: : Č A S O P I S
: : REVI 24
|
Vzdušné drama nad Frankfurtem, Jiří Rajlich
Kapitola z historie bojů československých letců
u britských jednotek RAF
Bojová činnost československých letců, kteří nesloužili u
československých, nýbrž v řadách britských jednotek RAF nepatří
zrovna k tématům, které by plnily stránky odborných periodik či
našich knižních pultů. Neprávem. Vždyť například každý druhý
československý stíhač v RAF prošel alespoň jednou britskou
stíhací perutí. Navíc českoslovenští stíhači zařazení u
britských jednotek sestřelili více nepřátelských letounů nežli
všechny československé jednotky RAF dohromady. A to je zde řeč
pouze o stíhačích. Další naši letci však sloužili i u britských
bombardovacích, pobřežních, bitevních, dopravních a průzkumných
perutí. A právě o těch posledních bude dnes řeč.
Patrně nejznámější z československých průzkumných letců je
čtveřice mužů, kteří v letech 1944-1945 působili u 544.
fotoprůzkumné perutě (No 544th Photographic Reconnaissance
Squadron). Tuto problematiku jsme společně s kolegou Jirkou
Sehnalem popsali již v roce 1991 v časopise APKR. Nicméně
nekvalitní práce redakce zmíněného periodika zde způsobila mnoho
zmatků. Je tedy na čase uvést věc na pravou míru, doplnit ji
dalšími informacemi a především písemným svědectvím takříkajíc z
první ruky.
Onu čtveřici Čechů, tedy dvě osádky, tvořili piloti F/Lt Jiří
Kučera a W/O Ferdinand Kepka a navigátoři F/Lt Oldřich Filip a
F/O Karel Vokoun. Nejprve od 6. června 1944 prodělávali operační
výcvik ve speciálním kursu (No 45th /Mosquito/ Course) u 8.
operačně výcvikové jednotky (No 8th OTU) ve skotském Aberdeenu.
Zde se seznámili s dvoumotorovými Mosquity, na nichž měli v
budoucnu létat. Po skončení kursu byly obě osádky ve dnech 7. a
27. srpna 1944 odeslány ke své operační jednotce, již zmíněné
544. peruti.

Jednotka sídlila na letišti Benson v anglickém hrabství
Oxfordshire, odkud operovala již od doby svého vzniku, tedy od
19. října 1942. Spadala do podřízenosti 106. skupiny Coastal
Command RAF. V době příchodu čtveřice Čechů stál v jejím čele
zkušený důstojník a průzkumný pilot, W/Cdr D. W. Steventon, DSO,
DFC.
Nejpozoruhodnější na peruti byla její výzbroj, kterou tvořily
rychlé dvoumotorové stroje typu de Havilland Mosquito. Na tom by
nebylo nic zvláštního, kdyby u těchto "dřevěných zázraků" nešlo
o stroje fotoprůzkumných verzí P.R. Mk. IX a P.R. Mk. XVI.
Jejich zvláštnost spočívala ve skutečnosti, že neměly vůbec
žádnou hlavňovou ani pumovou výzbroj. Při osamělých
fotoprůzkumných misích strategického rázu byly totiž jejich
jedinou zbraní palubní fotokamery. Prostě, opravdoví lovci beze
zbraní. V případě napadení nepřátelskými stíhačkami se mohla
osádka spoléhat pouze na své letecké umění, vzájemnou sehranost
a vynikající výkony svých rychlých Mosquit.
Nejlépe o svém štěstí mohla mluvit osádka složená z pilota P/O
Ferdinanda Kepky a navigátora F/Lt Karla Vokouna. V poměrně
krátkém čase se totiž dostala do tří soubojů s německými stíhači.
Navzdory svému handicapu ve výzbroji, ale díky vynikajícím
leteckým schopnostem a díky velkému štěstí se jí však vždy
podařilo vyváznout. V posledním případě dokonce s téměř
odstřelenou směrovkou a se skoro utrženým křídlem po nechtěném "kontaktu"
se ztepilou jedlí.
Nechme však mluvit toho nejpovolanějšího, tedy navigátora "šťastné"
osádky, F/Lt Karla Vokouna. Dne 14. dubna 1945 jako služebně
nejstarší člen české skupiny podal o těchto třech soubojích
následující strohé vojenské hlášení, v němž hovoří ve třetí
osobě. Jeho raportu je ponechána dobová terminologie, vysvětlená
níže v poznámkách:
"Souboj č. 1 dne 22. 12. 1944
Posádka1 byla briefována2 na fotografování objektů v okolí
Štětína. Při náletu na Štětín byla napadena 1 ME 109, který se
přiblížil nezpozorován ze slunce, zepředu zleva. Navigátor byl
právě v nosu letounu připraven k braní snímků a řídil pilota na
targety3. Pilot zpozoroval nepřítele, až když tento byl 50 metrů
vzdálen a střílel. Pilot stočil letoun prudce dolů, odstředivou
silou se vypnul interkom4. Mosquito (osádka letěla na Mosquitu
P.R. Mk. IX sériového čísla MM285 - pozn. JR) vypadalo jako
zasažené, jelikož bylo najednou plné prachu a třísek,
navigátorův padák byl vyražen ze závěsů. Navigátor se ihned
přemístil do sedadla a zaujal pozici (v) kleče, aby měl výhled
dozadu. Messerschmidt5 byl assistován6 směsí alkoholu s vodou (zanechával
černé traily7) a Mosquito se ukázalo pomalým. Přídavné tanky8
byly odhozeny a plyn i obrátky otevřeny naplno. Messerschmidt
útočil zezadu zprava, navigátor instruoval pilota točiti doprava
a dolů. Nepřítel nedocílil zásahů, ale maje nadbytek rychlosti,
zamanévroval rychle do nové posice. Zaútočil zleva zezadu,
navigátor instruoval točiti letoun doleva. Mosquito v zatáčce
spadlo, odstředivou silou se navigátorovi odsunula [kyslíková]
maska. V této výšce (25 000 feetů9) nastává smrt bez kyslíku ve
30ti vteřinách!!! (podtrženo autorem hlášení - pozn. JR)
Navigátor si v rozrušení ihned neuvědomil, že nemá masku a
dirigoval pilota, jelikož nepřítel opět útočil. Pilot ovšem
nemohl slyšet a navigátor ztratil vědomí. Silou vůle se však
probral, upravil si masku a po několika vdechnutích kyslíku byl
schopen vidět Messerschmidta přímo vzadu asi 200 yardů10.
Dirigoval pilota točit prudce doprava a nahoru a pokusil se při
souboji držet severní kurs, jelikož Švédsko byla nejbližší
neutrální země a osádka doufala (že zde) seskočíti padákem v
případě sestřelení. Nepřítel však zřejmě útočil úmyslně stále ze
severu, aby jí v jejím úmyslu zabránil. Navigátor byl nucen
dirigovat pilota, aby držel při únicích západní kurs, což se
podařilo. Během útoků ztratilo Mosquito výšku z 28 000 feetů do
10 000 feetů. Po asi 10ti nezdařených útocích nepřítel boj vzdal.
Fotografické komory, které jsou zašroubovány v dřevěných
podstavcích zádi trupu, byly odstředivou silou z podstavců
vyraženy. Osádka se s vyprahlými hrdly vrátila domů, navigátor
byl odřen a potlučen, jelikož musel řídit boj nepřipoután a z
velmi únavné a nepřirozené pozice.
Souboj č. 2 dne 2. března 1945
Posádka briefována na targety v okolí Štětína. Při překročení
dánského pobřeží navigátor spatřil 3 nezjištěné letouny asi 2 km
vzadu vlevo. Dirigoval pilota na jižní kurs, čímž Mosquito (verze
P.R. Mk. XVI sériové číslo RG115 - pozn. JR) letělo do slunce.
Za chvíli navigátor ztratil nezjištěné letouny z dohledu a
dirigoval pilota na původní východní kurs. Nad Langeland (východně
Dánska) navigátor spatřil 3 FW 190, jeden z nich zaútočil zleva
zezadu. Navigátor dirigoval pilota v únikových akcích a vedl ho
ke snaze udržet kurs pokud možno jižní - do slunce a klesat na
plné obrátky a plyn, jelikož asi 20 mil11 jižně byla skupina
mraků, 6-7/10 Stratocum12, vrcholy v 8 000 feetů. Během úniků se
porouchal interkom, navigátor dirigoval pilota pomocí smluvených
znamení. Po vymanévrování do mraků navigátor se snažil opravit
interkom, což se však nepodařilo. Po opuštění mraků žádný
nepřátelský letoun nebyl spatřen a osádka doletěla domů.
Souboj č. 3 - dne 14. března 1945
Posádka briefována na targety v okolí Lipska. Po uvážení
minulých zkušeností se rozhodla letět ve výši 33 000 feetů,
nehledě na traily, jelikož německý radiolokační systém pracoval
úspěšně a nepřítel stejně věděl o posici letounu po celou dobu.
Východně Frankfurtu [nad Mohanem] navigátor spatřil nepřátelský
letoun zanechávající traily stoupající na stejném kursu jako
Mosquito [verze P.R. Mk. XVI sériové číslo MM276 - pozn. JR];
letoun identifikován jako 1 Me 109. Navigátor instruoval pilota
odhodit pomocné tanky a otevřít plyn i obrátky naplno v domnění,
že se posádce podaří uniknout. Po krátké době se ukázalo, že
nepřítel, přestože stoupal zkracoval vzdálenost. Navigátor
instruoval pilota točit velikou zatáčkou na západní kurs.
Nepřátelský letoun se snažil zaútočit ze spodu skryt v trailách
Mosquita. Navigátor instruoval pilota točit prudce doprava a
strhnout Mosquito do letu střemhlav, aby se dostalo z trailů. Po
několika útocích při neustálém klesání se nepříteli podařilo
docílit zásahů do směrovky, navigátor viděl kusy směrovky
odlétnout. V příštím okamžiku pilot zjistil, že nemůže Mosquito
vybrat z pádu a nařídil připravit se ke skákání. Navigátor v
důsledku rychlosti letounu visel ve vzduchu ven ze sedadla a s
velkou obtíží se přitáhl pažemi do nosu letounu, odkud přemístil
padák k sobě a uvolnil mapy a navigační pomůcky z prostoru
nouzového východu. V 6 000 feetů9 se pilotovi podařilo letoun
srovnat, ale po několika vteřinách Mosquito spadlo opět do
nekontrolovatelného letu střemhlav, ze kterého pilot [letoun]
vybral nad nezjištěnou lokalitou ve výši stromů. Navigátor
zpozoroval 1 FW 190 vpravo asi 300 metrů. FLAK13 ve městě
zahájil palbu, posádka viděla plno rozprasků kolem Mosquita.
Díky tomuto flaku FW 190 zanechal pronásledování. Brzy na to
Mosquito klesalo opět a přerazilo levým křídlem jedlový strom a
tento náraz zanechal dvě velké díry v levém křídle, které se
však neulomilo. Posádka proletěla asi 160 km nad Německem ve
výši stromů, s neozbrojeným a porouchaným letounem. Přistála na
bázi se směrovkou ustřelenou z 90%.
V důsledku [toho], že osádka prokázala třikráte vynikající
schopnost, odvahu a oddanost povinnosti, navrhuji vyznamenání.
Tato posádka byla jedinou, která měla podobné zkušenosti v
krátké době. PRU14 Mosquita jsou [původně] bombardovací letouny,
úplně neozbrojené a PRU jednotka měla v poslední době značné
ztráty."
A na závěr snad jen malá statistika činnosti obou českých osádek
u 544. peruti. Od 13. srpna 1944 do 20. dubna 1945 obě vykonaly
dohromady 72 operačních letů v celkovém čase 279,20 operačních
hodin. Bojové akce zavedly čtveřici Čechů prakticky nad celou
Evropu. Při fotoprůzkumných akcích "navštívili" Francii, Belgii,
Nizozemí, Německo, Polsko, Norsko, Dánsko, Československo a
Rumunsko, provozovali však i rychlé kurýrní spojení s Řeckem,
Itálií a Egyptem a v únoru 1945 dopravovali přes Itálii či Maltu
diplomatickou poštu na Krym, kde probíhala konference "Velké
trojky". Dnem 8. července 1945 byli uvolněni od 544. perutě,
která byla ke dni 13. října 1945, tedy po třech letech svého
trvání, rozpuštěna.
V té době byli už tito čtyři Češi zpátky v osvobozeném
Československu. Kromě bohatých bojových zkušeností od leteckého
fotoprůzkumu, povýšení a vyznamenání si domů přinášeli i vědomí
toho, že měli neuvěřitelné štěstí. Všechny tyto krajně
nebezpečné mise totiž spíše přežili nežli prožili. Průměrná
životnost letce, operujícího u fotoprůzkumných perutí, totiž
činila pouhých patnáct akcí...
Poznámky:
1) Letec ve svém hlášení uvádí nesprávný, ale tehdy poměrně
vžitý termín posádka. Správně by totiž mělo být osádka. Posádka
označuje stálé osazenstvo většího vojenského objektu, např.
kasáren, pevnosti apod., zatímco termín osádka se vztahuje spíše
k nestálému a menšímu počtu osazenstva, např. jako v tomto
případě - letounu.
2) Briefována - určena k provedení úkolu na základě předletové
přípravy, tzv. briefingu.
3) Targety - cíle.
4) Interkom - vnitřní palubní komunikační systém.
5) Správně má být Messerschmitt.
6) Assistován - v této souvislosti jde o krátkodobé zvýšení
výkonu motoru formou vstřikování směsi metanolu a vody.
7) Traily - kondenzační stopy způsobené nečistotami v horkých
výfukových plynech a jejich srážení ve studeném vzduchu.
8) Tanky - nádrže.
9) Feet - stopa (0,305 m).
10) Yard (O,914 m).
11) Míle (1, 609 km).
12) Stratocum - stratocumulus, druh oblačnosti.
13) FLAK - FLugzeug Abwehr Kanone (protiletadlové dělostřelectvo).
14) PRU - Photo Reconnaisance Unit (fotoprůzkumná jednotka).
|
|
|
|
Copyright © 2004 REVI, Webmaster -
Jakub
Vilingr, Graphics - Luboš
Pavel
|
|