Stíhací esa Korejské války 1950 - 1953, LtCol. George Andrew
„Curly“ Davis, Jr., Petr Šafařík
kredit USAF

Životopisem jedné z nejvýznamnějších postav
letecké války nad Koreou, nositele nejvyššího amerického
vyznamenání - Kongresové medaile cti, Maj. George A. Davise, Jr.
se rozšiřuje rodina více či méně pravidelných rubrik v REVI
věnovaných leteckým esům o další, kterou jsem nazval „Stíhací
esa Korejské války 1950-1953“. Postupně se seznámíte s životními
osudy významných i těch méně známých stíhačů – es této války. Z
počátku to budou určitě pouze Američané, neboť informace z
jejich strany jsou dostupnější než ty, jež se týkají jejich
protivníků. I když na jejich životopisech také pracuji, jsou
informace zatím kusé. Některé příspěvky budou obohaceny o další
informace o letecké válce v Koreji, např. tabulky, nákresy apod.
Nyní už ale k samotnému životopisu pátého amerického proudového
stíhacího esa v historii.
Hodnost a organizace: Major, U. S. Air Force, velící důstojník,
334. stíhací squadrona, 4. stíhací skupina, 5. letecká armáda.
Místo a čas: blízko Sinuiju – oblast řeky Yalu, Korea, 10. února
1952. Místo nástupu služby: Lubbock, Texas. Narozen: 1. prosince
1920, Dublin, Texas. Citace: Major Davis se vyznamenal zřejmou
statečností a srdnatostí nad rámec svých povinností při ohrožení
vlastního života. Když vedl roj čtyř letounů F-86 Sabrejet na
bojové letecké hlídce poblíž čínsko-korejské hranice, vedoucímu
druhé dvojice došel kyslík a byl nucen přerušit akci a vrátit se
v doprovodu wingmana na základnu. Maj. Davis a zbývající letoun
F-86 pokračovali v plnění úkolu a spatřili formaci přibližně
dvanácti nepřátelských MiGů-15 letících rychle na jih směrem do
oblasti, kde vlastní stíhací-bombardovací letouny vedly v malé
výšce bojovou činnost proti komunistickým komunikačním liniím.
Aniž by bral na zřetel početní převahu nepřítele, zaujal Maj.
Davis se svým wingmanem výhodnou výchozí pozici a pikoval vstříc
formaci MiGů. Při rychlém průletu nepřátelskou formací odzadu si
vybral jeden MiG-15 a zničil jej soustředěnou střelbou z
palubních zbraní. Ačkoliv byl nyní pod neustálou palbou
nepřátelských stíhačů vedenou ze zadní polosféry, pokračoval
Maj. Davis ve zteči. Vypálil na další MiG-15, který ihned přešel
v plamenech a dýmu do vertikálního klesání. Místo toho, aby
využil přebytek rychlosti k úniku před nepřátelskou palbou, jež
na něj byla koncentrována, zvolil zbrždění a vyhlédl si třetí
MiG-15. Během tohoto posledního útoku inkasoval jeho letoun
přímý zásah, vymkl se kontrole a narazil do pohoří 30 mil jižně
od řeky Yalu. Odvážný útok Maj. Davise zcela rozprášil
nepřátelskou formaci a umožnil tak vlastním stíhacím bombardérům
úspěšně dokončit útok na týl nepřítele. Maj. Davis svým
nezdolným bojovým duchem, hrdinstvím, agresivitou a neobvyklou
odvahou při útoku na nepřítele, který měl hrozivou převahu,
prokázal chrabrost v té nejvyšší míře.
Citace k udělení Congressional Medal of Honor majoru G. A.
Davisovi in memoriam
George Andrew Davis, Jr. se narodil 1. prosince 1920 v malém
městečku zvaném Dublin v Texasu a vyrůstal v západním Texasu. Do
armádního letectva vstoupil 21. března 1942 ve městě Lubbock
taktéž v Texasu a celý jeho výcvik nadále probíhal na několika
základnách v tomto státě unie. Leteckým kadetem se stává 3.
června 1942 a nedlouho poté, v srpnu 1942, zahajuje letecký
výcvik v Kelly Field. Nejprve přišla základní letecká škola v
Jones Field, následoval pokračovací výcvik ve Waco a nakonec
bojový výcvik v Aloe Field. Svá stříbrná křídla obdržel Davis
16. února 1943 ve Victorii a v souvislosti s tím byl povýšen do
důstojnické hodnosti 2nd Lieutenant.
Předtím, než byl převelen do oblasti jihozápadního Pacifiku,
létal Davis na letounu P-40 u 312. stíhací skupiny. Dne 14.
srpna 1943 odlétá do Tichomoří a po příletu se 30. srpna 1943
hlásí u 342. stíhací squadrony podléhající 348. stíhací skupině.
Zde osedlal nový typ P-47 Thunderbolt. Na konci srpna měl George
A. Davis ve svém logbooku zapsáno 211,0 letových hodin jako
pilotní žák a 103,2 hodin jako pilot-velitel letounu, tedy 314,2
letových hodin celkem. Na debutu tohoto tichého, hubeného
Texasana v boji není sice nic pozoruhodného, nicméně rychle
zapadl do kolektivu a stal se platným týmovým hráčem, načež
nalétal mnoho letových hodin při bojových akcích v oblasti Nové
Guineje.
Poprvé Davis dosáhl úspěchu na Silvestra roku 1943 při hlídkovém
letu nad Cape Gloucester. Šestnáct Thunderboltů tehdy letělo na
rutinní misi, když jim byl rádiem vydán rozkaz zaútočit na
nepřátelské letouny pohybující se v jejich blízkosti. Nad cílový
prostor Američané přiletěli na výšce 14 000 stop a Davis si hned
vzápětí všiml tří střemhlavých bombardérů Aichi D3A Val, jak
vybírají zteč. Byl s nimi jeden stíhač v Zeke, ale to v té
chvíli nestálo vůbec za řeč. Davis proto pohotově sklouzl na
šestou hodinu jedné z Val a ze 300 yardů zahájil palbu. Při
vybírání zteče se ohlédl a pozoroval, jak Val v plamenech dopadá
do moře. Davis se ještě pokusil vystřelit na druhou Val, ale
útočil přímo z boku a minul. Dotyčná Val pak vlétla do
oblačnosti a zmizela.
Další příležitost k sestřelu, kterou beze zbytku využil, měl
Davis 3. února 1944, kdy letěl jako součást doprovodu bombardérů
B-24. Za oběť mu padl jedna stíhačka Ki-61 Hien (Tony). K 3.
únoru 1944 byl Davis také povýšen do hodnosti 1st Lieutenant.
Během následujících deseti měsíců se příležitost k sestřelu
nenaskytla, ale 14. listopadu 1944 byl Davis povýšen do hodnosti
Captain.
Další dva sestřely si připsal na konto 10. prosince 1944. Tehdy
vedl flight Thunderboltů nad Leyte a byl náhle zaskočen formací
Hienů. Nepřítel však provedl spíš letmý než soustředěný útok.
Davis zase na druhou stranu nedokázal zareagovat tak, aby útok
ihned opětoval. Pak ale uviděl dva Hieny, které nasadily kurs
zpět k ostrovu Negros. Trvalo asi pět minut, než je dohonil. Oba
Japonci letěli očividně zcela bezstarostně a zřejmě se už viděli
na vlastní základně. Davis se usadil za nimi, když Japončíci
najednou začali stoupat. Následovala dlouhá dávka ze vzdálenosti
75 yardů, která zasáhla jednu japonskou stíhačku a ihned ji
proměnila v ohnivou kouli. Druhý Tony zamířil do mraku, ale
Davis už byl přímo za ním a pokropil jej druhou dlouhou dávkou.
Když Japonec zmizel v mraku, přitáhl Davis do vertikály a začal
nad místem střetnutí kroužit. Jakmile nasadil kursem domů,
spatřil pilota druhého Hienu, jak visí na padáku a pomalu se
snáší k zemi.
Pátou oběť smetl Davis z oblohy 20. prosince 1944 nad Mindoro a
stal se tak esem. Posledních dvou vítězství ve 2. světové válce
pak dosáhl na Štědrý den roku 1944. Bylo to při doprovodu
bombardérů B-24 útočících na letiště Clark Field na filipínském
ostrově Luzon. Jen co se bombardéry přiblížily k cíli, objevily
se nad nimi dvě stíhačky A6M Zeke. Jedna z nich padla Davisovi
za oběť v 11:05 a o 10 minut později padá ve vývrtce k zemi
druhá.
Bojová túra Davisovi končí v březnu 1945 a v dubnu je odvelen od
348. stíhací skupiny. V té době má na kontě 7 jistých sestřelů a
266 bojových misí, což představuje 705 bojových letových hodin.
Za účast ve 2. světové válce obdržel následující vyznamenání:
Silver Star, 2x DFC a 9x Air Medal.
Po válce Davis postupně sloužil u několika jednotek a v roce
1947 zahájil výcvik na proudových stíhačkách P-80. Poté sloužil
u 1. stíhací skupiny a později na základně Griffis AFB ve státě
New York. 15. října 1951 je povýšen do hodnosti major a již
následujícího dne odlétá ze Spojených Států na Dálný východ. Zde
je přidělen jako pilot na velitelství 4. stíhací přepadové
skupiny. Na tomto postu působí od 23. října do 9. listopadu
1951. Poté je ustanoven velitelem 334. stíhací přepadové
squadrony, jedné ze tří podléhajících 4. stíhacímu přepadovému
křídlu. V té době má v zápisníku letů zaznamenáno již 2 243
letových hodin jako pilot - velitel letounu. V té době Davis
určitě nemohl tušit, jak krátká bojová kariéra jej v Koreji čeká.
Všechny své protivníky z Korejské války porazil při pouhých
šesti bojových misích, což je naprosto ojedinělý výsledek.
Nepředbíhejme však v našem vyprávění událostem.
Úplně první „oťukání“ s letounem MiG-15 v boji absolvoval major
Davis 4. listopadu 1951, kdy poškodil jeden MiG v souboji nad
Anju. Později byl klasifikován jako pravděpodobný sestřel.
Nicméně následující střet ve vzduchu už byl pro Davise podstatně
úspěšnější.
Při bojovém letu 27. listopadu vedl formaci třiceti dvou F-86,
když zpozoroval šest MiGů letících ve vyšší letové hladině
jižním směrem. Ihned vmanévroval celou svou formaci do pozice,
která byla co nejvýhodnější pro útok. Přiblížil se k MiGům na
vzdálenost 800 stop a zahájil palbu. Jeden MiG po zásazích z
jeho šesti kulometů začal hořet a pilot byl nucen se
katapultovat. Davis pokračoval v útoku a vypálil na další MiG,
jenž inkasoval množství zásahů do kořene křídla a trupu. Texasan
však musel promptně střelbu přerušit a provést odval, aby se
nedostal před ústí hlavní některého z dalších nepřátel. V útoku
na poškozený MiG pokračoval jeho kolega ve formaci. Mezitím si
jiný MiG vybral za oběť jeden americký Sabre, ale Davis pilota
MiGu předstihl a sám jej sundal. Ačkoliv měli Američani již málo
paliva, přeskupil Davis formaci a pokračoval v útocích na
nepřítele. Z celého střetnutí nakonec vyšli Davisovi muži s
následujícím výsledkem: dva MiGy-15 zničeny jistě, jeden
pravděpodobně a jeden MiG poškozen.
O tři dny později, 30. listopadu, vedl Davis formaci osmi F-86
Sabre na bojové hlídce v oblasti MiG Alley1) u řeky Yalu a
narazil zde na skupinu asi dvanácti stařičkých bombardérů Tu-2
chráněných obrovským množstvím vrtulových stíhaček La-9 a
proudových MiGů-15. Davis se bez váhání vrhl do útoku. Při
prvním průletu několik bombardérů inkasovalo četné zásahy. Při
druhém útoku Davis zjistil, že se jeho wingman za ním neudržel,
to však jakoby nebral na vědomí a pokračoval v útocích. Provedl
ještě další čtyři a celkem zničil tři Tu-2 a jeden poškodil.
Nyní, když už byl téměř bez munice a paliva, zamířil domů. Po
chvíli však zaslechl v rádiu nouzové volání jednoho z velitelů
dvojic jeho formace. Bez dlouhého rozmýšlení provedl obrat o
180° a vydal se hledat dotyčného pilota. Relativně brzy jej
našel a hned mu bylo jasné, že ten kluk má velký problém. Sabre
byl poškozen a blížilo se k němu velké množství MiGů, které
cítily jistou kořist. Texasan je však zaskočil agresivním útokem.
Čelně zaútočil a jeden MiG poslal promptně k zemi. Zbytek
nepřátelské formace, očividně vystrašen z nenadálého útoku, se
rychle klidil pryč. Poté Davis dovedl svého kolegu bezpečně domů.
Díky svým čtyřem jistým sestřelům se Davis stal pátým americkým
esem Korejské války a zároveň také jedním z mála es dvou válek
Dne 5. prosince vedl Davis skupinu deseti F-86 na letecké hlídce,
když bylo spatřeno přibližně osmdesát MiGů-15, jak letí jižním
směrem k americkým stíhacím bombardérům. Aby udržel kompletní
pokrytí přidělené oblasti vlastními stíhacími letouny, ponechal
Davis většinu pilotů kroužit na místě a sám se svým wingmanem
zamířil směrem ke dvěma MiGům-15 letícím k bombardérům
nacházejícím se pod nimi. Rychle se k nim přiblížil a zahájil
palbu, která jeden z MiGů zapálila. Nepřátelský pilot byl nucen
opustit svůj letoun na horkém křesle. Potom zopakoval podobný
kousek jako před pěti dny. Ačkoliv měl paliva tak akorát na
návrat, zpozoroval „ef-osmdesát šestku“ pod palbou a vydal se ji
zachránit. Jeho palba byla opět intenzivní a přesná – další
nepřátelský pilot byl nucen se katapultovat.
Jedním z nejvýznamnějších dnů v historii 4. stíhacího
přepadového wingu v Koreji se stal 13. prosinec 1951. Jeho
pilotům padlo toho dne za oběť patnáct MiGů-15, čtyři z nich si
na konto připsal major Davis. Jedna mise, při níž Davis vedl
letku osmi F-86, směřovala před polednem do oblasti Sinanju –
Anju. Zde vstoupilo na scénu deset MiGů-15. Formace Sabrů na ně
okamžitě zaútočila a když souboj skončil, měli Američané na
kontě pět MiGů sestřelených jistě a jeden pravděpodobně. Dva z
nich padly k zemi po zásazích z palubních zbraní majora Davise.
Při dalším bojovém letu toho dne vedl Davis dvaadvacet F-86 do
boje proti padesáti MiGům-15. Američané zaútočili a zcela
rozbili formaci MiGů a ovládli bojiště. Nepřátelští piloti byli
nuceni ustoupit do oblasti na sever od řeky Yalu, na vlastní
území. Davis zaznamenal další „double“.
Úplně poslední letecký souboj prodělal Davis 10. února 1952.
Jeho podrobnější průběh najdete v úvodu tohoto článku v citaci k
udělení Kongresové medaile cti. Major George A. Davis se s
největší pravděpodobností stal obětí sovětského pilota Michaila
Averina, příslušníka 148. stíhacího pluku podléhajícího 97.
stíhací divizi. V knize „Fighter Aces of the U.S.A.“ autorů
Raymonda Tolivera a Trevora Constablea je uvedena historicky
zajímavá výpověď sovětského pilota Leonida Savičeva, taktéž
příslušníka 148. stíhacího pluku, který byl očitým svědkem
Davisova sestřelení 10. února 1952 a Averinovi sestřel potvrdil.
Na tehdejší souboj vzpomíná takto:
„Letěli jsme v sevřené formaci do oblasti „Sosiska“ (MiG Alley).
Někdo zakřičel do rádia, že jsou ve vzduchu Sabry. V tom samém
okamžiku dvojice „ef-osmdesát šestek“ proklouzla zezadu kolem
nás. Myslím, že naši formaci neviděli, zřejmě viděli pouze první
roj šesti letounů. Ze vzdálenosti 800 metrů jsem byl připraven
pálit, ale najednou jsem uslyšel nějaké klepání do mého MiGu.
Ohlédl jsem se a spatřil svého wingmana Michaila Averina, jak
pálí na vedoucí Sabre a některé jeho kulky letěly i na mě. Sabre
se jakoby svíjel v křeči a brzy byl zahalen kouřem a padal k
zemi. O dva dny později jsme se dozvěděli, že to byl major
Davis.“
Michail Averin se esem nikdy nestal a Davis byl zřejmě jeho
jedinou obětí ve vzdušném boji.
Jak to však většinou v historii leteckých bojů bývá, Averin je
sice nejpravděpodobnější adept na sestřel Davise, nárok na jeho
sestřel si však dělají i Číňané. Rusové i Číňané tehdy totiž
létali ve větších smíšených formacích, podle čínské verze se
tedy Davis stal obětí pilota jménem Chi-Wei Chang.
Major George Andrew Davis, Jr. dosáhl v Koreji čtrnácti
potvrzených sestřelů za období necelých tří měsíců. Skóroval při
pouhých šesti bojových letech, což je zcela ojedinělý výkon, za
nějž byl kromě již zmiňované Kongresové medaile cti vyznamenán
těmito dalšími medailemi a řády: DSC, 2x Silver Star a 2x DFC.
Prameny:
1. Osobní korespondence s Col. Ward Boycem z American Fighter
Aces Association
2. Internet: http://usfighter.tripod.com/davis.htm (článek
„George A. Davis- Medal of Honor Ace“ by Bill Hess) http://www.maxwell.af.mil/au/afhra/
(domovské stránky The Air Force Historical Research Agency)
3. Davis, L.: MiG Alley – Air to Air Combat over Korea,
Carollton, 1978
4. Dorr, R. F.; Lake, J.; Thompson, W.: Stíhací esa Korejské
války, Plzeň 1996
5. Futrell, R. F.: The United States Air Force in Korea
1950-1953, Washington D. C., 1983
6. Olynyk, F.: Stars and Bars – A Tribute to the American
Fighter Ace 1920-1973, Londýn, 1995
7. Toliver, R. F.; Constable, T. J.: Fighter Aces of the U. S.
A., Atglen, 1997
Vysvětlivky:
1) MiG Alley byla severozápadní oblast Korejského poloostrova
zhruba ohraničená ze severu řekou Yalu, z jihu mořským pobřežím
a na pevnině linií totožnou s nejsevernější úrovní mořského
pobřeží. Tuto oblast pojmenovali američtí piloti „Alejí MiGů“,
protože zde byla silná koncentrace letounů tohoto typu a v
podstatě zde proběhla valná většina soubojů s nimi. Na sever od
řeky Yalu měly MiGy své základny, tam Američané neoperovali.
MiGy pro změnu nelétaly na jih od MiG Alley, takže oblast MiG
Alley byla vlastně nárazníkové pásmo, kde se MiGy se Sabry
střetávaly ve vzdušných bojích. Sovětští dobrovolníci tomuto
území říkali „Sosiska“ (párek).
|
|
Korea
|
Celkem
|
Bolt, John Francis (Major USMC)
|
6
|
6
|
12
|
Davis, George Andrew (Major USAF)
|
7
|
14
|
21
|
Gabreski, Francis Stanley (Colonel USAF)
|
28
|
6,5
|
34,5
|
Garrison, Vermont (Lt. Colonel USAF)
|
7,33
|
10
|
17,33
|
Hagerstrom, James Philo (Major USAF)
|
6
|
8,5
|
14,5
|
Thyng, Harrison Reed (Colonel USAF)
|
5
|
5
|
10
|
Whisner, William Thomas (Major USAF)
|
15,5
|
5,5
|
21
|
Datum
|
Čas
|
Letoun
|
Jednotka
|
Hodnost*
|
Poloha sestřelu
|
Protivník
|
Klasifikace sestřelu
|
Zdroj
|
31.12.1943
|
13:15
|
P-47D-2
|
342. FS/348. FG
|
2nd Lt
|
nad Arawe
|
Aichi D3A Val
|
jistý
|
CR**
|
3.2.1944
|
11:40
|
P-47D-4
|
342. FS/348. FG
|
1st Lt
|
nad ostrovem Wewak
|
Ki-61 Hien
|
jistý
|
CR
|
10.12.1944
|
16:30
|
P-47D-23
|
342. FS/348. FG
|
Capt.
|
Cebu I, Negros I
|
Ki-61 Hien
|
jistý
|
CR
|
10.12.1944
|
16:30
|
P-47D-23
|
342. FS/348. FG
|
Capt.
|
východně Tabosy,
Negros I
|
Ki-61 Hien
|
jistý
|
CR
|
20.12.1944
|
11:35
|
P-47D-24
|
342. FS/348. FG
|
Capt.
|
Mindoro
|
A6M Zeke
|
jistý
|
CR
|
24.12.1944
|
11:05
|
P-47D-24
|
342. FS/348. FG
|
Capt.
|
pohoří NW od Clark
Field
|
A6M Zeke
|
jistý
|
CR
|
24.12.1944
|
11:15
|
P-47D-24
|
342. FS/348. FG
|
Capt.
|
pohoří NW od Clark
Field
|
A6M Zeke
|
jistý
|
CR
|
4.11.1951
|
11:15
|
F-86E
|
4. FIG
|
Maj.
|
nad Anju
|
MiG-15
|
pravděpodobný
|
MR***
|
27.11.1951
|
13:49
|
F-86E
|
334. FIS/4. FIW
|
Maj.
|
blízko Wok-Ok, YE 0837,
YE 2628
|
MiG-15
|
jistý
|
GO****20052/MR
|
27.11.1951
|
13:49
|
F-86E
|
334. FIS/4. FIW
|
Maj.
|
YE 0837
|
1/2 MiG-15
|
poškozený
|
MR
|
27.11.1951
|
13:51
|
F-86E
|
334. FIS/4. FIW
|
Maj.
|
poblíž Kong‘ong-Ni,
YE 1307 až YE 3102
|
MiG-15
|
jistý
|
GO20852/MR
|
30.11.1951
|
16:16
|
F-86E
|
334. FIS/4. FIW
|
Maj.
|
ústí řeky Yalu
|
Tu-2
|
poškozený
|
MR
|
30.11.1951
|
16:17
|
F-86E
|
334. FIS/4. FIW
|
Maj.
|
poblíž Sahol, XE 2303
|
Tu-2
|
jistý
|
GO20052/MR
|
30.11.1951
|
16:18
|
F-86E
|
334. FIS/4. FIW
|
Maj.
|
poblíž Sahol, XE 3295
|
Tu-2
|
jistý
|
GO20052/MR
|
30.11.1951
|
16:19
|
F-86E
|
334. FIS/4. FIW
|
Maj.
|
poblíž Sahol
|
Tu-2
|
jistý
|
GO20052/MR
|
30.11.1951
|
16:34
|
F-86E
|
334. FIS/4. FIW
|
Maj.
|
poblíž Pagun-Do, XD
3471
|
MiG-15
|
jistý
|
GO20852/MR
|
5.12.1951
|
15:58
|
F-86E
|
334. FIS/4. FIW
|
Maj.
|
poblíž Rinko-Do, YD
2597
|
MiG-15
|
jistý
|
GO20852/MR
|
5.12.1951
|
16:13
|
F-86E
|
334. FIS/4. FIW
|
Maj.
|
poblíž Naech‘ong-Jong
|
MiG-15
|
jistý
|
GO20852/MR
|
13.12.1951
|
11:43
|
F-86E
|
334. FIS/4. FIW
|
Maj.
|
poblíž Yongwon-Ni, YD
5080
|
MiG-15
|
jistý
|
GO20252/MR
|
13.12.1951
|
12:00
|
F-86E
|
334. FIS/4. FIW
|
Maj.
|
poblíž Songhung- dong,
severně od Sinanju
|
MiG-15
|
jistý
|
GO20252/MR
|
13.12.1951
|
15:52
|
F-86E
|
334. FIS/4. FIW
|
Maj.
|
poblíž Changa-Ri, (Sangwon-Dong),
YE 4292
|
MiG-15
|
jistý
|
GO20852/MR
|
13.12.1951
|
15:53
|
F-86E
|
334. FIS/4. FIW
|
Maj.
|
poblíž P’anp’yong-Dong,
YD 3885
|
MiG-15
|
jistý
|
GO20852/MR
|
10.2.1952
|
8:28
|
F-86E 51-2725
|
334. FIS/4. FIW
|
Maj.
|
poblíž Tong Dang-Dong
|
2 MiGy-15
|
jisté
|
GO20052/MR
|
Celkové skóre: 21 letadel sestřelených jistě
1 letadlo sestřelené pravděpodobně
1,5 letadla poškozeno ve vzduchu
* Davisova hodnost v době dosažení sestřelu
** CR – Combat Report = bojové hlášení
*** MR – Mission Report = bojové hlášení o průběhu mise
**** GO – General Order = všeobecný rozkaz
FIS = Fighter Interceptor Squadron = stíhací přepadová squadrona
FIW = Fighter Interceptor Wing = stíhací přepadové křídlo
1) USAAF

Důkaz Davisových úspěchu za 2. světové války je jasně vidět na
boku trupu jeho osobního P-47 Thunderbolt se symboly sedmi
vítězství. Jeho obětí byly jedna Val, tři Zeke a tři Hien. V
Pacifiku Davis sloužil u 342. stíhací squadrony náležící 348.
stíhací skupině.
Davis’s WW II victories are clearly displayed on the fuselage of
his personal P-47 Thunderbolt which sports seven victory marks.
He shot down one Val, three Zekes and three Hiens. During his
Pacific deployment he served with the 342nd Fighter Squadron of
the 348th Fighter Group.
2 + 3) USAF/NA
 
Tyto dvě fotografie byly pořízeny při příležitosti gratulace
plukovníka Bena Prestona majoru Georgu Davisovi a Winstonu
Marshallovi při příležitosti dalších vítězství. Davis se stal
hvězdou dne poté, co mu za oběť padla trojice čínských
bombardérů Tu-2 a ještě MiG-15. Když připočteme ještě další Tu-2
poškozený, tak je jistě důvod k radosti. Psal se 30. listopad
1951.
These two photos were taken on the occasion of congratulations
which Maj George Davis and Winston Marshall received from Col
Ben Preston after they achieved further victories. On November
30, 1951, Davis became a star of the day after he shot down
three Chinese Tu-2s plus a MiG-15. If we add one more Tu-2
damaged, then such score is a proper reason for a celebration.
4) USAF

Pětice North American F-86A-5 Sabre na základně K-14 Kimpo,
květen 1951. Davisova osobní mašina není sice známá, ale je
možné, že sedlal také některou z těchto mašin, které patří 4.
stíhací skupině (wingu ?). Stroje mají ještě starší podobu
označení dálněvýchodního pacifického bojiště - černobílé pruhy
přes trup, které v roce 1952 nahradil široký černě lemovaný
žlutý pruh. Druhý a poslední Sabre v řadě (FU-276 a FU-236) byly
později sestřeleny.
Five North American F-86A-5 Sabres at K-14 Kimpo, May 1951.
Although Davis’s personal mount from Korea is not known, it is
possible that he also flew some of these jets belonging to the
4th Fighter Group (Wing?). They feature an early variant of the
Far East Pacific marking – black/white fuselage bands. In 1952
these were replaced by a single wide yellow band outlined in
black. The second and the last Sabre in a row (FU-276 and
FU-236) were later shot down.
|