: :  Č A S O P I S  : :  REVI 59

SOS! Seenotflugzeug Startet!


Někde na německém pobřeží, na stanici letecké zajišťovací služby plní radista ve dne i v noci své povinnosti. Čas plyne jednotvárně, když se nic neděje, ale je dobré, že ti, kteří právě bojují proti Anglii a průzkumná letadla v akci nad britskými ostrovy, nepotřebují žádnou pomoc. Náhle však zpozorní – SOS!
Německý dálkový průzkumník má potíže… musel v důsledku velkého poškození po nepřátelském ostřelování nouzově přistát na moři… zranění na palubě… kvadrát mapy X. Radista okamžitě uvědomuje velitele řídící služebny, ten neprodleně informuje příslušný útvar námořní záchranné služby. Uběhlo pouze několik minut od zachycení volání o pomoc, u útvaru záchranné služby se rozléhá poplachový signál, osádka vybíhá ke svému starému dobrému, neustále připravenému Heinkelu He 59. Pozemní personál již mezitím letadlo spustil na vodu… motory duní… zpěněnou hladinu zanechávajíc za sebou, zdvihá se letoun do vzduchu a nabírá kurs k havarovanému dálkovému průzkumnému stroji.
Za několik okamžiků přistává He 59 na hladině těsně u poškozeného letadla. Probíhají rychlé konzultace o stavu zraněných a typu poranění. Brzy přiráží nafukovací člun průzkumného letounu k záchrannému stroji. Moře se vlní, ale přesto, jemně, jak je to v těchto podmínkách jen možné, přijímají zachránci na palubu nejdříve těžce raněného. Obtížnou práci provádějí rychle a bezpečně, až se letadlo se zachráněnými, kteří by byli bez jejich včasného zásahu ztraceni, znovu vznese do vzduchu.
Na stanici letecké zajišťovací služby, stejně jako u námořní záchranné služby zní jásot, přichází hlášení o šťastné záchraně osádky dálkového průzkumu.
Klidně a věcně konají zachránci dále svou povinnost, dokud nepředají zachráněné dalším pomocným rukám. Jenom záblesk radosti se mihne na jejich tváři, radosti nad tím, že mohli své letecké kamarády zachránit od jisté zkázy. Pak jsou znovu připraveni k další záchranné akci.
Kdo z těchto nezištných zachránců a pomocníků myslí na to, jaká nebezpečí jim hrozí při každém letu nejen od větru a rozbouřených vln, ale především také od nepřítele, který v zoufalém vědomí blížící se porážky začíná útočit i na tyto záchranné letouny označené červeným křížem?

Osádky letadel naší námořní záchranné služby jsou vždy připravené k akci. Sotva zazní poplachový signál, spěchají piloti, pozorovatelé, radisté, palubní mechanici i pozemní personál ke svým strojům. Letoun je rychle vytažen z haly, kde stojí připraven ke startu, a poté spuštěn na vodu.

Od poplachu uplynulo jen několik minut. Heinkel He 59 se již kymácí na hřebenech vln a motory jsou nahazovány. Každý jednotlivý úkon sleduje pilot, aby měl naprostou jistotu, že na palubě jeho stroje je všechno v nejlepším pořádku, protože jedině v takovém případě může být bezpečně poskytnuta pomoc.

Na palubě námořního dálkového průzkumného stroje se nacházelo také několik letců zraněných střelbou. S maximální možnou starostlivostí jsou z nafukovacího člunu přenášeni pomocníky na palubu letadla Červeného kříže. Není to nikterak lehký úkol uprostřed širého moře, často při skutečně silném vlnobití.

Letoun námořní záchranné služby již přilétl k místu nouzového přistání námořního dálkového průzkumného letounu, který byl poškozen nepřátelskou palbou. Bezprostředně vedle něj pak přistává letadlo označené červeným křížem, jako pomocník pro přítele i nepřítele.

Zatímco lehce ranění byli ošetřeni již na palubě letadla záchranné služby, těžce raněný muž je okamžitě po přistání letadla na mateřské základně přenesen na nosítkách k připravené sanitce a dopraven do nemocnice, aby mu mohla být co nejrychleji poskytnuta ta nejlepší lékařská pomoc.

Redakční poznámky: Text pochází z časopisu Der Adler z válečného období a je ponechán v původní podobě jen s drobnými stylistickými úpravami. Berte jej jen jako svědka té doby. Přestože jsou snímky (pocházející z roku 1940) pravděpodobně naaranžované a nepocházejí z jedné skutečné záchranné akce, všimněte si, že všechny fotografie zobrazují Heinkel He 59 s civilní imatrikulací D-ARYX, ačkoliv na jednom snímku je stroj He 59 C a na ostatních He 59 D s odlišnou přídí. Existují ještě další snímky stroje s příďovým střelištěm a imatrikulací D-ARYX, do tohoto čísla REVI se však nevešly. Že by šlo o práci válečného cenzora? Nebo fotografie pocházejí z různého období?

 

některé fotografie uveřejněné v tištěné podobě REVI se zde co nevidět objeví!

 



 


 


 


 


 



 


 


 
ZPĚT
Copyright © 2004 REVI, Webmaster - Jakub Vilingr, Graphics - Luboš Pavel