Rotterkreuzträger - Hptm. Walter Adolph, Jan Bobek & Petr
,,Horrido" Stachura
Walter Adolph se narodil 11. června 1913 ve Fontannelle v kraji
Bacau v Rumunsku. Jako mnoho dalších německých stíhačů odjel na
podzim roku 1937 sbírat první bojové zkušenosti do Španělska k
Legion Condor. Zde nastupuje k 1. Staffel Jagdgruppe J 88 (1.
J/88) a ihned se zapojuje do bojů.
30. prosince 1937 svrhly nacionalistické letecké síly na
nepřítele téměř 100 tun bomb. V průběhu dne došlo k několika
vzdušným střetnutím, během nichž dosáhli tři stíhači 1. J/88
svých prvních úspěchů na španělském nebi. Ofw. Prestele
sestřelil Ratu, Uffz. Terry a Lt. Adolph po jednom Curtissu
(I-15). Na jaře 1938 Adolph Španělsko opouští a vrací se zpátky
do Německa. Za účast v této válce byl vyznamenán Spanienkreuz in
Gold mit Schwertern.
V lednu roku 1939 přešel Walter Adolph povýšen již do hodnosti
Oberleutnant k jedné z nejstarších stíhacích jednotek Luftwaffe
- I./JG 130 (dříve I./JG 131). Ta v té době operovala ze
základny Jesau ve Východním Prusku a létala na Messerschmittech
Bf 109 D. U této Gruppe velel její 2. Staffel, kterou převzal po
Oblt. Horstu Papem. Ten byl na sklonku předcházejícího roku
přeložen k I./ZG 144. 1. dubna 1939 se změnil systém označování
jednotek Luftwaffe a namísto dřívějších třímístných čísel byly
letecké útvary rozlišovány čísly jednomístnými nebo dvojmístnými.
Adolphova Gruppe od tohoto data používala označení I./JG 1,
neboť spadala pod Luftflotte 1, jejímž útvarům byla vyhrazena
čísla od 1 do 25. Na počátku června 1939 Gruppe zahájila
přezbrojování na modernější Bf 109 E.
V prvních pěti dnech září 1939 se I./JG 1 podílela na útočných
operacích proti Polsku, avšak během těchto dnů její letci
nedocílili žádného vítězství. Podle historika Ernsta Obermaiera
se Adolph při polském tažení vyznamenal, ale bližší okolnosti
nám nejsou známy.
Od poloviny září 1939 Gruppe zajišťovala ochranu německo -
holandské hranice, ale do konce tzv. ,,Podivné války" její
stíhači sestřelili jen tři Blenheimy. Druhý z oněch tří
nešťastníků padl za oběť Adolphovi 1. října 1939 nad Paderbornem.
Jednalo se o osádku Blenheimu IV N6231 F/O A. C. MacLachlana ze
139. sq. RAF, která měla provést průzkum nad severozápadním
Německem. Dopoledne Blenheim odstartoval z Wytonu v Anglii, ale
po Adolphově útoku se zřítil v plamenech. Dva letci se
zachránili a padli do zajetí.
10. května 1940 se Adolphova jednotka zapojila do útoku na
Francii a v časných ranních hodinách 12. května se Walter Adolph
a jeho 2. Staffel střetli nad Maastrichtem s devíti Blenheimy.
Oblt. Adolph během následujících pěti minut sestřelil tři
bombardéry a další tři postupně sundali Fw. Franz Richter,
Adolphův Katschmarek Fw. Franz Blazytko a Lt. Dr. Hans - Ludwig
Örtel. Další dva britské stroje byly zasaženy letci z 3./JG 27 a
boje se údajně zúčastnili i letci ze Stab I./JG 1. Dvoumotoráky
patřily k jednotce, se kterou se již Adolph střetl - byly ze
139. squadrony RAF.
Devět Blenheimů IV odstartovalo z Plivotu v 4 hodiny 58 minut,
aby zaútočily pod ochranným ,,deštníkem" vlastních stíhačů na
nepřátelské pěší kolony. Britští stíhací letci se však
nedostavili a mezi Tongres a Maastrichtem byly bombardéry
napadeny asi ,,třiceti" Messerschmitty. Nad cíl v oblasti
Maastrichtu se dostala jen jedna osádka, která se nakonec do
Plivotu vrátila. Tam se Britové shledali ještě s jednou osádkou,
která z akce rovněž vyšla se zdravou kůží.
Dvěma dalším letounům se podařilo z místa boje uniknout, ale při
návratu havarovaly - S/Ldr Tidemann, Sgt Hale a střelec LAC John
Rooney ve svém P4923 zahynuli u Herstal-Rhees. Druhá, šťastnější
osádka havarovala se strojem XD-A (L9416) u Hoepertingenu. Pilot
F/O N. E. W. Pepper DFC se společně s Sgt T. E. Hydem vrátil na
základnu, méně štěstí měl AC1 Hill, kterého Němci dopadli.
Stroj N6216 velitele A Flightu S/Ldr W. E. Scotta explodoval ve
vzduchu, zřejmě po zásahu do pumovnice, a vzal s sebou i
wingmana, jehož letoun se zřítil k zemi bez části křídla. Toto
jsou všechny osádky 139. sq. ztracené v boji u Maastrichtu:
N6216 (XD-B) dopadl u Rekemu - zahynuli S/Ldr W. E. Scott, Sgt
T. W. Davis a LAC McFadden
P4826 - nezvěstní F/Lt A. Lee, Sgt J. Keegan a LAC Child
N6219 - nezvěstní F/O J. E. Grey - Smith, Sgt P. C. Gray a Sgt
C. Taylor
N6215 - zahynuli F/O Andrew M. McPherson DFC1, Sgt Francis
Gregory a LAC Hubert Over
N6229 nezvěstní Sgt Tom Harrison, Sgt Norman Jones a LAC Harold
Garbett
Walter Adolph získal u I./JG 1 během jara a léta 1940 celkem osm
sestřelů a zařadil se tak mezi nejlepší stíhače u Gruppe. 9.
července 1940 byla Gruppe přejmenována na III./JG 27 a jeho
Staffel na 8./JG 27.
3. října 1940 (D. Caldwell uvádí 4. říjen) převzal Hptm. Adolph
velení nad druhou Gruppe Jagdgeschwader 26 ,,Schlageter" a
nahradil tak dosavadního velitele Hptm. Ericha Bodeho, který byl
z eskadry odvelen. Adolphovým nadřízeným se stal legendární ,,Dolfi"
Galland, který od nového šéfa II./JG 26 očekával, že pod jeho
velením začnou muži II. Gruppe dosahovat lepších výsledků než
doposud. Již 11. října Walter Adolph zaznamenal svá první
vítězství u II./JG 26. Jeho obětí se stala dvojice Spitfirů nad
pobřežím Kentu.
Ehrenpokal (Čestnou vázu) ,,za mimořádný výkon v letecké válce"
dostal 26. října 1940. Je však nejasné, zdali to mělo souvislost
s jeho 13. vítězstvím z předchozího dne nebo s nějakým jiným
významným činem.
O necelé tři týdny později, 13. listopadu 1940, tedy v době, kdy
měl na kontě jen 15 vítězství, byl Hauptmann Adolph dekorován
Rytířským křížem i přesto, že ještě nedosáhl 20 sestřelů, což
byl v tehdejší době obvyklý počet potřebný pro udělení tohoto
vysokého vyznamenání. Nepochybně se tak stalo i díky zlepšení
bojových výsledků II. Gruppe po Adolphově příchodu. V pozdějších
letech se ,,laťka" pro Ritterkreuz výrazně pozvedla, ale až do
zahájení útoku na Sovětský svaz byla magickým číslem právě ,,dvacítka".
Mělo to souvislost s podobným limitem pro udělení německého řádu
Pour le Mérite za 1. světové války.
V první polovině roku 1941 byla Adolphova II. Gruppe
přezbrojována ze starších, ale lépe vyzbrojených Bf 109 E-7 na
novější Messerschmitty Bf 109 F. Staré dobré ,,Emily" však u
Gruppe vydržely až do srpna a sám Walter Adolph jeden používal,
ačkoliv mohl dát přednost novějšímu ,,Friedrichu". V náročných
bojích s letci RAF v létě 1941 Hptm. Adolph docílil dalších
devíti vítězství.
Mezi úkoly letců JG 26 patřilo i krytí nákladních plavidel u
severofrancouzského a belgického pobřeží, která do Německa
dovážela strategické suroviny. 23. července 1941 zaútočilo na
tanker o výtlaku 6 000 BRT s doprovodem čtyř protiletadlových
člunů šest Blenheimů z 21. sq. RAF s eskortou Hurricanů z
Baderovy 242. squadrony. Nálet však u belgického pobřeží poblíž
Ostend (vlámsky Oostende) překazila II. Gruppe Hptm. Adolpha,
která zaútočila z výhodné výchozí pozice a sestřelila čtyři
bombardéry. První Blenheim poslal do moře ve 14 hodin 9 minut
Uffz. Alfred Barthel z 5./JG 26. Ze svého prvního vítězství se
však neradoval dlouho, protože jej zasáhla dobře mířená dávka
Spitfiru a nad Maninghemem musel svůj Bf 109 E-7 (W. Nr. 4954)
opustit na padáku. S popáleninami byl převezen do lazaretu
Luftwaffe v Courtrai (vlámsky Kortrijk).
Jedenáct minut po Barthelově vítězství sestřelili po jednom
Blenheimu Walter Adolph a Lt. Kosse (šéf 5. Staffel) a nakonec
ve 14 hodin 25 minut zvítězil nad čtvrtým Blenheimem Lt. Keller
ze štábu II. Gruppe.
Pro Adolpha do byl již šestý Blenheim, který si připsal na konto.
V seznamu jeho vítězství více strojů tohoto typu nenajdete, ale
nedá se vyloučit, že při svém posledním, osudném letu sestřelil
ještě jeden Blenheim (viz dále).
U Ostend moře vyplavilo dva mrtvé britské letce. Byl to P/O
Philip Ashby, pilot stroje YH-O (V6035) a jeho střelec P/O Geral
Seeley. Poslední člen osádky, P/O Lowes havárii přežil a padl do
zajetí.
Dalším sestřeleným Blenheimem byl YH-D (Z7438), jehož pilot S/Ldr
F.Campbell-Rogers a střelec Sgt D. Bingham padli do zajetí,
zatímco radiotelegrafista Sgt J. Sullivan byl nezvěstný. Z akce
se také nevrátily stroje YH-W (V6396) F/Lt Waplese a YH-Z
(V6231), za jehož řízením seděl Sgt Hartbridge.
Když se rozhodovalo o tom, která pravidelná stíhací jednotka
začne jako první používat nové Focke-Wulfy Fw 190 A, padla volba
právě na II./JG 26. Přibližně na počátku srpna 1941 se na
pařížskou základnu Le Bourget z německého Rechlinu přesunula
Erprobungsstaffel 190 (Zkušební peruť 190) vedená Oblt. Otto
Behrensem. Jeho Staffel úspěšně dokončila operační testy nové
stíhačky a nyní měla své poznatky předat II. Gruppe Waltera
Adolpha. Nebýt Behrensových zkušeností a zápalu, celý projekt by
byl se vší pravděpodobností zrušen, protože jej neustále
provázely problémy (hlavně s pohonnou jednotkou BMW 801), které
by slabší povahy odradily.
Přestože se část příslušníků II. Gruppe přeškolovala na
Focke-Wulfy v Paříži, zbytek jednotky setrvával v Belgii na
základně Moorsele a i nadále se podílel na bojové činnosti.
První Focke-Wulfy se do Moorsele dostaly 7. srpna 1941 v rámci
6. Staffel a naneštěstí hned dva letci museli při příletu z Le
Bourget sednout ,,na břicho".
Dopoledne 16. srpna 1941 letěly dva wingy z 11. Group RAF na
sweep k severofrancouzskému pobřeží. Britové se mezi Dunkerque a
Gravelines střetli se smíšenou formací Messerschmittů Bf 109 E-7
a Focke-Wulfů Fw 190 A-1 z II./JG 26, v jejímž čele letěl Walter
Adolph. Bylo to jedno z prvních střetnutí Spojenců s
Focke-Wulfy2. Němci po boji nárokovali celkem 4 sestřelené Spity,
včetně Adolphova 23. vítězství, ale ve skutečnosti byl ztracen
jen jeden letoun 602. sq. RAF (Spitfire Vb P8793, P/O C. A.
Booty zahynul).
Hptm. Adolph dosáhl ještě téhož dne večer svého posledního
úspěchu v leteckém boji. JG 26 ,,Schlageter" poslala v sedm
hodin večer do vzduchu všechny tři Gruppe a do boje se přidali i
letci z JG 2 ,,Richthofen". Stíhači RAF si v rámci akce Circus
č. 74 vzali na mušku jedno z letišť v St. Omer a Němci po boji s
nimi nárokovali pět sestřelů - z JG 26 to byl Walter Adolph a o
zbylá čtyři vítězství se hlásili příslušníci JG 2. Ve
skutečnosti byl ztracen jen jeden Spitfire z 609. sq. RAF
(Spitfire Vb P8745, P/O D. L. Cropper zahynul).
Walter Adoplh u JG 26 ,,Schlageter" odlétal celkem 79 bojových
letů3 a na ten poslední, osudný, odstartoval 18. září 1941. K
tragické události došlo při krytí tankeru o výtlaku 5 000 BRT,
který proplouval ,,Kanálem" a doprovázelo jej deset
protiletadlových člunů. Do doby, než proplul Doverskou úžinou,
kryli tanker stíhači ze 7./JG 26, ale ti v 10 hodin a 5 minut
přistáli v Mardyku a další ,,kolo" čekalo na osm Focke-Wulfů z
II./JG 26, které vedl Walter Adolph.
K uskupení lodí, nyní u Blankenberge, mířila trojice Blenheimů z
88. sq. RAF, jejichž přímý doprovod opět zajišťovaly Hurricany z
242. sq. společně se Spity z 41. a 91. sq. RAF. Na
protiletadlové čluny se vrhli piloti Hurricanů z 615. sq. a za
cenu vyčerpání veškeré munice se jim podařilo dva potopit.
Osádky bombardérů na plavidla neúspěšně zaútočily (jejich
hlášení však bylo opačné), ale k Blenheimům se dostali Němci a
zasáhli všechny tři. Nejhůře na tom byl stroj RH-G (V6380),
jehož sestřelení bylo přiznáno Ofw. Willi Rothovi ze 4./JG 26 u
Ostend v 11 hodin 15 minut. Během přistání na hladinu zahynul
pilot F/O Hislop. P/O Burlinson a Sgt. Stratton se zachránili a
dostali se do Nizozemí. Jejich letoun na mořské hladině se stal
osudným Walteru Adolphovi, neboť když nad nešťastnou britskou
osádkou kroužil, zaútočily na něj dva Spitfiry a bez milosti jej
sestřelily. Vítězi se stali Francouz F/O Francois de Labouchćre
a P/O John Slade. Aniž by tušili, že poprvé v historii letecké
války sestřelili Focke-Wulf Fw 190, nárokovali sestřel ,,Messerschmittu".
Adolphův Focke-Wulf Fw 190 A-1 (W. Nr. 0110 028)4 byl první
stroj tohoto typu, který byl sestřelen nepřítelem5.
Druhý Blenheim zmizel při zpátečním letu a poslední osádka
havarovala v Anglii, Němci však nárokovali jen jeden bombardér a
není vyloučeno, že vítězem nad druhým Blenheimem se stal Hptm.
Adolph, který již nemohl sestřel ohlásit.
Poté, co zbylých sedm Focke-Wulfů přistálo v Moorsele, bylo
několik Staffel, včetně 2., 4. a 7., zapojeno do horečné pátrací
akce, ale Adolpha nenalezli.
12. října jeho tělo vyplavilo moře u Knokke v Belgii. Padák byl
stále zabalen a záchranná vesta nebyla použita. O tři dny
později byl Hptm. Adolph pohřben v Menenu. Tento pozoruhodný
letec získal celkem 25 vítězství a další 4 mu nebyla potvrzena.
Byl to již čtvrtý velitel II. Gruppe JG 26, který padl v boji.
Jeho nástupcem ve funkci Gruppenkommandeura se 19. září 1941
stal Hptm. Joachim Müncheberg (135 v., RK-S).
Přehled vítězství dosažených Walterem Adolphem. Pokud není v
poznámce uvedeno výrobní číslo sestřeleného stroje, uvádíme
nejpravděpodobnější odhad jednotky, k níž protivník patřil.
Číslovány jsou jen sestřely dosažené za 2. světové války.
Datum jednotka typ čas místo poznámka
30. 12. 37 1.J/88 Curtiss 95. vítězství J/88
1) 1. 10. 39 2./JG 1 Blenheim vých. od Paderbornu 139. sq. N6231
2) 12. 05. 40 2./JG 1 Blenheim u Maastrichtu 139. sq.
3) 12. 05. 40 2./JG 1 Blenheim u Maastrichtu 139. sq.
4) 12. 05. 40 2./JG 1 Blenheim u Lüttichu 139. sq.
5) 6. 06. 40 2./JG 1 LeO 451 Beauvais G.B. I/II, II/12 nebo
II/31
6) 6. 06. 40 2./JG 1 LeO 451 Montdidier G.B. I/II, II/12 nebo
II/31
7) 19. 07. 40 8./JG 27 Hurricane 18.25 u Isle of Wight 43. sq.
8) 1. 08. 40 8./JG 27 Blenheim 16.45 u Cherbourgu 236. sq.
9) 7. 09. 40 8./JG 27 Spitfire 18.25 j. od Stanfordu
10) 11. 10. 40 II./JG 26 Spitfire 17.38 Maidstone 41. sq.
11) 11. 10. 40 II./JG 26 Spitfire 17.38 Maidstone 41. sq.
12) 15. 10. 40 II./JG 26 Hurricane 14.10 London 46. nebo 501.
sq.
13) 25. 10. 40 II./JG 26 Spitfire 11.04 Maidstone 603. sq.
14) 1. 11. 40 II./JG 26 Spitfire 12.50 Maidstone 74. sq.
15) 8. 11. 40 II./JG 26 Spitfire 14.50 Tonbridge 302. nebo 501.
sq.
16) 17. 06. 41 II./JG 26 Hurricane 19.50 Boulogne 56. nebo 242.
sq.
17) 22. 06. 41 II./JG 26 Spitfire 16.00 Gravelines 609. nebo
611. sq.
18) 26. 06. 41 II./JG 26 Spitfire 11.55 Mardyck
19) 6. 07. 41 II./JG 26 Spitfire 14.45 Wormhout 74. sq.
20) 8. 07. 41 II./JG 26 Spitfire 15.30 Gravelines
21) 23. 07. 41 II./JG 26 Blenheim 14.20 Ostend 21. sq.
22) 24. 07. 41 II./JG 26 Spitfire 14.55 Gravelines
23) 16. 08. 41 II./JG 26 Spitfire 9.30 20 km sz. Boulogne 602.
sq.
24) 16. 08. 41 II./JG 26 Spitfire 19.30 8 km s. Marquise 609.
sq.
Poznámky:
1) Dvaadvacetiletý F/O Andrew M. McPherson patřil na počátku
války mezi nejznámější piloty Bomber Command. 3. září 1939
podnikl se strojem N6215 průzkum nad Wilhelmshafenem, což byl
současně první bojový let RAF za 2. světové války. Za tuto misi
obdržel DFC, jako druhý letec RAF, od krále Jiřího VI na
základně Wyton dne 2. listopadu 1939. Ve stejný den, kdy byl
Adolphem sestřelen MacLachlan, tedy 1. října, čelil McPherson
nad Německem třem Bf 109. Němci jeho stroj dvakrát zasáhli, ale
nakonec se mu podařilo uniknout.
2) Prvním úspěšným nasazením prošly Focke-Wulfy již 14. srpna
1941 odpoledne. Po boji s polskými Spitfiry u Dunkerque ohlásili
příslušníci 6. Staffel JG 26 dva sestřely.
3) E. Obermaier uvádí, že v počtu 79 bojových letů jsou zahrnuty
i akce u I./JG 1.
4) D. Caldwell uvádí, že Adolphův stroj byl označen dvojitým
klínem (velitel Gruppe), zatímco dle E. Obermaiera to byl klín
jednoduchý, tedy náležející Adolphovu pobočníkovi (Adjutantovi).
5) Po boji se Spitfiry 29. srpna 1941 byl jižně od Dunkerque
omylem sestřelen vlastním flakem Lt. Heinz Schenk z 6./JG 26 v
Fw 190 A-1 (W. Nr. 0110 008). Stíhač havárii nepřežil.
Za spolupráci na článku děkujeme pánům Pavlu Türkovi, Jaroslavu
Hradcovi a Jiřímu Rajlichovi.
Prameny:
1. Bingham W.: Blitzed!, New Malden, 1990
2. Caldwell D.: The JG 26 War Diary, Volume One 1939 - 1942,
London, 1996
3. Cull B. a spol: Twelwe Days in May, London, 1995
4. De Decker C., Roba J. - L.: Luftgevechten boven Belgie 1941 -
1942
5. Obermaier E.: Die Ritterkreuzträger der Luftwaffe 1939 -
1945, Band I - Jagdflieger, Mainz, 1989
6. Martin P.: Exploits et sacrifice de l°Armée de l°Air en 1939
- 1940, vlastní vydání, 1990
7. Prien J. a spol: Messerschmitt Bf 109 im Einsatz bei der III.
und IV./JG 27 1938 -1945, Eutin
8. Ring H., Girbig W.: Jagdgeschwader 27 Die Dokumentation über
den Einsatz an allen Fronten 1937-1945, Stuttgart, 1991
9. Shores C.: Fledgling Eagles, London, 1991
|