: : Č A S O P I S
: : REVI 20
|
Zajatec domorodců, Jan Bobek
Útok na americkou základnu Pearl Harbor, provedený 7. prosince
1941 palubními letouny Kidó Butai viceadmirála Chuichi Naguma,
patří mezi notoricky známé události 2. světové války. Příprava,
provedení a následky operace se staly námětem řady publikací,
přesto i dnes zůstává mnoho zajímavých detailů, autory
souhrnných prací většinou opominutých.
Za úspěch v Pearl Harboru zaplatili Japonci poměrně nízkou cenu.
Ze 350 letadel, jež cíle na ostrově Oahu skutečně napadly, se na
paluby letadlových lodí nevrátilo 29 strojů, konkrétně 5
torpédových bombardérů Nakajima B5N2 "Kate", 15 střemhlavých
bombardérů Aichi D3A1 "Val" a 9 stíhacích letounů Mitsubishi
A6M2b "Zeke". Většina z pětapadesáti členů leteckého personálu
zahynula, když padla za oběť protiletadlové palbě, další
sestřelily nepřátelské stíhačky, jimž se podařilo vzlétnout. O
několika nevrátivších se strojích bylo známo, že utrpěly
poškození, a panovalo tudíž přesvědčení, že jejich osádky raději
zvolily dobrovolnou smrt (jisatsu), než aby padly do zajetí.
Platilo to i o jednom ze stíhačů, patřících ke Kanjó Sentóki
Buntai letadlové lodě Hiryú, poddůstojníkovi 1. třídy Shigenori
Nishikaichim. Pravda však byla jiná.
Letadlová loď Hiryú, jež společně se Soryú tvořila 2. Kókú
Sentai, vyslala nad Pearl Harbor v první vlně deset bombardérů
Nakajima B5N2 "Kate" (korvetní kapitán Tadashi Kusumi)
vyzbrojených 800kg pumou, osm strojů stejného typu (poručík
Hirata Matsumura) nesoucích torpédo a šest stíhacích Mitsubishi
A6M2b "Zeke" (poručík Kiyokuma Okajima). V 6.15 havajského času1
opustily paluby poslední letouny a začaly přípravy na vzlet
druhé úderné vlny, na níž se Hiryú měla podílet sedmadvaceti
stroji. Kromě osmnácti střemhlavých bombardérů Aichi D3A1 "Val"
(poručík Shun Nakagawa) startovalo i devět "Zeke", které se měly
připojit ke stíhacímu doprovodu (Seikútai). V jejich čele stál
poručík Sumio Nóno, buntaichó Kanjó Sentóki Buntai z Hiryú:
4. buntai
11. shótai
Tai-i poručík Sumio Nóno
Ittó Hikó Heisó poddůstojník 1. třídy Tatsuo Higashinaka
Santó Hikó Heisó poddůstojník 3. třídy Haruo Nitta
12. shótai
Chú-i poručík* Yasuhiro Shigematsu
Ittó Hikó Heisó poddůstojník 1. třídy Shigenori Nishikaichi
Nitó Hikó Heisó poddůstojník 2. třídy Noboru Tokada
13. shótai
Ittó Hikó Heisó poddůstojník 1. třídy Tsugio Matsuyama
Ittó Hikó Heisó poddůstojník 1. třídy Toshio Makinoda
Ittó Hikóhei námořník 1. třídy Yutaka Chiyoshima
* pro hodnost Chú-i, stojící mezi Shó-i (podporučík) a Tai-i (poručík),
je obtížné najít přesný ekvivalent. V hodnostním systému US Navy
jí odpovídal Lieutenant (junior grade), tj. doslovně "mladší"
poručík.
První stroje druhé vlny opustily paluby letadlových lodí v 7.15
a o patnáct minut později již bylo všech 170 letadel ve vzduchu.
Tři z nich se musela pro technické závady vrátit zpět, mezi nimi
i námořník 1. třídy Yutaka Chiyoshima se svým "Zeke". Osm
zbývajících pokračovalo k Pearl Harboru.
Primárním úkolem stíhacího doprovodu nad Pearl Harborem byla
likvidace nepřátelských stíhaček. Když se však kolem 8.40 druhá
vlna od severu přiblížila na dohled k ostrovu Oahu, nenarazila
ve vzduchu na žádný odpor. V 8.46 se formace rozdělila na
jednotlivé skupiny a pětatřicet "Zeke" stíhacího doprovodu
zaútočilo v souladu s operačním rozkazem palubními zbraněmi na
pozemní cíle, přesněji letiště v napadeném prostoru. Osm
stíhaček poručíka Nónoa zamířilo k letišti Bellows Field na
východním okraji ostrova. Během letu se v 8.54 ocitly nad
základnou námořního letectva Kaneohe Naval Air Station, kde
provedly jeden nálet na zaparkovaná letadla2, a pokračovaly dál
k Bellows Field. Zde zapálily dva na zemi stojící letouny 86.
pozorovací perutě a jeden automobil. Neunikly jim ani dva
Curtissy P-40B 44. stíhací perutě, pokoušející se právě
vzlétnout. První, pilotovaný 2nd Lieutenantem Georgem A.
Whitemanem, dopadl na pláž za koncem vzletové dráhy, kde
explodoval. Pilot druhého, 2nd Lieutenant Samuel M. Bishop, měl
oproti svému kolegovi štěstí, a když jeho stroj dopadl na
hladinu nedaleko pobřeží, dokázal se z něj dostat a přes zranění
na noze doplaval ke břehu. Obě vítězství si připsal poddůstojník
1. třídy Tsugio Matsuyama, vedoucí 13. Shótai. Po ostřelování
Bellows Field zamířila buntai poručíka Nónoa k severu, kde se
zformovala. Až v tomto okamžiku vyšlo najevo, že letoun s
červeným kódem BII-120 na směrovce, pilotovaný poddůstojníkem 1.
třídy Shigenori Nishikaichim, mezi nimi není.
Zásah Nishikaichiho "Zeke" lze téměř s jistotou připsat na vrub
protiletadlové palbě. Pozemní personál na Bellows Field
zaznamenal nepřátelskou stíhačku ztrácející benzin z prostřelené
palivové nádrže. Rozsah poškození poddůstojníkova stroje není
znám, ale ztráta paliva mu pravděpodobně neumožňovala bezpečný
návrat na mateřské plavidlo. Obdobné poškození, průstřel hlavní
palivové nádrže, utrpěla přibližně ve stejné době při útocích na
Kaneohe Naval Air Station i stíhačka velitele devítky "Zeke" ze
Soryú, poručíka Fusaty Iidy. Jeho rozhodnutí bylo okamžité a
přesně v duchu očekávaném od pilota japonského námořního
letectva. Po předání velení svému podřízenému namířil své "Zeke"
v ostrém piké mezi hangáry americké základny, kde explodovalo.
Shigenori Nishikaichi se naopak pokusil o záchranu. Zamířil k
ostrovu Niihau, kde podle instrukcí měla operovat japonská
ponorka pověřená záchranou sestřelených letců. Myšlenku
zachraňovat osádky letadel sestřelených při útocích na
nepřátelské základny pomocí ponorek hlídkujících v blízkosti
cíle později zdokonalili a úspěšně používali Američané.
V okolí Oahu představoval Niihau nejpříhodnější záchranný bod
pro letouny neschopné návratu k plavidlům Kidó Butai. Ležel
relativně blízko cíle útoku, přibližně patnáct námořních mil
západojihozápadně od Kauai, čtvrtého největšího ostrova
Havajského souostroví. Kauai sám je pak od Oahu vzdálen šedesát
čtyři mil západoseverozápadním směrem. Vzdušnou čarou tak Niihau
ležel od Pearl Harboru asi sedmdesát mil, tedy asi sto třicet
kilometrů. Dle zpravodajských informací nenavštěvovala vody
kolem ostrůvku americká plavidla často a místní obyvatelstvo
měli tvořit pouze domorodí Havajané. Omezila se tak
pravděpodobnost rychlé reakce nepřítele. O izolovanosti místa
hovoří i charakteristika navigační příručky Pacific Islands
Pilot vol. III, vydaná hydrografickým oddělením britské
admirality. Hovoří o 136 obyvatelích v roce 1940, jimž obživu
poskytoval jediný ranč na ostrově. Ostrůvek nemá pravidelné
spojení s okolním světem ať lodní, telegrafické či radiové.
Pouze příležitostně k němu zavítají plavidla odvážející vlnu a
dobytek.
Hlídkováním v blízkosti Niihau a pátráním po sestřelených
letcích pověřilo velení Rengó Kantai ponorku I 74. Plavidlo,
náležející do stavu 11. Sensuitai, podřízené 3. Sensuisentai,
patřilo ke třiceti japonským ponorkám podílejícím se na havajské
operaci. Společně s osmi dalšími ponorkami 3. Sensuisentai
opustila 23. listopadu základnu na atolu Kwajalein v
Marshallových ostrovech a 6. prosince, den před plánovaným
útokem, zaujala určené postavení. Velitel I 74, korvetní kapitán
Nobukiyo Nambu, se svěřeného úkolu nezhostil právě nejlépe. Ve
snaze příliš neohrozit vlastní plavidlo hlídkoval převážně v
periskopové hloubce. Vyhnul se tak odhalení nepřítelem, zároveň
ale vzal vlastním letcům, směřujícím k Niihau, možnost spatřit
ponorku a přistát v její blízkosti. Snaha poskytnout osádkám
těžce poškozených letadel šanci na přežití tak skončila fiaskem,
přitom korvetní kapitán Nambu nejméně jednoho letce zachránit
mohl.
Když tedy Shigenori Nishikaichi se svým "Zeke" dorazil k Niihau,
nenalezl po avizované ponorce ani stopu. Stál před rozhodnutím,
co dál. V úvahu připadala v podstatě dvě řešení, ukončit svůj
život nárazem letounu o hladinu nebo vhodný cíl, či se pokusit o
nouzové přistání. Důvody, proč zvolil druhé řešení, si japonský
pilot vzal s sebou do hrobu, faktem však zůstává, že jednal
proti všem pravidlům vštěpovaným letcům japonského císařského
námořnictva a se svou stíhačkou přistál na kamenitém poli na
ostrově Niihau a o plot a kamennou zídku přitom zničil
podvozek3. Zde ho objevil domorodý obyvatel ostrova Hawila
Kaleohano žijící nedaleko místa přistání. Představa havajského
domorodce beroucího do zajetí japonského námořního pilota,
nepochybně ozbrojeného osobní zbraní, je poněkud divoká, bohužel,
není známo, zda Nishikaichi neutrpěl při nouzovém přistání
nějaké zranění, například neupadl-li do bezvědomí po úderu do
hlavy. Kaleohano mu odebral veškeré osobní dokumenty a poslal
pro dva osadníky japonského původu žijící na Niihau, aby pomohli
v roli tlumočníků4. Jejich prostřednictvím se obyvatelé Niihau
dozvěděli o útoku na Pearl Harbor a tedy i o tom, že Spojené
státy se nacházejí ve válečném stavu s Japonskem. Kaleohano se
rozhodl zajatce hlídat a vyčkat do druhého dne, 8. prosince, kdy
měl připlout sampan, obstarávající jednou za týden spojení s
Kauai, a předat japonského pilota úřadům sídlícím na větším
ostrově. Ve zmatku vzniklém po japonském útoku ale na Kauai na
vyslání sampanu k Niihau zcela zapomněli. Nishikaichi tak zůstal
v zajetí Havajanů plných šest dní, do pátku 12. prosince.
Dvanáctého se osadníci rozhodli vzbudit pozornost na Kauai
zapálením velké hranice, což byl již dříve domluvený signál pro
případ nouze. Zároveň se Kaleohano a čtyři další ostrované
vydali ve člunu pro pomoc přes čtrnáct mil široký průliv dělící
Niihau od Kauai. Nishikaichi se po jejich odjezdu neúspěšně
pokoušel uplatit své věznitele, aby jej propustili a nakonec se
mu přece jen podařilo přemluvit jednoho z tlumočících osadníků
japonského původu, který mu pomohl v útěku. Nejprve společně se
svým komplicem prohledali Kaleohanův příbytek ve snaze získat
zpět dokumenty, které mu domorodec po zadržení odebral.
Nenalezli je a zamířili proto k vraku stíhačky, odkud
vymontovali jeden z kulometů. Ozbrojeni se vrátili do osady
Puuwai na západním pobřeží ostrova, kde vyhrožovali postřílením
veškerého obyvatelstva, pokud se neobjeví Kaleohano s
ukořistěnými dokumenty. Několika domorodcům přikázali, aby
Kaleohaneho našli a přivedli. Zbylé obyvatele ale nedokázali ve
dvou uhlídat a do soumraku jim většina unikla. Jeden z vesničanů,
Benjamin Kanahele, se namísto útěku pokusil oběma Japoncům
nepozorovaně ukrást munici. Neuspěl však a naopak se stal
společně se svojí manželkou zajatcem japonské dvojice. Ani to
Kanaheleho neodradilo od dalších pokusů nepřátele odzbrojit a
začal přesvědčovat zrádce - překladatele, aby se zmocnil
pilotova kulometu. Kanaheleho pokusy vyprovokovaly potyčku,
během níž Nishikaichi na domorodce vystřelil a dvakrát jej
zasáhl. Kanaheleho to podle jeho vlastních slov "rozzuřilo k
nepříčetnosti", a ač zraněn, popadl japonského pilota za krk a
za nohu, mrštil jím proti kamenné zdi a zabil ho. Druhý Japonec
se mezitím zbavil Kanaheleho manželky, popadl kulomet, který
obrátil proti sobě a spáchal sebevraždu.
Kaleohano zatím po šestnáctihodinové plavbě rozbouřeným mořem
dorazil ke Kauai a druhého dne, 13. prosince, se vrátil
doprovázen vojáky. Nalezl už ale jen postřeleného Kanaheleho,
mrtvého pilota i jeho pomocníka a vzrušené spoluosadníky.
Zraněného převezli do nemocnice v Kauai, kde se uzdravil. Zda
oba zabité pohřbili na ostrově, či jejich těla odvezli vojáci,
bohužel dostupné prameny neuvádějí. Stejně chybí zmínka i o
osudu vraku Nishikaichiho "Zeke", přičemž lze s úspěchem
pochybovat, že by se o něj Američané nezajímali a nechali si tak
uniknout příležitost prozkoumat pravděpodobně ne příliš
poškozený letoun.
Oba Havajané se ocenění dočkali až na konci války. Benjamin
Kanahele převzal v srpnu 1945 ve Fort Shafter vyznamenání "Medal
of Merit" a "Purple Heart", přičemž k druhému, výlučně
vojenskému ocenění, obdržel i zvláštní oprávnění dovolující
udělení civilní osobě. Druhý muž, Hawila Kaleohano, dostal až v
květnu 1946 "Medal of Freedom".
Vyšších poct se ironií osudu dostalo posmrtně Shigenori
Nishikaichimu. Velení 1. Kókú Kantai netušilo nic o jeho
nouzovém přistání, zajetí a pozdějším zabití neozbrojenými
domorodci. Jeho jméno společně s pěti dalšími japonskými stíhači
padlými nad Pearl Harborem bylo citováno v rozkaze velitele
Rengó Kantai a stejně jako jim se i Nishikaichimu dostalo
dodatečného povýšení in memoriam o dva hodnostní stupně, na
podporučíka (Shó-i). Po válce vyšla najevo pravda o přistání na
Niihau, doprovázená mylným tvrzením o pilotově sebevraždě poté,
co jej obklíčili domorodci. Čest bývalého japonského císařského
námořnictva tak zůstala zachována.
|
|
|
|
Copyright © 2004 REVI, Webmaster -
Jakub
Vilingr, Graphics - Luboš
Pavel
|
|