: : Č A S O P I S
: : REVI 22
|
Šťastná kometa 22. Aero Squadron, Lumír Tesař
Lt Jacques Michael Swaab
Přestože USA v dubnu 1917 vstoupily do 1. světové války, byla
jejich vojenská účast ještě na konci téhož roku téměř symbolická.
Dramatické události si však vynutily rychlou změnu. Skomírající
Německo si brestlitevskou smlouvou se sovětským Ruskem uvolnilo
východní seskupení armád a na léto 1918 chystalo rozhodující
ofenzívu. Jednotky dohodových mocností, které sotva
stabilizovaly prolomenou italskou frontu, však byly dlouho
trvajícím konfliktem naprosto vyčerpány. Jedinou nadějí se zdály
být čerstvé americké posily, které dorazily skutečně v pravý čas.
A tak když Němci v červenci zahájili očekávaný úder (2. bitva na
Marně), Američané již byli na svém místě a stali se rozhodující
silou spojeneckého protiútoku, který ukončil válku. V září
americká armáda generála Perschinga provedla vlastní ofenzívy u
St. Mihiel a posléze v Argonském lese, které vedly ke zničení
strategického železničního uzlu v Sedanu. Těchto bojů se
pochopitelně účastnilo i nově vzniklé americké letectvo. 22.
Aero Squadron byla sice pouze jednou z mnoha jednotek, ale jejím
pilotům se podařilo dosáhnout obzvlášť dobrých výsledků. Mezi
21. srpnem a 6. listopadem 1918 (data prvního a posledního
bojového letu) zaznamenala 46 potvrzených sestřelů oproti 12
vlastním ztrátám (4 padlí, 2 zajatí a 6 nezvěstných), přičemž
téměř celá čtvrtina úspěchů byla na kontě jediného muže - J. M.
Swaaba.

Jacques Swaab podobně jako tisíce mladých Američanů vstoupil v
dubnu 1917 dobrovolně do armády, konkrétně do U. S. Army Air
Service. Blízký přítel Ray Brooks (pozdější velitel letky C u
22. AS) na něj vzpomínal jako na skvělého společníka, miláčka
něžného pohlaví a vzdělaného muže. Po ukončení šestitýdenního
pozemního výcviku byl poslán na Wright Field k dokončení kurzu
na letounech Curtiss JN-4 Jennie. Svůj první samostatný let
absolvoval v červenci 1917 po 15 letových hodinách s
instruktorem a o několik měsíců později byl převelen na známou
základnu Issoudun ve Francii, kterou museli projít všichni
američtí letci přicházející do Evropy. I přesto, že Swaab
úspěšně prošel všemi stupni výcviku, necítil se vůbec schopen
plně zvládnout svůj stroj. Byl si jistý tím, že by na frontě
brzy přišel o život. Požádal tedy svého přítele T. M. Joyce o
práci zkušebního pilota, aby mohl nalétat více hodin ve vzduchu
a získat nutné sebevědomí. Swaabova kariéra zalétávače nových
strojů však byla velmi krátká. První letadlo rozbil hned při
prvním přistání a další o dva dny později. Jeho velitel okamžitě
nařídil, aby "toho idiota" poslali na frontu. Po obdržení
rozkazu prý Swaab doslova zbledl strachy.
Jeho novým působištěm se od 28. srpna 1918 stala zbrusu nová 22.
AS Capt R. Bridgmana, která byla součástí 2. Pursuit Group (ještě
spolu s 13., 49. a 139. AS). Výzbroj tvořily skvělé francouzské
stíhačky Spad XIII ozdobené překrásným symbolem letící komety (autorem
nápadu byl Ray Brooks). Budoucnost ukázala, že squadrona se
proslavila nejen tímto doplňkem markingu, ale hlavně svými
bojovými úspěchy. Swaabovo první letadlo mělo trupové číslo 9 a
pod kokpitem nápis MAYER podle jména pilotova otce Mayera Swaaba.
Kompletního stavu letadel i personálu dosáhla squadrona 16.
srpna a 21. srpna absolvoval Lt Sperry první patrolu nad
frontovými liniemi. První vítězství zaznamenal Lt Ray Brooks,
když sestřelil německý průzkumný Rumpler.

Spad XIII S 18869 po podepsání příměří. Pod kokpitem je nápis
"MAYER III" a kolem označení 22. AS je symbolickými křížky
vyznačeno všech deset Swaabových vítězství. Letoun mohl být
vybaven fotokamerou.
Na Swaaba čekal křest ohněm 8. září. Během letu nejprve ztratil
kontakt s pěti ostatními členy formace, protože je odmítl
následovat do střemhlavého letu. Z toho je jasné, jak málo
důvěřoval svým schopnostem a svému stroji. Vůbec si nebyl vědom
rozdílu mezi křehkým Nieuportem 28 (létal na něm v Issoudunu),
kterému se bortila horní křídla, a robustním Spadem XIII
schopným střemhlavých letů při vysokých rychlostech. Po dvaceti
minutách letu směrem na západ konečně pronikl hustou oblačností
a uviděl pod sebou letiště, na kterém se rozhodl přistát. Až 200
metrů nad zemí zahlédl vzlétající letoun, na jehož směrovce
naštěstí včas rozpoznal velký kříž. Swaab se vzpamatoval ze šoku,
uvědomil si svůj omyl a nepřátelský Fokker D.VII jedním
kulometem (druhý se zasekl) z bezprostřední blízkosti rozstřílel.
V té chvíli se ozvaly snad všechny kulomety v okolí. Zmatený
Swaab hledal rychlou záchranu ve slunci, ale byl zaskočen
skupinou deseti dalších Fokkerů. Před nosem Spadu se mu na
okamžik mihlo křídlo jednoho z nich, Swaab na něj pohotově
vypálil a pak již mohl pozorovat Němce padajícího spirálou přímo
k zemi. Ale tím souboj neskončil. Jak si později zapsal do svého
deníku, ostatní Bošové se rozhodli uspořádat si na něm střelecké
cvičení. Naštěstí byly nablízku mraky, do kterých se mu nakonec
podařilo uniknout. Ještě předtím však s notnou dávkou štěstí
sestřelil třetí Fokker, který se mu připletl přímo před hlaveň
kulometu. V mracích posléze třikrát po sobě upadl do bezvědomí a
probral se až na zemi pod svým letadlem, když uslyšel
francouzsky mluvící vojáky.
Po dvou dnech se vrátil ke squadroně, ale protože byl nedávnou
zkušeností těžce otřesen, velitelství ho poslalo na odpočinek do
lázní ve Vittelu. Tam za ním brzy dorazil Ray Brooks, který
prošel obdobným traumatem 14. září1, kdy 12 Fokkerů z Jasta 15
vedených von Hantelmannem2 rozprášilo jím vedenou letku.
Těsně před tím, než se oba přátelé vrátili k bojovým letům, byla
squadrona přesunuta na nové působiště u Argonského lesa, kde
měla podpořit plánovanou americkou ofenzívu. Protivníkem zde
mimo jiné nebyl nikdo menší než legendami opředená JG I3, nyní
vedená budoucím velitelem Luftwaffe Hermannem Göringem.
Swaabovo první a zatím poslední střetnutí s nepřítelem prokázalo
sice zásadní nedostatek zkušeností, ale na druhou stranu
pozoruhodnou schopnost rychle se zorientovat v nepříjemné
situaci. Jeho tři vítězství nad obávanými Fokkery D.VII (byla
neprodleně ověřena piloty Breguetů 14 B2 z 96. AS) dodala
Swaabovi potřebnou sebedůvěru a v okolí vzbudila respekt.
28. září 1918 byl šťastný den stíhací dvaadvacítky. Sedm jejích
Spadů dokonale zaskočilo tři německé průzkumníky doprovázené
dvanácti Fokkery D.VII. Výsledkem střetnutí, které bylo plně v
režii agresivních Američanů, bylo šest sestřelů bez jediné
ztráty. Jeden z Fokkerů byl společně připsán Swaabovi a Lt
Beanemu.

Nový Spad XIII, S 7689, č. 20, ještě před označením emblémem 22.
AS. Letoun byl přidělen veliteli letky C Capt A. R. Brooksovi,
jenž ho pojmenoval "SMITH IV".
Dalšího vítězství dosáhl Swaab až po měsíční pauze 23. října.
Při běžné hlídce si všiml hořícího amerického balónu. Okamžitě
opustil formaci a vydal se ztrestat útočníka, opět Fokker D.VII.
Jeho pilot, Lt. Max Näther z Jasta 62, pád přesně zasaženého
letounu kupodivu bez zranění přežil. Když se Swaab snažil dohnat
své kolegy, narazil na osamělý Rumpler, který rovněž bez
problémů sestřelil. Znovu své skóre rozšířil o čtyři dny později,
tedy 27. října. Spolu s Lt Jonesem sestřelil Fokker D.VII a
ještě na stejné hlídce pokořil dvoumístný DFW C. Za další dva
dny došlo opět k velké letecké bitvě a byli to znovu Američané,
kdo udeřil první. Lt Beane vedl svou letku proti osmi
nízkoletícím Fokkerům. Překvapení bylo dokonalé, tři Němci se
zřítili k zemi. Jednoho si napůl připsali Swaab a Beane.
Posledního, desátého vítězství dosáhl Swaab 31. října, kdy
východně od Verdunu zničil dvoumístný LVG, který explodoval ve
vzduchu. Všech deset si Swaab nechal vyznačit na svém posledním
Spadu číslo 15 (No. S 18869) MAYER III.
Dalo by se říci, že Lt Swaab byl typickým příkladem úspěšného
amerického pilota. Sotva zvládl pilotáž stíhacího letounu, byl
odeslán na frontu, kde byl konfrontován s elitou německého
císařského letectva. Podařilo se mu přežít první těžké střetnutí
a napříště už čelil svým protivníkům se vztyčenou hlavou.
Američané prokázali neuvěřitelnou schopnost rychle se učit a
přizpůsobit se. Jen tak lze vysvětlit skvělé výkony amerických
es jako E. Rickenbackera či F. Lukeho. Tito muži dosáhli úspěchů
v rekordně krátké době, a kde chyběla zkušenost, tam ji
nahradilo nadšení, agresivita, drzá víra v úspěch a koneckonců i
schopnost Spadů vydržet těžká poškození. J. M. Swaab je toho
dobrým příkladem - z mladíka majícího opravdovou hrůzu z
bojových letů se stalo zkušené eso s nejvyšším skóre u celé
squadrony. Sláva "jeho komety" tedy zářila krátce, ale o to
intenzivněji.
Jacques Michael Swaab jistě nestál na listině nejúspěšnějších
letců 1. světové války vedle von Richthofena a Bishopa, ale mezi
americkými esy mu náleží více než čestné místo. Pro milovníky
plastikových modelů je pak jeho Spad XIII ozdobený symboly
deseti sestřelů přímo lahůdkou.
Swaab opustil Air Service po podepsání příměří v hodnosti
Captain a ve třicátých letech působil jako poradce při natáčení
filmu Dawn Patrol. Zemřel v Los Angeles 7. července 1963.
Poznámky:
1) 14. září vzlétla čtyřčlenná letka R. Brookse, aby doprovodila
průzkumný Salmson 2 A2. Na místě plánovaného setkání však byla
zaskočena 12 červenonosými Fokkery D.VII z Jasta 15. Lt A. C.
Kimber, Lt R. J. Little a Lt Hassinger byli napadeni první
čtveřicí v čele s Lt. von Hantelmannem a smeteni z oblohy (Hassinger
nepřežil, ostatní dva nezraněni přistáli ve spojeneckých liniích).
Dvě vítězství si připsal Lt. J. Klein, jedno von Hantelmann. Na
samotného Brookse se vrhlo zbylých osm Fokkerů, ale zpočátku se
jim vůbec nedařilo. Brooks skvělými manévry dva z nich sestřelil
a dva poškodil natolik, že se z boje vytratily. Karta se
obrátila, když dorazil von Hantelmann se svou čtveřicí. Takové
přesile již Brooks nebyl schopen vzdorovat. Naštěstí se i jemu
podařilo bez zranění nouzově přistát a jeho Spad SMITH III byl
dokonce opravitelný. V tomto boji Brooks dosáhl svého již
čtvrtého a pátého sestřelu, ale cena byla tentokráte příliš
vysoká. Brooks zaznamenal ještě jedno vítězství, když 9. října
sestřelil DFW C.V. Na konci války pilotoval nový Spad č. 20 (No.
S 7689) SMITH IV, který je dodnes vystaven v National Air and
Space Museum ve Washingtonu.
2) Leutnant Georg von Hantelmann byl jedním z nejmladších
německých stíhacích es. Od května 1918 do konce války dosáhl
celkem 25 potvrzených a 5 nepotvrzených vítězství, všechna jako
člen Jasta 15/JG II. Mnoho z jeho protivníků byli právě
Američané, z toho dvě esa, David Putnam od 139. AS (12. září) a
Joseph Wehner od 27. AS (18. září). Von Hantelmann byl navržen
na vyznamenání řádem Pour le Mérite, ale kvůli konci války jej
již neobdržel. 7. září 1924 byl ve východním Prusku zavražděn
Poláky.
3) Jagdgeschwader I, první větší stíhací formace německého
letectva tvořená Jagstaffel 4, 6, 10 a 11. Vznikla koncem června
1917 a jejím prvním velitelem byl Rittmeister Manfred Freiherr
von Richthofen.
Tabulka vítězství:
1. 8. 9. 1918 Fokker D.VII Cirey-Saarburg
2. 8. 9. 1918 Fokker D.VII Cirey-Saarburg
3. 8. 9. 1918 Fokker D.VII Cirey-Saarburg
4.a 28. 9. 1918 Fokker D.VII Ivory - pravděpodobně letoun od
Jasta 53 nebo Jasta 60
5. 23.10. 1918 Fokker D.VII Thernogues - Lt. Max Näther, Jasta
62, přistál bez zranění
6. 23.10. 1918 Rumpler Thernogues
7. 27.10. 1918 Fokker D.VII Sommerance - pravděpodobně Vzfw.
August Scheffler, Jasta 81
8.b 27.10. 1918 DFW C Champiegneulle
9.c 29.10. 1918 Fokker D.VII Aincreville - pravděpodobně Lt.
Martin Fischer, Jasta 6/JG I
10. 31.10. 1918 LVG C Verdun
a) společně s Lt J. D. Beanem
b) společně s Lt C. Jonesem
c) společně s Lt J. D. Beanem
Prameny:
1. John Guttman: J. Swaab started off smashing his own aircraft,
but later became a leading ace in World War I, Aviation History,
Januar 1997
2. Capt A. R. Brooks: 22nd Aero Squadron, Cross & Cockade
Journal Vol. 4, Nr. 2, 1963
3. Franks, Bailey: Over the Front, London, 1992
4. Franks, Bailey, Guest: Above the Lines, London, 1993
|
|
|
|
Copyright © 2004 REVI, Webmaster -
Jakub
Vilingr, Graphics - Luboš
Pavel
|
|