: : Č A S O P I S
: : REVI 21
|
nadpis, autor článku
V historii letectví bychom našli jen málo letadel s podobně
rozporuplnou kariérou, jakou měl americký Brewster F2A Buffalo.
Po technické stránce zřejmě převážily ambice firmy Brewster
Aeronautical Company nad výrobními možnostmi a pokud se podíváme
na operační nasazení, vše si protiřečí: typ F2A byl koncipován
jako palubní stíhačka, bojové nasazení však zažil pouze z
pozemních základen. Byl určen především pro americké námořnictvo
a spojence (dodán letectvu Velké Británie, Belgie, Holandské
Východní Indie a Austrálie), avšak výrazné úspěchy s ním slavilo
jen Finsko, spolubojovník Německa ve válce proti Sovětskému
svazu.
Sovětský svaz napadl Finsko 30. listopadu 1939, čímž pro Finy
začala tzv. Talvisota (zimní válka). Ilmavoimat (finské vojenské
letectvo) do ní vstupoval s poměrně zastaralými stroji -
nejmodernějším letounem byl v té době Fokker D.XXI, který navíc
měla ve výzbroji pouze jedna finská peruť. Proto velení
Ilmavoimatu uspíšilo již dlouho avizovanou obnovu letadlového
parku. Největší nákup se podařilo uskutečnit v prosinci 1939 ve
Spojených státech, a to v podobě 44 stíhaček Brewster B-239, což
byly verze F2A-1 Buffalo upravené pro pozemní operace. Stroje
připlouvaly na lodích do švédského přístavu Trollhattan, kde
byly sestavovány norskými mechaniky za dohledu techniků firmy
Brewster, poté kódovány BW-351 až BW-394 a po záletech
přelétávány do sousedního Finska jak finskými, tak i americkými
piloty.

Letoun BW-371 byl na počátku roku 1943 vybaven sovětským motorem
M-63 a z výzbroje byly ponechány jen dva kulomety v trupu. Jak
je patrné, z křídla byly odstraněny i kryty kulometu. Zde je
stroj zachycen na idylickém snímku z června 1943 u 1/LeLv 24 v
Suulajärvi. Dlouhej kouř a pohoda jazz...
Prvních šest B-239 (kódová čísla BW-352, 353, 355 až 358)
dorazilo do Finska 1. a 8. března 1940 - příliš pozdě na to, aby
mohly zasáhnout do bojů Talvisoty, která skončila podepsáním
příměří 13. března 1940. Plný počet, 44 letounů, se na místo
určení dostal do poloviny roku 1940, z toho 33 strojů bylo
přiřazeno (po krátkém pobytu některých u Lentolaivue 22) k
Lentolaivue 24 (24. peruti) a zbytek ponechán v rezervě. Během
výcviku si finští piloti Brewsterův B-239 pro jeho letové
vlastnosti, obratnost a dobrou stabilitu při střelbě oblíbili
natolik, že ho nazvali Taivaan Helmi (Nebeská perla). Výstižnost
tohoto přízviska se plně potvrdila během příštího
finsko-sovětského konfliktu.
Příměří mezi Finy a Sověty po Talvisotě netrvalo dlouho: 22.
června 1941 překročil Wehrmacht hranice Sovětského svazu a
Finsko mobilizovalo ozbrojené síly. 25. června podniklo sovětské
letectvo první ze série náletů na objekty v jižním Finsku a
finská vláda následně vyhlásila Sovětskému svazu válku -
nazývanou historiky Jatkosota neboli Pokračovací válka.
Lentolaivue 24, operující v tomto období pod velením majora
Magnussona z letiště Vesivehmaa umístěného v centru jižního
Finska, se skládala ze čtyř letek:
první letku s devíti B-239 vedl kapitán Luukkanen; kapitán Ahola
a poručíci Karhunen a Sovelius veleli druhé, třetí a čtvrté
letce, vždy po osmi B-239. Nebeské perly z druhé letky
zaznamenaly hned 25. června deset sestřelů bez vlastních ztrát,
počátkem července (LeLv 24 se přesunula na letiště Rantasalmi,
přičemž jednotlivé letky operovaly také z různých okolních
základen) na konto Brewsterů přibylo dalších šestnáct sovětských
strojů. Na začátku finské ofenzivy v Karelii 10. července 1941
má Lentolaivue 24 za úkol udržovat vzdušnou převahu nad severní
částí jezera Ladoga. Letectvo Severního frontu Rudé armády se
však v červenci omezilo pouze na průzkumné lety, a tak k větším
vzdušným bojům došlo až 3. srpna: piloti 3. letky LeLv 24
sestřelili toho dne patnáct letounů I-153. V září 1941 se hlavní
část LeLv 24 přemístila na letiště Lunkula a Mantsi (severovýchodní
pobřeží Ladogy) za účelem vzdušné podpory finského útoku na
Petrozavodsk. Úspěšným dnem 4. letky se stalo 14. září se sedmi
sestřelenými sovětskými stíhači, 3. letka k tomu přidala 20
sestřelů dosažených během celého měsíce.
Z tohoto stručného přehledu si lze udělat dobrou představu o
začátcích bojového nasazení Nebeských perel: do konce prvního
roku Jatkosoty, tj. do konce roku 1941 finští piloti na
Brewsterech B-239 sestřelili 135 sovětských strojů oproti ztrátě
dvou Brewsterů a dvou pilotů! Podívejme se na ztráty blíž: první,
BW-369 byl zničen 28. 6. 1941 (havárie při startu), druhý BW-385
sestřelen až 3. 12. 1941 sovětským protiletadlovým
dělostřelectvem (předtím byly ještě odepsány BW-360 a BW-391
během výcviku v době příměří).
Během prvního čtvrtletí 1942 si Nebeské perly 2. letky LeLv 24
připsaly na konto mimo jiné také 24 Hurricanů, zatímco 3. a 4.
letka přidaly za stejné období 21 různých nepřátelských strojů.
Ztráty Brewsterů za tuto periodu činí 4 stroje: BW-358 a BW-362
pohřešované v akci, BW-389 havaroval a BW-359 byl sestřelen. V
květnu byl navíc sovětským náletem zlikvidován BW-390. Přestože
v první polovině léta 1942 Sověti aktivitu na finské frontě
značně zredukovali, podařilo se jim během června 1942 sestřelit
tři Brewstery: BW-394, BW-372 a BW-381. Opravdu rušno začalo být
na karelském nebi až v srpnu, skóre tohoto měsíce je 39:1 pro
piloty Nebeských perel: z toho například 14. srpna 9 Hurricanů a
16. srpna 11 Polikarpovů I-16. O dva dny později, 18. 8., došlo
k velké letecké bitvě 16 Brewsterů proti 60 sovětským stíhačkám,
z nichž se nedobrovolně odebralo k zemi šestnáct proti jednomu
Brewsteru (též nedobrovolně, BW-378, nazvaný "Otto Wrede").
V říjnu 1942 se Sověti ve vzduchu aktivizovali a Nebeské perly
přidaly 16 sestřelů. Finské ztráty v průběhu roku 1942 (koncem
října přibyl na seznam pohřešovaných Brewsterů letoun BW-376) a
prohlubující se potíže s údržbou letadel vyústily v únoru 1943 v
reorganizaci Lentolaivue 24 - byla zrušena jedna letka a peruť
se základnou na letišti Suulajärvi uprostřed Karelské šíje měla
nyní 24 Brewsterů ve třech letkách.
Nedostatek náhradních dílů donutil Finy například u šesti strojů
zaměnit originální motory Wright 1820 G-5 za ukořistěné sovětské
licenční M-63 (Brewster BW-365 měl dokonce s motorem M-63
namontovánu dvoulistou vrtuli). Od roku 1942 byla v Tampere
vyvíjena varianta B-239 s dřevěnými křídly, motorem M-63 a
dalšími dílčími úpravami, nazvaná Humu - pro testy jednotlivých
modifikací originálního Brewsteru byl vyčleněn BW-392. Dokončen
byl jediný Humu s kódem HM-671, který se dochoval dodnes.

Z jara 1943 sovětské letectvo odstartovalo operace s velkými
formacemi relativně moderních letadel, například s typy LaGG-5,
Spitfire Mk.V, Curtiss P-40, Il-2 či Pe-2. V bitvě 21. dubna
1943 napadlo 16 Brewsterů 35 nepřátelských letounů - Finové v
tomto boji ztratili BW-354, druhá strana přišla o pět LaGG-3,
čtyři LaGG-5 (Suomen ilmavoimien historia č. 1 uvádí 4 LaGG-3 a
4 LaGG-5, avšak ve výčtech sestřelů jednotlivých finských es ze
dne 21. 4. 1943 nalezneme 5 LaGG-3) a jedenáct Jak-1. Ještě
téhož dne však ruští protiletadlovci srazili z oblohy Nebeskou
perlu BW-352.
Během zbytku třetího roku Jatkosoty ubylo z původního stavu
dalších šest B-239: vzdušné souboje prohráli piloti BW-356,
BW-366 a BW-388; BW-380 zůstal nezvěstný; BW-351 byl zničen na
zemi při náletu a BW-392 při havárii. Tyto ztráty však byly
vyváženy sestřelením více než sta sovětských strojů.
Do dalšího válečného roku 1944 vlétli rudí sokoli s novou
kvalitou reprezentovanou typy La-5, Jak-9 a opět ve větším počtu.
Z těchto důvodů skóre jejich leteckých bojů s Nebeskými perlami
přestávalo být tragické. Finové kontrovali 14. 2. 1944
přejmenováním perutě na Hävittäjälentolaivue 24 (hävittäjä -
stíhací) a především v květnu přezbrojením na letouny
Messerschmitt Bf 109 G-2. Před přezbrojením sestřelili s B-239 v
několika bojích již jen čtyři protivníky a zaplatili za to
havárií BW-371.
V období 25. 6. 1941 až 21. 5. 1944 zvítězili piloti Lentolaivue
24 (resp. HLeLv 24) ve 454 vzdušných soubojích, na což "spotřebovali"
21 Nebeských perel; z toho bylo 8 sestřeleno, 4 pohřešované v
akci, jedna zničena taranem ruského stíhače, 2 padly za oběť
protiletadlové palbě, 2 byly odepsány po ruských náletech a 4 po
haváriích. Pokud poslední jmenované 2 + 4 stroje nepočítáme ke
ztrátám v boji, vyjde nám skóre 30:1 pro HLeLv 24!
Statut stíhacího esa s pěti a více vítězstvími si u HLeLv 24
vydobylo 34 pilotů, z toho 12 se stalo vícenásobnými esy (poručík
Teromaa vystřílel "vícenásobek" až později ve službě u HLeLv
26). Jmenujme alespoň ty nejúspěšnější.
Kapitán Hans Henrik WIND zvítězil s B-239 celkem 39krát (celkem
dosáhl 75 sestřelů), dvakrát byl vyznamenán Mannerheimovým
křížem 2. třídy. Dvacet soupeřů poslal k zemi z kokpitu BW-393 -
tento Brewster má ze všech Taivaan Helmi nejlepší "osobní" skóre
- 41 sestřelů. Často na něm létal též kapitán Luukanen, veterán
Talvisoty, přičemž jako symboly vítězství na ocasní ploše BW-393
si zvolil etikety z pivních lahví "Karelia".
Druhé eso v tomto pořadí je rotmistr Eino Ilmari JUUTILAINEN,
také dvojnásobný držitel Mannerheimova kříže 2.třídy. Z
konečných 94 a 1/6 vítězství získal 34 na B-239, a to většinu na
svém osobním BW-364. Ve výčtu jeho sestřelů figuruje dne 20.10.
1942 také jeden He 111 (!?).

|
|
|
|
Copyright © 2004 REVI, Webmaster -
Jakub
Vilingr, Graphics - Luboš
Pavel
|
|