: : Č A S O P I S
: : REVI 32
|
Sedlali démony, Mgr Martin Ferkl
Letoun Nakajima Ki-44 Shóki (Démon) se vymykal japonskému pojetí
stíhacího letounu. Méně obratný s vysokým plošným zatížením,
avšak rychlý a skvěle stoupající, byl pro mnohé japonské piloty,
zvyklé na velmi obratné stroje, novou zkušeností. I přesto s ním
mnozí dosáhli mimořádných úspěchů. Dva z nich, zabořeni v
sedačkách Shóki, si na japonském nebi vysloužili řády Bukóshó.
Shodou okolností oba létali v řadách téže jednotky - 70. Sentai.

Starší a úspěšnější Makoto Ogawa se narodil v roce 1917 v
prefektuře Shizuoka. Svou vojeObrázek 1nskou kariéru zahájil v
roce 1935 nástupem k 7. Rentai. Tato jednotka v té době sídlila
v Hamamatsu a ve výzbroji měla bombardovací stroje typů
Mitsubishi Ki-1, Mitsubishi Ki-2, Kawasaki Ki-3, ale třeba též
japonskou variaci na téma Junkers G-38, stavěnou továrnou
Mitsubishi pod označením Ki-20. Kariéra bombardovacího letce
však Ogawovi nebyla souzena. Jeho nadřízení dospěli k názoru, že
má předpoklady stát se dobrým stíhačem a poslali jej do letecké
školy v Kumagayi. Zde úspěšně absolvoval 72. běh. V srpnu 1938
dokončil výcvik, ale v letecké škole zůstal i nadále. V roli
instruktora zde předával čerstvě nabyté zkušenosti novým
frekventantům. K bojové jednotce se dostal až na konci roku
1941, kdy obdržel rozkaz k nástupu u 70. Sentai dislokované v
Mandžusku.
Druhým z pilotů je Yoshio Yoshida. Narodil se v Hiroshimě roku
1921. V roce 1939 nastoupil do 55. běhu Letecké důstojnické
akademie, který ukončil v březnu 1942. Ve zdokonalování svých
pilotních schopností pokračoval v letecké škole v Akenu. Po
dokončení výcviku kroky mladého pilota směřovaly přímo k 70.
Sentai.
Do letecké školy se pak oba piloti vracejí ještě jednou. V
květnu 1943 se personál 70. Sentai přesunul z mongolských plání
do Akena. Důvodem bylo přeškolení na nový typ. Jednotka se
přezbrojila z obstarožních Ki-27 na výkonné Ki-44. Na setkání s
nepřítelem však příslušníci 70. Sentai stále čekali. Nad
Mandžuskem se již od podzimu 1939 prakticky nebojovalo, se
Sovětským svazem bylo uzavřeno příměří a čínské letectvo po
sérii těžkých porážek prakticky neexistovalo. Křest ohněm čekal
piloty až v závěru léta 1944. Americké letectvo začalo podnikat
první nálety s novým typem Boeing B-29. Bombardéry vzlétaly z
přesunutých základen v Číně. Na začátku bojového nasazení se
potýkaly s obrovskými problémy, zejména při zásobování pohonnými
hmotami. Nutnost dovážet palivo letecky přes vysokohorské pásmo
Himálaje značně omezovala bojeschopnost jednotek. První měsíce
účinkování legendárního bombardéru na dálněvýchodním nebi tak
nevynikaly žádnou oslnivou efektivitou. Pětasedmdesát B-29 z 58.
BW se 29. července 1944 objevilo nad mandžuským Anshanem. Jejich
útroby opustilo celkem 140 tun bomb. Cílem náletu byly ocelárny
Shówa. Obránci překazili cestu zpět osádkám pěti bombardérů.
Protože bylo zřejmé, že se nálet bude opakovat, byla do Anshanu
převelena 70. Sentai. Superfortressy se vrátily 8. září,
tentokrát v počtu devadesáti strojů. Cena za doručení 206 tun
výbušnin činila čtyři B-29. jedním z úspěšných stíhačů byl i
Yoshida, který nárokoval jeden pravděpodobný sestřel. Nad Anshan
Američané přilétli je ště 26. září a tentokrát vyvázli beze
ztrát.
Superfortressy se začaly mnohem častěji objevovat také přímo na
japonském nebi. Ihned po dokončení letišť na právě dobytých
Marianách se na tomto souostroví objevily nové jednotky
vyzbrojené Superfortressy. Velká část Japonska se ocitla přímo v
oblasti operačního doletu těchto strojů bez nutnosti používat
předsunuté základny a tedy bez větších problémů při zásobování.
První nálet z Marian směřující nad mateřské japonské ostrovy
uskutečněný 24. listopadu 1944 měl za cíl Tokio. Obránci takové
útoky předvídali, a tak 70. Sentai již na počátku listopadu
opustila Mandžusko. Jejím novým domovem se stala základna
Kashiwa severovýchodně od hlavního města. Tokio se stalo svědkem
úspěchů Ogawy, Yoshidy a jejich spolubojovníků. Postavili se
útočícím bombardérům při každé příležitosti. 70. Sentai měla ve
své výzbroji též Shóki vybavené 40mm kanony Ho-301, určené k
boji se čtyřmotorovými monstry. Yoshidovi bylo v únoru 1945
svěřeno velení 3. Chútai, v jejímž čele setrval až do konce
války a dosáhl svých ne jvětších úspěchů. Jednotka zasahovala
zejména při nočních náletech.
V noci z 9. na 10. března 1945 podnikli Američané prozatím
největší nálet na Tokio. Z Marian se nad hlavní město vypravilo
325 Boeingů B-29 patřících do 73., 313. a 314. BW. V ohnivém
pekle způsobeném zápalnými bombami M47A2 zahynulo několik
desítek tisíc civilistů. Lidské ztráty odhadované na sto třicet
tisíc osob jsou dvojnásobné ve srovnání s atomovým útokem na
Hiroshimu. Srovnáno se zemí zůstalo 40 km2 města. Ve svých
důsledcích lze nálet srovnat snad pouze s náletem na Drážďany v
únoru 1945. Původci inferna zaplatili pouhými čtrnácti
bombardéry. Jeden z nich si připsal na konto Yoshio Yoshida.
Další Superfortress smetl z tokijské oblohy v noci z 13. na 14.
března, sestřel následujícího B-29 nese datum 15. března.
Dvakrát Yoshida skóroval v noci z 23. na 24. května, kdy
Američané přišli o 17 bombardérů. Vůbec nejtěžší ztráty 20. AF
utrpěla během nočního náletu na Tokio z 25. na 26. května 1945.
Zpět na základny na Marianách se nevrátilo 26 bombardérů.
Největší podíl na japonských úspěších měli sice letci z Kókútai
302 startující z Atsugi, ale i další piloti zaznamenali řadu
vítězství. Jeden Superfortress padl za oběť Yoshidovi. Tím
uzavřel své skóre na šesti jistých a jednom pravděpodobném
sestřelu B-29. Zničení tak těžkého soupeře, jako byl Boeing
B-29, se mezi japonskými piloty obzvláště cenilo a Yoshidův
výkon nezůstal nepovšimnut. V červenci 1945 převzal kapitán
Yoshio Yoshida z rukou generálporučíka Seiichi Tanaky řád
Bukóshó třídy Otsu.
O datech, kdy Makoto Ogawa sestřelil sedm Superfortressů a dva
Mustangy, prameny bohužel tak detailně nehovoří. Jisté však je,
že i jeho 9. července 1945 dekoroval generálporučík Tanaka
stejným řádem. Zároveň byl povýšen do hodnosti poručíka.
Zkušenosti získané během služby u bombardovací jednotky se
promítly do jím používané taktiky pro boj s B-29. Při denních
náletech těchto strojů považoval útok z čelní polosféry za
nejlepší způsob, jak dostat obrovitý bombardér k zemi. Měl být
proveden ve chvíli , kdy B-29 zahájily odhoz pumového nákladu.
Pilot Superfortressu musel během tohoto manévru držet přímý směr
a stejnou letovou hladinu, zejména proto, aby umožnil přesný
shoz bomb a aby neohrozil další stroje letící s ním ve formaci.
To podle Ogawy činilo z bombardéru snadný cíl.
Sám létal na Shóki vyzbrojeném 40mm kanony Ho-301. Výrobní závod
Nakajima v Óta se stal 10. března 1945 cílem pro 118
Superfortressů ze 73. a 313. BW. Bombardéry se blížily od
východu. Ogawa si přímo nad továrnou vybral za svůj cíl
sedmičlennou formaci B-29. Zaútočil dosti odvážně. Během
rychlého stoupání proti přilétajícímu bombardéru vystřelil do
pumovnice. 40mm granáty zřejmě iniciovaly výbuch bomb nesených
Superfortressem. Následná obrovská exploze poslala k zemi i
druhou, vedle letící B-29. Des trukční účinky 40mm kanonů mohla
posoudit také osádka Superfortressu, který Ogawa sestřelil nad
císařským palácem během paličského náletu na Tokio v noci z 9.
na 10. března 1945. K vítězství mu dopomohla stejná taktika.
Oba piloti se dočkali příměří a následné kapitulace. O jejich
dalších osudech prameny nehovoří.
Prameny:
Osuo K.: Medaled Pilots of JAAF in WWII, Model Art No. 416,
Tokyo, 1993
Sakaida H.: JAAF Aces 1937-45, London, 1997
Izawa Y., Hata I.: Nihon Rikugun Sentóki Tai, Tokyo, 1973
Skřivan A.: Japonská válka 1931-1945, Praha, 1997
FAOW No. 16, Army Type 2 Fighter "Shoki", Tokyo, 1989
FAOW No. 52, Boeing B-29, Tokyo, 1995
hromada japonských slovníků
|
|
|
|
Copyright © 2004 REVI, Webmaster -
Jakub
Vilingr, Graphics - Luboš
Pavel
|
|