Držitelé Victoria Cross - Torpédo pro Gneisenau, Svatopluk
,,Mayer" Vítek
Již při popisování životních osudů korvetního kapitána Eugena
Esmonda VC v prvním článku této rubriky jsme mohli zjistit, jak
měla německá Kriegsmarine dobře zorganizovanou protivzdušnou
obranu velkých hladinových plavidel. Stejnou zkušenost ,,udělal"
i další držitel Viktoriina kříže, Flying Officer Kenneth
Campbell, pilot, jehož válečná kariéra je pevně spjata s 22.
perutí podřízenou Velitelství pobřežního letectva RAF. K
dvaadvacítce nastoupil po ukončení výcviku u 1. operačně
výcvikové jednotky (Operational Training Unit) 28. září 1940.
Velká Británie si od počátku 2. světové války v plné míře
uvědomovala svou závislost na lodní přepravě potravin a
strategických surovin pro válečný průmysl. Námořním trasám však
hrozilo několikeré nebezpečí. Především to byli velitelé
německých U-bootů, kteří se snažili potopit co největší počet
brutto registrovaných tun spojeneckých plavidel. Mnoho starostí
však Britům působila také Luftwaffe, ovšem její operační dosah
byl naštěstí limitován doletem nasazených strojů a závislostí na
kontinentálních základnách. Posledním nebezpečím, ne však co do
významu, byla velká německá hladinová plavidla, reprezentovaná
především bitevní lodí Bismarck a dvěma bitevními křižníky
Scharnhorst a Gneisenau. Právě eliminace tohoto posledního
faktoru stála RAF mnoho sil a osádek. Přitom efektivnost útoků
se pohybovala na velmi nízké úrovni. I přesto rozkaz napadat
plavidla Kriegsmarine, kdykoli k tomu bude příležitost, tzn.
kdykoli zakotví v biskajských přístavech, a tudíž budou v dosahu
RAF, platil nadále. Tato kampaň byla vystupňována koncem března
1941, kdy francouzští odbojáři informovali Brity o přítomnosti
Scharnhorstu a Gneisenau v Brestu. Tento fakt potvrdily i snímky
pořízené 28. března 1941 fotoprůzkumným Spitfirem Mk.IC
sériového čísla R 6903, za jehož kniplem seděl Pilot Officer
Gordon Green. Velení RAF okamžitě zorganizovalo týden
intenzivních útoků na přístav a jeho osazenstvo. Jediným
výsledkem byla puma, která těsně minula Gneisenau umístěnou v
suchém doku. Přesto, že k dovršení britské smůly nevybuchla,
znamenala v konečném důsledku předzvěst obrovského úspěchu.
Němci museli kvůli jejímu zneškodnění přemístit Gneisenau do
otevřeného přístavu, kde se ocitla dočasně nechráněna proti
torpédovému útoku. A to byla příležitost, kterou si Britové
rozhodně nechtěli nechat ujít.
Jediným útvarem RAF, který takový útok v daném čase mohl
podniknout, byla právě 22. peruť. Jednotka dostala rozkaz
zaútočit 6. dubna 1941 v časných ranních hodinách.
Velitel perutě disponoval pouhými šesti středními bombardéry
Bristol Beaufort. Proto se je rozhodl rozdělit do dvou skupin.
Jako první měla na Gneisenau zaútočit tříčlenná formace
Beaufortů, vyzbrojená pumami. Detonace bomb tak mohly nejen
poškodit bitevní křižník, ale také poničit případné
protitorpédové sítě. Exploze pum měly být zároveň signálem pro
druhou skupinu, která by v individuálních útocích vypustila
torpéda. To vše ovšem za velmi intenzivní asistence německého
protiletadlového dělostřelectva, které se nacházelo snad všude,
kde to jen bylo trochu možné - na stráních kopců obklopujících
Brest, na přístavních zařízeních a v neposlední řadě na
plavidlech kotvících přímo v přístavu.
Osádky se ke startu do akce připravovaly ještě za tmy. Dva
Beauforty ovšem zapadly do bláta na vodou podmáčené letištní
ploše. Proto se do vzduchu dostaly mezi 4.30 a 5.15 pouze čtyři
stroje. Z první skupiny zbyl letoun Belfasťana Sgt Henry
Menaryho, druhá pak letěla ve složení F/O J. Hyde DFC, Sgt Camp
a F/O Kenneth Campbell, letící ve stroji N 1016, OA-X.
Nepříznivé deštivé počasí, tma a mlha zapříčinily ztrátu
orientace poslední osádky disponující pumami. Sgt Menary se
proto při rozednění nacházel ve vzdálenosti mnoha mil od Brestu.
Aby bomby nevezl zbytečně domů, odhodil je na nepřátelskou loď
poblíž Ile de Batz a vrátil se na základnu.
O tom všem osádky torpédových Beaufortů však nic nevěděly a
pokračovaly podle plánu k cíli. Ovšem ani jim počasí navigaci
neusnadnilo. Podobně jako Menary i Sgt Camp bloudil a na místo
srazu dorazil s přibližně půlhodinovým zpožděním. Včas se
dostavili jen Hyde a Campbell. Oba marně kroužili v blízkosti
přístavu a čekali na výbuchy pum znamenající začátek útoku na
Gneisenau. Denní světlo začalo pomalu osvětlovat přístav a
rozhodnutí již nebylo možno odkládat. Existovaly pouze dvě
možnosti: pokračovat v útoku nebo se s nepořízenou vrátit na
základnu. F/O Campbell se rozhodl pro první z nich a otočil
stroj směrem k přístavu. F/O Hyde jej zahlédl, jak mizí dole v
šedi mlhy. Neviděl však žádné výbuchy pum, a proto nerozhodně
pokračoval v kroužení.
Drama, jež se pak nad Brestem odehrálo, se podařilo částečně
rekonstruovat z výpovědí několika očitých svědků až po roce
1945. Campbell zahájil nálet přibližně ve výšce sto metrů nad
přístupem do vnějšího přístavu. Jakmile se v jeho zorném poli
objevila kamenným molem chráněná Gneisenau, sklesal na méně než
patnáct metrů nad hladinu moře. Bitevní křižník kotvil přibližně
460 metrů od mola. Aby torpédo bylo schopno účinně zasáhnout cíl,
musel je Campbell odhodit těsně za molem. To se mu podařilo na
jedničku a ihned poté začal unikat levou stoupavou zatáčkou
směrem k vrstvě nízké oblačnosti. Chybělo mu přibližně patnáct
sekund na to, aby se k ní dostal. Německá protivzdušná obrana
přístavu se však ve stejném okamžiku, kdy zahájil manévr,
probrala z překvapení. Na obloze doslova ,,vyrostla" zeď tvořená
rozprasky protiletadlových projektilů a ihned se zaměřila na
osamělý Beaufort. Takové ničivé síle nemohlo nic odolat, ani
Campbellův stroj, jenž se zřítil přímo do přístavu.
S největší pravděpodobností byl Campbell mrtev nebo těžce zraněn
ihned po odhození torpéda, neboť poté, co Němci vyzdvihli vrak
letounu z přístavu, nacházel se na místě pilota navigátor
,,Jimmy" Scott. Chtěl snad převzít řízení stroje za velitele?
To, co se na palubě Beaufortu OA-X odehrávalo v posledních
sekundách útoku, se již nikdy nedozvíme. Jisté však je, že celá
osádka pod vedením F/O Campbella prokázala nezměrné hrdinství.
Všichni její členové - pilot F/O Kenneth Campbell, navigátor Sgt
James Philip Scott, radista Sgt William Cecil Mullins a střelec
Sgt Ralph Walter Hillman - byli pohřbeni na brestském hřbitově.
Co však jejich oběť přinesla Britům? Nic menšího než vážné
poškození bitevního křižníku. Torpédo po odpoutání od
Campbellova letounu nabralo správný směr i hloubku ponoru a ,,šupajdilo"
si to přímo ke Gneisenau. Následný výbuch loď poškodil natolik,
že Němci museli urychleně zorganizovat její odtažení zpět do
suchého doku, kde pak pobývala celých osm měsíců.
Informace francouzského hnutí odporu o výsledku této akce se do
Velké Británie dostaly až o mnoho měsíců později. Na základě
těchto zpráv obdržel Kenneth Campbell 13. března 1942 za svou
neochvějnou oddanost danému úkolu a také úžasnou odvahu, kterou
prokázal při dokončení útoku tváří v tvář převaze nepřítele,
Viktoriin kříž in memoriam. Nejvyšší britské vojenské
vyznamenání přijali jeho rodiče z rukou krále Jiřího VI. během
slavnostního ceremoniálu dne 23. června 1943. Obyvatelé
skotského města Sedbergh, kde Campbell strávil školní léta,
vztyčili na jeho počest pomník.
Prameny:
1. Bowyer, Chaz, For Valour, The Air VCs, London, 1992
2. Turner, John Frayn, VCs of the Air, Shrewsbury, 1993
3. Price, Alfred, The Spitfire Story, London, 1995
4. Periodika
|