: :  Č A S O P I S  : :  REVI 49

Velbloud v Itálii, Petr Aharon Tesař


Kdo by nechtěl znát typy stíhaček bojujících v nějakém konfliktu proti sobě... a nejlépe přímo konkrétní protivníky, kteří po sobě prokazatelně stříleli (a obyčejně jeden vyhrál, druhý prohrál...). A kdo si dá práci s listováním v podkladech, čas od času skutečně narazí na fotografie letounů, které se ve vzduchu mezi sebou doopravdy utkaly. Například nad Alpami v Itálii.



Rakousko-uherským stíhačkám, např. typu Aviatik D.I (v čísle 19, 20 a 30) nebo Phönix D.I-IIa (v č. 40, 41), již bylo dříve pár stránek REVI věnováno, nedotčen nezůstal ani italský typ Hanriot HD.1 (v č. 28), a tak dnes přinášíme několik skromných podnětů o slavném „Velbloudu“. Sopwith F.1 Camel, platil na italské frontě za velmi obávaného protivníka a v případě jeho sestřelení za ceněnou kořist. Camel na tomto bojišti tvořil výzbroj celkem tří stíhacích squadron RFC (od 1. 4. 1918 RAF). Britové poslali v listopadu 1917 do severní Itálie pět leteckých jednotek. Nejprve na místo dorazily 28. stíhací a 34. průzkumná squadrona. První z nich byla vybavena právě Camely, 34. squadrona měla k dispozici dvoumístné RE 8. Následovaly 42. squadrona, rovněž s RE 8, a dále 45. a 66. squadrona s „Velbloudy“. Na jaře 1918 byl kontingent posílen ještě o flight dvoumístných stíhaček Bristol F2B „Fighter“, který se doplněním o další stroje transformoval počátkem července na 139. squadronu RAF. Zpět do Francie se 42. squadrona vrátila už během března 1918, 45. squadrona se svými stíhacími Sopwithy pak v průběhu září, ostatní jednotky britského kontingentu zůstaly v Itálii až do konce války.

První bojovou akcí Camelů na novém působišti byl doprovod průzkumných strojů 34. squadrony nad Montello stíhačkami od 28. squadrony dne 29. listopadu 1917. Capt William George Barker toho dne v kokpitu snad nejslavnějšího „Velblouda“ v Itálii, B6313, poslal k zemi Albatros D.V a zaznamenal tak první sestřel 28. squadrony a zároveň britských stíhačů na italské frontě. Do svého odvelení zpět na západní frontu v září 1918 vybojoval Barker v Itálii, později u 66. squadrony a jako velitel 139. squadrony, neuvěřitelných 42 vítězství – všechna se svým Camelem B6313! Ale o tom až někdy jindy...

V barevné příloze naleznete tři letouny Sopwith Camel ze stavu 28. squadrony RAF v takové podobě, jak vypadaly v květnu 1918. Jednotka tehdy sídlila na letišti Grossa a protivníky jí byli rakousko-uherští letci z Feltre, Levico a dalších základen, převážně v jihotyrolských Alpách. Squadroně od 19. března velel Major Claude A. Ridley a všechny Camely nesly na trupu a většinou i shora na horním křídle označení ve formě bílého čtverce a velkého bílého individuálního písmene.



9. května 1918

Dva kilometry jihovýchodně od Feltre v 9.15 zasahuje Lt P. G. Mulholland za řízením Camelu B6344 „G“ Albatros D.III, sestřel je potvrzen jako „out of control“.



10. května 1918

Po druhé hodině odpolední útočí Lt Percy Wilson v kokpitu svého „osobního“ Camelu B6363 „K“ na nepřátelský upoutaný balón poblíž Mareno di Piave a přesně ve 14.25 jej posílá v plamenech k zemi – je to jeho celkově páté vítězství, z toho třetí se strojem B6363.

Téhož dne hlásí sestřel upoutaného balónu nad Mareno di Piave rovněž Flight Commander Capt James Hart Mitchell. Pilotoval „svůj“ Sopwith Camel B6344 „G“, ale vítězství mu potvrzeno nebylo.



11. května 1918

Během doprovodu dvoumístného RE 8 od 34. squadrony se Camely 28. squadrony dostaly do souboje s nepřátelskými stíhačkami, které se pokusily průzkumný letoun sestřelit. Lt P. Wilson s B6363 „K“ nárokoval vítězství nad Albatrosem D.V s písmenem „L“ na trupu, jenž v plamenech havaroval v 10.00 u Follina, další Albatros D si připisuje na konto Lt O. W. Frayne – rovněž v 10.00 nad Follina. Frayne však byl v souboji zasažen a s Camelem B5187 po spotřebování veškerého paliva havaroval při nouzovém přistání a byl zraněn.1) Třetí Camel, B2455 „X“, byl naposledy spatřen v 10.05. Kanadský pilot Lt E. G. Forder, který v dubnu často létal společně se slavným esem Capt W. G. Barkerem, zůstal „missing in action“.

Forder ve skutečnosti přistál na letišti Feltre, k čemuž ho v kokpitu Aviatiku D.I 115.32 „L“ donutil velitel Flik 60J Oberleutnant Frank Linke-Crawford spolu s Fw. Karlem Teichmannem (Aviatik 115.?? „T“). Dochovala se celá série snímků Forderova Camelu a jeho přemožitelů (vítězství bylo oficiálně potvrzeno pouze Linkemu jako jeho 23. sestřel). Vítězové zajatému britskému důstojníkovi prokázali tu čest seznámit jej na oplátku se svou výzbrojí a připravili mu ve Feltre odbornou exkurzi s překladem do angličtiny. Dva snímky Linkeho „Berga“ s písmenem „L“ v červeném pruhu na trupu byly otištěny v REVI č. 30. Dále je známo, že toho dne musel kvůli odtržení části potahu na křídle přistát se svým Aviatikem D.I 115.30 „H“ pilot Flik 60J Stfw. Albin Heidl.2)

Také je třeba uvést fakt, že britští piloti často nesprávně identifikovali své protivníky. Jako Albatros D.V byl například mylně označován nejen Aviatik D.I, ale také stíhací Phönix D.I, D.II či D.IIa. Skutečné Albatrosy D.V, resp. D.Va, měly ve výzbroji německé stíhací jednotky, které se však již 13. března 1918 přesunuly zpět na západní frontu. Setkání Camela s Albatrosem D.V (D.Va) na italské frontě po tomto datu je tedy vyloučené.



19. května 1918

Lt Percy Wilson, za kniplem Camelu B6363 „K“, se po sedmé hodině ranní nad Arsie jihozápadně od Feltre dostává do křížku s nepřátelskými stíhačkami. V 7.15 posílá k zemi Albatros D.V – jeho poslední sedmý potvrzený sestřel (pátý s B6363), stejně jako další pilot 28. squadrony RAF, Lt Arthur Gabbettis Cooper, jenž na své konto přidává navíc ještě další dva Albatrosy D.V v 7.16 a 7.17. Celkově si Cooper připsal dva zničené a jeden "out of control" (3. až 5. sestřel z konečných 7 – všechny na „Velbloudech“ u 28. squadrony, z toho 6 v Itálii). Jeho Sopwith Camel D1911 však v boji zasáhla nepřátelská palba a ocitá se na chvíli na seznamu ztrát, Cooper ale nakonec nezraněn sedá na letišti Grossa.

Britští stíhači 28. a 66. squadrony se toho rána pravděpodobně střetli s Phönixy D.I letecké setniny č. 14J při jejich prvním operačním letu a s „Bergy“ D.I (a Phönixy D.I ?) Flik 60J. V ostrém souboji byl sestřelen velitel Flik 14J Oblt. Károly Benedek (Phönix 328.18) a Flugzeugführer Cerny (328.28). Leutnant István von Szabó od Flik 60J s notnou dávkou leteckého umu a štěstí přistával ve Feltre s potrhaným potahem křídel Aviatiku D.I 115.24 „S“. Toto střetnutí, ve kterém hlásili sestřely i rakousko-uherští piloti, bylo podrobněji popsáno v REVI č. 40 v první části článku „Rote Rumpfbinde“, věnovanému Phönixům s červenými pruhy na trupu na jihotyrolské frontě. Není vyloučeno, že se do boje zapojily také italské Hanrioty HD 1.



26. května 1918

Capt J. Mitchell, Lt C. S. Style, Lt A. F. White, Lt J. E. Hallonquist, Lt H. B. Hudson a Lt A. Latimer byli podle deníku 28. squadrony během doprovodu průzkumného RE 8 napadeni jedenácti Albatrosy. Style, White a Latimer zůstali s RE 8 a zbylí tři mnohem zkušenější stíhači se pustili do urputného boje s nepřátelskými „flígry“. Captain Mitchell s Camelem B6344 „G“ sestřelil v 8.45 severně od Arcade Albatros D.III, Lt Harold Byron Hudson (Camel B2362) hlásil havárii pronásledovaného Albatrosu D.V u Fontanella v témže čase3) a Lt Joseph Eskel Hallonquist (Camel B1952) rovněž nárokoval Albatros D.V donucený havarovat při nouzovém přistání východně od Fontanella v 8.45.4) Během střetnutí byl zasažen i Mitchellův „Velbloud“ B6344 „G“, pilot však vyvázl bez zranění a dotáhl stroj na vlastní letiště.

Capt Mitchell zaznamenal své desáté (předposlední) vítězství, z toho šesté za řízením Sopwithu B6344. Jeho obětí se s největší pravděpodobností stal Zgsf. Franz Hofstädter od Flik 42J, jehož Albatros D.III Oeffag 153.230 se v plamenech zřítil za italskými liniemi u Spresiano – pilot nepřežil. Podle rakouských hlášení doprovázela formace stíhacích Oeffagů D.III Fliegerkompagnie 42J pod vedením Lt. László Ujváryho dvoumístný fotoprůzkumný stroj od Flik 57Rb. Trojice Albatrosů se odpojila a zbylých šest stíhaček se nad Treviso dostalo do potyčky „se sedmi Sopwithy“. Zgsf. Nándor Udvardy musel nouzově přistát, Lt. Ujváry byl pronásledován dvěma stroji „s francouzským označením“. Nouzovému přistání v poslední chvíli unikl, zatímco jeho protivníci se dostali do protiletadlové palby ze země. Souboje se dále účastnili např. Stfw. Frygiés Hefty se 153.1695) nebo Fw. Wilhelm Pfeiffer se 153.139.



Toliko tedy k fragmentům bojové činnosti 28. squadrony RFC (RAF) z května 1918 na italské frontě. Pro doplnění budiž ještě zmíněno, že u jednotky sloužilo během jejího operačního nasazení ve Francii a zejména pak v Itálii celkem 11 stíhacích „es“. Piloti Camelů si na konto připsali celkem 111 nepřátelských letounů zničených a dalších 25 „out of control“. Na italské frontě nalétala 28. squadrona na „Velbloudech“ celkem 6 415 hodin.



Camely 28. squadrony nesly v květnu 1918 na vrchních a bočních plochách nátěr barvou PC 10, a to buď kompletně, nebo pouze na plátnem potažených součástech a vzpěrách (a podvozkových nohách), přičemž překližkové a plechové komponenty byly opatřeny ochranným lakem. Barva PC 10 (neboli Protective Covering Spec. No.10) měnila v různých obdobích války vlivem použitých výrobních komponentů svůj vzhled, nehledě na další změny následkem opotřebení a povětrnostních vlivů. Odstíny PC 10 tedy bývají popisovány od khaki zeleno-okrové, přes zeleno-hnědou a tmavě hnědo-zelenou až po zcela hnědou...

Kamufláž a marking (kromě jednotkového označení) se také lišily podle výrobce konkrétního letadla – „Velbloudy“ vyráběla vedle mateřské firmy Sopwith i řada dalších podniků. Svou roli sehrálo i to, zda a kde byl jednotlivý stroj opravován, případně opatřován novým nátěrem. Takto např. na obou zobrazených strojích od firmy Sopwith, B6344 a B6363, zmizely šipky s nápisy „LIFT HERE“ na zadní části boků trupu a dále na pravé straně trupu a kýlovky typická bílá „obrácená „T“ s vepsaným sériovým číslem a písmeny SA (Sopwith Aviation). Jediné, co na letounech zbylo z původního markingu mateřské továrny, jsou kulatá loga firmy Sopwith na předních hranách mezikřídelních vzpěr. Typické pro část letounů vyrobených továrnou Ruston, Proctor (později Ruston, Hornsby) je použití světle šedé barvy na sériová čísla, což znázorňuje Forderův Camel B2455.

Jak již bylo uvedeno, 28. squadrona používala jako označení svých Camelů bílý čtverec, a to od počátku svého nasazení na podzim 1917 až do konce války. Kromě čtverce se na letounech zprvu, ještě ve Francii, objevily číslice 1 – 6 v každém z flightů squadrony, přičemž vedle číslice se zpravidla kreslilo ještě malé písmenko „A“, „B“ nebo „C“ – např. Camel B6344 měl na trupu původně „malé C 2“, Barkerův B6313 „malé C 1“ apod. Tento systém nesly Camely ještě koncem roku 1917 v Itálii. Poté byl ale zaveden nový systém, kdy letouny měly na trupu a většinou i na horním křídle kromě čtverce jen označení ve formě jednoho individuálního písmene. Tvar písmen byl v létě 1918 vskutku rozmanitý... – u „X“ např. doplněný o uvozovky.

Poslední poznámka se týká motorů „velbloudů“. Sopwith F.1 byl vybavován celou řadou různých motorů, od čehož se odvíjely tvary motorového krytu a dalších partií letadla jako vrtule atd. 28. squadrona RFC (RAF) používala nejprve motory Clerget 9B o výkonu 130 k a právě v květnu 1918 dostaly stroje nové Clergety 9Bf o výkonu 140 k. Motory se ale od sebe lišily v podstatě jen výkonem (narozdíl od motorů jiných značek jako 110k Le Rhône nebo 150k Bentley).



Za zapůjčení materiálů k přípravě článku a fotografií děkuji pánům Tomaszi Kopańskému (Warszawa), firmě Eduard, Technickému muzeu v Brně a Janu Kašemu.



Poznámky:

1) O. W. Frayne získal celkem 4 potvrzená vítězství.

2) Další snímky dokumentující zajetí Lt Fordera, foto Aviatiků D.I „L“, „T“ a „H“ a rovněž barevná schémata Aviatiků D.I „L“ a „T“ byly otištěny v publikaci Aviatik D.I & D.II od vydavatelství JaPo.

3) Celkově poslední třinácté potvrzené vítězství – všech dosáhl Lt Hudson u 28. squadrony v Itálii.

4) Druhý potvrzený sestřel z 5+1. Rovněž Kanaďan Hallonquist získal všechna svá vítězství v Itálii u 28. squadrony.

5) Fotografie obou stran Heftyho Albatrosu 153.169, který jinak létal v barvě materiálu jako většina Oeffagů Flik 42J, najdete v publikaci Albatros D.II & D.III od vydavatelství JaPo na str. 30.



Prameny:

1. Sturtivant R., Page G.: The Camel File, Air-Britain Ltd, Tonbridge, 1993

2. J.M. Bruce, Sopwith Camel, Windsock Datafile 26, Berkhamsted, 1991

3. Shores, Franks, Guest: Above The Trenches, Grub Street, London, 1990

4. Henshaw T.: The Sky Their Battlefield, Grub Street, London, 1990

5. Braby W. R.: Sketches of 28. sq. RAF, Cross & Cockade Journal, Vol. 8, Nr. 3

6. Vann R.: British Squadrons over the Alps 1917-1918, Cross & Cockade Journal, Vol. 3, Nr. 1

7. Materiály Technického muzea v Brně

8. Sbírka Tomasze Kopańskiego

9. Zahálka, Tesař, Skolil: Aviatik D.I & D.II, JaPo, Hradec Králové, 2002

10. Tesař P. A.: Albatros D.II & D.III Oeffag, JaPo, Hradec Králové, 1998

11. Schiemer P.: Die Albatros (Oeffag) – Jagdflugzeuge der k.u.k. Luftfahrtruppe, H. Weishaupt Verlag, Graz, 1984

12. Sembrat P.: Ilustrovana historia Flik 60J, Militaria, Vol. 2., No. 1/96

13. Tesař P. A.: „Rote Rumpfbinde“, REVI č. 40, 41




--------------------------------------------------------------------------------



1) B2455 - Forder z boku

Kredit: Technické muzeum v Brně



1) Sopwith Camel B2455 Lt E. G. Fordera donucený k přistání na rakousko-uherském letišti ve Feltre 11. května 1918.

Sopwith Camel of Lt E. G. Forder, forced to land at Feltre on May 11, 1918.



Kredit: Josef Cagasek via Tomasz Kopański



2) Camel B2455 byl vybaven motorem Clerget, vrtulí s malým kuželem a pod trupem závěsníky pro čtyři pětadvacetilibrové pumy typu Cooper. Britské kokardy byly bíle lemovány i zespodu.

Camel B2455 was fitted with a Clerget engine, propeller with a small spinner and ventral racks for four Cooper 25lb bombs. British roundels on the wing undersides had white outline as well.



Kredit: P. A. Tesař



3) Pohled na pilotní prostor Camelu s asymetrickým výřezem – vpravo větším. Tato úprava umožňovala snadnější přístup k mechanismu závěru pravého kulometu a u Camelů na italské frontě byla velmi častá. Mezi kulomety je vidět uchycení pro teleskopický zaměřovač.

A cockpit of a Camel with asymmetrical cutout – the right side is larger. Such modification enabled easier access to the breech block of the right machine gun, and it was quite frequent with Camels operating on the Italian Front. Note the mounting of a telescopic gunsight between the guns.



Kredit: P. A. Tesař



4) Na tomto poválečném snímku se o Sopwith D8239 „R“ opírá největší eso 28. squadrony, Kanaďan Lt Clifford Mackay McEwen, který všech svých 27 potvrzených vítězství dosáhl s jednotkou v Itálii. S tímto strojem např. sestřelil 26. září 1918 Albatros D.V. Nápaditý marking je patrně již mírovým dílem a s největší pravděpodobností je červeno-bílý. Sériové číslo je uvedeno v nestandardním tvaru.

This post-war photo depicts Canadian pilot Lt Clifford Mackay McEwen, the greatest ace of No. 28 Squadron with ultimate score of 27 confirmed victories all of which were achieved in Italy, and a Sopwith D8239 “R” in which he shot down an Albatros D.V on September 26, 1918, for instance. Bright marking was apparently applied after the war and in all probability it was red and white. Note the nonstandard form of the serial number.



Kredit: P. A. Tesař



5) Percy Wilson, již jako Captain, před Camelem „C“ ještě v Itálii někdy na přelomu roku 1918 a 1919, při stejné příležitosti jako McEwen. Wilsonův marking je zřejmě černo–bílý. Povšimněte si dynama s vrtulkou, umísťovaného u strojů na italském bojišti na zadní pravou baldachýnovou vzpěru.

Captain Percy Wilson in front of a Camel “C”, Italy, 1918/1919, photographed on the same occasion as McEwen. Wilson’s marking may have been black and white. Aircraft deployed in Italy had the propelled dynamo attached to the right rear canopy strut as the photo shows.



Kredit: Josef Cagasek via Tomasz Kopański



6) Protivníci Camelů, stroje Aviatik D.I letecké setniny č. 60J na letišti ve Feltre v dubnu 1918. Letouny 115.?? „T“, 115.30 „H“ a 115.24 „S“ se přímo účastnily květnových bojů s 28. squadronou RAF.

Adversaries of Camels, Aviatik D.Is of Flik 60J at Feltre, April 1918. Examples 115.?? “T”, 115.30 “H” and 115.24 “S” participated in fights with No. 28 Squadron in May 1918.



Kredit: Josef Cagasek via Tomasz Kopański



7) Ne všechny Camely v Itálii přežily. Zcela vlevo stojí pravděpodobně Stfw. Albin Heidl od Flik 60J, resp. Flik 14J.

Not all Camels survived the Italian campaign. In the extreme left probably stands Stfw. Albin Heidl of Flik 60J, or Flik 14J respectively.

ZPĚT

Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel