Létající Hroši za polárním kruhem - JOINT WINTER 2000,
Karel Čvančara
Zhruba po třítýdenní přestávce strávené v republice jsme byli
opět připraveni k odletu do Norska. K naší lítosti jsme se ale
několik dní před odletem dozvěděli, že 33. squadrona RAF, se
kterou jsme měli společně pusobit, se cvičení nezúčastní,
protože byla narychlo přemístěna do Afriky na pomoc při
záplavách. Náš přesun do Bardufossu byl proveden vojenským
speciálem Tu-154B-2 z Přerova 4. března 2000. Po příletu se celá
jednotka ubytovala ve vytápěném přístřešku připomínajícím velký
zelený fóliovník (70 osob). Původně měla být naše jednotka
rozmístěna asi 25 kilometrů SV od Bardufossu, ale po
rekognoskaci byla plocha shledána jako nevyhovující (hluboký
sníh) a bylo rozhodnuto, že zůstaneme v Bardufossu. Tím ale
došlo vzhledem ke cvičení rozdělenému na "severní" a "jižní"
znepřátelené státy k prekérní situaci, kdy jednotka "severních"
působila z "jižanské" základny. Využili jsme pěkného počasí a na
vyhrazeném místě začali budovat tábor. V momentě, kdy jsme
začali stavět stany, si většina z nás vybavila filmy o
zlatokopech a pochopila, proč bylo nutné založit před začátkem
kopání pořádný oheň. Zem byla totiž zmrzlá na kámen a díry na
kolíky bylo nejlepší předvrtat elektrickou vrtačkou. To však
zpomalovalo práci, takže většina byla zatloukána přímo, a ten,
kdo to nikdy nezkusil, asi neuvěří. Kolíky jsme zatloukli do
hloubky maximálně 10 až 15 cm a jejich pevnost zaručila rychle
mrznoucí voda, kterou jsme je zalévali. Stavěli všichni včetně
letových osádek a specialisté pokračovali ještě dlouho do noci (elektrické
rozvody, zprovoznění kuchyně, OPSu atd.). Vzhledem k problémům s
vodou, a tudíž i se sprchami, se většina z nás mohla vysprchovat
až pátý den, a to ještě ve vlažné nebo studené vodě! (Dvě sprchy
a dvě WC na 70 osob). V noci se nám příroda odměnila nádherně
tyrkysovou pulzující polární září. Pravda, většině to bylo
srdečně jedno. Příštího dne létající personál absolvoval brífink
pro létání v dané oblasti a v podmínkách cvičení. Že tady bude
docela "husto", jsme se přesvědčili v průběhu stavby tábora
umístěného necelých 300 m od RWY a nad hustotou provozu jsme
skutečně žasli: civilní linky, vojenské dopravní letouny,
civilní letecká škola, vrtulníky a do toho všeho ještě průlety
F-16! Pro leteckého nadšence ráj na zemi! Airbusy, Fokkery,
DASHe, dvou i jednomotorové Pipery, C-130 Hercules, C-160
Transall, P-3C Orion, Bell 412, Lynx ...no zkrátka u nás věci na
jednom letišti v běžném provozu nevídané. Po zabydlení se ve
stanech a překonání počátečních problémů se zprovozněn ím všeho,
co má fungovat, došlo konečně i na létání. Pilotům přibylo k
létání ještě držení čtyřiadvacetihodinových služeb na OPSu. Náš
hlavní úkol na cvičení byl zabezpečit přepravní, průzkumné,
výsadkové a případně i MEDEVAC lety.

Je libo přistát v přístavu? Would you like to land at a port?
V počáteční přípravné fázi cvičení se prováděly hlavně lety pro
seznámení cvičících jednotek s našimi vrtulníky, nácviky
přistání do hlubokého vířícího sněhu, koordinace při nakládání,
podvěsy atd. Již po prvním letovém dni nastal problém. Zřejmě
chybou v organizaci jsme po létání nestihli doplnit vrtulníky
palivem hned po letu, a tak se stalo, že druhý den ráno při
předletové prohlídce technici ze vzorku zjistili vodu v palivu.
V poloprázdných nádržích zkondenzovala voda a znehodnotila
palivo. Na domácí základně by to byla hodinová záležitost,
vyčerpat palivo, propláchnout nádrže a připravit vrtulník k letu,
ale v Norsku? Samozřejmě odsávací zaŕízení - nepřizpůsobitelné
na naše vypouštěcí ventily. Další problém - kam se znečištěným
palivem? V této zemi je totiž ekologie strašák č. 1. Po
půldenním vyjednávání s Nory se našlo řešení - sehnali nám
nádrže na odčerpání závadného paliva, 1 000litrovou přepravní
nádrž a dodali čerpadlo - RUČNÍ! Z každého vrtulníku bylo třeba
odčerpat kolem 2 000 l p aliva, převézt a znovu ručně přečerpat
do připravených kontejnerů. Odčerpávání začalo kolem páté
odpoledne a skončilo kolem půl druhé ráno. Docela fajn zábava,
pokud sněží a je -150 C! Technici si skutečně "užili". Po
propláchnutí nádrží a kontrole paliva bylo naštěstí všechno OK.
Musím přiznat, že Norové nám i přes svoje problémy pomohli tuto
nepříjemnou situaci zvládnout.
Další dny jsme si vcelku bez větších problémů zvykli na místní
provoz, pokračovali v létání a dělili se o přistávací plochu se
dvěma UH-60 Black Hawk. Tak to pokračovalo i 9. března. Ten den
jsme cvičili přepravu minometu v podvěsu, počasí nic moc, nízká
oblačnost, sněhové přeháňky. Po splnění úkolu jsme se chystali
na odpočinek, jenže řízení letů hlásilo ztrátu spojení s UH-60 a
bylo vyhlášeno pátrání. Odstartoval norský Sea King jednotky SAR
a C-130 na vyhledávání. Mezitím došla zpráva, že posled ní
kontakt s Black Hawkem měl pilot F-16 s určením přibližné polohy
jižně od Narviku. Protože na tomto cvičení jsme měli plnit pouze
úkoly za VFR (až na výjimky, např. diverz na jiné letiště z
důvodu počasí), nikdo z nás nepředpokládal, že by velení
počítalo i s námi. Omyl! Budíček v 5.00 ráno s překvapením: jsme
určeni na pátrání spolu s norským Sea Kingem!
Bleskově zabalit "bergena", připravit mapy, zkontrolovat
frekvence a letové postupy, vzlet v 6.30! Startujeme do fajn
počasí. Nízké mraky, dohlednost 1,5 až 5 km, sněhové přeháňky.
Nasazujeme kurz na jih, údolím na Narvik. Po 35 minutách
vlétáváme do fjordu Sorskjomen jižně od Narviku a údolím se
přibližujeme k udanému místu. Skalní masivy se tady zvedají výše
než 4 500 ft! Vrcholky jsou v mracích, místy sněží. Letíme ve
skupině za sebou s odstupem 100 až 300 m a snažíme se najít
nejníže položené h orské sedlo, kterým bychom se protáhli do
udaného prostoru. Zkoušíme to i přes náhorní planinu s několika
jezery, marně. Naše úsilí končí v husté sněhové přeháňce, okolní
stěny začínají splývat se sněžením. Téměř ve visu se otáčíme a
vracíme zpět do fjordu, byli jsme necelé 3 kilometry od udaného
místa. Zkoušíme ještě další dva fjordy, bohužel, situace je
stejná. Jako naschvál nemáme ani spojení se Sea Kingem, takže o
to větší pozor musíme dávat na prostor kolem sebe. Od pozorování
sněhu bolí oči, na brýle nebo štít je příliš šero. Všude jen
bílá úbočí s tmavými skalisky, ke všemu UH-60 je černá a
nebude-li sedět na sněhu, rozeznat jí na pozadí skal nebude
jednoduché. Po další hodině marného snažení se rozhodujeme
počkat na zlepšení počasí a letíme doplnit palivo do
Narviku-Evenes. Na zpáteční trati zachycujeme skvělou zprávu -
Sea King je našel! Sedáme v Evenes těsně před sněhovou přeháňkou,
ve které spadne dohlednost pod 1 km, a než doplníme druhý
vrtulník, sedá si za nás Sea King v nádherném kabátě SAR. Hned
po vypnutí si s jeho osádkou jdeme potřást rukama, gratulujeme
jim k nalezení Black Hawku a dozvídáme se, že i oni měli
problémy s počasím a byli nuceni přistát asi na 30 minut do
terénu. Nalezená osádka je OK, jen po přestálé noci trochu
vymrzlá. Ještě chvíli se fajn bavíme, vzájemná prohlídka našich
létajících aparátů a je čas vrátit se do Bardufossu. Přejeme si
vzájemně Good Luck a setkání na příjemnějším místě (u baru nebo
pod ním) a spouštíme. Zpáteční cesta za dobré viditelnosti svádí
k optimismu, kocháme se přírodou a fotíme. Ale všeho dočasu, ani
ne 20 km od základny v prostoru přístavu Sorreisa nás zastavuje
husté sněžení, dohlednost klesá na 300-500 m. Informujeme
řídícího v Bardufossu a točíme zpátky nad moře, kde je počasí
lepší. Oblétáváme přístav severně a po 15 minutách se nám daří
přílet údolím na jih na základnu. Po přistání se s druhou
osádkou shodujeme na tom, že pro dnešek by toho mohlo být už
dost. Druhý den se ještě dozvíme, že Amíci odvezli osádku a ub
ohou UH-60 museli nechat na místě opuštěnou ještě další noc a
při přeletu zpět jim ke vší smůle vysadil motor - voda v palivu!
A to jsme si říkali - cvičení, to zas bude nuda. Nikdo ale
nemohl tušit, jaké drama se odehraje za pár dní jen pár stovek
metrů od našeho tábora.
Dopoledne 11. března probíhalo normálně a nic nenasvědčovalo
tomu, že by se tento den měl lišit od ostatních. Před polednem
ale přišla zpráva: připravit jeden vrtulník na CASEVAC,
pohotovost do 15 minut! V několika minutách byla osádka i mašina
"ready". Bylo nám upřesněno, že došlo k autonehodě, jsou ranění.
Vrtulník na výzvu odlétl k německé polní nemocnici, kde ale
dostali informaci, že evakuaci zabezpečují Norové a osádka
dostala náhradní úkol. Po návratu se další úkoly nepředpokládaly
a probíhala příprava na další den. Já měl tu smůlu, že jsem se
připravoval na 24 hod. službu na OPSu, nastupovat jsem měl ve
20.00. Ale kolem půl osmé jsme obdrželi nařízení: připravit oba
vrtulníky na CASEVAC, došlo k neštěstí, zřítil se strop budovy,
nezjištěný počet osob je pod troskami, připravit se na hladinový
přelet (FL 80) do Bodî, nejedná se o cvičení! Velitel určuje
osádky, ve spěchu si chystáme IFRové mapy, frekvence ILSu, a
technici také předvedli skvělou práci - za 20 minut připravili
vrtulníky pro přepravu raněných instalováním konstrukcí s
nosítky. Ostatní kluci, kteří neletí, nám pomáhají s přípravou a
s bagáží do mašin, na OPSu se scházíme s Američany, obě UH-60
mají také pohotovost. Upřesňují se údaje a s údivem zjišťujeme,
že k neštěstí došlo pár stovek metrů od nás. Z informací o místě
nehody vyplývá, že plocha pro přistání cca 40 x 60 m je v těsné
blízkosti zřícené dřevěné budovy, ohraničená sloupy. Na ploše
bychom určitě přistáli, ale co proud vzduchu od rotoru a
blízkost trosek? Kousek od nás začínají startovat Bell 412 a
Equirelly norského letectva a převážejí zraněné na letiště. Za
chvíli dosedá transportní C-130. Jdu si do mašiny naládovat GPS
a tam mě zastihne zpráva, že se naše hotovost ruší. Trochu nás
to mrzí, pomohli bychom rádi, ale na druhou stranu, předpověď
počasí pro přelet do Bodî není nijak optimistická, nízké mraky a
dokonce i možnost Cb. Rozcházíme se, technici balí mašiny a já
jdu opožděně do služby, na OPSu ještě diskutujeme s osádkami
UH-60, které drží ještě 60minutovou pohotovost, ale i ta je
zrušena. Podle faxu, který přišel po půlnoci, je bilance
předchozího dne velice smutná: 1 mrtvý při autonehodě, 4 mrtví
pod zřícenou budovou, asi 25 zraněných. Pod tlakem těchto
událostí Norové následně omezili svou účast na cvičení. My jsme
pokračovali v plnění letových úkolů a v zimním kempování. Ani
náš technický personál se nenudil, údržba vrtulníků na otevřené
stojánce v mrazivých podmínkách norské zimy totiž nebyla žádná
extra zábava, spousta práce byla i s udržováním chodu normálního
života v našem táboře, ať už to byly problémy s elektrickými
rozvody nebo s vodou. Bohužel část našeho technického vybavení
měla svůj zenit dávno za sebou a byla spíš k zlosti než k užitku,
ale s tímto problémem se setkávají všechny jednotky naší armády
působící v zahraničí.

Vše pro cestující - nač se zdržovat se schůdky, že?
Everything for passengers - why to bother about a step-ladder?
Ale vrátím se k létání. Pokud je počasí jen trochu letové, jsou
"sedmnáctky" ve vzduchu téměř každý den. Lety nad fjordy a
skutečně nízké létání ve výškách 10 až 20 m je pro každého z nás
skutečným zážitkem. Plníme i úkoly v horách, např. vysazení
skupiny Britů na skalnatý hřeben, kde mají za úkol vybudovat
rádiovou retranslační stanici. Tato akce je úspěšná a pětičlenná
skupina na vrcholku dokázala postavit stan, my jim ještě
dopravujeme dva vozíky s materiálem a radiostanicemi. Vůbec jim
ale nezávidíme nádherný výhled na fjord hluboko pod námi, budou
totiž odkázáni pouze na zásobování vrtulníkem a zcela odříznuti
od civilizace. Asi po třech dnech se v tomto prostoru rapidné
zhoršilo počasí a jednotka má být stažena. To se lehko řekne,
ale o něco hůře se to provádí. Vrchol hory je většinou v mracích,
vichr a sněžení dává britským spojařům jistě pořádně zabrat.
Vrtulníky se snaží dostat na vrcholek alespoň zásoby, ale počasí
to většinou komplikovalo. Situace britů se zhoršuje, je nařízena
jejich evakuace. Konečně asi třetí den se počasí zlepšuje
natolik, že znovu startujeme. Na palubě máme doktora a britského
seržanta jako koordinátora. Po krátkém brífinku na TOCu máme za
úkol Brity odvézt, pokud to bude jen trochu možné, samozřejmě v
mezích bezpečnosti. Na vrcholku podle posledních zpráv stále
pořádně fouká. Pokud by to situace neumožňovala, materiál a
zařízení zůstane na kopci, evakuace vojáků je prioritní. Po
hřebeni se nám daří vystoupat do prostoru tábora, přes vrcholek
se chvílemi prohánějí cáry mraků. Honza točí malé kolečko kolem
vrcholu a už při průletu je vidět, že budou problémy. Vozíky
jsou z poloviny zaváté a vítr lomcuje se stanem. I podle pohybů
osob je zřejmé, že vzdorují pořádnému větru. Sedáme v blízkosti
vozíku, Honza se snaží najít nejvhodnější místo. Nárazy větru
jsou víc než nepříjemné, mašina poskakuje ze strany na stranu,
přestože sedíme na zemi. Britové se pokoušejí zapojit vozík ale
bohužel, po odpoutání a ve visu nás vítr neustále sráží, mašina
se střídavě propadá nebo vystřeluje vzhůru. Je nám líto, ale z
důvodu bezpečnosti z toho nebude nic. I náš průvodce kroutí
hlavou, nemá to cenu. Náš borťák vyskakuje ven pomoci Britům s
částí jejich vybavení. Všichni venku teď musí být opatrní,
okolní terén a závěje snižují bezpečnou výšku pohybu pod rotorem.
Honza odlepuje mašinu, dělá ještě jedno kolečko kolem vrcholu a
sedáme v blízkosti stanu. Opět vyskakuje borťák a navádí nás
blíž ke hraně převisu, z kabiny to vypadá všelijak. Nastupuje
zbytek osazenstva, Kamil jim opět pomáhá vléct těžkou zimní
výstroj do vrtulníku. Konečně se zvedáme a vracíme se na TOC.
Stan, vozíky s materiálem a radiostanicemi tu musí zůstat (o pár
dní později je naše další osádka dopravila zpět jejich majitelům).
Na našich pasažérech je patrná únava a vyčerpání, po přistání
házejí svou bagáž na hromadu pár metrů od vrtulníku a zalehnou
ji. Mají toho dost a navzdory nárazům vzduchu od rotoru
zůstávají ležet na místě. No, myslím, že minimálně pro dnešní
odpoledne je pro ně " sedmnáctka" ten nejhezčí vrtulník za
polárním kruhem!
Jeden z našich posledních letů na cvičení byl plánovaný na pátek
6.30 ráno, 17. března. A protože je vzlet o hodinu odložen,
stojím u mašiny, vychutnávám si balené cigárko a kochám se
fantastickým východem slunce. Počasí jako na objednávku,
vymetená obloha, mrzne. Máme za úkol vyzvednout skupinu
hloubkového průzkumu, jsou to Portugalci (v Norsku!) a strávili
asi týden v terénu. Na palubě je s námi ještě náš britský kolega
Cpl. V. M., který byl k naší jednotce přidělen jako pomoc na
OPSu, strávil s námi skoro celé cvičení a odvedl skutečně
skvělou práci (díky Vinnie!). V "sedmnáctce" ještě neletěl,
počasí nám přeje, úkol je ideální na předvedení toho, co "Hip"
dovede (v mezích předpisů a bezpečnosti, samozřejmě!). Po
průletu nad udanými koordináty, což je údolí potoka (píše se to
v mapě) to vypadá, že nás nikdo nečeká, ale opak je pravdou.
Portugalští průzkumáci to berou vážně, a až při druhém průletu
se v okolních křovinách začíná něco hýbat. Zaregistrujeme i ve
sněhu vyšlapané přistávací "H", při prvním průletu jsem si ho
ani nevšiml. V oblaku sněhu sedáme a už se k nám "ženou"
průzkumáci. Se svou hroznou bagáží, sněžnicemi, lyžemi a
výzbrojí se místy boří po pás do sněhu a jen ztěžka se dostávají
do vrtulníku. Ale úsměvy mají od ucha k uchu, mávají nějakým
samopalem (že by kořist?) a vřískají jak fotbaloví "rowdies".
No, tak tihle jsou určitě rádi, že cvičení končí a mají to za
sebou. Vysazujeme je na určeném místě a vracíme se. Cestou zpět
si naposledy užíváme skutečně nízkého létání. Za pár minut
sedáme v Bardufossu, další cvičení máme úspěšně za sebou. Ale
stálo to za to. Nikoho z nás by před nedávnem ani nenapadlo, že
se budeme prohánět se sedmnáctkami za polárním kruhem! Mě
rozhodně ne. Teď už "jenom" doletět domů a za necelý měsíc další
cvičení. Když to takhle půjde dál, možná, že brzy poznáme i
pouštní písek!
Tak zatím a Good Luck, zdraví Vás Chrt
Vysvětlivky:
MEDEVAC - Medical Evacuation - zdravotnický let - odsun
zraněných
SAR - Search and rescue - záchranná služba
"bergen" - batoh s výbavou pro přežití v případě nouzového
přistání v terénu
CASEVAC - Casuitic Evacuation - blíže nespecifikovaný "příležitostný"
odsun
TOC - Tactical Operation Center - velitelské centrum
Cvičení bylo pro nás všechny jednoznačně velkou a jedinečnou
zkušeností. Rozhodně jsme byli první jednotkou letectva AČR
působící za polárním kruhem. Práce při zabezpečení provozu
vrtulníků byla při teplotách kolem -300 C opravdu náročná.
Překvapilo nás dost nestabilní počasí. Nebyly výjimečné dny, kdy
se během 12 hodin vystřídalo bezmračné nebe s deštěm a hustým
sněžením. Sníh pak přibýval neuvěřitelně rychle a to znamenalo
jej odstraňovat nejen z rotorů a trupů vrtulníků, ale i stanů.
Že s vrstvami sněhu nejsou žerty, bohužel dokládá i tragické
neštěstí, které postihlo Nory, když se na jejich mobilizované
záložníky zřítila budova, v níž byli přechodně ubytováni. Byla
to spousta dřiny, která probíhala ve dne v noci, prostě, dokud
nepřestalo sněžit. Ale nezaregistroval jsem, že by si někdo
stěžoval. Navíc jsme v praxi testovali mnoho výstrojních
součástek, které se ne vždy ukázaly být vhodné. Naštěstí nikdo z
přítomných neutrpěl žádné omrzliny. Faktem je, že všechny spojil
duch vzájemné pospolitosti, jak tomu obvykle u jednotek
odkázaných daleko od domova jen na sebe bývá. Navíc všichni
cítili, že je naše činnost sledována a hodnocena. Prostě jsme
chtěli uspět! Zajímavý byl například postoj amerických osádek
dvou UH-60 Black Hawků. Většinu informací totiž čerpali z
pojítek v našem velitelském stanu, na improvizovanou stojánku
dojížděli pronajatým Mercedesem a bylo cítit, že na nás shlížejí
trochu z vrchu. Na naše nastupování do vrtulníků s "bergeny"na
zádech se dívali s neskrývaným úsměvem. To je ovšem velmi rychle
přešlo po jejich "nouzáku"v horách. Poté, co jsme jim museli
vypomoci i našimi pozemními prostředky ke zprovoznění jejich
strojů (pohled na PV-3S-TO5 horkým vzduchem nahřívající motory a
rotorovou hlavu UH-60 byl opravdu kuriózní), padly všechny ledy
a na závěr cvičení došlo i na vzájemné "svezení". Celá naše
účast byla premiérová, ale zcela úspěšná. Uznání, kterého se nám
od kolegů z jiných armád, potěšilo. Vracíme se domů bohatší o
množství zážitků i zkušeností, ale hlavně s posílenou
sebedůvěrou.
|