 se
specializovala na noční útoky za pomocí radaru, což si tyto mise
nezbytně vyžadují. Domnívám se, že to bylo vůbec poprvé, kdy
naše síly z letadlových lodích vzlétly k nočnímu bombardování v
přízemní výšce."
Nálety 17. února
Stejně jako předchozího i následujícího dne oznamovala tabule
letů stíhací sweep před svítáním. Od momentu, kdy Japonci
ztratili během prvního dne útoku skoro všechny své letouny,
VF-10 postřelovala zbylé stroje a veškeré zařízení na letištích
Moen, Eten a Param. Mimoto střílela po všem, co se v laguně nebo
na pobřeží pohnulo. První nálet 17. února provedlo 12 stíhačů a
12 bombardérů. Torpédové letouny se do akce nezapojily kvůli
přezbrojování po nočních útoku.
Skupina, jíž jsem velel, kroužila nad vnější částí laguny a
čekala na dostatek světla potřebného kútoku na zbývající lodě.
První sekce zaútočila na tanker Fujisan Maru o výtlaku 10 000
BRT, který již vyplul. Po jednom až třech zásazích zmizela loď
ve vlnách. Druhá skupina střemhlav zaútočila na pomocnou loď
Matsutan Maru, která rovněž vyplula, a zasáhla ji přesně v jejím
středu. Toto byly poslední dvě větší lodě pohybující se po
hladině přístavu. Cestou zpět jsme zapálili strážní člun, který
nakonec explodoval.
Samuel Elliot Morison ve své ,,Historii námořních operací druhé
světové války", díl VII., konstatuje, že z 365 japonských
letadel jich na Truku po prvním dni útoků zůstalo nepoškozených
pouze sto. Mé počty však ukazují, že se tam nacházelo pouze 341
letadel.
Morison udává, že japonské ztráty potopených lodí dohromady
činily 220 000 BRT, což zahrnovalo dva lehké křižníky, čtyři
torpédoborce, tři pomocné křižníky, tři lodě zásobující ponorky,
dva stíhače ponorek, ozbrojený remorkér, loď určenou k přepravě
letadel a čtyřiadvacet lodí obchodních, z toho pět tankerů.
Japonci ztratili 250 až 270 letounů. Naše ztráty byly lehké -
pětadvacet letounů, Intrepid poškozený torpédem a jedenáct
mrtvých mužů.
Mýtus o neproniknutelné obraně Truku byl rozdrcen.
Druhý nálet na Truk
Operační svaz Task Force 58 však ještě s Trukem neskončil.
Následně po Hollandii - Nové Guinei ADM Chester W. Nimitz
rozhodl, že dozrál čas k zasazení dalšího těžkého úderu této
velké bázi. Ačkoli se všechno, co mohlo plout, nyní nacházelo na
dně laguny, Truk stále představoval velkou námořní základnu,
letecké opravny a mnoho dalších vojenských zařízení, které bylo
třeba zničit. Vzhledem k tomu, že jsme Truk obešli a dále
pokračovali v útočných operacích, zůstával tak stále
potencionální velkou operační základnou. Proto se o dva měsíce
později, 29. a 30. dubna, rychlé letadlové lodě vrátily, aby
dokončily práci započatou v únoru.
Tehdy jsme již měli dostatek informací o cílech. Dostali jsme za
úkol zničit vojenská zařízení na hlavních ostrovech - Moen,
Dublon a Eten. Podle informací, které jsme obdrželi, se tam
nepřátelské letectvo již nenachází. Přesto jsem první den viděl
z Etenu vzlétnout růžovohnědé Zero.
Rozbili jsme to místo na padrť!
29. dubna jsme odstartovali k ,,léčbě", jak to nazval ADM
Mitscher, s obvyklým stíhacím doprovodem. Stíhače z Enterprise
vedl LCDR Roland W. ,,Bud" Schumann, velitel VF-10. Japonci do
bojů nasadili podstatně větší počet stíhačů než během prvních
útoků na Truk. Avšak ne na dlouho. Můj první nálet, 1B, byl
veden proti skladům na východě ostrova Moen. Na druhý nálet jsem
startoval v 16.30 a útočili jsme na letouny a zařízení letiště
na Moenu. V té době bylo zřejmé, že ke zničení toho již mnoho
nezbývá.
Cawley pokračuje ve vyprávění:
,,Pan Ramage, můj pilot, velel 30. dubna třetímu náletu. Jako
vždy před útokem jsme si všichni vyzkoušeli zbraně vypálením
dvou až tří ran z každé hlavně. Namířil jsem dvojče do prázdného
prostoru, uvolnil pojistku a vystřelil. Každý z kulometů vyplivl
sotva pár střel, když v tom se v závěru potkaly dva náboje a
ozvala se rána. Měl jsem pocit, jako by mne do přední strany
stehen něco udeřilo silou švihu baseballové pálky. Rozřízl jsem
kombinézu a uviděl v noze díru hlubokou dva palce. Nezačala
krvácet, a tak jsem rychle vytáhl lékárničku a nacpal do rány
sulf v prášku a všechno obvázal. Rozhodl jsem se o svém problému
nic neříkat.
V prostoru cíle se nenacházely skoro žádné lodě, ale mnoho
důležitých zařízení a skladů pohonných hmot. Špatné počasí a
silná protiletadlová palba nás dezorientovala. Po přistání jsem
odkulhal na ošetřovnu. Později mi mladý doktor ukázal na
rentgenovém snímku místo, kde se vyhazovač nábojnic levého
kulometu zastavil o stehenní kost. Doktor se mi v ráně vrtal
celou půlhodinu, což způsobilo silné krvácení, ale cizí těleso z
nohy vyjmout nedokázal. Následujícího rána jsem dostal vybrat ze
dvou možností: nechat ocel v noze nebo si ji dát vyoperovat.
První možnost mi dávala naději, že nebudu z bojových operací
stažen. A tak i dnes stále nosím v noze odštěpek železa a už mě
to ani moc netrápí."
Zkusil jsem pro Davea Cawleye získat za jeho zranění Purple
Heart, ale neprosadil jsem to. Na rozpise letů se objevil během
tří dnů.
Následující den přišla rozsáhlá tropická fronta, která způsobila,
že základna oblačnosti nad Dublonem visela v 1 000 stopách. Vedl
jsem své Dauntlessy přímo a nízko, maximální rychlostí 180 knotů
k útoku na vojenská zařízení. Jelikož loďstvo bylo rozdrceno
předchozími nájezdy, soustředila se protiletadlová obrana okolo
zbývajících cílů a byla velice silná. Na Dublonu se nacházel 1
100 stop vysoký vrchol, ze kterého po nás během útoku stříleli.
Všichni jsme byli samá díra, ale mám ten dojem, že hoši ,,Lou"
Bangse dopadli mnohem hůř, jelikož vlétli přímo do střepin
našich pum. Odhazovali jsme v 700 stopách.
Když jsme se úspěšně dostali na jih od atolu, uviděl jsem ve
vodě hezkou řádku našich letounů. Na hladině se pohybovalo
několik SOC a OS2U katapultovaných z křižníků a bitevních lodí,
které sestřelené letce zachraňovaly.
VB-10 naštěstí neutrpěla žádné ztráty. Po přistání na palubě
,,Big E" jsem dorazil na můstek a podal hlášení CDR Tomu
Hamiltonovi a veliteli CAPT Mattu Gardnerovi. Převzali zprávu o
průběhu náletu a počtu letounů na hladině. Poté mě vzali nahoru
na vlajkový můstek, kde RADM Reeves pronesl: ,,Naše ztráty
začínají narůstat." Pak spojovacím okruhem můstek - můstek
zavolal VADM Mitscherovi a doporučil mu, aby další operace
zrušil. Výsledek nebyl úměrný podstoupenému riziku. Během
patnácti minut Mitscher odvolal další nálety, ačkoli záchranné
operace a stíhací krytí pokračovaly po celý zbytek dne.
Tato příhoda plně vysvětluje, proč měl každý z nás Marca
Mitschera opravdu rád a obdivoval ho. Během druhého útoku jsme
zničili nebo těžce poškodili veškerá zařízení, která nebyla
ukryta v podzemí. Letecké jednotky navíc sestřelily 59 letounů a
34 zničily na zemi. Poté, co 1. května úderné síly odpluly,
zbylo Japoncům pouze 12 letuschopných letadel. Naše ztráty
čítaly 26 letounů ztracených v boji. Více než polovina ze 46
letců sestřelených během akce byla zachráněna.
A to byl konec Truku. Jeho početná posádka, která nálety přežila,
byla odříznuta od zásobování ponechána napospas hladu. My jsme
přenesli válečnou vřavu dále na západ, k Marianám.
Poděkování za článek letí U.S. Navy, jejímu příslušníkovi RADM
Ramageovi a rovněž partě ,,supporterů" z Tailhook Association a
jejich The Hook.
|