Žádná nula, Marcel Nový, Fi 1909

To, že mnohá letectva používala či používají k označování
letadel čísla, jistě není nic neobvyklého. Ale zřejmě jen
letectvo finské, Suomen Ilmavoimat, používalo za 2. světové
války nulu. A některé takto označené stíhačky se i docela slušně
proslavily, jak o tom svědčí Curtiss H 75A-6 s kódovým označením
CU-560. Jeho kariéra je navíc poměrně zajímavá.
Americká letecká továrna Curtiss zahájila v listopadu 1934 vývoj
nové stíhačky, tradičně nazvané Hawk – Jestřáb. Vznikl moderní
celokovový dolnoplošník se zatahovacím podvozkem, přijatý jako
P-36 do výzbroje armádního letectva USA a jako H 75A uvolněný
také pro export. Největším zákazníkem měla být Francie,
následovaná dalšími státy. Koncem 30. let mezinárodní napětí
vzrůstalo téměř hmatatelně, především přičiněním Německa. Proto
není divu, že mnohé země usilovaly o kvalitní a moderní výzbroj
svých armád, letectev i námořnictev. Norsko nebylo výjimkou.
Jeho vojenské kruhy si uvědomovaly zastaralost leteckého parku.
Stíhací Glostery Gladiator či Gauntlet k výkonnostní špičce
nepatřily, proto mělo obranyschopnost země posílit čtyřiadvacet
Curtissů H 75A-6. Německý útok však byl rychlejší. Dne 9. dubna
1940 začalo “cvičení na Veseře”, vpád do Dánska a Norska.
Na letišti Kjeller u hlavního města Osla padl útočníkům do rukou
již smontovaný Curtiss sériového čísla 13644 s černým označením
439 na bocích a s norskými výsostnými znaky. Spolu s dalšími se
dostal do Německa a prošel krátkou a nikterak oslnivou službou u
Luftwaffe. Na jaře 1941 Němci nabídli všechny v Norsku a Francii
ukořistěné Curtissy svému novému spojenci, Finsku. Vzhledem k
dobré kvalitě i ceně se obchod uskutečnil. Letadla měla přidělen
kód CU jako Curtiss v podobě CUw pro stroje s motory Twin Wasp a
CUc pro verze H 75A-4 s Cyclony. Potíže s touto pohonnou
jednotkou přinutily finské letectvo zamontovat do všech svých
A-4 motory Twin Wasp a od léta roku 1942 se rozlišovací písmena
v kódu přestala používat. Letoun 13644, nově označený CUw-560
nastoupil 28. července službu u 32. stíhací perutě (lentolaivue
neboli zkráceně LeLv). Uvedená jednotka je zvláštní tím, že si
Curtissy podržela až do konce pokračovací války se Sovětským
svazem v září 1944 a rovněž tím, že její letouny nebyly stabilně
přidělovány ani jednotlivým pilotům, ani letkám. Piloti však do
tří letek rozděleni byli.
CUw-560 dostal po zařazení k jednotce na směrovku z levé strany
bílou a z pravé strany žlutou nulu. S největší pravděpodobností
proto, že měl být používán hlavně druhou a třetí letkou. V
každém případě se v roce 1942 nuly sjednotily na žluté. Osud
tomu chtěl, aby se bývalá norská a potom německá stíhačka stala
nejúspěšnějším “Sussu” neboli “Kurtiisi” finského letectva.
Často s ní létal reservin vänrikki (tedy záložní podporučík)
Kyösti Keijo Ensio “Kössi” Karhila, uznávané eso s 13 1/4
sestřely na Curtissech, nejúspěšnější Fin na tomto typu. Dalších
pět nepřátel sestřelil na Messerschmittech Bf 109 G-2 a čtrnáct
na Bf 109 G-6. Jen pro zajímavost: nikdy nedostal nejvyšší
finské vyznamenání, Mannerheimův kříž, ačkoliv ten se uděloval
za dvacet sestřelů. Důvod? Kvóta pro záložní důstojníky byla
vyčerpána… Na CUw-560 poprvé zvítězil 10. srpna 1941 a připsal
si polovinu Polikarpova I-16. Starší prameny sice uvádějí jako
použitý letoun CUw-567, ale Karhila v bojovém hlášení píše o
CUw-560. Další Karhilovy úspěchy s “nulou” jsou doložené:
19.
září 1941
|
Ohalatva
|
MiG-1
|
15. červen
1942
|
Mergino
|
Jak-1
|
28.
červen 1942
|
Vitele
|
1/2
Pe-2
|
5.
červenec 1942
|
Sampotuksa
|
I-16
|
21.
srpen 1942
|
Ljugoviča
|
I-16
|
9.
únor 1943
|
Saarentaka
|
Pe-2
|
11.
únor 1943
|
Savijärvi
|
1/2
LaGG-3
|
11.
únor 1943
|
Novinka
|
LaGG-3
|
11.
únor 1943
|
Malkjärvi
|
U-2
|
Kromě dvaapůlnásobného vítězství z 11. února 1943 stojí za
zmínku sestřel MiGu 19. září 1941. Tehdy čtyřčlenná hlídka
vedená kapteeni Bergem zaútočila na pět ruských stíhaček a
všichni Finové jako střelci uspěli. Poslední nepřátelský stíhač
využil vyšší rychlosti svého stroje a uletěl. Pátého července
1942 dosáhl letoun CU-560 hattricku, protože kromě výše uvedené
I-16 sestřelil vänrikki Tervo jeden Pe-2 a jeden LaGG-3. Dva (podle
některých pramenů 3) sestřely měl na CU-560 lentomestari
Koskinen (určitě bombardovací DB-3F 15. září 1941 a stíhací
MiG-3 13. srpna 1942) a trefili se také luutnantti Evinen (3.
září 1940 sestřelil Čajku), vänrikki Pallasvuo (LaGG-3 dne 15.
září 1942), kersantti Kiljunen (25. července 1942 mu byla
přiznána polovina MBR-2) a ylikersantti Kajanto (MiG-3 7.
listopadu 1942). Bohužel další úspěšné piloty se mi nepodařilo
dohledat.
Při 18 a 3/4 vítězství nebyl Curtiss CU-560 nikdy sestřelen, v
červnu 1942 a květnu 1943 si odbyl dvě lehké havárie a v
prosinci 1943 jednu těžší, vyžadující téměř půlroční opravu ve
Valtion Lentokonetehdas (Státní letecké továrně) v Tampere. V
rámci 32. perutě se v září 1944 dočkal konce války a v prosinci
téhož roku po reorganizaci letectva létal u perutě třinácté.
Jeho kariéra skončila v letecké škole v Kauhavě, kde ještě
posloužil jako pomůcka při výuce o leteckých konstrukcích. Ve
službě Suomen Ilmavoimat nalétal 860 hodin a 15 minut.

Zbarvení finských Curtissů bylo poměrně jednoduché. Při revizi a
úpravách v Německu se rovnou aplikovaly standardní německé barvy:
zdola světle modrá RLM 65 (FS 35414) a shora tmavě zelená RLM 71
(FS 34079). Po smontování ve Finsku letadla dostala výsostné
znaky nového uživatele o průměru 100 cm na křídle a 70 cm na
bocích trupu. Jistou reminiscenci dvacátých let představoval
CUw-556 s obrácenými rameny křídelních svastik, nešlo však o
úmysl, nýbrž chybu studenta – brigádníka. V té době již zuřila
pokračovací válka, proto došlo na žluté prvky rychlé
identifikace (FS 13538). Nejprve je tvořil pruh před ocasními
plochami o šířce 50 cm a konce křídla zdola v šířce 190 cm, od
1. září 1941 i padesáticentimetrový pruh na motorovém krytu.
Netypickou součást markingu představoval černý nátěr spodní
plochy pravé poloviny křídla mezi žlutým polem a podvozkovou
šachtou.
Od jara 1942 se při větších opravách letouny přestříkávaly podle
běžného předpisu. Spodní plochy barvu v podstatě nezměnily (černý
nátěr byl ovšem vypuštěn), shora se však objevila nepravidelná
pole olivově zelené (FS 34096) a černé. V případě CU-560 se
kamufláž změnila až 16. června 1944. Od jara 1944 se bílá barva
výsostných znaků na horních a bočních plochách změnila na
středně šedou. Konec války znamenal nejprve zatření žlutých
doplňků a následně záměnu výsostných znaků za kokardy používané
dodnes.
Prameny:
1/ Keskinen, K., Stenman, K., Niska, K.: SIH-5: Curtiss Hawk &
P-40. Forssa 1977.
2/ Keskinen, K., Stenman, K., Niska, K.: SIH-11: Hävittäjä –
Ässät. Forsa 1994.
3/ Keskinen, K., Stenman, K., Niska, K.: Suomen Ilmavoimien
maalaukset ja merkinnät. Jyväskylä 1996.
4/ Juntunen, O.: Kyösti Karhila interview for WWII Ace Stories,
1998.
|