: : Č A S O P I S
: : REVI 45
|
Pátek třináctého, Michal Havrda

Byl velmi statečný v boji, ochotný každému pomáhat. Svoji hrdost
vždy podkládal činy. Vždycky jednal čestně a poctivě. V Anglii
chtěli využít jeho reprezentačního a organizačního talentu k
úřednické kariéře za kancelářským stolem. Nestál o ni a vrátil
se zpět bojovat.
Těmito slovy charakterizuje František Fajtl1) svého kamaráda a
spolubojovníka z Francie a Velké Británie F/L Jaroslava Kulhánka.
Jednoho z těch, kteří svým dílem přispěli k vytvoření skvělého
jména československých letců zařazených u Royal Air Force, a to
nejen v očích obyvatel Albionu. Nicméně i on patří do oné
skupiny našich letců, jejichž osudy jsou poněkud opomíjeny a
zůstávají v pozadí. Následující řádky by měly přiblížit alespoň
jeho poslední akci, sweep nad severní Francií v pátek 13. března
1942, při kterém zahynul.
Počátkem března 1942 rozjelo britské letectvo další kolo denní
non-stop ofenzivy nad západní Evropou. Početně malé formace
bombardérů se stejně jako v průběhu předešlého roku zaměřily
především na cíle ležící v akčním rádiu jejich stíhacího
doprovodu v pobřežním pásmu okupované Francie, Belgie a Nizozemí.
Pro letce tak nastalo nové období urputných bojů, jejichž
výsledky měly být ve velké míře závislé na schopnosti a umění
pilotů Spitfirů vypořádat se se stíhači Luftwaffe.
Oproti předešlé sezóně se ovšem situace na obou březích Kanálu a
Severního moře poněkud změnila. Válečné úsilí Velké Británie a
jejích spojenců nutilo rozmělňovat síly na místa nových bojů.
Nejen v případě Velitelství stíhacího letectva to často
znamenalo odesílat zkušené, bojem zocelené perutě a letce do
zámoří2). Mnoho letců také odešlo po odlétání předepsané túry
mimo operační službu. Náhradou byly nově postavené jednotky a
mladí piloti přicházející s velkým elánem a nadšením, ale s
minimem zkušeností po nedávno dokončeném výcviku. Stíhací perutě
účastnící se doprovodů v rámci operací Circus a Ramrod,
respektive čistě stíhacích akcí Rodeo, byly v té době ve většině
případů vyzbrojeny standardními stíhačkami Spitfire Mk.VB,
prověřenými v soubojích s posledními verzemi "stodevítek", jimž
byly téměř rovnocenným soupeřem. Takto lidsky a materiálně
vyzbrojena vstupovala RAF do boje s nebezpečným, odhodlaným,
velmi zkušeným a, jak se zakrátko ukázalo, i kvalitněji
vyzbrojeným soupeřem.
Tíha letecké obrany západní Evropy počátkem roku 1942 ležela
především na bedrech dvou elitních Jagdgeschwader, rozmístěných
na základnách od Bretaně ve Francii po Belgii. Obě eskadry, JG 2
Richthofen a JG 26 Schlageter, měly ve svém stavu velmi zkušené
stíhače, zocelené ve střetnutích na anglickém a francouzském
nebi, kteří dlouhodobou, takřka nepřerušovanou službou u
operačních jednotek „vyzrávali“. Zkušenosti nabyté v obranných
bojích proti kombinovaným denním operacím Royal Air Force během
minulého roku teď měli znásobit. Jména veteránů jako Priller,
Müncheberg či Hahn byla známa nejen v Německu a nejednou se
černým písmem zapsala i do osudů československých letců. Velkým
trumfem v rukách se jim pro následující boje měl stát nový,
masově zaváděný letoun Focke-Wulf Fw 190 A3). Jeho letové
parametry a nadřazenost vůči Spitfirům „pětkám“, které doslova
deklasoval, se začaly brzy projevovat v poměru vítězství a ztrát.
Würger – ťuhýk, jak Focke-Wulfu němečtí stíhači říkali, se měl
pro piloty Spitfirů stát noční můrou. Pro mnohé z nich i
setkáním se zubatou…
V pátek 13. března 1942 bylo na mnoha leteckých základnách v
jihovýchodní Anglii velmi rušno. Na odpolední hodiny tohoto dne
velení naplánovalo provést operaci Circus 114, což byl útok na
seřazovací nádraží v severofrancouzském městě Hazebrouck4).
Nálet mělo provést 11 bombardovacích Bostonů od 88. a 107.
perutě s doprovodem pěti stíhacích wingů určených k jejich
ochraně a podpoře. Přímý doprovod měl obstarat Northolt wing
(303., 315. a 316. peruť), střední doprovod Hornchurch wing
(64., 313. a 411. peruť), výškové krytí Kenley wing (452., 485.
a 602. peruť), zadní zajištění Tangmere wing (41. a 129. peruť)
a jako předsunutá podpora s úkolem „čistit“ vzdušný prostor pro
tuto hlavní skupinu byl určen Biggin Hill wing (72., 124. a 401.
peruť).
Na základně Biggin Hill v hrabství Kent se piloti krátce po půl
druhé odpoledne v očekávání bojového úkolu začali trousit do
operační místnosti, aby vyslechli informace k nadcházející akci.
V pestré směsici letců různých národností zde bylo i kvarteto
pilotů s nášivkou Czechoslovakia na rameni5). Dnešní akce se ale
z jejich řad měl zúčastnit pouze F/L Jaroslav Kulhánek v sestavě
124. perutě Baroda.
Jaroslav Kulhánek, „Velkokníže jasné“, jak mu žertem říkali
kamarádi pro jeho velkorysost a dobročinnost, se k aktivnímu
bojovému létání ve Velké Británii dostal na konci roku 1941.
Tehdy se dobrovolně vzdal kariéry administrativního pracovníka
na Inspektorátě československého letectva, tedy místě, které
poskytovalo relativní pohodlí a bezpečnost. Po osvěžovacím kurzu
u 57. OTU v Hawardenu se 11. listopadu 1941 hlásil na základně
Castletown u velitele 124. squadrony S/L Duke-Woolleye, DFC6). O
tom, že k peruti, která se zakrátko přestěhovala do proslaveného
Biggin Hillu, aby se stala součástí zdejšího elitního wingu,
nepřišel žádný zelenáč, ale zkušený a protřelý letec, nemusel
nikoho dlouze přesvědčovat. Stovky nalétaných hodin a zkušenosti
nabyté ve Francii, odkud si odnesl podíl na setřelu Dornieru Do
177), zakrátko potvrdil novým úspěchem - 12. února 1942 mu bylo
přiznáno poškození dvou Bf 109 při památné operaci Fuller, snaze
Albionu zabránit průniku bitevních křižníků Scharnhorst a
Gneisenau Kanálem do německých kotvišť.
Nasyceni všemi nezbytnými informacemi se určení piloti po
brífinku rozešli ke svým zaparkovaným strojům.
Ve 14.15 na plochách bigginhillského a gravesendského letiště do
okolní krajiny postupně zaburácelo 39 motorů Spitfirů vedených
W/C Mastermanem, OBE. K akci bylo v každé peruti připraveno, tak
jak již bývalo zvykem, po 12 letounech plus jeden záložní8). O
pět minut později se po krátkých motorových zkouškách a
pojíždění stroje postupně začaly odlepovat od země a po
zformování zamířily jihovýchodním směrem k Francii.
Již několik minut po startu, kdy wing nabíral předepsanou výšku,
se jakoby v souladu s datem v kalendáři začala Štěstěna obracet
ke ”stodvaačtyřicítce” zády. U několika Spitfirů nastaly nebo
zanedlouho měly nastat technické problémy. Poruchy motoru,
radiostanice nebo závady na kyslíkových přístrojích postupně
donutily celkem pět pilotů k předčasnému návratu na základnu.
Jako první se z formace oddělila čísla 3 a 4 modré sekce vedené
F/L Kulhánkem. Zpět k domovu později otočil i červený 3, krátce
poté následován i samotným velitelem 124. perutě S/L Duke-Woolleyem,
DFC, letícím jako červený 1. Toho věrně krylo jeho číslo..
Nenarušena zůstala pouze žlutá sekce pod vedením F/L
Balmfortha9). Ze třinácti startujících strojů perutě se tak
jejich počet zredukoval na pouhých osm. Ty se pravděpodobně
přeskupily do dvou sekcí po čtyřech, přičemž v té Kulhánkově se
na čísle 2 stále držel Sgt Pendleton, na čísle 3 nyní letěl
původně jako záloha startující Sgt Larcher a na chvostu ex
červený 4 Sgt Moore, jediný, který se z červené sekce předčasně
nevrátil. To, že tato nově uskupená čtyřka nebude mít dlouhého
trvání a dopřáno vrátit se v pořádku na základnu bude mít pouze
Sgt Larcher, určitě nikdo netušil. V takovéto podobě mířila 124.
peruť spolu s dalšími dvěmi perutěmi wingu výškově
odstupňovanými po 2 000 stopách přes Dungeness na anglickém a
Cap Gris-Nez na francouzském pobřeží jako předvoj k Saint Omer
provokovat německou obranu. S časovým odstupem se za Biggin Hill
wingem hrnulo do nitra Francie i deset Bostonů10) s početným
doprovodem Spitfirů.
V té době již bylo na základnách Luftwaffe v Pas de Calais velmi
rušno. Po zachycení prvních signálů blížícího se Circusu se celý
mechanismus obrany Atlantického valu dal neprodleně do pohybu.
Krátce před čtvrtou hodinou odpolední (třetí hodinou britského
času) zvedl poplach do vzduchu německé stíhače. Vstříc
spojenecké formaci odstartovaly z letišť Saint Omer-Arques,
Abbeville-Drucat a Calais-Coquelles všechny skupiny JG 26
Schlageter.
Bigginhillský wing mezitím dorazil ve výšce kolem 20 000 stop k
Saint Omer, kde zatočil na sever s úmyslem pokračovat podle
původně naplánované trasy, tj. směrem na Gravelines. Po
protivnících doposud žádná stopa. Operačním sálem upozorněny na
vzlétnuvší německé stíhače se ale krátce nato Spitfiry stočily
na západ a zamířily k Boulogne s/M, v jehož blízkosti se o
několik minut později rozpoutala divoká rvačka. Wing zde narazil
na množství Focke-Wulfů od II./JG 26 přilétajících od jihu z
Abbeville a stále ještě nabírajících výšku. S převahou výšky
několika tisíc stop jednotlivé perutě střemhlav zaútočily na
níže letící "stodevadesátky". Němečtí piloti vedeni svým
velitelem, zkušeným Hptm. Münchebergem, však útok nejenže beze
ztrát odvrátili, ale sami rychle přešli do protiútoku a ve svých
výkonnějších strojích začali působit v řadách letců Royal Air
Force ztráty. V sestavě wingu nejníže letící 124. peruť, již tak
notně oslabena předčasnými návraty třetiny svých strojů, utrpěla
ztráty nejtěžší. Tři z jejích Spitfirů byly sestřeleny přímo nad
kontinentem, čtvrtý byl těžce poškozen a zraněný pilot ho jen s
obtížemi dotáhl zpátky do Anglie, kde s ním nouzově přistál.
Sama neohlásila žádné vítězství. Kanadská 401. peruť si při
ztrátě jednoho letounu, jehož pilot velitel S/L Douglas vyskočil
na padáku nad Kentem, a poškození dalšího, pilotovaného P/O
Merrittem, nárokovala 0 - 2 - 1 vítězství. Třetí peruť, 72.,
vyšla ze střetnutí s Abbeville boys nejlépe. Všechny její
letouny se v pořádku vrátily, piloti nárokovali 1 - 1 - 0
vítězství. Přes nárokované úspěchy letců Biggin Hill wingu
neutrpěla II./JG 26 v boji žádnou ztrátu, ani žádné vážnější
poškození některého ze svých Focke-Wulfů.
A jak vypadal boj z pohledu "stodvaačtyřicítky"? Jaký byl osud
jejích sestřelených pilotů? Kteří němečtí piloti si po střetnutí
s ní mohli nechat namalovat proužek za vítězství na směrovku
svého stroje?
124. peruť se krátce po svém útoku dostala do velkých nesnází.
Není nepravděpodobné, že byla zaskočena ještě během svého útoku,
neboť tři její piloti byli sestřeleni v krátkém časovém úseku a
na malém prostoru, což nesvědčí o zdlouhavém manévrovém boji11).
Faktem zůstává, že byly napadeny obě (zbylé) sekce. Ve žluté
bylo sestřeleno číslo 2, dvacetiletý P/O Reid, bývalý příslušník
pozemního vojska. Ze svého zasaženého Spitfiru vyskočil vážně
zraněn nedaleko vesnice Hardinghen, 18 kilometrů severovýchodně
od Boulogne s/M a byl převezen do místní nevelké nemocnice,
kterou používala Luftwaffe. Zranění se však ukázala být natolik
vážná, že jim po pěti měsících, 7. srpna podlehl a byl pohřben
na tamním malém hřbitově vedle čtyř letců, jejichž osud se v
místní nemocnici taktéž naplnil12). Ještě katastrofálněji byla
postižena Kulhánkova provizorní sekce. "Pouze" poškozen byl na
čísle 4 letící Sgt Moore. Pancíři za svými zády mohl děkovat za
to, že zůstal mezi živými a mohl se vrátit, i když s problémy,
do Anglie. Mnohem hůře dopadla první dvojice v sekci. Byl
sestřelen jak její vedoucí F/L Kulhánek, tak i jeho číslo Sgt
Pendleton. Pendleton, původem ze Spojených států, si zachránil
život seskokem na padáku nedaleko Boulogne s/M a padl do zajetí.
Jaroslav Kulhánek takové štěstí bohužel neměl a zahynul. Podle
nedávných zjištění mých francouzských kolegů, se se svým strojem
zřítil do malého lesíka Bois Sergent nedaleko vesnice Offrethun
ležící 10 kilometrů severovýchodně od přístavu Boulogne s/M.
Podle výpovědi očitého svědka nebylo vidět, že by se pilot
pokoušel z hořícího stroje vyskočit. Spitfire po dopadu na zem
vybuchl a místo havárie bylo krátce poté pro okolí uzavřeno
německými jednotkami. Po nalezení byly ostatky F/L Kulhánka
převezeny a uloženy k poslednímu odpočinku na kanadský válečný
hřbitov v Leubringhenu, kde v hrobě 3-E-3 spočívají dodnes.
Stíhači II./JG 26, s nimiž se wing utkal, po návratu na základnu
nahlásili celkem pět vítězství, z toho tři nad pevninou v okolí
Boulogne sur Mer, což přesně koresponduje se skutečnými
ztrátami13). Abschussmeldung podali velitel II. Gruppe Hptm.
Joachim Müncheberg, jenž hlásil sestřel v 16.17 (15.17 britského
času) u Wierre Effroy; na tomtéž místě, o dvě minuty dříve, v
16.15 (15.15), nárokoval vítězství i Obfw. Kurt Ufer ze 4./JG
26. Třetí Spitfire, v 16.18 (15.18) u Wimereux, nahlásil velitel
4./JG 26 Oblt. Kurt Ebersberger. Nově zjištěné skutečnosti, kde
a v jakém čase uvedení piloti hlásili svá vítězství, a kde
jednotliví piloti RAF skutečně havarovali, nyní umožňují velmi
přesně určit, kdo koho "sundal".
Let P/O Reida skončil u Hardinghenu, který leží v těsném
sousedství (východně) Wierre Effroy. Stejně tak i Offrethun (západně),
kde havaroval F/L Kulhánek. Peruť se k budoucímu místu střetnutí
blížila od východu na západ, tudíž se prvním sestřeleným stal
právě Reid, kterého pokořil Ufer. Bylo to jeho první z celkem
dosažených tří vítězství, než 13. července 1942 sám v boji
zahynul. Kulhánek se krátce nato s nějvětší pravděpodobností
stal obětí jednoho z nejlepších a nejnebezpečnějších stíhačů,
jaké Luftwaffe na pobřeží Kanálu měla. Zasáhl ho a zřejmě již v
kabině zabil Hptm. Müncheberg. "Jochen", jak mu familiárně
říkali kolegové, to později dotáhl až na velitele Jagdgeschwader
77 Herz As v hodnosti Major. Sestřelení Kulhánka znamenalo jeho
63. z celkem dosažených 135 vítězství (padl 23. března 1943).
Budoucnost měla ukázat, že Jaroslav Kulhánek se pravděpodobně
nestal jediným Čechoslovákem, který se po souboji s ním nevrátil.
Dle mých posledních výzkumů se jednou z jeho dalších obětí
zřejmě stal F/S Václav Bauman z 501. perutě, který byl sestřelen
nedaleko Ardres o čtvrt roku později, 20. června. Ten ale, i
když se zraněním, přežil a skončil v zajetí.
Poslední Spitfire, Pendletonův, sestřelil blízko pobřeží Oblt.
Ebersberger, pro nějž to bylo osmnácté vítězství z celkově
dosažených osmadvaceti. Zahynul v boji s Mustangy 24. října
1943.
Pátek 13. března 1942 se tak stal pro 124. peruť skutečně černým
a smolným dnem. Pro československé letectvo znamenal ztrátu
nejen zkušeného pilota, ale i velkého organizátora a diplomata.
Mé poděkování za pomoc při přípravě článku patří Laurentu d´
Hondtovi z Francie, Dirku Decuyperovi z Belgie, Johnu Foremanovi
z Velké Británie a v neposlední řadě i generálu Františku
Fajtlovi.
Poznámky:
1) Dopis autorovi z 21. listopadu 2000.
2) Malta, severní Afrika, Dálný východ atd.
3) Bojově odzkoušený během nasazení u 6./JG 26 od srpna 1941.
4) Royal Air Force evidovala tento cíl pod číslem Z.437.
5) U 124. perutě byli postupně zařazeni: F/L Kulhánek od 11. 11.
1941, F/O Bachůrek od 24. 11. 1941, Sgt Kotiba od 20. 1. 1942 a
Sgt Kothera od 3. 3. 1942. Ironií osudu tři z nich krátce po
sobě padli.
6) Raymond Myles Beecham Duke-Woolley, 6 jistých sestřelů (z
toho 3 ve spolupráci) a 1 pravděpodobný.
7) 24. 5. 1940 spolu se Sgt Jíchou a Sous Lieutenantem Raphennem.
8) Viz sestava wingu.
9) Autor si vyhrazuje právo na možné drobné změny, neboť
dostupná hlášení a dokumenty umožňují pouze pravděpodobnou (i
když pečlivou a zdlouhavou) rekonstrukci.
10) Šest strojů od 107. perutě pod vedením W/C Lynna a 4 stroje
od 88. perutě, jež vedl F/L Horton. Z pěti startujících Bostonů
této perutě se pro poruchu motoru musel předčasně vrátit Sgt
Niner. S nákladem bomb v pořádku přistál na mateřské základně.
11) Velmi podobný průběh měl například boj neúplné 340. perutě z
Tangmere wingu s II./JG 26 při Rodeu u Le Touquet 10. 4. 1942,
během kterého Hptm. Müncheberg a jeho podřízení překvapili a
krátce po sobě sestřelili velitele wingu W/C Robinsona, jeho
číslo F/O Chorona a velitele perutě S/L de Scitivauxe.
12) Dva britští, jeden kanadský a jeden polský letec.
13) Zbylá dvě vítězství z uvedených pěti byla dosažena nad
Kanálem. Sestřeleným, resp. poškozeným byli S/L Douglas a P/O
Merritt z kanadské 401. perutě.

Prameny:
1. Osobní korespondence
2. Public Record Office: fondy AIR, Kew
3. The War Dead of the Commonwealth 1939-1945, Maidenhead, 1987
4. Plan de la préfecture Pas de Calais, Paris, 2000
5. Foreman J.: Fighter Command War Diaries - Part 3, Walton on
Thames, 2001
6. Franks N. L. R.: RAF Fighter Command Losses - Volume 2,
Leicester, 1998
7. Caldwell D.: Válečný deník JG 26 1939-1942, Plzeň, 1999
8. Caldwell D.: Válečný deník JG 26 1943-1944, Plzeň, 2001
9. Fajtl F.: Vzpomínky na padlé kamarády, Praha, 1991
10. Rajlich J. & Sehnal J.: Stíhači nad Kanálem, Praha, 1993
11. Rajlich J.: 313. stíhací peruť, Plzeň, 1996
12. Rajlich J.: Na nebi sladké Francie 1. díl, Praha, 1998
Sestava Biggin Hill wingu při operaci Circus 114 13. března 1942
124. peruť - Spitfiry Mk.VB
start 14.20 - Biggin Hill
výška letu 18 000 stop
Modrá sekce Červená sekce Žlutá sekce
F/L Kulhánek BL758 S/L Duke-Woolley AB814 F/L Balmforth W3312
Sgt Pendleton P8797 Sgt Rigole AA733 P/O Reid AA761
P/O Kilburn BL330 P/O Ashton AB280 P/O Woods W3758
P/O Brettell W3630 Sgt Moore W3332 Sgt Fox AA866
Záloha
Sgt Larcher AD562
72. peruť - Spitfiry Mk.VB
start 14.20 - Gravesend
výška letu 20 000 stop
Modrá sekce Červená sekce Žlutá sekce
F/L Gillespie BL721 W/C Masterman S/L Kingcome BL773
Sgt Hake AB848 Sgt Jones AA867 F/O Parker AB150
P/O de Naeyer BL728 P/O Rutheford AB283 P/O Soga AD274
P/O Daniel W3321 P/O Bruce BL318 W/O Robillard BL935
Záloha
P/O Dykes W3406
401. peruť - Spitfiry Mk.VB
start 14.20 - Biggin Hill
výška letu 22 000 stop
Modrá sekce Červená sekce Žlutá sekce
P/O Godefroy BL598 S/L Douglas AD234 F/L Neal AD253
P/O Merritt BL685 Sgt Cosburn AB857 Sgt Morrison P8783
P/O Northcott BL708 P/O Patton AD917 P/O Blakeslee AD421
F/S MacDonald AA973 F/S Whitham BL538 F/S Ferguson W3440
Záloha
P/O McLean AB974
|
|
|
|
Copyright © 2004 REVI, Webmaster -
Jakub
Vilingr, Graphics - Luboš
Pavel
|
|