: :  Č A S O P I S  : :  REVI 35

Výskok z Avie, Jan Bobek

  
Jedním z našich předválečných letců vycvičených v rámci branné akce "1000 nových pilotů" je i Ladislav Světlík. Po stíhacím výcviku byl na konci třicátých let přidělen k leteckému pluku 3 "Generála letce Milana Rastislava Štefánika" na Slovensku. Dnes je mu 83 let a žije na Novém Zélandu. Je nositelem četných vyznamenání, která dokumentují jeho zásluhy v československém zahraničním odboji během bitvy o Francii a při dvou operačních turnusech u 312. squadrony RAF. Dosáhl pěti jistých a tří pravděpodobných sestřelů. Korespondence o souboji, v němž sestřelil Georga Kiefnera z Jagdgeschwader 26, mě s panem Světlíkem přivedla k povídání o letadlech, která má dodnes nejraději. Nedalo mi to a o jeho vyprávění se s vámi podělím (je ponecháno v původní formě, téměř bez stylistických úprav):

...a též děkuji za přiloženou brožuru mé milované stíhačky B-534, kterou jsem létal u 38. letky 3. leteckého pluku na Slovensku v Piešťanech a Vajnorech u Bratislavy od roku 1937 až do 15. března 1939, kdy nás vykopli Němci. B-534 byla v té době nejlepší stíhací dvouplošník na světě. Skutečně "dream" pro pilota, s vysokým úhlem stoupání, lehká na akrobacii a bez záludností, které některé stíhačky mají. Pro zajímavost uvádím, že na 16. stránce brožury je obrázek B-534.142, ze které jsem někdy v roce 1938 v Piešťanech vyskočil padákem po cvičných náletech s fotokulometem na "rukáv" táhnutý letadlem Š-16. Po mém posledním náletu na rukáv jsem stále ještě při velké rychlosti a z blbosti udělal kopaný výkrut, což mělo za následek, že prasklo uchycení kýlovky, ta se otočila doleva a zablokovala výškovku a též směrovku a mně nezbylo nic, než vyskočit. Toto vše se odehrávalo blízko letiště a ve výši asi tak 1000 metrů. Měl jsem velké potíže se z letounu dostat, a když se mi to podařilo, vyskočil jsem asi tak ve 300 metrech a po okamžitém otevření padáku to trvalo pouze pár vteřin, nežli jsem spadnul do jabloně u farmy a po dopadu jsem měl ruce plné větviček s jablkama. Paní farmářka, která vše pozorovala, mně ihned přinesla šálek kávy s makovou buchtou, kterou jsem zbaštil ještě, než pro mě přijela ambulance. Byl jsem však v pořádku a odpoledne jsem opět létal na BH-22. Zbytky 142 byly v hlubokém kráteru a ze země koukaly pouze trubky. Po mé výpovědi o tom, co se stalo a co jsem viděl, byly 534 "groundovány" a přezkoušeny, nežli mohly opět létat ...

...Siebel byl též moc pěkný letoun na létání a měl jsem na tomto typu dosti hodin, když jsem byl (ovšem) po válce u Vojenské dopravní skupiny v Ruzyni. Vše na elektriku, autopilot, trimy, zkrátka samé knoflíky a vypínače - vše krásně fungovalo. Pilot seděl jako ve skleníku s výbornou viditelností kolem dokola. Jednou jsem bral deset členů naší nové vlády do Kolína v Německu a po přistání jsem si chtěl zkrátit rolování. Tak jsem zabočil doprava na trávu a po několika metrech jsem uviděl tabulku, která mě varovala - "Achtung Minen", ale bylo již pozdě, tak jsem nikomu nic neřekl a pokračoval v rolování k hangárům. Nikdo mně však nemohl říci, zda-li miny byly vykopány nebo ne. Tak jsem byl na cestě zpátky opatrný a trávě jsem se vyhýbal. Krátce poté jsem odešel z letectva a nastoupil službu u Aerolinky ČSA.

Díky rychlé pomoci pana Súdneho ze Slovenska můžeme zveřejnit i opisy dokumentů, které se váží k výše popsané havárii Avie a navíc korigují její výrobní číslo. V závorkách jsou uvedeny poznámky pana Súdneho:

FONOGRAM

Dnes 27. 7. 1938 v 09.13 hod. zřítil se letoun B-534.63 u Malého Orviště (pozn. Malé Orvište), 4 km SZ Piešťan při náletu na RT (pozn. rukávový terč).

Pilot des. p. p. l. Ladislav Světlík zachránil se padákem - není zraněn.

Příčina: porucha ocasních ploch dle výpovědi pilota.

K informaci hlásím: letoun měl nalétáno 186 hodin. Pilot pikoval v 1050 m na RT. V 800 m selhalo mu řízení, stroj se stal neovladatelný a ve výšce 300 m vyskočil.

Jiná osoba zraněna není.

Let. pluk 3 byl dne 27. 7. ve 14.15 hod. vyrozuměn a upozorněn, aby provedl detailní prohlídku let. B-534. Let. pl. 3 žádal, abychom učinili (pozn. Zemské vojenské veliteľstvo letectva v Bratislave) dotaz u MNO, zda vyšle k havárii komisi.

28. 7. 1938, vel. zem. let.: plk. let. J. Skála v zast.: pplk. ?



TELEGRAM

(27. 7. 1938 - 15.10)

K čj. 2061/let. 1938 Vám (pozn. vel. zem. let. Bratislava) MNO sděluje, že vyslalo letounem k zjištění příčiny havarie let. B-534.63 pplk. Benesche, VTLÚ a škpt. Dobřichovského, MNO.

MNO III./1. odděl.

Denný rozkaz Let. pl. 3 "generála letca M. R. Štefánika" č. 187.

Piešťany, 20. 8. 1938.

Článok 9: MNO povoľuje zrušiť letke 39 drak B-534.63 a motor Avia 12 Ydrs č. 90.

1 prístroj guľometný fotografický vz. 33 s výstrojou č. 1832.

4 pilotné guľomety vz. 30 s výstrojou ev. č. 2308 až 2311.

Zrušenie vykoná Letecký sklad 3 v Nitre.

Poděkování za toto vyprávění letí ze staré vlasti panu Světlíkovi do Algies Bay společně s přáním dobrého zdraví jemu i jeho paní. Za konzultace vážící se k havárii jeho B-534 děkuji pánům Borisi Súdnemu a Jiřímu Rajlichovi. Dodávám, že zmiňovaná brožura je monografie vydavatelství MBI. Uvítáme podobné příspěvky i od dalších našich letců všech generací!

 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel