
Podobně jako legendární Major L. G. Hawker patřil i L. W. B.
Rees k průkopníkům stíhacího letectva Velké Británie z počátku
1. světové války a stejně jako Hawker získal Victoria Cross jako
velitel squadrony letadel Airco DH 2.
Rees se narodil 31. července 1884 v Caernarvon ve Walesu. Po
vzoru svého otce se chtěl stát důstojníkem, absolvoval Royal
Military Academy ve Woolwich a jako 2/Lieutenant byl od 23.
prosince 1903 přidělen k Royal Garrison Artillery. Po dvou
letech služby na Gibraltaru byl povýšen do hodnosti Lieutenant a
od roku 1908 velel jednotce domorodých vojáků v Africe.
Po svém návratu do Anglie v roce 1912 se začal zajímat o
letectví a nově vznikající Royal Flying Corps. V Bristolově
letecké škole se na vlastní náklady naučil létat a 7. ledna 1913
obdržel Royal Aero Club Certificate č. 392. Ačkoliv byl nyní Lt
Rees kvalifikovaným pilotem, nebyl přidělen k RFC, nýbrž opět
odeslán do západní Afriky! Příležitost dostat se k nové zbrani
se naskytla opět až na dovolené v létě 1914 – okamžitě po
vypuknutí války se Rees hlásil dobrovolně k RFC a tentokrát byl
vyslyšen. 10. srpna nastoupil do Central Flying School (CFS) do
kursu vojenského pilota, který zakončil 12. září získáním
vojenského pilotního osvědčení č. 221. Jeho první leteckou
jednotkou se stala 7. squadrona RFC.
Lt Rees byl 11. října 1914 společně se dvěma muži jeho jednotky
vyslán s dodávkou náhradních dílů na frontu k 6. sq. RFC do
belgického Ostende. Navíc měl v okolí vytipovat vhodnou plochu
pro Aeroplane Park. Zásilku náhradních dílů se mu podařilo
doručit, avšak vzhledem k rychlému postupu německé armády
pozbyly další rozkazy smyslu. V chaotické situaci se Rees mohl
do Anglie zpět ke své 7. squadroně vrátit až 22. října. Vzápětí,
30. 10. 1914, byl povýšen do hodnosti Captain, což ho podle
struktury a organizačního řádu RFC opravňovalo velet jednomu z
flightů squadrony.
Od února 1915 mohl Captain Rees uplatnit svou hodnost jako
velitel „A“ flightu u 11. squadrony, nově sestavované v
Netheravonu. Během jara a počátku léta se jednotka pod vedením
Majora A. G. Boarda a služebně nejstaršího důstojníka Capt Reese
připravovala na aktivní službu. Piloti, většinou čerství
absolventi letecké školy, se cvičili na strojích typu Farman.
Poté teprve následovalo seznamování s výzbrojí, víceúčelovými
dvoumístnými stroji Vickers FB 5, poháněnými motory Gnôme o
výkonu 100 k v tlačném uspořádání a vyzbrojenými kulometem Lewis
pro pozorovatele-střelce (proto se letounům také dostalo názvu „Gunbus“).
V červenci 1915 byl výcvik u konce, 25. 7. se 11. sq. RFC
připojila k expedičním silám a 27. 7. „Gunbusy“ přelétly na
bojové letiště Vert Galand mezi Amiensem a Doullens ve Francii.
Vzhledem k několika potížím s motory se přesun posledních
letadel protáhl do 29. 7. 1915.
Úkolem jednotky, nyní pod velením Maj G. W. P. Dawese, bylo „agresivní
defenzivní hlídkování“ nad liniemi 3. armády a fotografický
průzkum německých pozic. Rees se do bojových akcí zapojil
okamžitě, a to s vervou sobě vlastní. Již 28. července spolu se
svým pozorovatelem F/Sgt J. M. Hargreavesem donutili k sestupu
německý Fokker E, nehledě na zásah vlastního stroje Vickers č.
1649. Squadrona se ještě ani nestačila na letišti zabydlet a
zkompletovat a Capt Rees už měl na kontě první vítězství (Eindecker
mu byl uznán jako „driven down“)! Jeden z pozorovatelů, A. J.
Insall, jenž byl mezi těmi, kteří dorazili až 29. července, o
tom napsal: „Při našem příchodu jsme našli velitele prvního
flightu kapitána L. W. B. Reese špinavého od oleje a šťastného
jak blecha, jak dře jako námořník na své mašině, která už byla
posetá jizvami ze šarvátky s nějakým Aviatikem nebo LVG z
předchozího dne...“
Další možnost utkat se s protivníkem se naskytla 31. srpna. Rees
s Hargreavesem zaútočili na dvouplošník LVG poblíž Bapaume.
Německý pozorovatel ale několika krátkými sériemi střel ze své
automatické karabiny palbu opětoval a pilot LVG manévroval tak
šikovně, že v následujících dvaceti minutách donutili
Hargreavese neúspěšně vystřílet všechny čtyři zásobníky Lewisu.
Rees se ovšem zdaleka nehodlal vzdát. Přistál na letišti ve Vert
Galand, nechal běžet motor letadla, doplnil munici a okamžitě
opět vzlétl. LVG byl stále v dosahu a pozorovatel Vickersu č.
1949 na něj vystřílel další kompletní zásobník. Poté protivník
zakolísal a klesal se ukrýt do mraků, stále pronásledován Reesem.
Tomu se však zastavil motor, a tak se osádka Vickersu poněkud
zklamaně vracela domů. Jiná dvojice od 11. squadrony, pilot Lt
H. A. Cooper a pozorovatel A. J. Insall, však zahlédla vypadnout
LVG z mraku v sérii spirál a pozemní jednotky nakonec
definitivně potvrdily pád nepřátelského letounu.
Dvojice Rees – Hargreaves si rovněž vysloužila chválu velení 3.
armády za kvalitní průzkumnou činnost. Snímky pořízené F/Sgt
Hargreavesem 21. září 1915 byly dokonce označeny za „nejlepší
sérii fotografií pořízených nad Francií do tohoto dne“. Během
letu však Rees navíc zpozoroval velký německý letoun se dvěma
kulomety na palubě a pochopitelně se pustil do jeho stíhání.
Vítězství bylo britské osádce nakonec uznáno jako „driven down“,
protivník havaroval se zásahy v motoru během nouzového přistání
u Herbcourtu. Šlo o dvouplošník AGO řady C. Zejména tato akce,
ale i předchozí vynikající výsledky v boji byly vyzdviženy v
citaci k Military Cross (MC), který byl Capt Reesovi oficiálně
udělen 29. října 1915. Pozorovatel-střelec J. M. Hargreaves
obdržel Distinguished Conduct Medal (DCM).
Jihovýchodně od Albertu se hned následujícího dne – 22. 9. 1915
- odpoledne stal další Reesovou a Hargraevesovou obětí
dvoumístný Albatros („driven down“) a stejný typ se pod palbu
jejich „Gunbusu“ dostal i 30. září. Jeden celý zásobník kulometu
Lewis vystřílel Hargreaves na nepřítele nad Gommecourtem a o
několik chvil později následoval další kompletní zásobník. Poté
se Albatros propadl do vývrtky, načež na něj začalo střílet
britské protiletadlové dělostřelectvo, jež svou palbou zasáhlo
křídlo letounu. Vrak dopadl poblíž spojeneckých linií a
prohlídka ukázala, že pilot byl zabit již během souboje ve
vzduchu. Sestřel tedy šel opět na konto Reese, tentokrát jako
„captured“.
O měsíc později, 31. října, dosáhl Capt Rees svého posledního (šestého)
vítězství u 11. squadrony RFC. Tentokrát s ním jako
pozorovatel-střelec letěl F/Sgt Raymond. Dvoumístný dvouplošník
LVG byl potvrzen jako „driven down“ poblíž Pys-Irnes. 7.
listopadu 1915 sestřelila osádka 11. squadrony, Lt Gilbert F. M.
Insall s pozorovatelem Cpl T. H. Donaldem, nepřátelský stroj a
na zemi jej ještě „dorazila“ svrženou bombou. Poté však byl
jejich Vickers zasažen protiletadlovou palbou a musel nouzově
přistát s prostřílenou palivovou nádrží v území nikoho, několik
stovek metrů od francouzských zákopů. Capt Rees zorganizoval
záchrannou akci a z Bertangles, kde na podzim 1915 jednotka
sídlila, dopravil se skupinou mechaniků do zákopů novou
palivovou nádrž. Jakmile se setmělo, nechal Rees kolem letounu
rozmístit dehtové plachty a při svitu petrolejových lamp byla
instalována nová nádrž. Vickers byl odtažen na jakž takž
bezpečné místo a následujícího rána se Lt G. F. M. Insallovi
podařilo se strojem odstartovat a odletět zpět na základnu.
Insall byl později za celou akci vyznamenán Victoria Cross.
Reesovy dny u jednotky se však krátily. Ještě během listopadu
byl poslán zpět do Anglie a opět přidělen k CFS v Upavonu,
tentokrát jako instruktor. 28. listopadu, resp. 1. prosince 1915
následovalo povýšení do hodnosti Major, což v systému RFC
znamenalo, že by mohl velet letecké jednotce. Se svými
vynikajícími úspěchy v boji a nadprůměrnými technickými
znalostmi, speciálně se zaměřením na rotační motory Gnôme
Monosoupape, byl Major Rees vybrán jako velitel nové 32. stíhací
squadrony, která měla být vyzbrojena jednomístnými stroji Airco
De Havilland DH 2. Do funkce Rees nastoupil 1. února 1916.
Jednotka se na operační nasazení připravovala na výcvikové bázi
v Netheravonu. Po svém příjezdu začal Maj Rees s výběrem pilotů
a pozemního personálu. Někteří z pilotů i mechaniků přidělených
ke squadroně však nakonec nastoupili jako náhrada za ztráty k
24. nebo 29. sq. RFC, které byly operačně nasazeny dříve. To se
projevilo i na nedostatku letadel. Ještě 25. dubna 1916 měla 32.
sq. k dispozici k vlastnímu výcviku pouze čtyři DH 2. Jeden z
pilotů, 2/Lt Gwilym H. Lewis, psal domů: „Velitelem je Major L.
W. B. Rees a právě on má největší zásluhu na tom, že jednotka je
ve většině věcí vzorná. Má povolení působit jako létající
velitel squadrony a každého jejího člena může učit, jak má létat.
Vydal knížku jak seřídit DH 2 a dnešní večer nám dával lekce z
motoru Mono. Ve své práci je naprostým odborníkem a nadto
dokonalým džentlmenem. Nebyl bych překvapen, kdyby se domů
vracel s VC; MC už získal dříve...“
Maj Rees skutečně reagoval na absenci továrního manuálu k DH 2
tím, že jej sám napsal. Problematické totiž bylo zejména přesné
napínání drátěných výpletů letadla. Brožura vyšla oficiálně
tiskem až v červnu 1916. Rees ale také zúročil své bojové
zkušenosti s „Gunbusem“ z předchozího roku, a to v knize
„Fighting in the Air“.
V květnu 1916 konečně dorazily letouny a byly rychle
modifikovány podle instrukcí Maj Reese. Nejvíce patrnou úpravou
byla fixace pohyblivého kulometu Lewis pomocí dodatečného plechu
na přídi gondoly. Pokud měl pilot zároveň ovládat letoun a
střílet, bylo nutné mít kulomet v pevné poloze a mířit celým
letadlem. Do 20. května 1916 byla 32. squadrona kompletní, každý
ze tří flightů měl po čtyřech k boji připravených DH 2, plus
velitelský stroj a rezervní letouny (tři původní školní DH 2
byly ponechány v Netheravonu1). Letouny dodané v květnu byly
natřeny nově zaváděnou khaki kamuflážní barvou PC 10.
Část jednotky, zejména pozemní technické zabezpečení, byla do
Francie přesouvána po moři od 26. května. Piloti měli přeletět
Kanál se svými letouny 28. května 1916. Squadrona navíc dostala
k otestování v bojových podmínkách dva dvouplošné Vickersy ES 1
s tažným uspořádáním motoru (narozdíl od DH 2). Než došlo k
odletu, zničil Lt J. C. Simpson De Havilland č. 6001 během
špatného přistání. Dopoledne 25. 5. 1916 byla jednotka
připravena k odletu do Folkestone v následující konfiguraci:
Velitel Maj L.W.B.
Rees |
Vickers
|
77592) |
„A“ flight: |
|
|
Capt S. G. Gilmour |
DH
2 |
6002 |
Lt C. H. Nicholas |
DH
2 |
6007 |
2/Lt P. G. B. Hunt |
DH
2 |
5995 |
„B“ flight: |
|
|
Lt H. W. von
Poellnitz |
DH
2 |
6006 |
2/Lt R. A. Stubbs |
DH
2 |
6005 |
2/Lt H. G. Corby |
DH
2 |
6004 |
2/Lt W. E. Nixon |
DH
2 |
5983 |
Lt C. L. Bath |
DH
2 |
5996 |
„C“ flight: |
|
|
Capt F. E. Hellyer |
Vickers |
5127 |
Lt E. Henty |
DH
2 |
6003 |
Lt S. P. Simpson |
DH
2 |
5999 |
2/Lt F. H. Coleman |
DH
2 |
5981 |
2/Lt G. H. Lewis |
DH
2 |
5979 |
Neletěli Capt G. Allen od „B“ flightu a Lt J. C. Simpson a 2/Lt
O. V. Thomas od „A“ flightu. V 11.00 stroje z Netheravonu
odstartovaly a až na dva přistály ve Folkestone. Při nouzovém
přistání u Guildfordu byl odepsán DH 5995 pilotovaný 2/Lt Huntem,
kvůli poruše na motoru musel nouzově sedat i Lt Henty s 6003 –
stroj byl lehce poškozen. Lt von Poellnitz dolétl do cíle, avšak
s poškozenou vrtulí a zlomenou vzpěrou stroje 6006. Po obědě v
hotelu Metropole zamířili novopečení stíhači přes kanál do St.
Omer. Zpět do Folkestone se musel kvůli potížím s DH 6004 vrátit
2/Lt Corby. Letouny squadrony hladce přistály v cíli s výjimkou
DH 2 č. 5996, jehož pilot Lt Bath musel sednout na pláži u Gris
Nez poté, co mu vysadil motor. Ze St. Omer byli vypraveni
mechanici s novou pohonnou jednotkou a Bath mohl následujícího
dne opět vzlétnout. Bohužel však brzy ztratil orientaci a musel
opět přistát, aby se někoho zeptal, kudy do St. Omer. Při
následném pokusu odstartovat z nerovného pole havaroval a novou
stíhačku zcela zlikvidoval.
Major Rees mezitím v St. Omer nařídil zkušební a seznamovací
lety. Z Anglie 31. května přiletěli s opravenými, resp. novými
DH 2 poručíci von Poellnitz, Hunt, Henty a Corby a piloti se
téhož dne zajeli podívat na své budoucí frontové působiště do
Treizennes, Aire (jihovýchodně od St. Omer), kde dosud sídlila
27. sq. RFC se stroji Martinsyde Elephant. Prvního červnového
dne dorazila do St. Omer pozemní část jednotky a 4. června se
kompletní 32. squadrona přesunula na plochu v Auchel (Lozinghem),
jižně od Lillers, kde musela počkat další tři dny, než 27. sq.
opustila letiště Treizennes. V Auchel měla své sídlo 25.
squadrona, vyzbrojená dvoumístnými FE 2b. Tato jednotka spolu s
32. squadronou tvořila 10. (Army) Wing 1. Brigády RFC a Reesovi
muži se tak alespoň seznámili se svými frontovými spolubojovníky.
Ráno 7. června, ještě před přeletem do Treizennes, vzlétli z
Auchel Capt Hellyer a 2/Lt Nixon na první bojovou patrolu nové
stíhací jednotky nad frontou. Během hodinového letu se však nic
zvláštního nepřihodilo...
Jinak tomu bylo už následujícího dne. 2/Lt R.A. Stubbse zasáhly
v souboji nad Frevin Capelle nepřátelské letouny. Další zranění
pak utrpěl při havárii svého DH 2 č. 6005. Pilot zraněním
podlehl a 32. squadrona zaznamenala první bojovou ztrátu. Během
prvního červnového týdne vrátila squadrona do leteckého parku
neozbrojený Vickers ES 1 č. 5127, zatímco s druhým letounem
tohoto typu, vyzbrojeným kulometem střílejícím okruhem vrtule,
intenzivně létal velitel Major Rees. 15. června 1916 se při
nehodě s DH 2 č. 5979 zranil Capt F. E. Hellyer a o tři dny
později byl nad Lensem kulometnou střelbou zasažen 2/Lt W. E.
Nixon. Jeho DH 2 č. 5983 inkasoval zásahy do motoru a
následovala havárie při nouzovém přistání.
Ke konci června vrcholily přípravy na spojeneckou ofenzivu na
řece Sommě. Datum zahájení útoku bylo velením stanoveno na 1.
července. Britské a francouzské dělostřelectvo zahájilo 24.
června do té doby snad nejničivější ostřelování německých pozic,
aby co nejvíce usnadnilo situaci útočící pěchotě. Letectvo mělo
za úkol přísně střežit vzdušný prostor, aby pokud možno ani
jediný nepřátelský průzkumný letoun neodhalil přípravy k nástupu.
Do patrolování se zapojila i 32. squadrona RFC. Stíhačky ale
také zajišťovaly doprovod bombardovacím letounům.
První den bitvy na Sommě, 1. července 1916, odstartovalo ve 3.40
ráno šest pilotů jednotky jako stíhací krytí strojům FE 2b 25.
squadrony, které měly svrhnout bomby na nádraží Don. V 5.55 se z
Treizennes odlepila kola De Havillandů Maj Lionela Reese (6015)
a Kanaďana Lt J. C. Simpsona (7856). Simpson hlídkoval v
prostoru La Bassée, Loos a Souchez, zatímco Rees létal nad
frontovou linií a čekal na návrat první skupiny. Z německé
strany se k zákopům mezitím blížila formace asi osmi letounů
Kagohl 3. Simpson nepřátelské letouny zaznamenal v momentě, kdy
přelétaly frontu, a pustil se jim neohroženě vstříc. Poté, co na
jeden z dvoumístných strojů zaútočil, se sám stal středem palby
tří protivníků. Lt Simpson se v několika málo vteřinách zřítil z
výšky 8 000 stop a zahynul.3)
Rees se zatím pohyboval nad Double Crassieurs, když zhruba ve
čtvrt na sedm, krátce po Simpsonově sestřelení, také spatřil
skupinu letadel. Domníval se, že jde o vracející se stroje 25. a
32. squadrony a připravoval se, že jim poskytne doprovod na
domovské letiště. Ve skutečnosti však narazil na tutéž formaci
Kagohl 3 jako Simpson... Když se Rees blížil k Annequin, jeden
ze strojů se odpoutal a přivítal DH 2 palbou z kulometu. To již
britský pilot zahlédl na trupu letadla velké číslo „3“ a černý
kříž. Počkal si, než protivník vyplnil jeho zaměřovač, a
vystřílel do něj zásobník svého Lewisu. Jeho palba byla přesná,
jak Rees později sám uvedl: „...po třiceti ranách jsem viděl
vršek trupu mezi pilotem a pozorovatelem rozbitý na třísky...“
Letoun se otočil a snažil se uniknout do bezpečí, ale to již měl
Major Rees v zaměřovači další z nepřátelských strojů, jehož
pozorovatel zběsile pálil jednu červenou světlici za druhou, aby
přivolal pomoc svých kolegů. Tři z výše letících Němců
zareagovali a spustili se na De Havilland, avšak jejich útok byl
nepřesný a nezpůsobil žádnou škodu. Mezitím se Reesovi podařilo
pořádně zamířit a vyprázdnit další zásobník, tentokrát do motoru
své druhé oběti. S dlouhým oblakem dýmu za sebou se letoun
převrátil a klesal směrem na východ, bez známek kontroly pilota
nad řízením.
Když Rees rychle monitoroval situaci kolem sebe, uviděl sevřenou
pětičlenou formaci německých letadel, jejichž pozorovatelé po
něm stříleli z relativně velké vzdálenosti. Tentokrát zaměřil
Rees palbu doprostřed nepřátelské sestavy, kterou se mu tak
podařilo narušit. Padl na to ale již třetí zásobník. Po doplnění
munice stihl velitel 32. squadrony ještě zaznamenat vedoucí
letoun rozbité formace, následovaný dalšími dvěma stroji směrem
na západ, a pustil se do jejich pronásledování. Nejprve se mu
podařilo dohonit nejníže letícího protivníka a ještě zdálky jej
pokropit salvou. Německý stroj se otočil doleva a odhodil bombu.
Rees v honbě za sestřelem rychle zkracoval vzdálenost od své
oběti a v momentě, kdy se chystal opět vypálit, ucítil prudkou
bolest ve stehně. Zasáhl jej pozorovatel druhého nepřátelského
letounu. Nohou nešlo ani pohnout a směrovka tak byla vyřazena ze
hry. Major Rees ale i přesto dál v zatáčce stíhal svou kořist,
nouzově, jen pomocí naklánění letounu křidélky ovládanými
kniplem. Ze vzdálenosti pouhých devíti metrů poté do
protivníkova letadla vyprázdnil zbytek čtvrtého zásobníku.
Když německý stroj míjel, všiml si zasaženého pozorovatele se
zakloněnou hlavou, křečovitě svírajícího spoušť kulometu,
střílejícího již jen do vzduchu... Ještě zbývalo uštědřit
nepříteli ránu z milosti. Vytáhl pistoli, ale ve spěchu a
rozrušení ji upustil do gondoly. Se zraněnou nohou mohl nyní
trochu pohnout, Rees tedy jakž takž obnovil plnou kontrolu nad
letounem, což ho motivovalo k následování vedoucího stroje,
prchajícího za frontu. Namísto prázdného zásobníku nasadil
poslední plný, vytáhl kulomet Lewis z jeho pevného uložení a
poslední salvu věnoval zhruba o šest set metrů výše letícímu
nepříteli. Bylo již nemožné vystoupat do stejné či větší výšky...
Navzdory bolesti předvedl Rees v 6.50 v Treizennes perfektní
přistání. 2/Lt G. H. Lewis byl svědkem jeho návratu a v dopise
rodičům napsal: „Říkal jsem vám, že je to nejudatnější muž na
světě... Přistál obvyklým způsobem – zaroloval do hangáru. Ke
stroji mu dali schůdky, aby mohl vysednout. Vystoupil a sedl si
do trávy a s ledovým klidem řekl chlapům, aby mu přistavili vůz
a odvezli ho do nejbližší nemocnice.“ Vyšetření ukázalo, že o
nohu Rees naštěstí nepřijde, ale zranění si vyžádalo dlouhodobé
léčení. Radost z prvního úspěchu nové jednotky 1. července
poněkud zkalila zpráva o smrti Lt Simpsona a zranění Capt S. G.
Gilmoura, jehož DH 2 č. 6002 byl zasažen během odpolední akce.
Oficiální komuniké popisuje Reesův boj následovně: „Skupina 8 až
10 nepřátelských dvouplošníků se brzy ráno blížila u Festubert k
linii 1. Armády, kde se setkala s těžkou protiletadlovou palbou
a 2 našimi letouny – Capt Gehlinem4) na BE 12 a Maj Reesem na De
Havillandu. Major Rees zaútočil na minimálně 4 nepřátelské
stroje a protiletadlovým dělostřelectvem bylo hlášeno, že bez
pomoci rozbil německou formaci a rozehnal ji do všech stran.
První stroj, na který zaútočil, byl zasažen mezi pilotem a
pozorovatelem a musel se vrátit na letiště. Druhý byl zasažen a
podařilo se mu přistát ve vlastních liniích. Když Maj Rees
útočil na třetí stroj, byl zasažen do nohy, ale pokračoval v
palbě až do vzdálenosti 10 yardů. Poté viděl nepřátelského
pozorovatele, divoce střílejícího do vzduchu, evidentně
zasaženého. Nehledě na své zranění pronásledoval Maj Rees další
nepřátelský stroj a vystřílel na něj zbývající zásobník, boj ale
musel zastavit pro nedostatek munice.“
Kagohl 3 přiznala v boji 1. července 1916 ztrátu dvou letounů.
Minimálně polovinu formace tvořily moderní dvoumístné stroje
L.F.G. Roland C.II Walfisch od Kampfstaffel 14/Kagohl 3.
Letounem, jehož pozorovatel byl Reesem „evidentně zasažen“, byl
právě Roland C.II, který havaroval u Petit Hantay poblíž La
Bassée. Pozorovatel, Staffelführer Leutnant Erich Zimmermann
souboj s Reesem nepřežil, jeho pilot Lt. Ernst Wendler byl těžce
zraněn (po vyléčení se stal stíhačem...5). Osádka druhého
Rolandu dopadla lépe.
Na čestné listině 32. squadrony RFC se tak Major Lionel Rees
zapsal nejen jako první velitel, který výborně připravil své
muže k boji, ale také jako první vítěz při střetu s nepřítelem.
Jeho příkladu následoval 14. července zmíněný 2/Lt Gwilym Hugh
Lewis, když spolu s osádkou FE 2b od 25. squadrony zničil
stíhací Fokker E.6) Následujícího dne si po jednom Eindeckeru
připsali 2/Lt J. Godlee a 2/Lt F. H. Coleman. Godlee pak přidal
další vítězství nad Fokkerem E.III 19. července (během souboje
však sám utrpěl zranění, na jehož následky zemřel). Stíhací 32.
squadrona byla 21. července 1916 přesunuta do sektoru 1. Armády
kolem města Bapaume a obsadila letiště Vert Galant (Beauval),
jižně od Doullens. Ve vedení jednotky nahradil Majora Reese od
28. července nový velitel, Major T. A. E. Cairnes. V srpnu
získala squadrona dalších osm sestřelů a rok 1916 končila se 40
vítězstvími na kontě. V roce 1917 používala také stíhačky typu
Nieuport, od května byla kompletně vyzbrojena dvouplošníky Airco
DH 5 a od ledna 1918 piloti létali až do konce války se stroji
SE 5a. Celkem zaznamenala 32. squadrona v soubojích s
protivníkem minimálně 175 vítězství a 16 z jejích pilotů se
stalo „esy“.
Major Lionel Wilmot Brabazon Rees byl za akci z 1. července dne
5. srpna 1916 oficiálně vyznamenán řádem Victoria Cross, který
osobně převzal 14. prosince z rukou krále Jiřího V. Stal se
sedmým takto oceněným letcem. Zranění stehna se však ukázalo
vážnějším, než se zpočátku zdálo. Téměř do konce roku 1916
pobýval Rees v nemocnici, poté musel používat berle a ještě v
březnu 1917 nemohl chodit bez pomoci hůlky. Když v dubnu 1917
vyhlásily Německu válku Spojené státy americké, Britové poslali
za oceán vojenskou misi, vedenou Lordem Balfourem. Rees byl
povýšen na podplukovníka (Lieutenant-Colonel) a 1. května 1917
odplul spolu s delegací jako zástupce letectva do USA. Vrátil se
v lednu 1918 a od 1. března až do konce války velel No. 1 School
of Aerial Fighting, Turnberry, Ayrshire.
Rees sloužil u letectva (od dubna 1918 se název změnil na RAF –
Royal Air Force) až do konce července 1931. Velel wingu, tři
roky strávil jako velitel letectva pro Transjordánsko a
Palestinu. Po návratu do Anglie vedl RAF Depot v Uxbridge, v
roce 1930 byl jmenován velitelem No. 21 Group a jako Group
Captain odešel do zálohy. Na přelomu let 1933 a 1934 přeplul
Rees sám na plachetnici Atlantický oceán z Anglie na Bahamské
ostrovy, kde se nakonec rozhodl usadit. Během 2. světové války v
letech 1941 až 1942 sloužil na velitelských postech RAF v Egyptě.
Po definitivním propuštění z armády v listopadu 1942 se Lionel
Rees vrátil zpět na Bahamy, kde se v roce 1947 oženil s místní
dívkou. Počátkem padesátých let však bývalý pilot onemocněl
leukémií. Po neúspěšném pokusu o vyléčení nakonec Rees 28. září
1955 zemřel v Princess Margaret Hospital v Nassau na Bahamských
ostrovech.
Poznámky:
1) Letouny čísel 5941, 5942 a 5954.
2) Nebo podle některých zdrojů 7758.
3) V hlavě mrtvého pilota bylo nalezeno celkem osm zásahů. Vrak
jeho DH 2 č. 7856 poté rozstřílela německá artillerie.
4) Chyba v hlášení, ve skutečnosti šlo o Capt P. E. L. Gethina,
a to na BE 12 č. 6483, vyzbrojeném kulomety Vickers i Lewis. K
1. červenci 1916 to byl jediný stroj tohoto typu nasazený ve
Francii.
5) Wendler sloužil od 12. června 1917 u Jasta 17, které od 19.
6. velel, než byl 8. října podruhé zraněn. Dále měsíc velel Kest
1, poté létal u Kest 4b a v závěru války sloužil jako zástupce
velitele pilotní školy FEA 10. Za celou službu se mu však
nepodařilo získat žádné potvrzené vítězství.
6) Lewis dosáhl u 32. squadrony s De Havillandy celkem dvou
sestřelů a poté dalších deset jako Captain u 40. squadrony RFC
(RAF) na stíhačkách SE 5a.
Použitá literatura:
1. Revell A.: Victoria Cross - WWI Airmen and Their Aircraft,
Flying Machine Press, Stratford, 1997
2. Bowyer Ch.: For Valour - The Air Vcs, Grub Street, London,
1992
3. Shores, Franks, Guest: Above The Trenches, Grub Street,
London, 1990
4. Henshaw T.: The Sky Their Battlefield, Grub Street, London,
1990
5. Chamberlain P.: A Short History of No. 32 Squadron, Cross and
Cockade Journal, Vol. 22, Nr. 1, 1981
6. Guttman J.: No. 32 Squadron, RFC, Cross and Cockade Journal,
Vol. 22, Nr. 4, 1981
7. Gray B. J. and others: The Anatomy Of An Aeroplane – The De
Havilland DH 2 Pusher Scout, Part 3, Cross and Cockade
International Journal, Vol. 21 No. 3, 1990
8. Gray B. J.: Airco DH 2, Windsock Datafile 48
Za pomoc při shánění materiálů o L. W. B. Reesovi děkuji zejména
pánům J. Kašemu (LHS), S. Vítkovi a K. Pádárovi (Eduard Model
Accessories).
Přehled vítězství Maj L. W. B. Reese:
Datum
|
Protivník |
Vlastní stroj |
Sq. |
Místo |
Způsob potvrzení |
28. 7. 1915 |
Fokker E |
Vickers Gunbus, 1649 |
11 |
? |
driven down |
31. 8. 1915 |
LVG C |
Vickers Gunbus, 1649 |
11 |
Achiet le Grand |
destroyed |
21. 9. 1915 |
AGO C |
Vickers Gunbus |
11 |
Herbcourt |
driven down |
22. 9. 1915 |
Albatros C |
Vickers Gunbus |
11 |
jihových. od Albert |
driven down |
30. 9. 1915 |
Albatros C |
Vickers Gunbus |
11 |
Gommecourt |
captured |
31. 10. 1915 |
LVG C |
Vickers Gunbus |
11 |
Pys-Irnes |
driven down |
1. 7. 1916 |
Roland C.II |
DH 2, 6015 |
32 |
Festubert |
out of control |
1. 7. 1916 |
Roland C.II |
DH 2, 6015 |
32 |
La Bassée-Souchez |
forced to land |

Původní sestava 32. squadrony RFC, Netheravon, květen 1916.
Major L. W. B. Rees sedí druhý zprava v prostřední řadě.
Original personnel of No. 32 Squadron RFC, Netheravon, May 1916.
Major L. W. B. Rees sits second from the right in the middle
row.

Stíhačky DH 2 po přesunu 32. squadrony do Vert Galant (Beuaval)
na přelomu července a srpna 1916. Druhý zprava stojí Maj Cairnes,
který na velitelském postu vystřídal Maj Reese po jeho zranění.
DH 2 fighters after a transfer of No. 32 Squadron to Vert Galant
(Beuaval), July/August 1916. The second from the right stands
Maj Cairnes who replaced wounded Maj Rees in the post of the
unit’s CO.

Wing Commander Lionel Rees v kokpitu stíhačky Sopwith Snipe,
Cranwell, 1923.
Wing Commander Lionel Rees in a Sopwith Snipe cockpit, Cranwell,
1923.