S Doolitlem nad Japonsko, William L. Birch, Zpracoval:
Martin Ferkl, zprostředkoval: Jaroslav Hradec
Jednou z nejznámějších akcí provedených Američany během 2.
světové války v Pacifiku byl nálet na japonská města dne 18.
dubna 1942. Celá operace byla zamýšlena jako symbolická odplata
za Pearl Harbor. Bombardéry North American B-25B Mitchell
vzlétly z paluby letadlové lodi Hornet. Protože návrat na palubu
Hornetu byl vyloučen, měly Mitchelly po bombardování cílů v
Japonsku pokračovat v letu nad asijskou pevninu, kde měly
dosáhnout území drženého čínskými vojsky. Podařilo se to jen
třinácti osádkám. Jeden Mitchell přistál ve Vladivostoku a letci
byli internováni sovětskými úřady. Zbylé dva B-25B své osádky k
vytouženému cíli nedonesly a letci buď zahynuli, nebo skončili v
japonském zajetí.
Jedním z členů osádek byl také William L. Birch, který se na
nejslavnější let svého života vydal na palubě v pořadí
jedenáctého vzlétnuvšího Mitchellu nazvaného ”Hari Kari-er”..
Zalistujme nyní stránkami letcova života, průvodcem nám bude
Bill osobně.
Narodil jsem se 7. září 1917 v Calexico v Kalifornii. Většinu
dětství jsem strávil v Bakersfieldu, kde jsem vystudoval též
základní a střední školu. Odmaturoval jsem v roce 1935 a stal se
zaměstnancem svého otce, který vlastnil řeznictví v Huntington
Beach. Právě můj otec, který v řadách armády prodělal
Španělsko-americkou válku a 1. světovou válku, mě inspiroval ke
vstupu do ozbrojených sil. Chtěl jsem k armádnímu letectvu, ale
v té době bohužel nepřijímali nové rekruty. Tak jsem skončil u
polního dělostřelectva. Byl jsem odeslán do Monterey Presidio,
kde jsem se stal hlavním vozkou šestispřeží, které tahalo známé
polní kanony ráže 75 mm francouzské výroby. Sloužil jsem u
baterie E, 76. praporu.
Když německá vojska v září 1939 napadla Polsko, pokusil jsem se
o vstup k letectvu. Předpokládal jsem, že mé šance tak budou
větší, než když požádám o převelení. A uspěl jsem. Mé kroky poté
vedly do March Field v Riverside k 34. Squadron, 17. Attack
Group. Tato jednotka byla brzy přeznačena na střední
bombardovací a začali jsme létat na letounech B-18A,
dvoumotorových bombardérech továrny Douglas. Zvolil jsem si post
bombometčíka a zdokonaloval se v práci se zaměřovačem Norden. V
té době jsem byl povýšen do hodnosti Staff Sergeant. Během roku
1940 jsme dostali rozkaz přesunout se na zbrusu novou základnu
blízko Tacomy. Zde jsme prováděli cvičné lety na typech B-18,
B-23 a později, v roce 1941, také na B-25.
Mou povinností bylo sledovat, zda jsou pumové závěsníky plně
funkční a zda byly správně podvěšeny pumy. Byl jsem pověřen
převzetím a ostrahou zaměřovače Norden, jeho instalací na mé
pracoviště v letounu a navrácením přístroje do trezoru po
skončení letu. Pokud bych složil zkoušky pro mechaniky, pak bych
se společně s velitelem pozemního personálu podílel na kontrole
a údržbě letounu.
Po přesunu na základnu Eglin se výcvik zintenzivnil. Vše
provázely ”ověřené” zprávy, nejzajímavější byla, že se
připravujeme na pomoc Francouzům přelétnout letouny dislokované
na Martiniku.
Doolittle byl vynikající velitel. V ideálním poměru se v něm
mísily dvě vlastnosti – byl silným vůdcem a velmi přístupným
člověkem.
Během přeletu z Eglinu do Sacramenta nás špatné počasí donutilo
strávit noc na Kelly Field u San Antonia. Příštího rána jsem se
společně se Sgt. Gardnerem (mechanik – střelec) během předletové
přípravy našeho B-25 dohodl na tom, že by náš letoun měl nést
jméno – ”Hari Kari-er” (ukazuje to, jak jsme si na základě drbů
byli jisti naším cílem – v Eglinu nám Doolittle řekl, že bychom
měli působit ve válečné zóně a že jsme kvůli tomu na cestě na
západní pobřeží). Poté přišel Ross Greening, celou záležitost
jsme prodiskutovali a jemu se líbila …a jako pilotovi mu
náleželo finální rozhodnutí. Protože jsme znali jeho umělecké
vlohy, požádali jsme jej, jestli nechce navrhnout samotnou
ilustraci. Tak se stalo, že to byl Ross, kdo dokončil náš znak –
létající dámu držící pumu.
Na palubě Hornetu jsem mořskou nemocí netrpěl. Na počátku však
plavbu poznamenávala nevraživost mezi námořníky a námi, kteří
jsme byli vnímáni jako málo disciplinovaní příslušníci letectva.
Birchův Mitchell vzlétl z paluby Hornetu jako jedenáctý ze
šestnácti strojů. Po několika hodinách letu se dostal nad
Japonsko. Tokio minul severně a poté zatočil na jih, na Yokohamu.
V té době se v blízkosti bombardéru objevily nepřátelské
stíhačky. Střelci Sgt. Melvinu J. Gardnerovi se podařilo dvě z
nich zasáhnout, Hari Kari-er sám žádnou újmu neutrpěl. V
Yokohamě se osádce podařilo objevit dva velké zásobníky paliva,
které zasáhla pumami. Při odletu z cílové oblasti ještě Birch
svým kulometem postřeloval hlídkové čluny pohybující se v
Tokijském zálivu. Jeden z nich začal hořet. Poté již B-25B sér.
číslo 40-2249 směřoval nad asijskou pevninu, kde měla osádka
letoun opustit na padácích.
Před seskokem nad Čínou nám navigátor rozdal kapesní kompasy a
Hari Kari-er byl uveden do přímého letu. Popřáli jsme si hodně
štěstí a pak přišel jeden z nejhrůznějších okamžiků mého života:
vyskočil jsem z letounu do temné noci. Fakt, že jsme vůbec
netušili, kam skáčeme, vyvolával velké obavy. Mohli bychom
přistát na moři, v řece, na jezeře, v rovinatém či hornatém
terénu nebo rovnou na bajonetu nějakého japonského vojáka.
Nakonec jsme letoun opustili v čínském vnitrozemí, přibližně
osmdesát mil od mořského pobřeží – ovšem nad Japonci ovládaným
uzemím. Dopadl jsem mezi dvě borovice rostoucí na úbočí, které
se svažovalo pod úhlem 30°. Neviděl jsem dále, než na několik
stop a tak jsem se přikryl padákem a spal až do svítání.
Ráno jsem zjistil, že se nacházím na hřebenu velmi strmého kopce,
asi 100 stop od vrcholu a pět set stop nad údolím s řekou, které
ústilo do rýžových polí – to mne ujistilo, že lidé jsou nablízku.
Z padáku jsem si jako suvenýr odřízl kus látky a několik lan,
vystoupal na vrchol hřebenu a s pomocí kompasu se vydal dál na
východ. Když jsme vyskakovali z letadla, letěli jsme na západ,
takže Sgt. Gardner, který vyskočil přede mnou, musel být někde
východně ode mne. Několikrát jsem zapískal a zakřičel a nakonec
jsem uslyšel odpověď – výkřik a výstřel z pistole. Křičeli jsem
na sebe vzájemně, až jsem ho našel na druhém úbočí, asi půl míle
ode mne. Gardner si vymkl oba kotníky, ale pomalou chůzí a za
pomoci hole jsme se vydali na západ.
Asi po třech mílích pochodu nahoru úzkým údolím jsme spatřili
několik domů. Nevěděli jsme, zda nám jejich obyvatelé budou
nakloněni nebo ne, a tak jsme se ujistili, že jsou naše pistole
připraveny ke střelbě s nábojem v komoře. Lidé, které jsme
potkali, se zdáli z nás být mnohem vystrašenější než my z nich,
a tak jsme dělali vše pro to, aby pochopili, že jsme Američané a
jejich přátelé. Pokusili jsme se jim vysvětlit, že se chceme
dostat do Chuchow nebo do Chungkingu, ale nezdálo se, že by nás
pochopili, a tak jsme pokračovali v pochodu na západ.
Po dalších přibližně pěti mílích jsme dorazili do další vesnice.
Zdejší obyvatelé o nás zcela evidentně věděli, protože nás
očekávali nastoupeni v řadě. Vzali nás do jednoho z domků a
ukázali nám, abychom si sedli. Okolo pěti desítek z nich se
kolem nás shromáždilo a všichni začali hovořit, jeden přes
druhého. Seděli jsme zde asi deset minut a nakonec usoudili, že
jediné, co má smysl udělat, je odejít. Vyšli jsme tedy ven, ale
vesničané si pro nás došli a museli jsme jít zpět do domu. Po
několika minutách se objevil voják nesoucí padák. Podívali jsme
se na jméno na postroji, patřilo našemu navigátorovi – Franku
Kappelerovi. Voják nám ukázal, že ho máme následovat, a tak jsme
se za ním, s dvěma sty vesničanů za zády, vydali. Po dvou mílích
pochodu do údolí jsme přišli do další vesnice. Zde jsme se
setkali s Frankem. Byli jsme velmi šťastní, že se opět vidíme.
Posunky jsme naznačili, že máme hlad a ”náš” voják nás odvedl do
malé boudy, která evidentně sloužila coby místní kavárna. Každý
jsme dostali misku nudlí a trochu bílého vína. Moc dobře to
nechutnalo, ale nakonec jsem to do sebe dostal. Po jídle jsme
opět použili posunkovou řeč a ukázali, že chceme pokračovat v
pochodu do Chuchow. Eskortováni naším vojákem, s průvodcem a
mnoha vesničany v zádech jsme vyrazili na další cestu.
Šli jsme jednu míli na sever, což nás mírně zneklidnilo, protože
jsme věděli, že Japonci ovládaná území leží právě tímto směrem.
Ale brzy jsme dorazili k řece a změnili směr pochodu na západ.
Po deseti mílích jsme přišli do většího města, kde byla
několikačlenná posádka vojáků, z nichž jeden mluvil anglicky.
Řekl nám, že kapitán Greening a poručík Reddy už tudy prošli a
pokračovali podél řeky do Chusien, jenž měl být vzdálen asi 30
mil. To však byl jeden z omylů při dorozumívání, nakonec se
ukázalo, že mají jen 30 minut náskok. Vyrazili jsme tedy za nimi,
nemohli jsme se dočkat setkání. Byly 2.00 hodiny ráno, když jsme
vyrazili na cestu a když jsme dorazili do Huizhow, hodiny
ukazovaly 21.30.
Byli jsme odvedeni do hotelu, o němž nám řekli, že je v něm
ubytován zbytek naší osádky. Čínský důstojník mě a Gardnera za
pomoci tlumočníka vyslechl. Nakonec se nás zeptal, zda nemáme
nějaké přání. S trochou nadsázky jsem odpověděl, že bych ocenil
studené pivo. K mému údivu se tlumočník za půl hodiny vrátil a
přinesl láhev zlatavého moku. Nebylo sice studené, ale bodlo.
Podělili jsme se o pivo s Gardnerem a vypili ho s přáním, aby
nás štěstí neopustilo.
Do Chuchow jsme přijeli 20. dubna a strávili mnoho času na úbočí
kopce v jeskyni, která sloužila jako protiletecký kryt. Každý
den Japonci uskutečnili několik leteckých útoků, trestali Čínu
za pomoc našim osádkám.
Naše další cesta vedla přes hory do Chungkingu, odkud jsme
odletěli přes 25 tisíc stop vysoké Himálaje do Kalkaty. Společně
se Sgt. Larkinem jsme 16. května dostali rozkaz k přesunu do New
Delphi. Tam jsem potkal kapitána Greeninga, který mi řekl, že
naše jednotka byla rozpuštěna. Někteří důstojníci se vrátili do
Států a zbytek byl podle momentálních potřeb zařazen k jiným
útvarům. Pro mne to znamenalo pokračovat do Karáčí a Allahabadu,
kde jsem se opět setkal se Sgt. Gardnerem. Dne 1. června jsme
byli rozkazem určeni k návratu na bojiště, do Číny. Hned
následujícího dne vzlétlo šest letounů, Gardner letěl jako horní
střelec v B-25 majora Leilanda. Sám jsem měl do Číny odletět o
pět dní později. 5. června jsem se dozvěděl, že pouze jediný ze
šesti vyslaných letounů dosáhl svého cíle. Zbylé havarovaly v
Barmě nebo někde poblíž, když se v příliš malé výšce pokoušely
překonat hřeben Himálají. Sgt. Gardner byl prohlášen za mrtvého
3. června.
9. června jsem, místo návratu na bojiště, obdržel rozkaz k
odjezdu do Států. Představovalo to cestu letadlem Air Transport
Command z Indie, přes Irák, Palestinu, egyptský Chartúm do
Nigérie, dále do Accry na Zlatém pobřeží. Jižní Atlantik jsem
překonal na palubě létajícího člunu, který přistál v Belemu
(delta Amazonky). Pak jsem pokračoval do Miami, D.C. a
Kalifornie, kde jsem se svou rodinou strávil třicetidenní
dovolenou. Byl jsem zpátky na půdě starých dobrých USA, po
sedmdesátidenním putování, během něhož jsem shlédl všechna ta
nádherná místa po celém světě (Velká čínská zeď, Tadž Mahal,
egyptské pyramidy). Musím konstatovat, že nejvíce na mne
zapůsobil pohled na Hawaiian Clipper, symbol americké
důmyslnosti a technologické vyspělosti, který odrážel od
afrických břehů a odvážel mne domů.
V Los Angeles jsem slavnostně obdržel Distinguished Flying Cross
a poté jsem se podílel na několika kampaních propagujících
prodej válečných obligací. Nakonec jsem se hlásil v Barksdale
Field a věnoval se leteckému výcviku. Přijali mne jako kadeta a
poslali do San Antonia, primární výcvik jsem prodělal ve
Sweetwater, základní v Dennisonu, pokračovací v Lubbocku a
vyřazen jsem byl v létě 1943. Přidělili mne k jednotce
vyzbrojené letouny B-24, ale vzápětí jsme měli havárii, po níž
jsem strávil téměř dva roky upoután na nemocniční lůžko. Válka
skončila dříve, než jsem se mohl vrátit k létání, a tak jsem
odešel do civilního života.
Po mnoha letech strávených ve strojírenském obchodě jsem se k
létání vrátil v 60. letech, kdy jsem získal komerční a
instruktorskou licenci k létání na vrtulnících. Mnoho mých žáků
odešlo létat do Vietnamské války. Dva další se stali astronauty,
jedním z nich byl Jack Swigert, člen osádky Apollo 13.
Na palubě Hornetu jsem se seznámil s Charlesem Granvill Meservem.
Když jsem se po odchodu od letectva vrátil do Laguna Beach,
zjistil jsem, že zde bydlí jeho sestra Barbara. Tak jsem ji šel
pozdravit …byla to láska na první pohled. Vzali jsme se 14.
července 1947 v Santa Anně a spolu jsme dodnes.
Doolittleův nálet považuji za druhou nejdůležitější událost mého
života. Nejdůležitější je pro mne můj sňatek a zůstane to tak
navždy. Ačkoliv se nám během více než půlstoletí přihodilo mnoho
špatného, nikdy bych nevyměnil ani okamžik společného života za
všechny poklady světa.
Můj dnešní život se točí kolem mé ženy, která má problémy se
srdcem, cukrovkou a začíná ztrácet krátkodobou paměť. Bylo nám
řečeno, že je to počátek Alzheimerovy choroby. Jsem její jediný
opatrovník…
William L. Birch, bombometčík osádky č. 11
Doolittleův nálet, 18. duben 1942
Zbývá jen dodat, že William L. Birch obdržel kromě DFC také
čínské vyznamenání Nebeský řád oblak třídy A, 1. stupně
(Celestial Order of the Clouds).
Sgt. Melvin J. Gardner, Birchův souputník na asijském kontinentu,
nebyl jediným účastníkem Doolittleova nálatu, který padl v akci
2. června 1942. Z náletu na barmské Lashio, po němž měly B-25
přelétnout pásmo velehor a přistát v čínském Kunmingu, se
nevrátil také S/Sgt. Omer A. Duquette. Duquette vzlétl z Hornetu
v pořadí ve dvanáctém Mitchellu. Zastával funkci palubního
technika a střelce.
Jak jste se již dočetli výše, americký útok nezůstal zcela bez
odezvy. Stíhačky, které napadly několik Mitchellů, byly s
největší pravděpodobností Nakajimy Ki-27 ze stavu 5. Sentai.
Jedním z pilotů, kteří na B-25 zaútočili byl i poručík Yasuhide
Baba, který se později stal Hikótaichóem jednotky a v kokpitu
Ki-45 Kai a Ki-100 vedl 5. Sentai do boje proti Boeingům B-29.
Ve vzduchu se nacházel také Kazumi Shimura, příslušník Dokuritsu
101. Chútai, pilotující průzkumný Ki-15, na americké letce ovšem
nenarazil. V řadách Dokuritsu 17. Chútai se pak Shimura stal
jedním z pilotů, jimž se koncem války podařilo sestřelit Boeing
B-29. Se záměrem dostihnout a sestřelit vetřelce odstartovali z
Mito major Yoshitsugu Aramaki a praporčík Ryúzaburo Umekawa,
avšak neuspěli. Sedlali druhý a třetí prototyp stíhačky Kawasaki
Ki-61 Hien. Oba byli v té době příslušníky Armádního leteckého
zkušebního střediska (Rikugun Kókú Shinsa Bu). Aramaki byl
poměrně známou postavou armádního letectva. Po většinu roku 1943
velel Dokuritsu 18. Chútai vyzbrojené typem Ki-46 a známé tygřím
markingem na ocasní ploše. Od února do prosince 1944 zastával
funkci velitele 17. Sentai vyzbrojené stíhačkami Ki-61 Hien.
Mimo tato období pak byl de facto stálým příslušníkem Armádního
leteckého zkušebního střediska.
1.

North American B-25B Mitchell s/n 40-2249 nesl na obou stranách
přídě kresbu okřídlené dámy nesoucí pumu. Název letounu ”Hari
Kari-er” vymysleli členové jeho osádky William L. Birch a Melvin
J. Gardner, kresbu samotnou pak navrhl pilot a velitel osádky
Ross Greening.
2.

Protože se Mitchelly nevešly na palubní výtahy a do podpalubí,
byly po celou plavbu vstříc japonským břehům neseny na letové
palubě Hornetu.
3.

William L. Birch
4.

Americké bombardéry se pokusila pronásledovat řada japonských
pilotů. Byla mezi nimi i dvojice příslušníků Armádního leteckého
zkušebního střediska (Rikugun Kókú Shinsa Bu) praporčík
Ryúzaburo Umekawa a major Yoshitsugu Aramaki. S druhým a třetím
prototypem stíhačky Kawasaki Ki-61 Hien vzlétli z letiště Mito.
Na snímku je druhý prototyp, dvojice svislých pruhů na zádi
trupu je černá s tenkým bílým lemem.

|