: : Č A S O P I S
: : REVI 35
|
Výskok z Avie, Jan Bobek
Jedním z našich předválečných letců vycvičených v rámci branné
akce "1000 nových pilotů" je i Ladislav Světlík. Po stíhacím
výcviku byl na konci třicátých let přidělen k leteckému pluku 3
"Generála letce Milana Rastislava Štefánika" na Slovensku. Dnes
je mu 83 let a žije na Novém Zélandu. Je nositelem četných
vyznamenání, která dokumentují jeho zásluhy v československém
zahraničním odboji během bitvy o Francii a při dvou operačních
turnusech u 312. squadrony RAF. Dosáhl pěti jistých a tří
pravděpodobných sestřelů. Korespondence o souboji, v němž
sestřelil Georga Kiefnera z Jagdgeschwader 26, mě s panem
Světlíkem přivedla k povídání o letadlech, která má dodnes
nejraději. Nedalo mi to a o jeho vyprávění se s vámi podělím (je
ponecháno v původní formě, téměř bez stylistických úprav):
...a též děkuji za přiloženou brožuru mé milované stíhačky
B-534, kterou jsem létal u 38. letky 3. leteckého pluku na
Slovensku v Piešťanech a Vajnorech u Bratislavy od roku 1937 až
do 15. března 1939, kdy nás vykopli Němci. B-534 byla v té době
nejlepší stíhací dvouplošník na světě. Skutečně "dream" pro
pilota, s vysokým úhlem stoupání, lehká na akrobacii a bez
záludností, které některé stíhačky mají. Pro zajímavost uvádím,
že na 16. stránce brožury je obrázek B-534.142, ze které jsem
někdy v roce 1938 v Piešťanech vyskočil padákem po cvičných
náletech s fotokulometem na "rukáv" táhnutý letadlem Š-16. Po
mém posledním náletu na rukáv jsem stále ještě při velké
rychlosti a z blbosti udělal kopaný výkrut, což mělo za následek,
že prasklo uchycení kýlovky, ta se otočila doleva a zablokovala
výškovku a též směrovku a mně nezbylo nic, než vyskočit. Toto
vše se odehrávalo blízko letiště a ve výši asi tak 1000 metrů.
Měl jsem velké potíže se z letounu dostat, a když se mi to
podařilo, vyskočil jsem asi tak ve 300 metrech a po okamžitém
otevření padáku to trvalo pouze pár vteřin, nežli jsem spadnul
do jabloně u farmy a po dopadu jsem měl ruce plné větviček s
jablkama. Paní farmářka, která vše pozorovala, mně ihned
přinesla šálek kávy s makovou buchtou, kterou jsem zbaštil ještě,
než pro mě přijela ambulance. Byl jsem však v pořádku a
odpoledne jsem opět létal na BH-22. Zbytky 142 byly v hlubokém
kráteru a ze země koukaly pouze trubky. Po mé výpovědi o tom, co
se stalo a co jsem viděl, byly 534 "groundovány" a přezkoušeny,
nežli mohly opět létat ...
...Siebel byl též moc pěkný letoun na létání a měl jsem na tomto
typu dosti hodin, když jsem byl (ovšem) po válce u Vojenské
dopravní skupiny v Ruzyni. Vše na elektriku, autopilot, trimy,
zkrátka samé knoflíky a vypínače - vše krásně fungovalo. Pilot
seděl jako ve skleníku s výbornou viditelností kolem dokola.
Jednou jsem bral deset členů naší nové vlády do Kolína v Německu
a po přistání jsem si chtěl zkrátit rolování. Tak jsem zabočil
doprava na trávu a po několika metrech jsem uviděl tabulku,
která mě varovala - "Achtung Minen", ale bylo již pozdě, tak
jsem nikomu nic neřekl a pokračoval v rolování k hangárům. Nikdo
mně však nemohl říci, zda-li miny byly vykopány nebo ne. Tak
jsem byl na cestě zpátky opatrný a trávě jsem se vyhýbal. Krátce
poté jsem odešel z letectva a nastoupil službu u Aerolinky ČSA.
Díky rychlé pomoci pana Súdneho ze Slovenska můžeme zveřejnit i
opisy dokumentů, které se váží k výše popsané havárii Avie a
navíc korigují její výrobní číslo. V závorkách jsou uvedeny
poznámky pana Súdneho:
FONOGRAM
Dnes 27. 7. 1938 v 09.13 hod. zřítil se letoun B-534.63 u Malého
Orviště (pozn. Malé Orvište), 4 km SZ Piešťan při náletu na RT (pozn.
rukávový terč).
Pilot des. p. p. l. Ladislav Světlík zachránil se padákem - není
zraněn.
Příčina: porucha ocasních ploch dle výpovědi pilota.
K informaci hlásím: letoun měl nalétáno 186 hodin. Pilot pikoval
v 1050 m na RT. V 800 m selhalo mu řízení, stroj se stal
neovladatelný a ve výšce 300 m vyskočil.
Jiná osoba zraněna není.
Let. pluk 3 byl dne 27. 7. ve 14.15 hod. vyrozuměn a upozorněn,
aby provedl detailní prohlídku let. B-534. Let. pl. 3 žádal,
abychom učinili (pozn. Zemské vojenské veliteľstvo letectva v
Bratislave) dotaz u MNO, zda vyšle k havárii komisi.
28. 7. 1938, vel. zem. let.: plk. let. J. Skála v zast.: pplk. ?
TELEGRAM
(27. 7. 1938 - 15.10)
K čj. 2061/let. 1938 Vám (pozn. vel. zem. let. Bratislava) MNO
sděluje, že vyslalo letounem k zjištění příčiny havarie let.
B-534.63 pplk. Benesche, VTLÚ a škpt. Dobřichovského, MNO.
MNO III./1. odděl.
Denný rozkaz Let. pl. 3 "generála letca M. R. Štefánika" č. 187.
Piešťany, 20. 8. 1938.
Článok 9: MNO povoľuje zrušiť letke 39 drak B-534.63 a motor
Avia 12 Ydrs č. 90.
1 prístroj guľometný fotografický vz. 33 s výstrojou č. 1832.
4 pilotné guľomety vz. 30 s výstrojou ev. č. 2308 až 2311.
Zrušenie vykoná Letecký sklad 3 v Nitre.
Poděkování za toto vyprávění letí ze staré vlasti panu
Světlíkovi do Algies Bay společně s přáním dobrého zdraví jemu i
jeho paní. Za konzultace vážící se k havárii jeho B-534 děkuji
pánům Borisi Súdnemu a Jiřímu Rajlichovi. Dodávám, že zmiňovaná
brožura je monografie vydavatelství MBI. Uvítáme podobné
příspěvky i od dalších našich letců všech generací!
|
|
|
|
Copyright © 2004 REVI, Webmaster -
Jakub
Vilingr, Graphics - Luboš
Pavel
|
|