Legenda jménem Sidewinder, Miroslav Khol
Řada řízených střel vzduch-vzduch, která se vyvinula z původního
Sidewinderu, patří mezi nejrozšířenější na světě. Dnes je ve
výrobě již třetí generace, a přesto si Sidewinder, až na malé
odlišnosti, po dobu více než 40 let své existence uchoval
původní podobu. Mimo AIM-9 vyrobených v USA nebo licenčně v
jiných státech vznikl také nespočet kopií na první pohled
nerozeznatelných od originálu. Vzhledem k velkému počtu těchto
střel zavedených do výzbroje a k pokračujícímu vývoji je jasné,
že Sidewinder zůstane součástí výzbroje letadel i v
jednadvacátém století.
Vývoj pradědečka dnešního Sidewinderu začal již krátce po
skončení 2. světové války, když byl US Navy Bureau of Ordnance
do vývojového střediska výzbroje US Navy (Naval Ordnance Test
Station - NOTS1) v China Lake v Kalifornii přidělen poněkud
výjimečný člověk, fyzik Dr. William B. McLean.
Doktor McLean byl podobné nátury jako konstruktér firmy Hawker,
Sir Sydney Camm, a patřil k těm chlapíkům, kteří nedokážou
pochopit, proč vojenská zařízení musejí být tak komplikovaná a
složitá. Zvláště nebyl nakloněn programům US Air Force, jejichž
výsledkem byly řízené střely, které připomínaly spíše bezpilotní
stíhačky na jedno použití a na které bylo vynakládáno neúměrně
mnoho finančních prostředků. Tom Amlie, pozdější ředitel NWC,
řekl, že McLean "měl neuvěřitelný cit pro to, jak by věci měly
fungovat".
McLeanova idea byla velmi prostá - raketový motor s náloží a
detektorem tepelného záření v přídi. Jeho nadřízení jí však
nebyli nakloněni a nevyznačovali se tak štědrostí při
rozdělování peněz. Přesto se nevzdával, ukrajoval finance z
jiných projektů střediska a trpělivě obcházel pasadenská
šrotiště, na kterých sbíral součásti k sestrojení zkušebního
zařízení a možná první skutečné řízené střely.
Většinu času pracoval Bill McLean sám ve své garáži, a tak první
Sidewinder připomínal ze všeho nejvíce "the mechanical
complexity of washing machine combined with a table radio"2.
Vzhledem k tomu, že vývoj této střely byl pouze neoficiální,
neexistovalo zpočátku ani žádné označení tohoto předchůdce
dnešních Sidewinderů. V roce 1950 však získal McLean asistenta
Howarda Wilcoxe, který byl ochoten se na vývoji podílet. Jejich
společným dílem byla studie Feasibility Study 567, která toto
podivné zařízení popisuje.
Základ "pračky kombinované s rádiem" tvořila aluminiová trubka o
průměru 13 cm a délce 270 cm, v níž nejvíce místa zabírala
obstarožní elektronika z poloviny čtyřicátých let. Pohon
zajišťoval jednoduchý raketový motor na tuhou pohonnou hmotu. V
zadní části se nacházela čtyři křídla s malými kolečky, která
byla později patentována pod názvem Rollerony. Jsou to v
podstatě setrvačníky, které slouží ke stabilizaci střely kolem
podélné osy. V přídi pod skleněným krytem bylo to nejdůležitější
- detektor infračerveného záření (sulfid olova - PbS).
Představitelé střediska byli tajně hrdi na tuto "syrovou"
konstrukci, snad právě pro malý počet pohyblivých dílů, kterých
bylo celkem devět.
Naváděcí a řídicí část AIM-9L s odstraněným pláštěm. Odshora
dolů: IČ senzor, elektronika řízení, zdroj chladicího plynu,
ovladač křidélek a XXX spojení.
Vtípků o vývoji Sidewinderu koluje bezpočet. Jeden z nich hovoří
o tom, že úředník Pentagonu během nečekané návštěvy v China Lake
řekl, že práce na vývoji této řízené střely mají být okamžitě
zastaveny. Ale proto, že vývoj tohoto systému oficiálně nikdy
neexistoval, bylo jen velmi těžké ho zrušit. Místo toho dostal
projekt oficiální označení Local Project 612.
Jiná historka praví, že při zkušebních odpalech č. 1 - 13 střela
pokaždé selhala. McLean se však nevzdával. Vystopoval problém,
který spočíval ve špatné funkci naváděcího zařízení, způsobené
vibracemi raketového motoru, a při zkušebním odpalu č. 14
zasáhla raketa střed terče. Tato, pro další vývoj tak významná
událost, se odehrála dne 11. září 1953. Za kniplem Skyraideru,
ze kterého byla raketa odpálena, tehdy seděl budoucí astronaut
Walter Schirra. Terč představoval bezpilotní cíl QB-17.
Od této události dostal projekt, označovaný nyní jako XAAM-N-7,
od šéfů v China Lake zelenou. Jméno Sidewinder [vyslovuj ...]
dostala pak nová řízená střela podle jedovatého pouštního hada -
chřestýše rohatého (Crotalus Cerastes). Také průmysl byl přizván
k výrobě některých částí a zatím stále ještě omezenému vývoji.
Zatímco s motorem, na jehož výrobě se podílely společnosti
Norris - Thermador, Hunter Douglas a Hercules nebyly problémy,
naváděcí část firmy Philco3 vyžadovala stále ještě spoustu práce.
Od roku 1955 bylo námořnictvo a ministerstvo obrany v
bezprecedentní situaci, kdy bylo potřeba vytvořit veškerou
dokumentaci ke zbraňovému systému, který se sice nacházel ve
výrobě, ale nebyl podložen písemnými dokumenty, jako jsou
technické specifikace, popisy a další doprovodná dokumentace.
Navzdory tomu, že předfragmentovaná nálož měla hmotnost pouhých
4,5 kg (10 lb) a mnozí piloti nevěřili tomu, že je možné s tak
malou raketou sestřelit protivníka, námořnictvo objednalo a
zakoupilo 300 kusů těchto původních verzí raket později
přeznačených na AIM-9A. Nákupní cena tehdy představovala částku
asi 3 000 dolarů za kus.
Protože ve výzbroji USAF nebyl podobný systém zaveden, snažil se
ho McLean prosadit i do výzbroje letectva a po roce
přesvědčování se mu to skutečně podařilo. Ale než se tak stalo,
bylo třeba provést na základně Holloman v Novém Mexiku
porovnávací testy s raketou GAR-1 (později AIM-4) Falcon
zavedenou do výzbroje USAF. Zatímco McLean disponoval jediným
Sabrem a veškeré technické zázemí měl v rohu starého hangáru,
jeho rivalové měli k dispozici letouny F-100 a F-102, dopravní
prostředky a polovinu technického týmu firmy Hughes. Krátce před
rozlosováním první akce se McLean rozhodl své oponenty zviklat
žádostí o speciální zařízení. "A co by to mělo být?" "Žebříček
pro pilota," odpověděl vážným tónem McLean. Vyhrál, při prvním
odpalu jediný Sidewinder zasáhl terč Firebee. Tým armádního
letectva se následujících šest dní marně pokoušel úspěšně
odpálit svůj Falcon. V zoufalství proto požádali o zopakování
testů a výsledkem bylo, že se další Firebee po zásahu
Sidewinderem proměnil v ohnivou kouli. A tak byla tato řízená
střela v roce 1956 zavedena i do výzbroje USAF.
V září 1958 došlo k další události důležité pro budoucí vývoj.
Dvojicí řízených střel GAR-8 odpálených z taiwanského Sabru byl
zničen čínský MiG-15, což byl pravděpodobně první letoun
sestřelený v boji řízenou střelou vzduch-vzduch.
Tyto první Sidewindery označované AAM-N-7 Sidewinder 1A (USN) a
GAR-8 (USAF) byly dále rozvíjeny a vylepšovány, neboť jejich
použití bylo stále ještě omezené pouze pro útok ze zadní
polosféry na nemanévrující cíl. Další velkou nevýhodou byla také
závislost infračerveného navádění na počasí (déšť a oblačnost
pohlcují infračervené záření). Střely se sbližovaly s cílem po
proporcionální křivce, měly 200 mrtvé pole kolem slunce, kde
jejich naváděcí systém selhával a jejich efektivita klesala ve
výškách pod 3 000 metrů.
Tyto nedostatky byly postupně eliminovány dalším vývojem u
finálních výrobců, kteří Sidewindery postupně modernizovali
volbou různých naváděcích systémů a řadou dalších vylepšení.
Celkem bylo vyrobeno 80 900 AIM-9B, z čehož 40 000 kusů
vyprodukovala firma Ford a zbytek společnosti General Electric a
Bodenseewerk Gerätetechnik (BGT4).
V roce 1961 se začala sériově vyrábět zdokonalená naváděcí
soustava firmy Bodenseewerk, označovaná FGW Mk. 2, s
infračerveným čidlem chlazeným oxidem dusičným a polovodičovými
vysokofrekvenčními obvody namísto původních, elektronkových.
Tato hlavice navržená zejména pro evropské válčiště a pro boj v
malých výškách získala uvedenými úpravami větší odolnost proti
rušení, a tak není divu, že mnoho v Evropě vyrobených
Sidewinderů 1A bylo vybaveno touto novou naváděcí soustavou.
Zatímco AIM-9B byl ve výzbroji námořnictva i letectva, další
vývoj se ubíral rozdílnými cestami. Pro US Navy byly vyvinuty
verze AIM-9C a D pro US Air Force to byla varianta AIM-9E5.
AIM-9C původně označovaný Sidewinder 1B s poloaktivní naváděcí
soustavou byl určen pro stíhací letouny F-8 Crusader s
radiolokátorem APQ-94 firmy Magnavox. Sidewinder 1B měl díky
novému výkonnějšímu motoru výrazně prodloužený dolet z 3,7 na
17,7 km a to i přesto, že měl těžší (10 kg) bojovou hlavici.
AIM-9D (původně Sidewinder 1C) měl opět pasivní infračervenou
naváděcí hlavici, která byla chlazena kapalným dusíkem z tlakové
lahve umístěné v závěsníku.
Protože vývoj AIM-9D, o který projevilo zájem i letectvo, se
neúměrně protahoval, bylo rozhodnuto modernizovat pro USAF
původní AIM-9B. Firma Ford proto zastavěla inovovanou hlavici s
termoelektricky chlazeným čidlem, čímž vznikla verze AIM-9E.
V době války ve Vietnamu došlo k praktickému ověření Sidewinderů
při bojové činnosti početné letecké techniky. Během válečných
operací ve Vietnamu však byly možnosti střely stále ještě
omezené. Letoun se při správně provedeném obranném manévru
dostal mimo obálku obratů střely, ta v tomto případě opustila
dráhu pronásledování, tepelná hlavice ztratila cíl, proces
samonavedení byl přerušen a raketa, již neřízená, proletěla mimo
cíl.
Piloti MiGů-17 využívali dobrého výhledu z kabiny a toho, že
Sidewinder byl při odpalu dobře viditelný pro svou plamennou
stopu. Oddělení střely od letounu probíhalo plynule s
prosednutím o 30 m. Pilot MiGu po zjištění odpalu střely zatočil
na stranu, ze které byla prováděna zteč. Při výšce letu větší
než 1 000 m, byla zatáčka provedena s klesáním a celý manévr
připomínal spíše pomalý výkrut.
Pro piloty letounů řady MiG-21 bylo vzhledem k omezenému výhledu
z kabiny obtížnější zpozorovat odpal rakety, proto byly
rozděleny povinnosti vedoucího a čísla při pozorování zadní
polosféry. Letouny rovněž letěly s větším rozestupem mezi sebou.
Napadený letoun po upozornění z druhého stroje ihned zahájil
utaženou klesavou zatáčku s maximálním přípustným přetížením do
strany, ze které byla zteč vedena. Tak se mohlo stát, že piloti
MiGu-21 US, kteří se stali cílem čtveřice Phantomů přímo nad
vlastním letištěm dokázali uniknout před šesti postupně
odpálenými Sidewindery6.
Z doby vietnamské války se traduje také historka o MiGu-17,
který si zpátky na základnu přivezl nevybuchlý Sidewinder
zapíchnutý do ocasních ploch a ten pak posloužil při vývoji
řízených střel R-3 a jejich modifikací R-3S/R-137.
Ještě během vietnamské války vznikly verze AIM-9G/H pro USN a
AIM-9J/P pro USAF. Při výrobě naváděcích a řídicích soustav
těchto variant již byly použity téměř výlučně polovodičové
součástky.
Výše popsané nedostatky však byly odstraněny až s příchodem
třetí generace v podobě AIM-9L, jejíž vývoj opět společně
financovaly letectvo a námořnictvo. Řízená střela AIM-9L je již
účinná i proti rychlým a prudce manévrujícím cílům. Může být
odpálena ze všech úhlů a kursů a je použitelná jak v manévrovém
boji, tak při přepadech na střední vzdálenost.
Při vývoji AIM-9L, na němž se podílely firmy Ford a Raytheon, se
kladl důraz zejména na citlivost samonaváděcí hlavice a účinek
bojové hlavice. Sidewinder verze L sice vychází z modifikace
AIM-9H, ale většina systémů je pojata zcela nově. AIM-9L má
citlivější infračervený samonaváděcí systém s čidlem ze slitiny
cínu a india, chlazený plynem z tlakové lahve umístěné uvnitř
střely. Nová je také bojová hlavice a raketový motor se sníženou
kouřivostí. Zavedení do sériové výroby předcházely náročné
zkoušky, při kterých se poprvé střílelo na terč ze všech úhlů, s
důrazem na střelbu ze vstřícného kursu.
Mimo USAF, USN a USMC zvolilo AIM-9L jako standardní výzbroj
také britské letectvo a námořnictvo a po nich také letectva
většiny států NATO.
První sestřely modifikací AIM-9L mají na svém kontě piloti dvou
Tomcatů od VF-41 "Black Aces", kteří 19. srpna 1981 sestřelili
nad zálivem Velká Syrta dva letouny Su-22 libyjského letectva.
Byl to zároveň první souboj letounů s měnitelnou geometrií
křídla.
O rok později se verze AIM-9L zasloužila také o první sestřel
uskutečněný letounem se svislým startem a přistáním. Stalo se
tak během bojů o Falklandy, když pilot 801. squadrony FAA F/Lt
Paul Barton se svým Sea Harrierem sestřelil 1. května 1982
argentinskou Mirage IIIEA pilotovanou Tenientem Carlosem Peronou.
Nejmodernější verzí zavedenou do výzbroje je AIM-9M, která se
dočkala svého praktického použití při operaci Desert Storm, kdy
s nimi bylo sestřeleno celkem 12 iráckých letadel.
Německá firma BGT vyvíjí pod označením AIM-9JULI konverzní sadu
pro modernizaci naváděcí a řídící soustavy verzí AIM-9J, a P na
standard AIM-9L.
Zavedení nové řízené střely R-73 (v kódu NATO AA-11 Archer),
která má stejné a v některých ohledech i lepší parametry než
AIM-9, do výzbroje Ruska a ostatních států východního bloku
přineslo před odpovědné vojenské činitele a výrobce Sidewinderů
problém jak modernizovat stávající zbraňový systém na úroveň
druhé poloviny 90. let tak, aby stačil na výkony svého
východního konkurenta.
Zatímco představitelé USAF preferují zcela novou konstrukci
řízené střely krátkého dosahu, mají odborníci Navy mínění, že je
potřeba modernizovat původní osvědčenou konstrukci. Do tohoto
programu se zapojili všichni hlavní dodavatelé a výsledkem je
několik projektů. Projekt Box Office je výsledkem snahy firmy
Raytheon a jeho produktem je 8 kusů Sidewinderu s řídicími
ocasními ploškami, zatímco AIM-9 se zkrácenými řídicími ploškami
nad stabilizátory byl testován v programu s kódovým jménem Boa -
M. Jiný "černý" program s označením Top Hat zahrnoval vývoj nové
naváděcí hlavice firmy Hughes schopný montáže na původní tělo
AIM-9. Konsorcium Martin Marrieta na základě vlastních financí
vyrábí prototyp multispektrální naváděcí hlavice, který bude
moci být použit na AIM-9X.
Stručný popis AIM-9J
Tělo střely je vyrobeno z lehkých slitin. V přední části jsou
čtyři řídicí plošky a v zadní čtyři stabilizační křidélka. Mimo
to se střela skládá z naváděcí a řídicí části, bojové hlavice,
nárazového zapalovače, přibližovacího zapalovače a raketového
motoru. Za řídicími ploškami je elektrický propojovací kabel,
který spojuje střelu s letounem po jejím připevnění na
odpalovací zařízení a předává naváděcí hlavici střely prvotní
informace o poloze cíle.
Řízená střela AIM-9J je přibližně 3 000 mm dlouhá, o průměru 130
mm a s rozpětím stabilizačních křidélek 560 mm. Celková hmotnost
střely je 77 kg, z toho hmotnost bojové hlavice činí 11,4 kg.
Funkční popis řízené střely AIM-9 Sidewinder
AIM-9 Sidewinder je nadzvuková řízená střela vzduch-vzduch,
naváděná na cíl jeho infračerveným vyzařováním. Bojová hlavice
exploduje po střetu s cílem nebo při průletu v jeho blízkosti.
Při zachycení cíle je pilotovi vydán do sluchátek akustický
signál. Nejdříve nízké vrčení, jehož intenzita se postupně
zvětšuje, když je střela skutečně zaměřena na cíl.
Když se cíl dostane do vzdálenosti vhodné k odpálení střely,
aktivuje pilot obvody odpalu a následují další činnosti. Je
zažehnut plynový generátor, který pohání alternátor. Ten vytváří
napájecí napětí pro naváděcí a řídicí část střely. Dále dochází
k odemknutí čidla střely, které je do té doby zafixováno v ose
střely. Po jeho odaretování sleduje čidlo cíl.
Když alternátor vytvoří požadované napájecí napětí, obvod v
odpalovacím zařízení sepne relé odpalu, které spojí kontakty
zažehující raketový motor, aktivuje termické baterie v
přibližovacím zapalovači a následuje odpal.
Po odpalu jsou řídicí plošky po dobu prvních 0,5 sekundy
urychlování blokovány a na řídicí povely naváděcí hlavice
nereagují. Do doby potřebné k dosažení stability letu se střela
pohybuje po balistické křivce v ose záměrné. Po odjištění
řídicích plošek se střela začne natáčet do střetného kursu podle
signálů naváděcí hlavice. Střela je v této fázi letu naváděna na
cíl metodou proporcionálního sblížení a je nepřetržitě
urychlována raketovým motorem. Proporcionální metoda spočívá v
tom, že střela se ve všech bodech trati snaží udržovat
rovnoběžnou záměrnou s cílem. Nevýhodou této metody je, že při
malé vzdálenosti od cíle jsou úhlové rychlosti sblížení velké a
u starších verzí stačil prudký manévr cíle k tomu, aby unikl ze
zorného pole střely.
Po dosažení patřičné rychlosti je odjištěna setrvačnostní
pojistka, ale elektrické obvody se spojí pouze v případě, že je
dosaženo minimální vzdálenosti mezi střelou a cílem. V tom
případě je bojová část aktivována. Bojová hlavice detonuje po
střetu s cílem. Pokud nedojde k přímému zásahu, ale střela
proletí v blízkosti cíle, vyšle přibližovací zapalovač signál k
odpalu bojové hlavice.
Pokud dojde k selhání raketového motoru a není dosaženo patřičné
rychlosti před dosažením minimální vzdálenosti mezi střelou a
cílem, dojde k zajištění bojové hlavice. Jestliže střela po
odjištění mine cíl, samodestrukční obvody odpálí hlavici střely.
Poznámky:
1) NOTS byl později přejmenován na Naval Weapons Center - NWC
2) Mechanický komplex pračky kombinované se stolním
radiopřijímačem.
3) Z firmy Philco se později stala společnost Ford Aerospace &
Communications Corp. a po dobu více než třiceti let byla tato
společnost nejdůležitějším dodavatelem pro výrobu a modernizaci
naváděcích hlavic a zajišťovala servis a technickou podporu
každého uživatele Sidewinderů.
4) Firma BGT vyrobila od roku 1960 do současnosti více než 30
000 kusů Sidewinderů včetně pozemního zabezpečení. Její dodávky
směřovaly do 11 evropských států NATO.
5) Dalším vývojem vznikly také pozemní varianty pro US Army
(MIM-72 Chaparral) a protiradiolokační AGM-122 Sidearm, které
však přesahují rámec tohoto článku.
6) Událost se stala 11. září 1972 a osádku MiGu tvořil sovětský
instruktor spolu s vietnamským žákem. Jejich protivníky byly s
velkou pravděpodobností Phantomy F-4J od VMFA-333 z letadlové
lodi USS America. Vzhledem k nedostatku paliva se nakonec osádka
katapultovala jen malou chvíli předtím, než byl MiG zasažen
dalším Sidewinderem. (viz. Černyšev, A., Ogoň nad Vietnamom,
časť V., Aerochobby 4/1994.)
7) Ve skutečnosti se tak stalo již ve druhé polovině padesátých
let, kdy se Sidewinder dostal do SSSR z Číny. O tom, že tento
vývoj připomínal spíše slepé kopírování, svědčí i fakt, že
řízené střely AIM-9, které se do ČSSR dostaly spolu s letounem
F-5E z Vietnamu, padly jako ulité do truhlíků pro rakety R-3.
Prameny:
1. GUNSTON, B., The AAM Story, Part Three, Air International,
February, 1987
2. JANE'S Weapon Systems 1988 - 89, Jane's Information Group,
Coulsdon, Surrey, 1988
3. KROULÍK, J. - RŮŽIČKA, B., Vojenské rakety, Praha, 1985
4. LAKE, J., McDonnell F-4 Phantom, Spirit in the Skies, London,
1992
5. MORSE, S., Gulf Air War Debrief, London, 1991
6. POPELÍNSKÝ, L. - KODEŠ, V., Střelecká a raketová výzbroj
letadel, Praha, 1997
7. RICHARDSON, D., AAMs for the Future, Interavia, November,
1992
8. RICHARDSON, D. - BUTOWSKI, P., Air-to-Air Missile Directory,
October, 1993
9. ROBERTS, M., The Illustrated Directory of the United States
Air Force, New York, 1989
10. SHAW, D., Life Beyond Sidewinder, Defense News, Marketing
Supplement, August, 1995
11. SVOBODA, O., KUSÁK, J., Vojenské rakety, AIM-9B Sidewinder
1A, Letectví a Kosmonautika 5/1967
12. Propagační materiály firem Bodenseewerk Gerätetechnik GmbH a
Loral Aeronutronics
13. Sdělení pana Jörg Sorga, zástupce firmy Bodenseewerk
Gerätetechnik GmbH, ze dne 17. června, 1995
|