Třetí sestřel Leutnanta Friese, Petr ,,Horrido" Stachura
V noci ze 3. na 4. listopadu 1943
proběhl silný nálet RAF na Kolín a Düsseldorf. Mimo jiné proti
nim startovalo deset osádek II./NJG 1, mezi nimiž byla i osádka
Lt. Otto Friese. Ten oné noci dosáhl svého třetího potvrzeného
sestřelu a zde je jeho příběh.

Lt. Fries právě psal dopisy, když byl prudce vytržen ze světa
svých myšlenek zazněním poplachového zvonku a prvním zapraskáním
v reproduktoru:
"Všechny osádky ostrá hotovost!"
Vyskočil, vrhl přitom krátký pohled na hodinky a divil se včasné
době, protože ještě nebylo ani šest. V hotovostním baráku se
rozlétly dveře a osádky se tlačily ke skříním, aby na sebe
navlékly výstroj, která je pro akci nezbytná. Pak běžely k
hotovostnímu omnibusu, který už s bublajícím motorem čekal před
barákem. Již se rozjížděl, když poslední muž naskakoval na
stupátko. Průběžně překřížil "Luiker Straat" a projel již
otevřenou závorou hlídky. Přes okružní cestu vzletové dráhy se
jede nejdříve ke stojánce šesté, pak čtvrté a nakonec páté
Staffel. Vždy krátká zastávka, tlačenice a postrkování a už se
jede dále.
G9 + EN od 5. Staffel stojí v maskovaném hangáru. Na křídle již
netrpělivě čeká službukonající mechanik.
"Stroj připraven."
"Děkuji."
Palubní radista se rychle vyšplhal na své místo následován
palubním střelcem, který je teprve v poslední době brán jako
třetí muž do osádky. Tím je zajištěno lepší pozorování vzdušného
prostoru.

Jako poslední se do úzkého pilotního prostoru vyšvihl Lt. Fries.
Cvakají přezky, a zatímco muži dokončují upoutávání, zvládají
rukama a nohama další činnost. Přezkušuje se volnost kormidel,
zapne se palubní síť, úsekové spínače kompasu, automatického
řízení, atd. Vrtule, nádrže, kyslíková soustava... interkom šumí.
"Všechno v pořádku?"
"Všechno v pořádku." Palubní radista Fred Staffa je úplně klidný.
"Všechno v pořádku," zní rachotivě od palubního střelce, třetího
muže na palubě. Nezvykl si ještě na hrdelní mikrofon. Několik
týdnů předtím měl Fries s Konradem - tak se střelec jmenuje -
ostrý rozhovor. Konrad, tehdy ještě jeho první mechanik, se u
něj přihlásil jako jeden z mužů, kteří byli vybráni jako třetí
pár očí. Fries však tímto hlášením nebyl vůbec nadšen. Vždyť
Konrad je ženatý a má tři děti.
"Ne," řekl mu, "vezmu si raději chlápka bez přívažku, muži s
rodinou by se od tohohle komanda nanebevzetí měli držet raději
dál."
Konrad se však nedal odradit a Fries nakonec před jeho
tvrdohlavostí kapituloval. Teď sedí všichni tři v tomhle vratkém
člunu...
Hangárová lampa bliká. Povel ke startu!
Fries nahazuje motory a pojíždí temnotou na start. Radista Fred
navazuje spojení s bojovým stanovištěm. Dostávají rozkaz zapojit
se do systému "Zahme Sau", zpočátku kursem 300.
Startér dává povel ke vzletu. Krátká motorová zkouška... klapky
do polohy vzlet, vrtule na 12... palubní hodiny ukazují čas
startu 18.23...
Plný plyn!
Noční start, i při vší rutině, je vždy vzrušujícím zážitkem. A
Fries ten pocit být vynášen do temnoty oběma silou nabitými
motory vychutnával.
Stroj stoupal 8 až 10 metrů za sekundu a autopilot udržoval
stanovený kurs 300 stupňů. Počasí bylo slušné, dohlednost velmi
dobrá. Vyskytovala se pouze řídká, částečně protrhaná vrstva
oblačnosti, skrze niž probleskoval srpek měsíce.
"Wasserfall od Adlera 98, příjem, příjem!"
Ve sluchátkách jen šum a praskání, jinak nic.
"Počkej ještě," hlásí Fred, "jsme teprve ve 2 000 metrech."
Ve 4 000 m, stále ještě pod vrstvou mraků, je nasazen "Schnorchel".
"Wasserfall od Adlera 98, příjem, příjem!"
"Adler 98 od Wasserfalla, Viktor, ohlaste Kirchturm, ohlaste
kurs."
"Wasserfall od Adlera 98, kurs tři-nula-nula, Kirchturm 41,
stoupám."
"Adler 98 od Wasserfalla, Viktor, zapojte."
"Adler 98, má zapnuto."
Nastala pauza. Pak pozemní stanice v Deelenu, stále ještě
nerušená, vysílá:
"Adler 98 od Wasserfalla, přejděte na Kirchturm šest-nula, tam
vyčkejte, kurýři ještě spí, udržujte kurs dva-sedm-nula a
přepněte nazpátek."
"Wasserfall od Adlera 98, Viktor, Viktor, mám přepnuto nazpět,
konec."
V téměř 4 500 metrech prolétá řídkou vrstvou oblačnosti. Srpek
měsíce visí hluboko dole. Když jsou ve výšce 6 000 metrů,
přechází Fries na cestovní režim a vyčkává. V pravidelných
časových intervalech jsou voláni stále ještě nerušenou pozemní
stanicí a musí zapínat přístroj k určení polohy. Tímto
zdlouhavým způsobem létali prakticky ve čtverci.
Náhle se hlásí pozemní stanice:
"Adler 98 od Wasserfalla, kurýři nastupují, Kapelle pět-pět až
šest-nula, kurs jedna -tři-nula, přejděte na Kirchturm pět-šest
a kurs nula-pět-nula, konec."
"Wasserfall od Adlera 98, Viktor, Viktor."
Mírnou levotočivou zatáčkou točí Fries mašinu na udaný kurs 050
stupňů. Pak zvyšuje výkon motorů a zároveň zapíná automatické
stavění vrtulí. 5 900 metrů, 5 800, 5 700. Zastavuje klesání a
vypíná autopilota.
"Nevidíš něco v Lichtensteinu?" naléhá na radistu Freda.
"Nic se neděje, mrtvé kalhoty."
Fries pendluje napravo a nalevo, pátrá a pátrá... Vrstva
oblačnosti pod nimi je slabým měsíčním svitem sotva osvětlena.
Severovýchodní nebe nad nimi a před nimi je o něco světlejší.
Zapíná Reflexvisier a reguluje světlost. Pak jeho oči opět
prohledávají nebe... Kolem dokola... Nic... Jen hvězdy s nimi
sdílejí jejich osamělost.
Tam... stín! Těsně nad horizontem kříží jejich kurs zleva
doprava. Vzdálenost lze těžko odhadnout.
"Tady vpředu je jeden, vlevo před námi!"
Fries strhává stroj do ostré pravé zatáčky, aby se dostal k cíli
zezadu. Ještě v zatáčce odhazuje přídavné nádrže, které už tak
jako tak musely být téměř prázdné. Spokojeně zaznamenává lehké
škubnutí, které potvrzuje jejich uvolnění. Aby byl připraven,
nabíjí zbraně. Závěry hřmotně najíždějí do svých výchozích poloh.
Kontrolní žárovky se rudě rozzářily.
Po dotočení zatáčky, uviděl toho "drobečka" před sebou. Je to
čtyřmotorák. Letí vlevo před ním a je o něco výše. Bf 110 se
přibližuje příliš rychle.

"Snížit rychlost!" blesklo mu hlavou.
Na to už ale nezbýval čas, protože díky svitu měsíce, který měl
teď za zády, ho musel zadní střelec již jasně rozeznat...
Kdo vystřelí první?
Vytahuje stroj nahoru, pokládá střed zaměřovače mezi motory na
pravé polovině křídla ...a střílí. Vzdálenost byla nanejvýš 50
metrů.
Salva zamávala celou mašinou. Přes oslepení úsťovými plameny
svých čtyř kulometů viděl dopady střel na křídle a pravém
vnějším motoru.
Plesk. Čelní sklo je najednou černé. Nevidí vůbec nic. Olej z
rozstříleného motoru Angličana se rozstříkl na jeho pancéřovém
čelním skle... Instinktivně potlačil Bf 110 dolů a točí doleva.
"Pravé křídlo hoří!" volají přes sebe radista a střelec.
Hořící bombardér visí přesně vpravo nad jeho strojem. Je to
Halifax. Začal teď kličkovat a klesat. Pozorný Fries taky tlačí
stroj dolů, ale zároveň ubírá otáčky, aby se opět dostal za
bombardér. Kabina je naplněna kouřem ze spáleného prachu.
Olejová skvrna se zatím jemně rozptýlila po celém čelním skle
kabiny. Přes ni nemohl Fries rozeznat ani obrysy bombardéru.
Viděl však ohnivou skvrnu a přesně do ní zasadil svou druhou
salvu a okamžitě se ponořil doleva dolů...
Zadní střelec asi nebyl moc bdělý, protože až teď zahájil
divokou palbu... Střílel však doprava, tam, kde před chvílí
zahlédl úsťové plameny Friesových zbraní. Ten však po druhé
salvě uhnul vlevo a teď byl ukrytý ve tmě. Pozoroval hořící
Halifax pravým bočním sklem. Vpředu, přes olejem zalitou
pancéřovou skleněnou desku viděl jen ohnivou skvrnu, nic víc.
Hořící kolos kličkuje a klesá do vrstvý oblačnosti, na níž se
objevuje světlý odraz plamene. Nezdá se však, že by to byl odraz
požáru bombardéru. Friese napadlo, že snad bombardér něco
nouzově odhodil, a pak jej následoval tenkou vrstvou oblačnosti.
Na pravém křídle čtyřmotoráku visí dlouhý prapor plamenů.
Zatímco přemýšlel o odolnosti tohoto drobečka, volal Fries,
stále bez rušení, pozemní středisko řízení:
"Wasserfall od Adlera 98, provedl jsem Pauke-Pauke, kurýr smrdí."
"Viktor, Viktor, gratuluji!"
Kupodivu však nikdo nevyskakuje. A bombardér, stále hořící, letí
dále. Co ten ale vydrží!
Fries už nemohl déle čekat. Přelétl znovu na pravou stranu a
přes levé boční okno viděl kličkující bombardér. Pak se
přiblížil až na vzdálenost asi 200 metrů, zamířil na ohnivou
skvrnu v čelním pancéřovém skle a vypálil... Zasáhl? Zdálo se,
že oheň se explozivně rozhořel.
"Vyskakují!" ozve se ve sluchátkách.
Vypadalo to, jako by na jeho levém křídle vyskakovaly obrovské
sloupy jisker. Fries začal okamžitě točit doprava. Když Bf 110
opět srovnal, viděli všichni tři muži na palubě, jak se k zemi
řítí spirálovitě se otáčející vlající prapor plamenů. Roztříštil
se v obrovskou ohnivou kouli.
Na palubních hodinách bylo 19.30.
"Wasserfall od Adlera 98, hlásím vítězství, prosím o zaměření,
přepínám."
Byla to jedna z mála akcí II./NJG 1 na podzim 1943, která nebyla
Brity v éteru rušena. Proto mohla být Friesova pozice z pozemní
stanice systému Y v Deelenu přesně zaměřena.
Vzhledem k oleji na čelním skle musel Fries provést jedno z v té
době poměrně častých obtížných nočních přistání, kdy byl nucen
šilhat pouze přes boční skla kabiny.
Leutnant Otto Fries létal po celou dobu svého operačního
nasazení u Nachtjagdgeschwader 1, a to na typech Bf 110 a He 219
"Uhu". Do konce války získal celkem 18 nočních vítězství a za
své úspěchy byl dekorován vyznamenáním Deutsches Kreuz in Gold.
Dnes žije Dipl.-Ing. Dr. Fries v Berlíně.
Vysvětlivky:
Adler 98 - Orel 98 - volací znak letounu
Kapelle - kaple - letová výška cíle
Kirchturm - kostelní věž - vlastní letová výška
Kurier - kurýr - cíl (protivníkův letoun)
Pauke-Pauke - bojový pokřik stíhačů při útoku (podobně jako u
Britů Tally-Ho!, u Japonců Banzai!)
Schnorchel - ??
Viktor - rozumím
Wasserfall - Vodopád - kódové označení pro pozemní naváděcí
stanoviště
Prameny:
1. G. Aders, History of the German Night Fighter Force
1917-1945, London, 1979
2. T. Boiten, ???
Za neocenitelnou pomoc při přípravě tohoto článku jsem zavázán
Ing. Igoru Kanickému a za zapůjčení fotografie s vlastnoručním
podpisem Otto H. Friese Jardovi Hradcovi (Kobylisy).
|