: : Č A S O P I S
: : REVI 33
|
Velitel Superfortressu, Mgr. Martin Ferkl
Na stránkách REVI jste se již mnohokrát setkali s osudy
japonských pilotů. Jedním z jejich nejtěžších soupeřů na konci
války byly bombardéry Boeing B-29 Superfortress. Nyní máte
možnost seznámit se s pohledem "z druhé strany". George
Alexander Burgess nebyl žádným legendárním "japonobijcem",
obklopeným gloriolou výjimečnosti a hordou válečných reportérů.
Byl však jedním z mnoha mužů, jenž v závěrečných měsících 2.
světové války vedli své Superfortressy nad Japonsko a při každé
misi nesli zodpovědnos t nejen za svůj život, ale i za zdraví a
životy ostatních členů osádky. Prostě všední, ale zcela typický
příběh.
Následující řádky nejsou historickou studií, ale autentickými
vzpomínkami již více než osmdesátiletého válečného veterána na
události, které se před více než půlstoletím staly významnými
mezníky jeho života.

Pro čtenáře, kteří nemohou bez historických údajů klidně spát,
uvádím rekonstrukci dat k některým misím, jež 1st/Lt George A.
Burgess absolvoval.
datum cíl ztráty B-29
23./24. 5. 1945 Tokio 17
25./26. 5. 1945 Tokio 26
29. 5. 1945 Yokohama 7
5. 6. 1945 Kóbe 11
5./6. 8. 1945 Maebashi 0
8. 8. 1945 Yawata 4
Poznámka:
Nálety, které proběhly v noci z 23. na 24. května a v noci z 25.
na 26. května 1945 na Tokio, patří z hlediska ztrát k nejhorším
za dobu nasazení B-29 během 2. světové války. Informace k dalším
misím se nepodařilo zjistit. Jednalo se zejména o kladení min do
zálivu Shimonoseki, častou činnost osádek 313. BW.
Následující řádky by nemohly vzniknout bez přispění Petry
Flanderkové, zpravodajky České televize v USA.
My thanks go to Mr. George A. Burgess.
K armádnímu letectvu jsem narukoval přímo z malé vesničky
obývané asi třemi stovkami obyvatel. Bylo mi 25 let a právě jsem
ukončil studium na University of North Dakota v Grand Forks. Již
během pobytu na univerzitě se mi podařilo nalétat přibližně 100
hodin na typu Cub a velmi obratných dvouplošnících Waco.
Podobnými vlastnostmi disponoval Stearman. Na něm jsem úspěšně
absolvoval primární výcvik v Arcadii na Floridě. Předcházela jej
nutnost zvládnout předletovou přípravu na zemi. Po primárním
výcviku, který obsahoval školení, stejně jako létání, jsme se
přesunuli do Bainbridge v Georgii a přesedli do letounu určeného
pro základní výcvik. Tím byl BT-13, dosti hlučný, ale stabilní
stroj. Zde jsme také načerpali první zkušenosti s přelety mezi
jednotlivými základnami, ve dne i v nočních hodinách. Vše stále
doprovázely lekce v učebně.
Po úspěšném překonání této překážky - mnoha mým souputníkům se
to nepodařilo - nás očekávala základna Columbus v Mississippi a
na ní stroje AT-9 a AT-10. Zde jsme přivykali létání s
vícemotorovými stroji. Opět lekce v učebně, denní i noční
přelety. Poprvé jsme létali také ve formacích. K tomu všemu část
z nás sedlala též jednomotorové AT-6.
V té době řada mých kamarádů přešla k výcviku na operačně
užívaných typech bombardérů, zejména na B-17 a B-24. Někteří
také na B-25, B-26 a A-26.
Já sám jsem byl zařazen ke střelecké škole, která sídlila na
Buckingham Field ve Ft. Myers na Floridě. Mezi mé úkoly patřily
především vývozy frekventantů střeleckého kurzu na zadním
sedadle AT-6. Ve Ft. Myers jsem pobyl pouze krátce a mé další
kroky směřovaly do Goldsboro v Severní Karolině. Zde jsme
používali Lockheedy nazývané též Hudson. Nám byly známy pod
označením AT-18. Po několika měsících létání s tímto typem jsme
putovali napříč Floridou k seznámení s B-17. Na palubách Flying
Fortressů jsme po několik měsíců cvičili střelce. Následoval
pobyt v Tennessee na základně Smyrna a školení na B-24.
Když jsme se později přesunuli zpět do Ft. Myers, zjistili jsme,
že na levých sedadlech pro piloty nás nahradily ženy. Možnost
usednout do levého sedadla měla znamenat, že se jedná o
prvotřídní piloty, ale ne vždy tomu tak bylo. Cílem dalšího
přesunu byl, s krátkou přestávkou v Lincolnu v Nebrasce,
texasský Pyote. Zde mě, již osmadvacetiletého, čekal další typ,
tentokrát B-29. Psal se leden 1945. Výcvik na nových
bombardérech jsme ukončili v květnu 1945. Naše další cesta pak
vedla přes Kearney a Sacramento do Honolulu. Odtud na Kwajalein
a na Saipan. Zde jsem byl v hodnosti First Lieutenant zařazen k
505. BG, 313. BW, 20. AF. Jednotka užívala základnu North Field
na Tinianu. Její čtyři dráhy umístěné na severní části ostrova
měřily 8 600 stop.
Krátce po příchodu k jednotce jsem prošel prověrkou. Tu
představoval nálet na Japonsko na palubě B-29 společně se
zkušenou osádkou. Takto jsem se zúčastnil mise nad Yokohamu.
Jednalo se o bombardování zápalnými bombami. Během letu bylo
vidět velké množství ohňů v městské zástavbě. Setkali jsme se
také s protiletadlovou palbou, která byla v té době velmi silná.
Misi jsem absolvoval se svým pozdějším navigátorem. O několik
nocí později (sic!) jsem byl vyslán jako velitel letounu a první
pilot k nočním u náletu na Tokio. Dostalo se nám varování před
velkou koncentrací světlometů a protiletadlového dělostřelectva.
Obavy se potvrdily - člověk neviděl zhola nic, dokud se proud
světla nesoustředil na náklad pum, který jsme odhodili.
Protiletadlové dělostřelectvo shoz zmátl a místo na náš letoun
střílelo na padající bomby. Zápalné bomby, které jsme nesli,
měly dopadnout co nejblíže k císařskému paláci.
Mé mise, při nichž B-29 nesla trhavé bomby, vedly na město
Yawata, nazývané též japonský Pittsburgh, či na Kóbe. Několik
dní po atomovém útoku jsme také bombardovali seřazovací nádraží
v blízkosti Hiroshimy. Pravděpodobně nejtěžší nálet pro mou
osádku vedl na Maebashi, ležící několik mil severozápadně od
Tokia. Letěli jsme na téměř novém B-29. Náš stroj inkasoval
okolo sedmdesáti zásahů do pravé poloviny křídla, což
zapříčinilo únik hydraulické kapaliny nutné k ovládání brzd. Při
přistání jsme jednou sešlápli brzdy a brzy jsme se řítili mimo
přistávací dráhu. Dal jsem plný plyn motoru č. 4, což stroj na
konci runwaye otočilo. Jindy, během záletu po opravě, jsme
prolétli neskutečnou turbulencí bouřky plné cumulonimbů, která
se vytvořila vpravo od přistávací dráhy nad oceánem. Stroj,
který letěl před námi, to nezvládl a havaroval. Během stovek
hodin strávených v kokpitech vojenských strojů jsem se nikdy
nesetkal s tak prudkou bouří. Také vzlety se obvykle stávaly
procedurou, při které se tajil dech.
Má osádka absolvovala osmnáct bojových misí, dva humanitární
lety spojené se shozem léků a jídla spojeneckým zajatcům v
zajateckých táborech, jednu pátrací misi po generálovi, který se
ztratil kdesi nad oceánem, a nesčetné "skoky" nutné k údržbě
letounu. Značná část bojových letů probíhala ve velmi nízké
letové hladině s nákladem 3 000 až 5 000 liber (1 350 až 2 250
kg) min a vedla nad průlivem Shimonoseki a vnitřními vodami
různých japonských přístavů. Nikdo z mé osádky nebyl nikdy
zraněn.
Viděli jsme mnohé B-29 zasažené ve vzduchu, přilétající nad cíle
pouze na tři motory. Při jedné ze zaminovacích akcí jsme byli
donuceni přerušit let na půli cesty mezi Iwojimou a Japonskem.
Několikrát jsem musel přistát na Iwojimě kvůli nedostatku
paliva. Jako veliteli náhradní osádky mi nikdy nebyl přidělen
konkrétní letoun. Nepamatuji se, že bychom letěli dvakrát se
stejným strojem. Za službu v armádním letectvu byla celá osádka
dekorována Air Medal.
Takové jsou mé zkušenosti načerpané od května do srpna 1945
během služby v řadách 20. AF. Po kapitulaci Japonska pokračovala
má letecká kariéra u Guam Air Depot a 314. BW. Veškerý čas
vyplňovaly lety na C-46 a C-47 do Tokia s dodávkami materiálního
zabezpečení pro okupační jednotky. "Sbohem armádo" mi vyšlo z
úst ihned, jakmile to okolnosti dovolily. Nakonec jsem byl velmi
šťasten, že se vracím do Států.
Až do dnešních dnů udržuji styky s druhým pilotem,
radiooperátorem, zadním střelcem a s jedním z pozorovatelů z mé
osádky.
Vysvětlivky:
BG - Bomber Group (Bombardovací skupina)
BW - Bomber Wing (Bombardovací křídlo)
AF - Air Force (Letecká armáda)
foto:
George A. Burgess, stále usměvavý.
George A. Burgess, still smiling.
|
|
|
|
Copyright © 2004 REVI, Webmaster -
Jakub
Vilingr, Graphics - Luboš
Pavel
|
|