Jorma Kalevi Sarvanto vykonával funkci vojenského atašé na
finském velvyslanectví v Londýně od července 1954. V době služby
v Británii byl téměř na vrcholu vojenské kariéry a dosáhl
hodnosti everstiluutnantti (podplukovník). Doma ve Finsku si
však na jeho jméno vzpomnělo málo lidí. V pohnutých dobách bojů
s Rusy nezničil tak velká množství nepřátelských strojů jako
stíhači Tuominen, Huhanantti nebo Puhakka, kteří však zpočátku
neměli takové skóre jako Sarvanto. Právě on byl na jaře 1940
národním hrdinou a právem mu patřilo přízvisko Talvisodan ässä -
eso Zimní války.
Sarvanto se narodil 22. srpna 1912 ve městě Turku na jihozápadě
Finska. V roce 1933 úspěšně složil maturitní zkoušku a v roce
následujícím vstoupil do armády. O rok později odchází z
důstojnické školy k letectvu. Po ukončení pilotního výcviku v
roce 1937 se v hodnosti vänrikki (podporučík) hlásil u
Lentoasema 1 (let. stanice 1). Z jednotky se v roce 1938 stal
Lentorykmentti 4 (let. pluk 4), ale na jaře příštího roku, 29.
dubna 1939, byl Sarvanto přeložen k Lentolaivue 24 (let. peruť
24, součást let. pluku 2). Této jednotce velel kapteeni Gustaf
Magnusson, (během Zimní a Pokračovací války získá 5 + 1/2
vítězství a díky tomu se stane nejstarším stíhacím esem ve
finském letectvu - narodil se v roce 1902).
Již sedmnáct dnů po příchodu k útvaru je Sarvanto povýšen do
hodnosti luutnantti.
Listopad 1939 zastihl Jormu na základně Immola, která je
vzdálena coby kamenem dohodil od města Imatra1 na jihovýchodě
Finska. Sarvanto byl zařazen ke 4. lentue (letka) v LLv 24,
dokonce měl přidělen osobní stroj - Fokker D.XXI s označením
,,FR-97". Tento typ byl před válkou nejmodernějším stíhacím
letounem finského letectva a mimo LLv 24 jej v té době žádná
jiná Lentolaivue oficiálně ve výzbroji neměla2. Lentolaivue 24
byla zodpovědná za krytí jednotek finské armády dislokovaných na
Karelské šíji (mezi Finským zálivem a Ladožským jezerem). Její
velitel Gustaf Magnusson vedl současně i 4. lentue, přestože měl
Sarvanto hodnost, která mu umožňovala tuto funkci vykonávat.
Dlouhotrvající neúspěšná jednání Sovětského svazu s finskou
vládou o změnách sovětsko - finské hranice vyústila v patovou
situaci, a tak mladý finský stát každým dnem očekával
nepřátelský útok. Nejistota skončila 30. listopadu 1939. Na
Finsko začaly dopadat první dělostřelecké granáty a bomby.
Příslušníci Lentolaivue 24 se snažili proti sovětským
bombardérům zakročit, naneštěstí však nepřítele propásli a s
nepořízenou se vrátili na základnu. Již 1. prosince si v boji s
osádkami Tupolevů SB-2 vše vynahradili. Po boji leželo na
finském území deset vraků sovětských bombardérů, které se díky
stíhačům z LLv 24 na svá letiště již nikdy nevrátily.
Jako spása z nebe přišla nečekaná změna počasí. Kromě mimořádně
silného mrázu (až - 40 °C) se povětrnostní podmínky zhoršily do
té míry, že téměř tři týdny bránily letecké činnosti na obou
stranách fronty. I díky tomu se podařilo včas evakuovat tisíce
civilistů do bezpečí.
Boje ve vzduchu znovu propukly až 19. prosince a do konce roku
se příslušníkům finského letectva podařilo sestřelit 46
sovětských letounů. Desítky dalších nepřátel poslalo k zemi
protiletadlové dělostřelectvo. Finské velení mělo o
nepřátelských ztrátách kvalitní informace, protože většina
zasažených strojů dopadla na finské území.
K úspěchům Ilmavoimatu (letectva) přispěl 23. prosince dvěma
sestřely i Sarvanto.
Do prostoru, kde hlídkovali příslušníci LLv 24 a LLv 26,
směřovalo několik skupin bombardovacích Tupolevů SB-2 ze 44.
SBAP. Své soudruhy na palubách bombardérů kryli piloti
Polikarpovů I-16 náležících 7. a 64. IAP.
Sarvanto se vracel z patroly, během níž se s žádným Rusem
nestřetl. Avšak nedaleko od svého letiště, nad městem Antrea,
zpozoroval v 11.08 formaci sedmi Tupolevů letících ve výšce 2
000 metrů. Neprodleně na ně zaútočil a u Ristseppälä se mu
podařilo jeden zničit. O několik minut později se střetl s
osamělou ,,Kaťuškou", kterou sestřelil u Noisniemi.
Ilmavoimat vyslal proti Rusům celkem 21 Fokkerů a Bulldogů,
jejichž piloti zničili bez vlastní ztráty devět Tupolevů a čtyři
Polikarpovy. Sedm bombardérů prokazatelně náleželo ke 44. SBAP.
Dva další nebylo možno přesněji identifikovat, neboť se zřítily
do Ladožského jezera, ale lze předpokládat, že patřily ke
stejnému útvaru.
Finové během Zimní války s jistotou identifikovali celkem
jedenáct sestřelených Tupolevů náležejících ke 44. SBAP. Tento
pluk skutečně v boji ztratil jedenáct strojů a osádky tří
dalších zůstaly nezvěstné. Čtyři letouny jednotka odepsala bez
přičinění Finů a další tři bombardéry utrpěly v boji tak značná
poškození, že v polních podmínkách nemohly být opraveny.
4/LLv 24 se 1. ledna 1940 přesunula na západ, na základnu Utti,
přičemž se jejím prvořadým úkolem stala ochrana železničního
uzlu ve městě Kuovola, vzdáleného od Utti pouhých deset
kilometrů západním směrem.
6. ledna byl na základně Utti vyhlášen poplach, k letišti se od
jihu přibližovalo osm bombardérů a zatím nebylo zřejmé, co je
jejich cílem. Proti Rusům startuje luutnantti Per - Erik
Sovelius ve svém osobním stroji ,,FR-92". Stříbrošedé bombardéry
neletí nad zasněženou krajinou výše než v 500 metrech. I přesto
je Sovelius zpozoroval a jeden nepřátelský stroj v 10.10 u
Kaipiainen sestřeluje. S ostatními nepřátelskými letouny ztrácí
kontakt a ti unikají na sever do vnitrozemí.
Osm Iljušinů DB-3 odstartovalo z Ilmajärvi. Jedna čtveřice
patřila do stavu 1. eskadrily a druhá 3. eskadrily 6. DBAP. V
čele formace letěl major V. D. Mejstrenko. Své muže vedl k městu
Kuopio v centrálním Finsku. Jak bylo popsáno výše, nad
Kaipiainen byla jedna osádka sestřelena luutnantti Soveliem, ale
zbylých sedm letounů se vpořádku dostalo nad cíl, na který
svrhlo svůj náklad. Smrtonosná novoroční nadílka naštěstí
způsobila jen minimální škody.
Mejstrenko pak skupinu vedl zpět na jih k pobřeží Finského
zálivu, podél železniční trati Kuopio, Pieksämäki, Mikkeli,
Kuovola a Kotka.
Na letišti Utti držel hotovost luutnantti Jorma Sarvanto se svým
wingmanem, a jakmile dostal informace o vracející se nepřátelské
formaci, okamžitě vzlétl. Jeho spolubojovník však musel kvůli
závadě motoru zůstat na zemi.
Když Sarvanto vystoupal nad Utti do výšky 3 000 metrů, nacházel
se asi 500 metrů za Iljušiny DB-3. Palubní střelci zahájili na
osamělý Fokker okamžitě palbu a několikrát jej dokonce zasáhli.
Fin však nechal své kulomety chladnokrevně mlčet, dokud ho od
nejbližšího ruského letounu nedělilo pouhých 20 metrů.
Ve 12.03 Sarvanto zahájil palbu. Jakmile zpozoroval, že se z
motorů zasaženého Iljušinu valí dým, ihned se přiblížil k další
oběti a z mrtvého úhlu palubních střelců zaútočil. Po čtyřech
minutách spotřeboval všech 2 000 kulometných nábojů a mezi Utti
a 35 kilometrů vzdáleným městem Tavastilla sestřelil šest
letounů DB-3! Vraky všech strojů byly nalezeny a do zajetí padli
jen dva letci. Ostatní zahynuli.
Chtě nechtě musel Sarvanto nechat poslední bombardér uletět.
Osádka lt. Agejeva si již myslela, že je spasena, k jejich hrůze
je však začal pronásledovat další Fokker. K osamělému sovětskému
stroji se přibližoval luutnantti Sovelius, jenž odstartoval
Sarvantovi na pomoc. Svou oběť pronásledoval až nad Finský záliv
a u ostrova Suursaari ji zasáhl. V boji však na okamžik ztratil
s nepřítelem kontakt a Iljušin mu unikl. Sovelius se však
domníval, že nepřátelský letoun zničil, a nárokoval jej jako
sestřelený. Vítězství mu bylo uznáno.
Těžce poškozený bombardér s osádkou lt. Agejev, lt. Dudorov,
Skovorodnyj a Šlever však šťastně přistál na základně. Letci v
hlášení uvedli, že jejich skupina sestřelila osm (!) Fokkerů
D.XXI. To je skutečně optimistické, uvážíme-li fakt, že Rusy
pronásledovali jen dva Finové a jedinou újmu utrpěl Sarvantův
stroj - měl 23 průstřelů potahu a musel být předán do opravy.
Ještě pro pořádek je třeba uvést, že 6. ledna 1940 mělo za úkol
bombardovat ,,válečný průmysl" ve městě Kuopio celkem 17
Iljušinů DB-3 z 6. DBAP bez stíhacího doprovodu. Jak již víme,
formace vedená majorem Mejstrenkem se nad cíl dostala, ale
později ji Finové téměř vyhladili. Druhá, tentokrát devítičlenná
formace, vedená majorem Balašovem se během akce s žádným odporem
nesetkala. Obě skupiny na Kuopio svrhly celkem 140 pum FAB o
hmotnosti 100 kilogramů, 2 pumy FAB o hmotnosti 50 kilogramů a 4
pumy ZAB o hmotnosti 50 kilogramů.
Tragický osud Mejstrenkových mužů na ostatní osádky zapůsobil
značně demoralizujícím dojmem a pro příště byly bombardovací
skupiny letící bez stíhacího doprovodu výjimkou3.
Složky Ilmavoimatu identifikovaly v průběhu Zimní války celkem
deset bombardérů z 6. DBAP, které padly za oběť stíhačům.
Celkové ztráty této jednotky představovaly jedenáct letounů
sestřelených, dva nezvěstné, osm vážně poškozených a jeden
letoun zničený bez zásluhy nepřítele.
Sarvanto získal v lednu 1940 ještě jedno vítězství. Připsal si
ho při boji Lentolaivue 24 a 26 se skupinou devíti Tupolevů SB-2
z 54. SBAP. V boji Finům podlehlo celkem osm bombardérů pluku.
Finové již dříve zničili dva bombardéry tohoto útvaru, což
souhlasí s údaji o ztrátách jednotky - osm sestřelených a dva
nezvěstné stroje.
Jorma Sarvanto v sérii vítězství pokračuje i v únoru 1940 a jeho
skóre dosahuje výše 12 a 5/6 sovětských letounů. Další vítězství
již vybojovat nemůže, protože dostává rozkaz přelétnout stíhací
Brewster ze Švédska. Americké stíhačky však dorazily příliš
pozdě na to, aby mohly proti agresorům zasáhnout. Válka skončila
13. března 1940.
Sarvanto byl dvojnásobným esem a bezkonkurenčně stál v čele
finských stíhačů:
Hodnost |
Jméno |
Lentolaivue |
Počet vítězství po Zimní válce |
Celkový počet vítězství |
ltn. |
Jorma Sarvanto |
24 |
12 5/6 |
-16 5/6 |
ylik. |
Oiva Tuominen |
26 |
8 |
-44 |
ltm. |
Viktor Pyötsiä |
24 |
7 1/2 |
-19 1/2 |
ltn. |
Tatu Huhanantti |
24 |
6 1/6 |
-42 |
ltn. |
Urho Nieminen |
26 |
6 |
-11 |
vääp. |
Kelpo Virta |
24 |
6 |
-6 |
ltn. |
Per-E. Sovelius |
24 |
3.IV |
-12 3/4 |
ltn. |
Olli Puhakka |
26 |
5 1/2 |
-42 |
ylik. |
Pentti Tilli |
26 |
5 1/6 |
-5 1/6 |
ltn. |
Paavo Berg |
26 |
5 |
-9 1/2 |
Okamžitě po skončení Zimní války se Lentolaivue 24 přesunula na
základnu Joroinen a pak do Malmi. V dubnu 1940 se Sarvanto i
jeho kolegové loučí se starými dobrými Fokkery (přebírá je LLv
32) a místo nich dostávají Brewstery. Krátce poté se LLv 24
přemísťuje na jihofinské letiště Vesivehmaa, na němž setrvává až
do počátku Pokračovací války. Později jsou její jednotlivé
lentue roztroušeny na různých základnách dle potřeb velení
Ilmavoimatu.
Počátek Pokračovací války prožil luutnantti Jorma Sarvanto ve
funkci pobočníka velitele 2. lentue v LeLv 244. Konflikt
zahájily sovětské jednotky 25. června 1941 a již během tohoto
dne Sarvanto dokázal sestřelit jeden bombardér. Osm Brewsterů z
2. lentue se střetlo s Rusy celkem dvakrát, Přičemž se Finům
podařilo zničit celkem deset bombardérů. V červnu 1941 si
Sarvanto na konto připisuje i jeden z nových Petljakovů Pe-2.
4. srpna 1941 je Jorma Sarvanto povýšen do hodnosti kapteeni,
avšak 19. října frontový útvar opouští a odchází ke štábu
letectva. Od 8. května 1942 velí Koelaivue (zkušební peruť) v
Tampere, ale již 17. července se stává styčným důstojníkem u
Luftflottenkommanda 1.
Na počátku roku 1943 Sarvanto dostává rozkaz vrátit se zpět k
operační jednotce a 16. ledna se ujímá velení nad 1/LeLv 24 na
základně Suulajärvi. Od 15. února létá s osobním strojem
Brewster ,,BW-373", s nimž získává poslední dvě vítězství. Jedno
z nich je spojeno s památným bojem v historii Ilmavoimatu.
Ráno 21. dubna 1943 mezi 8.00 a 8.15 odstartovalo nad ostrov
Seiskari pět Brewsterů kpt. Karhunena, šest stíhaček kpt.
Törrönena a dalších šest strojů pod vedením kpt. Sarvanta. V
cílovém prostoru se střetli s 35 nepřátelskými stíhači.
Rozpoutal se boj, který se rozpadl na množství individuálních
potyček. V jedné z nich Sarvanto sundal nad vesnicí Sepelevskaja
(dnes Šepelevo?) sovětský Jak-1.
Finové sestřelili 10 Jaků-1, 5 LaGGů-3 a 4 LaGy-5. Sami v
soubojích ztratili dva letce.
Prvním nešťastníkem byl lentomestari Eero Aulis Kinnunen z 2/LeLv
24, který právě sestřelil jeden LaGG-3 a ve spolupráci s dalším
stíhačem poslal k zemi Jak-1. Jeho letoun ,,BW-352" však
inkasoval zásahy od protiletadlové palby, zřítil se a ,,Lekkeri"
Kinnunen, eso s 22 a 1/2 sestřely, v jeho troskách zahynul.
Druhý Brewster, o nějž Finové v boji přišli, padl za oběť
sovětským stíhačům. Stroj nesl označení ,,BW-354" a s ním byl
ztracen i pilot ylik. T. Heinosen z 1/LeLv 24.
Kariéra Sarvanta, coby frontového letce, se uzavřela. Do
zápisníku letů si zaznamenal 251 bojových akcí a 16 + 5/6
vzdušných vítězství. Za služby, které vykonal při obraně vlasti
byl postupně vyznamenán Křížem svobody (Vapaussoturisti) 3.
třídy a později i 2. třídy.
9. července 1943 se ujal velení Ilmasotaosasto (let. bojový
oddíl) při Maasotakouluun (Vojenská akademie) a poslední
služební zařazení během války na něj čekalo 22. června 1944 u 3.
lentue v jednotce operačního výcviku - Täydennislentolaivue (T-LeLv)
35.
Po ukončení Pokračovací války zůstal věrný svému bývalému pluku
- Lentorykmentti 2. V roce 1947 je povýšen do hodnosti majuri a
poprvé je pověřen velením nad celou perutí - Hävittäjä
Lentolaivue (HLeLv) 21. O dva roky později odchází k
Lentorykmentti 3 a působí u něj ve funkci štábního důstojníka. V
tomto zařazení setrvává až do svého odchodu do Británie, který
je datován 3. červencem 1954 a své schopnosti zúročuje ve
službách diplomatického sboru.
8. prosince je everstiluutnantti Sarvanto jmenován velitelem
Soumeen Karjalan Lennoston (Fin. karelský wing), což je
nejvýznamnější funkce, jakou dosud zastával.
Záhy však přichází zdravotní problémy, kvůli kterým musí Jorma
Sarvanto 8. června 1960 předčasně odejít do výslužby. Umírá 16.
října 1963.
Vítězství dosažená Jormou Kalevi Sarvantem během Zimní a
Pokračovací války.
Datum |
Jednotka |
Letoun |
Místo |
Typ |
Protivník |
23.12.1939 |
4/LLv 24 |
FR-97 |
Ristseppälä |
SB |
44. SBAP |
23.12.1939 |
4/LLv 24 |
FR-97 |
Noisniemi |
SB |
44. SBAP |
6.1.1940 |
4/LLV 24 |
FR-97 |
Utti - Tavastilla |
DB |
6. DBAP |
6.1.1940 |
4/LLv 24 |
FR-97 |
Utti - Tavastilla |
DB |
6. DBAP |
6.1.1940 |
4/LLv 24 |
FR-97 |
Utti - Tavastilla |
DB |
6. DBAP |
6.1.1940 |
4/LLv 24 |
FR-97 |
Utti - Tavastilla |
DB |
6. DBAP |
6.1.1940 |
4/LLv 24 |
FR-97 |
Utti - Tavastilla |
DB |
6. DBAP |
6.1.1940 |
4/LLv 24 |
FR-97 |
Utti - Tavastilla |
DB |
6. DBAP |
17.1.1940 |
4/LLv 24 |
FR-99 |
Heinjoki |
SB |
54. SBAP |
3.2.1940 |
1/LLv 24 |
FR-80 |
Nuijamaa |
DB |
|
15.2.1940 |
1/LLv 24 |
FR-80 |
Noskua |
DB |
|
18.2.1940 |
1/LLv 24 |
FR-100 |
Simola |
DB |
1. MTAP |
19.2.1940 |
1/LLv 24 |
FR-100 |
Summa |
1/2 SB |
|
21.2.1940 |
1/LLv 24 |
FR-100 |
Simola |
1/3 DB |
|
25.6.1941 |
2/LeLv 24 |
BW-357 |
Selänpää |
SB |
|
29.6.1941 |
2/LeLv 24 |
BW-357 |
Sippola |
Pe-2 |
|
21.4.1943 |
1/LeLv 24 |
BW-373 |
Sepelevskaja |
Jak-1 |
|
9.5.1943 |
1/LeLv 24 |
BW-373 |
Peninsaari |
Jak-7B |
|
Celkem: 16 a 5/6 vítězství
Letouny 6. DBAP sestřelené dne 6. 1. 1940 příslušníky LLv 24.
(via Carl - Fredrik Geust)
Eskadrila |
Osádka |
Osud letounu |
3./6. DBAP |
maj. V. D. Mejstrenko |
sestřelen stíhačem |
|
kapt. M. N. Haritonov |
|
|
ml. kzv. A. M. Alexejev |
|
|
ml. kzv. N. G. Zaprudskij |
|
3./6. DBAP |
st. pol. P. I. Gramotkin |
sestřelen stíhačem |
|
lt. V. N. Golubev |
|
|
star. P. I. Kiselev |
|
3./6. DBAP |
kapt. V. I. Blinov |
sestřelen stíhačem |
|
kapt. M. V. Malorodov (zajat) |
|
|
ml. kzv. V. S. Bugajev |
|
|
ml. kzv. P. M. Skibočkin |
|
3./6. DBAP |
st. lt. V. S. Čugunov |
nezvěstný |
|
st. lt. N. I. Francev |
|
|
ml. kzv. N. A. Kremněv |
|
|
ml. kzv. M. I. Lindarenko |
|
1./6. DBAP |
lt. G. K. Nikulin (zajat) |
sestřelen stíhačem |
|
st. lt. D. M. Dubolazov |
|
|
ml. kzv. S. S. Skorobogatyj |
|
1./6. DBAP |
lt. I. A. Kjazev |
sestřelen stíhačem |
|
lt. V. I. Rapota |
|
|
ml. kzv. N. I. Vinnik |
|
1./6. DBAP |
lt. A. S. Skosarev |
nezvěstný |
|
st. lt. M. I. Timošenko |
|
|
ml. kzv. N. I. Lukašenko |
|
22 sovětských letců padlo a dva byli zajati.
Poznámky:
1) V Imatře byla důležitá elektrárna.
2) Několik Fokkerů bylo zapůjčeno dvěma lentue z LLv 26, které
operovaly v podřízenosti LLv 24.
3) K podobným ,,střelbám na krocany" často docházelo i v prvních
letech bojů Luftwaffe na východní frontě. Za všechny lze uvést
případ Oblt. Waltera Hoecknera, Staffelkapitäna 6./JG 77, který
25. června 1941 při tzv. volném lovu v prostoru Balti - Jassy -
Kišiněv napadl formaci dvanácti SB-2 a osm jich sestřelil (celkem
dosáhl min. 34 vítězství). Další dva bombardéry zničil jiný
pilot jeho Schwarmu.
4) Velitelem 2. lentue byl kapteeni L. Ahola.
Vysvětlivky:
DBAP - dalněbombardirovočnyj aviacionnyj polk
IAP - istrebitělnyj aviacionnyj polk
SBAP - skorostnoj bombardirovočnyj aviacionnyj polk
Prameny:
1. Keskinen K. a Stenman K.: Ilmavoimat Talvisodassa, Forssa,
1989
2. Keskinen K. a spol.: Brewster Model 239, Suomen Ilmavoimien
Historia 1, Tampere, 1995
3. Keskinen K. a spol.: Hävitäjä - Ässät Finnish Fighter Aces,
Suomen Ilmavoimien Historia 11, Tampere, 1994
4. Keskinen K. a spol.: Soumen Ilmavoimien Maalaukset ja
Merkinnät Finnish Air Force Camouflage and Markings, Jyväskylä,
1996
5. Stenman K.: Jorma Sarvanto - Talvisodan Ässä, Suomen
Ilmailuhistoriallinen Lehti 2/1996
Za pomoc při přípravě článku děkuji Petru Lukešovi, Matti
Salonenovi (Suomi), Honzovi Tomšů a Pavlu Türkovi.