: :  Č A S O P I S  : :  REVI 58


TIRPITZ – smrt bitevní lodě, Pavel Rampír
 

V 10.00 hod. 12. listopadu 1944 byla definitivně zničena bitevní loď, která přes dva roky dominovala jako důležitý cíl v plánech Royal Navy a byla trnem v oku Winstona Churchilla. Byl to Tirpitz, mýtické plavidlo německého válečného námořnictva, sesterská loď Bismarcku.
Jak prominentním nepřítelem Tirpitz byl, je konstatováno v dopise premiéra Churchilla náčelníkovi štábu generálu Ismayovi, datovaném 25. ledna 1942. Přítomnost Tirpitze v Norsku považuje pro námořní válku v Atlantiku za zásadní a je nezbytné vytvořit plány útoku, ať již námořního nebo leteckého, který tuto hrozbu navždy odstraní. Tirpitz svou přítomností vázal jak bitevní lodě Home Fleet, tak dvě nová plavidla U.S. Navy v Atlantiku, a tyto síly velmi chyběly v Pacifiku.
Co bylo Winstonu Churchillovi známo o Tirpitzu? Jméno dostal po velkoadmirálu Alfrédu von Tirpitz. Kýl byl položen 1. dubna 1939 ve Wilhelmshavenu. V té době se jednalo o největší loď ve stavbě. Elegantní na pohled, opravdu rychlá (31 uzlů) s výtlakem 52 600 tun. Hlavní výzbroj tvořilo osm děl ráže 381 mm, dále 12 děl ráže 152 mm a dalších 90 zbraní různých kalibrů. Mohla nést torpéda a šest letounů Arado Ar 196. Kompletní osádka čítala 90 důstojníků a 2 300 poddůstojníků a příslušníků mužstva. Kvalita pancéřování neměla na světě obdobu a žádná bitevní loď Spojenců jí nedosahovala.
Po potopení Bismarcku 27. května 1941 zůstal Tirpitz jedinou bitevní lodí Kriegsmarine (Gneisenau a Scharnhorst byly bitevní křižníky). Bylo rozhodnuto, že jeho hlavním úkolem nebude boj proti válečným lodím nepřítele, ale měl ohrožovat konvoje plující do Ruska, odstrašovat Spojence od invaze do Norska a vázat síly Home Fleet ve Scapa Flow. Je ironií, že si nikdy nevystřelil na jinou loď, zúčastnil se pouze zničení norské meteorologické stanice na Špicberkách.

„Tallboys“ a „Johnny Walker“
Navzdory hlášení o poškození Tirpitze útokem miniponorek X1) v září 1943 (operace „Source“) a během operace „Goodwood“, se Churchill nebezpečí představovaného tímto obrněncem stále obával. Nejvhodnější podmínky pro denní letecký útok v severním Norsku nabízela meteorologická situace během pozdního léta 1944. Pro akci byla vybrána slavná 617. peruť společně s 9. perutí, jednou z nejlepších jednotek 5. bombardovací skupiny RAF. Letadla nesla dvě zcela rozdílné zbraně, 617. peruť měla k dispozici 12 000lb (5 443 kg) pumy Tallboy, zatímco 9. peruť byla vyzbrojena nově vyvinutou 4 000lb (1 800 kg) „oscilující“ minou Johnny Walker (měla být svržena poblíž lodi, kde by klesla asi do hloubky 10 m a tam měla kmitavým pohybem narazit na cíl).
Datum útoku bylo stanoveno na 15. září 1944, operace dostala název „Paravane“. Vzhledem ke vzdálenosti místa, kde se cíl nacházel (Kaafjord), se jevila jako nezbytná spolupráce se Sovětským svazem. Z letiště Lossiemouth ve Skotsku mělo vzlétnout 38 Lancasterů a přistát na letišti Jagodnik nedaleko Archangelsku. Tam měly doplnit palivo, zaútočit na Tirpitz a vrátit se zpátky na Britské ostrovy. Letouny vzlétly 11. září, avšak akce skončila téměř katastrofou. Kombinací vlivu špatného počasí, navigačních a komunikačních problémů 11 strojů havarovalo, jiné utrpěly různá poškození. Mezi důvody nezdaru lze započítat také nekvalitní letištní plochu v Jagodniku. Díky nezměrnému úsilí pozemního personálu, kdy musely být „kanibalizovány“ poškozené stroje, bylo na 15. září připraveno 27 bombardérů, 21 z nich neslo pumy Tallboy, ostatní miny Johnny Walker.
Tirpitz během útoku zasáhla do přídě jedna puma Tallboy. Účinek min Johnny Walker je sporný. Snad poškodily trup, ale je jisté, že později už nebyly použity. Veškerá oddělení před pancéřovou příčnou přepážkou byla sice zničena, avšak Tirpitz zůstával stále ovladatelný. Obráncům fjordu se žádný letoun nepodařilo sestřelit. Jedinou ztrátou tak byl Lancaster F/O Levyho, který havaroval v Norsku o dva dny později při návratu ze Sovětského svazu a osádka zahynula.

TIRPITZ v dosahu
Britové o rozsahu poškození nevěděli, ale Kriegsmarine usoudila, že se stav lodi po útocích miniponorek, letounů Navy a Bomber Command radikálně zhoršil. Padlo rozhodnutí, že se Tirpitz přesune na jih, z Kaafjordu do Tromsö , kde najde uplatnění jako plovoucí dělostřelecká baterie. Tento jeho přesun o 200 mil blíže k Anglii paradoxně umožnil provedení přímého útoku z Británie. Datum útoku bylo stanoveno na 29. říjen 1944. Operace nesla název „Obviate“ a svědkem jejího zahájení se opět stalo letiště Lossiemouth, odkud startovalo 18 strojů 617. perutě, 18 strojů 9. perutě plus jeden Lancaster od 463. perutě RAAF s úkolem útok filmovat.
Tentokrát všechny letouny nesou pumy Tallboy. Počasí nad cílovou oblastí však Britům nepřálo a osádky hlásily pouze blízké zásahy. Jeden však byl opravdu podařený. Tlaková vlna výbuchu zničila lodní šrouby a loď nabrala 800 tun vody. Při útoku byl jeden Lancaster poškozen flakem, ale podařilo se mu přistát v neutrálním Švédsku a osádka se po diplomatických jednáních vrátila domů.

Poslední úder
Tirpitz stále odolával ale Churchill ho chtěl vidět kýlem vzhůru. Bylo jasné, že počasí a moment překvapení budou pro úspěch útoku rozhodujícími faktory. Meteorologové předpovídali, že tentokrát bude nad severním Norskem několik jasných dní, a tak Britové začali připravovat nový překvapivý útok. Lancastery byly vybaveny přídavnými nádržemi2) (pocházejícími z Wellingtonu), které umožnily prodloužit dolet tak, aby letouny mohly vniknout do vzdušného prostoru neutrálního Švédska a na cíl zaútočit z vnitrozemí. Podařilo se najít „díru“ v radarovém krytí pobřeží Norska, takže útočníci měli možnost proniknout k cíli nepozorovaně.
Operace „Catechism“ začíná 12. listopadu 1944 ve 3.00 ráno, opět na letišti Lossiemouth. Je sice připraveno 39 strojů, ale sedm z nich je tak obtěžkáno námrazou, že nedokáže vzlétnout. Lancastery letí nad Severním mořem ve formaci, ale před norským pobřežím ji ruší a každý se snaží na vlastní pěst proletět radarovou dírou a přes území Švédska. Jako místo pro rendezvous je vybráno jezero Tornea Trask (jinde udáváno jezero Akka) vzdálené 100 mil od Kaafjordu. Letouny nabírají výšku 14 000 stop a po křišťálově čistém nebi se blíží k cíli.
První Tallboy opouští pumovnici stroje EE 146 velitele W/C J. B. Taita v 9.41 a pak padají další. Jsou zaznamenány dva přímé zásahy, jeden v oblasti můstku a druhý poblíž věže C. Tirpitz se nejdříve naklání na 20°. Ale následují další zásahy v blízkosti plavidla a v 9.50 hod. přichází obrovská exploze u věže C a loď se pomalu obrací dnem vzhůru.
Z 1 700 mužů přítomných na palubě v době útoku jich je 1 000 uvězněno v převrácené lodi. Záchranným četám se podaří vyprostit pouhých 87 námořníků. Na britské straně je jeden Lancaster 9. perutě poškozen a s nezraněnou osádkou přistává ve Švédsku.
Dodnes existuje mezi příslušníky perutí přátelská rivalita, kdo vlastně Tirpitz potopil. Panují různé názory, ale je velmi pravděpodobné, že šlo o letouny a pumy 617. perutě. Její Lancastery byly totiž vybaveny novinkou, zaměřovači SABS (Stabilized Automatic Bomb Sight). Byl to gyroskopický přístroj určený k přesnému bombardování bodových cílů. Standardní zaměřovač Mk.XIV používaný Bomber Command, který nesly letouny 9. perutě, sloužil hlavně k plošným útokům. Tato jednotka také útočila až jako druhá, kdy již Tirpitz jako obvykle zahalovala kouřová clona.

O 60 let později …
Loni v září jsem s přáteli navštívil letecký den v Duxfordu, který právě probíhal ve znamení vzpomínkových oslav na potopení „Osamělé královny severu“. Nevím, co se dělo v srdcích veteránů, kteří se „Tirpitz raid“ účastnili a byli přítomni přeletu Lancasteru a dvou Tornad GR.4 – jedno 9. perutě a druhé 617. perutě, ale vím, co jsem cítil já. Vrčení čtyř Merlinů a svist turbín od sebe dělilo šedesát let, ale zároveň je spojovala tradice, kterou ostrovanům upřímně závidím. V Británii se sochy nemusejí co 20 let bourat a zase stavět, a vojáci bojující za krále, královnu či Británii se dočkají respektu a obdivu.
Nezapomínejme, že tehdy v letadlech seděli velmi mladí chlapci. Navzdory tomu nesli na svých bedrech tíhu obrovské zodpovědnosti. Kapitáni bombardérů, tak často ještě příliš vzdáleni věku dospělosti, statečně a zručně vedli své osádky do oblak, a dobře si byli vědomi, že jejich šance na přežití jsou malé.

Tirpitz – přehled předcházejících útoků na loď

28. leden 1942
První pokus o útok, kdy devět Halifaxů
a sedm Stirlingů mělo zaútočit na loď ve Faettenfjordu, kam Tirpitz připlul 16. ledna 1942. Jen dva letouny dosáhly cílové oblasti, ale loď nenalezly. Stirling W7462 havaroval během přistání. Osádka zahynula.

9. březen 1942
Tirpitz byl napaden na moři devíti letouny Albacore z HMS Victorious. Loď nebyla torpédy zasažena a zakotvila v zátoce Bogen.

30. březen 1942
Třicetčtyři Halifaxů mělo bombardovat Tirpitz u Trondheimu, ale vzhledem ke špatnému počasí cíl nebyl nalezen. Ztráty byly vysoké. Dva stroje od 10. perutě, tři od 35. perutě a jeden od 76. perutě.

27. duben 1942
Jedenatřicet Halifaxů a dvanáct Lancasterů nalezlo Tirpitz a bombardovalo ho, nezaznamenaly však žádný zásah. Ztraceny byly dva letouny 97. perutě, dva 10. perutě a dva 35. perutě. Jeden ze ztracených strojů, Halifax W1048 pilotoval W/Cdr D. C. Bennett, budoucí velitel Pathfinder Force. Letoun byl v roce 1973 vyloven z jezera Hocklingen a jeho torzo je umístěno v muzeu RAF v Hendonu.

29. duben 1942
Třiadvacet Halifaxů a jedenáct Lancasterů útok zopakovalo. Některé osádky hlásily zásahy, ale tyto nebyly potvrzeny. Nevrátily se dva Halifaxy 35. perutě.

20. – 28. září 1943
Tirpitz byl napaden miniponorkami třídy X, z nichž třem se podařilo položit pod loď hlubinné nálože, jejichž exploze ji těžce poškodily.

10. únor 1944
Na loď bezúspěšně zaútočilo sovětské letectvo.

3. duben 1944
Z letadlových lodí HMS Furious, Victorious a z eskortních Emperor, Fencer, Purser a Searcher zaútočilo 21 Barracud spolu s doprovodnými stíhači. Tirpitz byl zasažen 14 bombami a poškozen.

15. květen 1944
HMS Furious a Victorious vyslaly 27 Barracud a doprovodné stíhače, ale letouny se vzhledem ke špatnému počasí vrátily. Cíl nebyl spatřen.

17. července 1944
Letadlové lodě HMS Furious, Formidable a Indefatigable vyslaly 44 Barracud a doprovod. Útok byl neúspěšný.

22. – 29. srpen 1944
Během těchto dnů bylo uskutečněno několik útoků z letadlových lodí HMS Furious, Formidable a Indefatigable, eskortních Nabob a Trumpeter. Zaznamenány byly pouze dva zásahy.

Poznámky:
1) Miniponorky dopravily k norskému pobřeží ve vleku za sebou klasické ponorky. Jejich útok proběhl mezi 22.–28. září 1943. Tirpitz těžce poškodily hlubinnými náložemi.
2) Musela být zrušena horní střelecká věž a otvor zaslepen. Po demontáži zadní věže byla nádrž vsunuta do trupu a zadní věž pak byla nainstalována zpět.

Prameny:
1. Časopis FlyPast, 2004
2. Thomas Gallagher: Zkáza bitevní lodi Tirpitz, Mladá fronta Praha, 1976
3. Robin Neillands: Válka bombardérů, Ostrava, 2002
4. René Grégr: Vládcové oceánů, Naše vojsko, 1974

Autor by chtěl poděkovat celé armádě pomocníků, kteří za něj článek dodělali a opravili.

Pavel Rampír
 


 

ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel