Rej divokých sviní aneb mladý letecký elév se učí létat s
vrtulníkem, Petr Šafařík
Mezi jednotlivými složkami letectev na celém světě panuje odvěká
rivalita vystupňovaná mnohdy až ve zbytečnou nevraživost. Hlavně
někteří piloti bojových proudových letounů si o sobě často myslí,
že oni jsou ti jediní králové oblohy, jimž rovno není, a mnohdy
tvrdí, že jejich létání je to jediné pořádné a nejtěžší létání
na světě. Myslím, že je to nesmysl, neboť každý druh létání, ať
už je to na stíhačkách, bombardérech, vrtulnících či dopravních
letounech, má něco do sebe. Oni ostatně někteří "proudoví
králové oblohy" neví o čem mluví, jelikož třeba za řízením
vrtulníku vůbec nikdy neseděli. Tento článek by měl trochu
nastínit, o čem vlastně vrtulníkové létání je. Ze začátku je to
pěkná dřina. Rád bych se s vámi podělil o své zážitky z období,
kdy jsem prodělával základní letecký výcvik na vrtulníku Mi-2 u
34. základny školního (dnes speciálního) letectva v Pardubicích.
Bylo to na jaře a v létě minulého roku a provoz pomalejších
vrtulníků Mi-2 a letounů Z-142C AF byl přes letní sezónu
přesunut na letiště Hradec Králové, aby se nepletl rychlejším
Delfínům a Albatrosům v Pardubicích.
Na úvod ještě vysvětlím, co znamená termín RDS. RDS neboli Rej
Divokých Sviní je termín, jenž používal jeden z instruktorů,
kteří mě učili létat na vrtulníku, pro situace, kdy pilotní žák
ztrácí kontrolu nad strojem a ten pak začíná tancovat po obloze
a dělá si zdánlivě, co chce. RDS nastává ve valné většině
případů v režimu visení. Jak se čtenář dále dočte v tomto článku,
i já jsem ve svých začátcích často předváděl s vrtulníkem
ukázkový RDS.
Řízení vrtulníku není tak jednoduché, jak by se mohlo někomu
zdát. Můj instruktor, který mě na vrtulníku učil létat, mi
vyprávěl jednu historku. Když s ním kdysi absolvoval seznamovací
let s vrtulníkem pilot, který do té doby létal na Su-22, i tento
"proudový" pilot si myslel: "Vždyť jsem létal na bojovém typu
Su-22, to přeškolení na vrtulník bude brnkačka." Po svém prvním
letu s vrtulníkem však instruktorovi sdělil: "Prvních pět vteřin
letu jsem si připadal jako orel, po zbytek letu jako naprostý
idiot!" I mé pocity z prvního letu byly dost podobné.
Jak to tedy vlastně před rokem probíhalo? Na konci března 2000
nastupuje celá moje třída pilotů osmý, závěrečný semestr studia
na vojenské akademii k 34. základně školního letectva. Půl roku
předtím, v šestém semestru, jsme všichni absolvovali základní
letecký výcvik na letounech Z-142C AF a byli jsme rozděleni na
budoucí piloty vrtulníků, piloty bojových proudových letounů a
navigátory. Z dosavadního obsahu článku vyplývá, že já jsem byl
určen k pokračovacímu výcviku na vrtulnících - spolu se mnou i
dalších osm kolegů. Měl jsem určité penzum teoretických znalostí,
jak ale bude vypadat praxe, to jsem se mohl jenom domnívat.
První týden po příjezdu do Pardubic absolvujeme nejprve tzv.
materiální část, tzn. učíme se veškerá technická data draku,
motoru, radiotechnického, elektrického a avionického vybavení
vrtulníku Mi-2. Na konci týdne následuje přezkoušení a jeho
kladný výsledek si necháváme zapsat do zápisníku letů. Další
týden je na programu účelová příprava k létání, kdy se učíme
postupy v kabině, důležité úkony, techniku pilotáže, nouzové
postupy, opakujeme si důležité vědomosti z aerodynamiky
vrtulníku, navigace, meteorologie a předpisů. A opět následuje
přezkoušení. Během tohoto týdne účelových příprav teoreticky
pomalu pronikám do tajů pilotáže vrtulníku a začínám z toho mít
trochu hrůzu - tolik zdvojených pohybů a tolik věcí, kolik musím
najednou sledovat, každým okem koukat jinam (připadám si jako
chameleon) a koordinovat pohyb nohou a rukou.
Nyní cítím, že nastal okamžik, kdy bych měl čtenáře, kteří v
životě vrtulník neřídili, trochu zasvětit do tajů řízení té "ďábelské
mašinky", jíž vrtulník zpočátku bezpochyby je.
Tak předně, k řízení vrtulníku pilot využívá tři řídicí prvky.
Páku cyklického řízení (to je ten "knipl" mezi nohama)
vrtulníkáři nazývanou cyklika, páku kolektivního řízení (umístěna
je vlevo od pilota na podlaze) v žargonu nazývanou kolektiv a
pedály nožního řízení. Cyklikou se ovládá náklon vrtulníku kolem
podélné a příčné osy. Pomocí této páky se ovládá vrtulník i v
pohybu do stran, dopředu, dozadu a při přechodu z visení do
dopředného letu. Zvedám-li kolektiv, zvyšuji úhel nastavení
listů nosného rotoru a výkon motoru a tím i tah nosného rotoru a
vrtulník ve visu svisle stoupá. Naopak pohybuji-li pákou
kolektivního řízení dolů k podlaze, vrtulník klesá. V dopředném
letu využívám změnu tahu nosného rotoru ke stoupání, klesání,
zrychlování anebo zbrždění.
Pedály nožního řízení slouží ke změně úhlu nastavení listů
vyrovnávacího rotoru a tím ovládáme pohyb vrtulníku ve visu
kolem svislé osy doleva a doprava. V dopředném letu pak
používáme pedály nožního řízení k "došlapávání kuličky"
relativního příčného sklonoměru. Relativní příčný sklonoměr
tvoří mírně prohnutá skleněná trubička s kuličkou uvnitř. Za
přímočarého letu bez příčného sklonu působí na kuličku pouze
její tíha, a proto se kulička nachází ve středu trubičky. Pro
udržení kuličky ve střední poloze platí známá poučka: "kam
kulička, tam nožička". Vrtulník je letadlo, u kterého pilot
používá nohy více než u kteréhokoliv jiného létajícího aparátu.
Relativní příčný sklonoměr musí vrtulníkář po očku sledovat
neustále. Pro začátečníka je udržení kuličky ve středu tvrdým
oříškem. V praxi to většinou vypadá tak, že pilotní žák šlape do
pedálů jak do varhan a vrtulník je téměř neustále ve skluzu.
Vtip je ovšem v tom, že pohneme-li kterýmkoliv ze tří řídicích
prvků, uvedených v předešlých odstavcích, musíme udělat i
adekvátní výchylky zbývajících dvou. Uvedu příklad. Jestliže
zvedám kolektiv, musím současně s tím vyšlapávat pravý pedál
nožního řízení, neboť tím, že zvedám kolektiv, se zároveň
zvětšuje reakční moment nosného rotoru. Kdybych nevyšlápl pravý
pedál, začal by se vrtulník vlivem reakčního momentu otáčet
doleva. Někomu by se to nemuselo zdát tak složité, ale ono to v
praxi zpočátku trochu složité je, neboť než člověk získá určitý
cit a "dostane to do oka", vyšlapává pedál buď příliš brzy, nebo
naopak příliš pozdě či příliš málo nebo hodně. Chce to vhodně
koordinovat pohyb levé ruky a pravé nohy.
V dopředném letu se vrtulník chová téměř jako křídlatý letoun,
je zde však opět jeden zádrhel, a to ten, že vrtulník má tzv.
kříž řízení nepatrně posunutý šikmo do strany. Důsledky
vysvětlím při porovnání s křídlatým letounem. Chci-li, aby se
letoun s pevným křídlem naklonil dopředu či dozadu, potlačím
knipl dopředu nebo jej přitáhnu. Stejný pohyb vrtulníku s
pravotočivým nosným rotorem (vrtulníky sovětské a evropské
provenience) však vyvolám pohybem páky cykliky šikmo dopředu
mírně doleva a naopak dozadu a mírně doprava. Tento rozdíl je
markantní v zatáčce, neboť u letounu s pevným křídlem provedu
horizontální zatáčku tak, že pohnu kniplem doleva nebo doprava a
v obou případech přitáhnu tak, abych držel v zatáčce horizont.
Chci-li ovšem provést zatáčku v dopředném letu s Mi-dvojkou,
musím v zatáčce doleva "dát" cykliku doleva a mírně přitáhnout,
ale naopak v zatáčce doprava "dám" cykliku doprava a mírně
potlačím.
Jak je vidět, přišly mé návyky z letounu Z-142 na vrtulníku
vniveč. Ovládání vrtulníku je prostě zcela odlišné. Na to, abych
popsal veškeré odlišnosti, bych potřeboval daleko více prostoru
v tomto časopise a samo o sobě by to vydalo na samostatný článek.
Pro potřeby tohoto vyprávění dosavadní zasvěcení stačí.

Pak nastává ten očekávaný i trochu obávaný den. Obavy mám hlavně
z toho, jak to zvládnu, teoreticky se to zdá tak složité. Má to
být pouze seznamovací let, tedy pilotovat by měl instruktor a v
zóně by mi měl "půjčit" na nějakou dobu řízení. Vnější prohlídku
provedl instruktor, neboť on podepsal technikovi převzetí mašiny.
Já si mezitím upravil výškové nastavení sedačky a přikurtoval
jsem se. Následují úkony po vstupu do kabiny a "oživení" palubní
sítě.
Chvíli si urovnávám v duchu větu v hlavě, pak mačkám tlačítko
"RADIO" na cyklice a hlásím: "Hradec tower 862 request start up,
information Bravo." Ve sluchátkách se mi vzápětí ozve: "862
Hradec tower, start up approved, information Bravo is correct."
Potvrzuji svým indexem: "862." Zatím jde všechno OK. Úkony dělám
sice pomaleji, ale bez zbytečných chyb, které by mě mohly
rozhodit.
Následuje spouštění motorů. Mačkám tlačítko spouštění a následně
stopky. Ozvalo se pisklavé hučení a motor se začíná rozbíhat. Z
kabiny sleduji, že i nosný rotor se, zprvu nesměle, začíná
roztáčet. Motorové přístroje v kabině pomalu ožívají - ručičky
se lehce zachvějí a začínají se hýbat. V té chvíli držím levou
rukou stop kohouty za hlavou a pravou ruku mám připravenu na
tlačítku přerušení spouštění. Jakmile ručička na "budíku" otáček
turbokompresoru přechází přes 20 % zvedám stop kohout
spouštěného motoru a do motoru začíná s temným chrčením proudit
palivo, které je vzápětí ve spalovací komoře zapáleno. Teď musím
sledovat, zda-li na přístrojích otáček nosného rotoru, teploty
výstupních plynů a tlaku oleje v motoru jsou hodnoty, které
nepřesahují provozní omezení. Kdyby cokoliv nesedělo, musím
zmáčknout tlačítko přerušení spouštění a stáhnout stop kohout.
Naštěstí je vše v pořádku, motor nabíhá na volnoběžné otáčky a
ručičky motorových přístrojů se ustalují na správných hodnotách.
I žluté tablo na horním panelu, signalizující spouštěcí cyklus,
po půl minutě zhasíná.
Druhý motor spouštím stejným způsobem a pak jsou na řadě úkony
po spuštění a minutové prohřátí motorů. Počáteční tréma trochu
opadá, to je dobře. Po prohřátí následuje kontrola odpouštěcích
ventilů za asistence technika, který mi smluveným signálem rukou
před kabinou ukazuje, kdy se ventil otevírá a kdy se uzavírá,
když pomocí POOM 1) zvedám střídavě výkon obou motorů.
Předposlední úkon po spuštění motorů je kontrola generátorů.
Otáčím ručku 2) na kolektivu k sobě (doprava). Tím se zvedají
otáčky turbokompresoru na 77 % a otáčky nosného rotoru nabíhají
na přibližně 80-82 %. Ještě zvednout trochu kolektiv, aby otáčky
turbokompresoru naběhly na 80 %. Vše je zatím OK. Po
překontrolování generátorů následuje motorovka. Opět vše v
pořádku. Vypadá to, že mašina je dnes dobrá a my poletíme.
Mačkám opět tlačítko "RADIO" na cyklice a následuje výměna
informací mezi mnou a věží.
"Tower 862 request taxi to cross Alfa Bravo 3)."
"862 taxi to cross Alfa Bravo approved, set squawk 4) 7024."
"Squawk 7024, 862."
Z intercomu se ozval hlas instruktora: "Tak jeď, máme volno."
Ještě předtím však nastavuji squawk na odpovídači. Odjišťuji
brzdu a pomalu tlačím cykliku mírně dopředu. Vrtulník se s
lehkým trhnutím pohne vpřed. A pojíždíme. Na kříži Alfa-Bravo se
otáčím do směru vzletu a zabrzdím. Nyní opět následují úkony:
odjistit horizonty, sesouhlasit kompas a přepnout odpovídač do
polohy "ON-ALT".
"Tak mu zahlas vzlet a jdeme na to," říká instruktor. Reaguji
tím, že hlásím do rádia: "Tower 862 ready for departure." Věž
odpovídá: "862 tower cleared for take off, wind one four zero,
three metres, after departure turn left, zone number 2."
Odpovídám: "Zone number two, 862."
Tak, a teď jsem sám zvědav.
"Chytni se lehce řídicích prvků, já ti to budu komentovat a ty
sleduj, co se děje," sděluje mi do sluchátek instruktorův hlas.
Trochu zkoprněle odpovídám: "Jo." Načež se na mě ze sluchátek
hrne záplava informací: "Tak podívej, zvedám pomalu kolektiv a
plynule dávám trochu pravý nohy." Vrtulník se pomalu zvedá do
tlumičů. "Sleduju motorové přístroje a přitom šilhám ven a
cyklikou zachytávám jemně všechny pohyby vrtulníku, kdyby chtěl
někam utíkat. Nohama držím směr." Vrtulník se vznesl asi tak
metr nad zem a stál jako přikovaný na místě. V pravé ruce cítím
jemné pohyby cyklikou, jimiž instruktor udržuje vrtulník nad
jedním místem. "Teď plynule potlačíš cykliku a rozbíháš rychlost.
Kolem rychlosti 40 km/h se vrtulník lehce zatřese, jak přechází
nosný rotor z kolmého do šikmého ofukování. Rozběhneš na 100
km/h, nastavíš kolektivem I. cestovní režim a ustálíš vrtulník
ve stoupání rychlostí 100-110 km/h. Neustále vyvažuju. ...Podívej
ven. Vidíš bližnou? Tady točíme 1. zatáčku."

To, co tady sáhodlouze popisuji v jednom odstavci, probíhá ve
skutečnosti asi tak v patnácti až dvaceti sekundách. Bylo to na
mě strašně moc informací, hrozný zmatek, nevěděl jsem kam dřív
koukat, co dřív dělat. Byl jsem zvědav, jak to bude vypadat, až
to budu všechno dělat sám.
"Karle, přepni mu vyvážení na něj," dává náhle instruktor pokyn
palubnímu technikovi a vzápětí mi sděluje, "mašina je tvoje,
pilotuj." Dost mě překvapuje, že mi instruktor předává řízení
tak brzo po vzletu. Vzápětí po předání řízení mi své počínání
vysvětluje: "Jen se s tím pořádně poper, musíš si tu mašinu
zkrotit sám. Musíš jí ukázat, kdo je tady pánem. To, že já to
teď budu řídit, by ti moc nedalo a za chvíli bys' usnul. Takže
pilotuj, došlapávej kuličku a vyvažuj."
A tak jsem se snažil. Instruktor má samozřejmě zpočátku ruce a
nohy na řízení, ale když vidí, že s tím moc necvičím, nechává
řízení zcela na mně. No, můj let je trochu kolébavý, ale jde to.
Polehounku začínám v rukou mašinu lépe cítit. Ovšem potím se jak
vrata od chlíva. První lety na vrtulníku jsou pro pilotního žáka
hodně přístrojová záležitost, ta mašina se pořád někam "sere" a
vy jí to nesmíte dovolit. Při svých prvních letech v Mi-2 jsem
příliš mnoho času věnoval sledování přístrojů - chvíli to trvá,
než se člověk naučí koukat ven, a hlavně jsem, ke své škodě,
málo využíval vyvážení. Vrtulník nemá nulovou polohu kniplu (cykliky)
- ta je v každém režimu jiná. K vyvažování slouží kolébka
umístěná mezi tlačítky "RADIO" a "INTERCOM" na cyklice. V praxi
to funguje tak, že pilot pohne cyklikou do požadované polohy a
pak si pomocí kolébky dovyváží tak, aby neměl síly v řízení. No,
ono se to lehce řekne, ale hůř provádí, neboť zpočátku jsem
neměl v ruce potřebný cit a držel jsem cykliku často zbytečnou
silou, protože jsem špatně vyvažoval. Pak stačí chvilku
nesledovat přístroje, ruka podvědomě povolí, mnou nastavený
režim je "v pytli" a vrtulník se opět šine úplně jinam, než já
chci.
Zahlásil jsem opuštění okruhu a namířil jsem vrtulník do zóny č.
2 hradeckého letiště. Zóny zde naštěstí znám již z minulého roku,
kdy jsme tu létali na Zlínech, takže s orientací nemám problémy.
Když už jsme v zóně, hlásím: "Věž, 862 v zóně 2 zahájit, výška
300 až 1 000 metrů." (S angličtinou se v provozu teprve začínalo,
hlásil jsem tedy zatím anglicky pouze na zemi a ve vzduchu se
přecházelo na češtinu.) Řídící mi povoluje: "862 v zóně 2
zahajte." Pak přebírá řízení vrtulníku opět instruktor a s
komentářem mi předvádí jednotlivé manévry : zatáčky doleva a
doprava s náklonem 15° a 30° , klesání, stoupání a přechodové
režimy. Poté si všechno zkouším sám. Přechodové režimy jsou pro
mne nejhorší. S Mi-dvojkou se "peru", seč mi síly stačí. Držet
kuličku uprostřed se mi zdá zcela nemožné. Kdykoliv měním
kolektivem režim, kulička se pohne ze střední polohy a já ji
zapomínám došlápnout.
Jsem zvědav, jak to vypadá v zatáčce s tím pohybem cykliky,
který mám teoreticky v hlavě nacvičený. Do zatáčky s náklonem
15° doleva tedy pomalu tlačím cykliku doleva, až mi symbol
letadélka na umělém horizontu ukazuje náklon 15° a jemně
přitáhnu. Ejhle a ono to funguje. Kontroluji variometr a vidím,
že ručička se mi pohybuje plus mínus jeden metr kolem nuly.
Kulička sklonoměru mi kmitá lehce doleva a doprava kolem
středové polohy a já se ji, podle staré dobré poučky "kam
kulička tam nožička", snažím došlapávat. Samozřejmě, že v nohách
nemám potřebný cit, takže chvílemi šlapu do pedálů jak do varhan.
V zatáčce se trochu kolébáme, ale jinak to celkem jde.
Tak, a teď doprava. Opět tlačím cykliku jemně doprava a sleduji,
co dělá ručička variometru. Zdá se mi nepřirozené potlačit. S
chvilkovým zpožděním ručička varia vyletí nahoru a ukazuje 2
metry stoupání. To mě trochu vyplašilo, a tak s trhnutím cykliku
tlačím. Po chvilce kolébání se let v zatáčce ustaluje a světe
div se, ono to funguje - letím v zatáčce doprava a abych letěl v
horizontu, mám mírně potlačeno.
Zatáčka s náklonem 30° je už pro mne opravdový rock`n`roll. V
této zatáčce by se vrtulník s kolektivem nastaveným na první
nebo druhý cestovní režim zbržďoval, musím to tedy lehounce
podpořit výkonem, přizvedávám proto kolektiv. "Třicítka" zatáčka
je pro mě větší oříšek, vrtulník se kolébá, chvílemi kvílí a
vypadá to trošku jako na rodeu. Každou chvíli se mi ozývá v
intercomu instruktorův hlas: "KULIČKÁÁÁ!" Samozřejmě. To je snad
největší problém. Chvíli ji nesleduji a hned mi někam "uteče".
Instruktor jde po mě tvrdě a nechává mě v tom vymáchat. Ani
prstem nehne (akorát kdybych snad začínal mašinu ždímat mimo
povolené limity), maximálně mi do intercomu radí. Tak mi to
nejvíc vyhovuje. Později mě to sice bude stát několikrát zcela
propocenou kombinézu, ale takovým systémem se to nejrychleji
naučím.
Další "sranda" je manévr rychlostí, tedy rozhon a zbrždění. S
Mi-dvojkou se létá v horizontu rychlostí 160 km/h. Náplní
cvičení je zbrždění na 80 km/h a rozhon na 180 až 200 km/h. Opět
mi to instruktor nejprve ukazuje. Plynule přitáhne cykliku a
zároveň s tím dává kolektiv dolů. Mašina je natažená a odbržďuje,
vario si drží na nule, kulička sedí uprostřed. Když se ručička
rychloměru blíží k hodnotě 80 km/h, jemně tláčí, přizvedává
trochu kolektiv a vrtulník si to šine vpřed na rychlosti 80
km/h. Pak instruktor plynule potlačí a s tím zvedá kolektiv,
trochu pravé nohy a zase vše perfektně sedí. Hups, a za
chviličku se řítíme rychlostí 200 km/h napříč zónou. Vše je
záležitostí několika sekund.
Pak přebírám řízení já a zkouším to napodobit. Už teď je to tak
trochu rej divokých sviní. Pomalu tahám za cykliku, ručička
varia se začíná hýbat nahoru a ukazuje stoupání. Dávám kolektiv
dolů, ale opět zapomínám na nohy a kulička hned "utíká z kabiny".
Snažím se vše opravit, ale zásahy do řízení jsou neadekvátní a
vrtulník začíná tancovat po obloze. Nakonec se na rychlost 80
km/h dostávám, ale směr mi utekl o 30° a výška skoro o 100 m.
Hlavou mi problesklo: "To je čertova mašina, ten vrtulník". Při
rozhonu opět všechnu nastoupanou výšku ztrácím, neboť tlačím
cykliku dopředu moc a kolektiv naopak zvedám málo.
Příjemná pilotáž je v režimu klesání při rychlosti 100 až 110
km/h. To se mašina odbrzdí na rychlost 100 km/h a povolí se
cyklikou do klesání 2-3 m/s. Nosný rotor si lehce klape a Mi-dvojka
se stává stabilním a hodným beránkem. Zatáčka doleva s náklonem
15°, potom doprava a vrtulník bez kolébání pomalu reaguje. Je to
pro mě v tu chvíli až neuvěřitelné.
Po třiceti minutách v zóně je pomalu čas na návrat na základnu.
Předtím mi však instruktor chce ještě ukázat autorotaci. O té už
jsem hodně slyšel, ale představit jsem si to neuměl. Kouzlo
autorotace spočívá v tom, že vysadí-li oba motory, může vrtulník
díky tomuto režimu doklouzat na nějakou plochu a přistát (pilot
má ovšem pouze jeden pokus). Je to možné díky tomu, že nosný
rotor je poháněn nabíhajícím proudem vzduchu, který jím v
klesání prochází. Opět je zbytečné pro potřeby tohoto článku,
abych sáhodlouze popisoval teorii - co se s vrtulníkem děje apod.
Popíšu raději, co dělá v praxi pilot, v tomto případě můj
instruktor při nácviku autorotace.
Instruktor opět přebírá řízení, mačká intercom a "valí" na mě
hotovou záplavu informací: "Vidíš tu plochu támhle vlevo dole
šikmo před námi?" Po chvilce hledání odpovídám: "Jo, vidím." "Tak
se zas lehce drž řízení a já ti to budu komentovat... Tak,
pomalu dáváme kolektiv dolů na "úhel šága5)" asi tak dva stupně
a stáhneme ručku úplně doleva. Nezapomeň na levou nohu." V té
chvíli mi vrtulník na okamžik zmizel "pod prdelí" a variometr
rázem ukazuje klesání 8,5 m/s. To je sešup. "Cyklikou pilotuješ
tak, abys` mířil na plochu v její ose a držíš rychlost sto,"
pokračuje instruktor. "Vidíš, že jsme dlouhý (samozřejmě vidím "velký
kulový", bohužel to ještě nemám tak v oku), tak si mašinu
přitáhneš a odbrzdíš si, pod šedesát ale nesmíš. Jedním okem
musíš šilhat na budík otáček nosného rotoru a popřípadě zvednout
či ubrat kolektiv ... vidíš, že nám plocha trochu mizí pod čumák
a jsme furt dlouhý, tak se zkrátíš hadovitým letem... Máme výšku
100 až 150 metrů, tak dáme plnou ručku a začínáme odbržďovat na
rychlost šedesát a začínáme plynule zvedat kolektiv, ...v
patnácti metrech máme vybráno a provádíme průlet nad plochou při
rychlosti 60 km/h.Na konci plochy převedeme do stoupání při
rychlosti sto."
"Tak to jsem zvědav, jak to budu zvládat já," bleskne mi hlavou
v první chvíli. Později, až budu autorotace cvičit, zjistím, že
to není zas tak nemožné, jako se mi to zdálo při této první
ukázce. Než člověka na autorotace pustí, tak už má na vrtulníku
něco málo nalétáno a není ze všeho tak vyjukaný.
Nastoupali jsme 300 metrů, na okraji zóny hlásíme ukončení
činnosti načež nám řídící letového provozu z věže povoluje vstup
do třetí zatáčky pravého okruhu dráhy 34. Po chvíli rovného letu
jsme před třetí a já hlásím: "Věž 862 ve třetí, přistání do
branek." Věž mi to povoluje a instruktor zároveň přebírá řízení.
"Tak se zas lehce chytni řízení a já se ti pokusím předvést, jak
má vypadat správné přistání," sděluje mi instruktor do intercomu
a pokračuje v komentáři, "tady u té vesnice točíme třetí. O
točíš třetí a odbrzdíš si ze stošedesáti na rychlost stopadesát
a klesáš přibližně dva až tři metry do čtvrté ...A teď otočíme
čtvrtou. Venku si vyhlídni nějaký bod podle něhož budeš točit
čtvrtou zatáčku ty... Čtvrtou zatáčku dotočíme nejméně ve
stopadesáti metrech. Po dotočení srovnáš vrtulník do směru
přistání a "posadíš" si branky do nějakého místa na skle kabiny
a pilotuješ tak, abys je měl furt na stejným místě. Když se ti
začnou pohybovat po skle dolů, tak trochu snížíš kolektiv a
zvýšíš tak klesání a naopak. S úžasem sleduju, jak to všechno
krásně sedí. "Ve výšce 100 metrů bys měl mít rychlost sto,
pokračuje instruktor v komentáři, "a snažíš se pilotovat
vrtulník tak, aby odpovídala výška v metrech rychlosti v
kilometrech za hodinu. Neustále vyhodnocuju a vylučuju vítr. Na
přistání musíš makat. Ve čtyřiceti metrech máš rychlost čtyřicet
a vrtulník se začíná klepat, jak přechází ze šikmého na kolmé
ofukování, teď musíš plynule zvedat kolektiv a dáváš poměrně
dost pravé nohy a necháváš ho stále klesat ...V metru zavisíš a
jdeš pomalu dolů ... a jsme na zemi." Instruktor se na mě dívá a
s úsměvem se mě ptá: "Tak co ty na to?" Trošku vyjukaně
odpovídám: "No to jsem zvědav, jak to půjde mně." "To bude dobrý,
nakonec se to taky naučíš, je to jen otázka času," odpovídá
instruktor. Moc se mi tomu v tu chvíli nechce věřit.
To však ještě není vše. Teď mě čeká to nejtěžší. "Tak už máš za
sebou seznamovací let a teďka zkusíme visení. Zahlas mu, že
žádáš zahájit v malé výšce," povídá instruktor. Plním jeho pokyn
a hned se mi znovu ozývá ve sluchátkách jeho hlas: "Já to teď
ustálím ve visu asi tak metr nad zemí a vyvážím ti mašinu. Ty se
pak chytni řízení a snaž se do něj co nejméně zasahovat. Ta
mašina bude viset sama. Odchylky vyhodnocuješ podle místa šikmo
před vrtulníkem vlevo, které si vybereš. Snažíš se udržovat
vrtulník vůči němu ve stejné poloze."
Jenomže ono se to lehce řekne a hůř provádí. Jakmile se chytám
řídících prvků, provedu nevědomky mírné zásahy do řízení,
vrtulník se rozpohybuje a začíná RDS. Vrtulník zběsile tancuje
nad trávou. Začínám se točit doprava. Rychle šlapu levou nohu.
Ach ne, to je moc. Rychle opravit. Šlapu pravou. Bože, zase moc.
Zběsile šlapu do pedálů jak do varhan. Teď se vrtulník šine do
strany. Trhám cyklikou na druhou stranu - moc razantně. Vrtulník
vzápětí "vystřeluje" jak namydlený blesk za pohybem cykliky a
mírně k zemi. Tahám za kolektiv, abych neklesal, zapomínám však
na nohy a je to "v prdeli." Vrtulník cvičí se mnou a já tomu
nejsem schopen zabránit. Když už to zavání srážkou se zemí, ozve
se instruktorův klidný hlas do intercomu, "Přebírám," a já s
úlevou pouštím řídící prvky a nechávám na instruktorovi, ať ten
"rej" uklidní. Ještě se ohlížím na instruktora, který v Mi-dvojce
sedí mírně za mnou, a ten se na mě jen zubí.
V podobném duchu probíhá celých deset minut visení. Instruktor
to ustálí, abych já vzápětí předvedl ukázkové RDS. Pot ze mě jen
leje. Nohy mě brní od toho, jak křečovitě šlapu do pedálů. Do
rukou začínám chytat křeče, neboť svírám kolektiv i cykliku
strašnou silou. Nejhorší situace nastává, když se vrtulník šine
doleva s pravým náklonem anebo doprava s levým náklonem. Funguje
totiž neúprosný fyzikální zákon setrvačnosti, tzn. že každá
oprava cyklikou musí být provedena s určitým předstihem. Člověk
pak může čekat raketový posun na stranu, na kterou je vrtulník
nakloněn. Následně se snažím vše opravit a nastávají netlumené
kmity - opět možno popsat třemi písmeny - RDS.
Po deseti minutách mě instruktor zachraňuje od toho "trápení
neviňátek" a říká: "Už toho máš dost, přebírám". S úlevou
pouštím řízení a instruktor malým okruhem, při kterém chladí
motory, přistává na kříži Alfa-Bravo. Pak mi opět předává řízení,
já pojíždím na stojánku a veškeré úkony až po zastavení rotoru
jsou v mé režii. Teď už je to pohoda v porovnání s úkony před
letem. Akorát jsem trochu rozklepaný, bylo toho na mě dost.
Posledním úkonem po vypnutí motoru je zabrždění nosného rotoru a
potom už mohu konečně vylézt z vrtulníku ven.
Když jdeme od vrtulníku na briefingovou místnost, instruktor se
mnou ještě rozebírá právě ukončený let: "Bylo to dobrý. Na to,
žes' to držel poprvé v ruce to nebylo vůbec špatný. Když jsem
poprvé řídil vrtulník já, bylo to to samý. Visení bylo typický
RDS. Ale z toho si nic nedělej. První lety ti to vůbec nepůjde,
budeš si říkat, že se to snad nikdy nenaučíš - ono to furt nejde
a pak přijde zlom a najednou to jde. Potom už to bude dobrý. Až
budeš umět viset na místě, tak začneme manévry ve visu, jak o
posuny do stran, dopředu, dozadu a otáčení kolem svislé osy. To
bude ale řízený a ne jako teď, když se sice suneš a točíš furt,
ale ne tak, jak chceš. Uvědom si, že ve vrtulníku musíš neustále
makat a zezačátku se pořádně nadřeš. Ale to bude dobrý. Běž to
napsat do knihy letů, já zatím dokouřím a přijdu ti podepsat
rozbor do zápisníku. Dneska máme spolu ještě jeden let, že? Tak
si zatím trochu oddechni a běž na oběd, po obědě půjdem na to.
Odpovídám: "Jo" a jdu zapsat let.

Toho dne jsem měl tedy ještě jeden let, během něhož se mi
instruktor snažil zasahovat do řízení co nejméně. Tak, jak
předpovídal, se i později stalo. Visení byl zezačátku opravdový
"boj o život". Potom, co jsem však odlétal přibližně šest hodin,
najednou nastal zlom a ono to začalo jít. Vrtulník už zběsile
netancoval ale jenom se tak na místě kolébal. Začal jsem tedy
trénovat i posuny ve visu. Ani autorotace již nebyla takový
oříšek, jak se zpočátku zdálo. A než jsem se nadál, šel jsem po
přibližně dvanácti hodinách na kontrolní let techniky pilotáže a
potom na sóla. No, a výcvik pokračoval dál podle osnovy, ale to
už je jiná kapitola. O tom možná jindy.
Většina fotografií doprovázejících článek zachycuje Mi-2 "4541"
během létání ve dnech 21., 23. a 24. 11. 2000. Byly to poslední
letové směny této mašiny. Pro nás, žáky, kteří se na jaře a v
létě 2000 učili na Mi-dvojkách létat, to bylo trochu nostalgické,
něco jako pohřeb. Čas je ale neúprosný a také životnost draku
letadel je omezená. A tak se stalo i u tohoto vrtulníku. Kvůli
vyčerpání resursu draku létala mašina 24. 11. 2000 naposledy.
Žlutý nátěr pochází z poloviny 90. let, kdy vrtulník létal u
letecké záchranné služby v Plzni-Líních.
Poznámky:
1) POOM - páky odděleného ovládání motoru - jsou umístěny vlevo
od pilotního sedadla. Používají se při přezkušování motoru na
zemi a při letu s jedním pracujícím motorem. Základní (střední)
polohu páky zajišťuje pružinová západka. Odjišťuje se stlačením
tlačítka na horním zesíleném konci páky. Pohybem páky nahoru (dozadu)
se výkon motoru zvyšuje, pohybem dolů (dopředu) snižuje.
2) "Ručka" je otočná rukojeť páky kolektivu. Otočením doprava na
doraz se dosáhne plný plyn a naopak otočením doleva na doraz se
dosáhne volnoběh. Volnoběh se používá pouze při nácviku režimu
autorotace a na zemi. Při všech ostatních letových režimech se
používá plný plyn (rukojeť otočená doprava)
3) Kříž Alfa-Bravo je označení pro křižovatku pojížděcích drah
alfa a bravo na letišti v Hradci Králové. Při provozu vrtulníků
byla využívána jako heliport.
4) Squawk znamená kód odpovídače SSR (Secondary Surveillance
Radar)
5) "Úhel šága" = slangový výraz pro úhel nastavení listů nosného
rotoru (NR), který vznikl zkomolením ruského nápisu "ŠAG VINTA"
(ŠAG VINTA) na ruském ukazateli úhlu nastavení listů NR
Vysvětlivky anglických frází používaných v článku:
Hradec tower 862, request start up, information Barvo = Hradec
věž 862, žádám spouštění, informace Bravo.
862 Hradec tower, strat up approved, information Bravo is
correct = 862 Hradec věž, spouštění schváleno, informace Barvo
je správná.
Tower 862 request taxi to cross Alfa Bravo = věž 862 žádám
pojíždění na kříž Alfa Bravo.
862 taxi to cross Alfa Bravo approved, set squawk 7024 = 862
pojíždění na kříž Alfa Bravo schváleno, nastavte squawk 7024 na
odpovídači.
Tower 862 ready for departure = věž 862 připraven ke vzletu.
862 tower, cleared for take off, wind one four zero, three
meters per second, after departure turn left, zone number two =
862 věž, vzlet máte povolen, vítr je z jedna čtyři nula, tři
metry za sekundu, po vzletu točte doleva do zóny two.
|