SOS! Seenotflugzeug Startet!
Někde na německém pobřeží, na stanici letecké zajišťovací služby
plní radista ve dne i v noci své povinnosti. Čas plyne
jednotvárně, když se nic neděje, ale je dobré, že ti, kteří
právě bojují proti Anglii a průzkumná letadla v akci nad
britskými ostrovy, nepotřebují žádnou pomoc. Náhle však zpozorní
– SOS!
Německý dálkový průzkumník má potíže… musel v důsledku velkého
poškození po nepřátelském ostřelování nouzově přistát na moři…
zranění na palubě… kvadrát mapy X. Radista okamžitě uvědomuje
velitele řídící služebny, ten neprodleně informuje příslušný
útvar námořní záchranné služby. Uběhlo pouze několik minut od
zachycení volání o pomoc, u útvaru záchranné služby se rozléhá
poplachový signál, osádka vybíhá ke svému starému dobrému,
neustále připravenému Heinkelu He 59. Pozemní personál již
mezitím letadlo spustil na vodu… motory duní… zpěněnou hladinu
zanechávajíc za sebou, zdvihá se letoun do vzduchu a nabírá kurs
k havarovanému dálkovému průzkumnému stroji.
Za několik okamžiků přistává He 59 na hladině těsně u
poškozeného letadla. Probíhají rychlé konzultace o stavu
zraněných a typu poranění. Brzy přiráží nafukovací člun
průzkumného letounu k záchrannému stroji. Moře se vlní, ale
přesto, jemně, jak je to v těchto podmínkách jen možné,
přijímají zachránci na palubu nejdříve těžce raněného. Obtížnou
práci provádějí rychle a bezpečně, až se letadlo se zachráněnými,
kteří by byli bez jejich včasného zásahu ztraceni, znovu vznese
do vzduchu.
Na stanici letecké zajišťovací služby, stejně jako u námořní
záchranné služby zní jásot, přichází hlášení o šťastné záchraně
osádky dálkového průzkumu.
Klidně a věcně konají zachránci dále svou povinnost, dokud
nepředají zachráněné dalším pomocným rukám. Jenom záblesk
radosti se mihne na jejich tváři, radosti nad tím, že mohli své
letecké kamarády zachránit od jisté zkázy. Pak jsou znovu
připraveni k další záchranné akci.
Kdo z těchto nezištných zachránců a pomocníků myslí na to, jaká
nebezpečí jim hrozí při každém letu nejen od větru a
rozbouřených vln, ale především také od nepřítele, který v
zoufalém vědomí blížící se porážky začíná útočit i na tyto
záchranné letouny označené červeným křížem?
Osádky letadel naší námořní záchranné služby jsou vždy
připravené k akci. Sotva zazní poplachový signál, spěchají
piloti, pozorovatelé, radisté, palubní mechanici i pozemní
personál ke svým strojům. Letoun je rychle vytažen z haly, kde
stojí připraven ke startu, a poté spuštěn na vodu.
Od poplachu uplynulo jen několik minut. Heinkel He 59 se již
kymácí na hřebenech vln a motory jsou nahazovány. Každý
jednotlivý úkon sleduje pilot, aby měl naprostou jistotu, že na
palubě jeho stroje je všechno v nejlepším pořádku, protože
jedině v takovém případě může být bezpečně poskytnuta pomoc.
Na palubě námořního dálkového průzkumného stroje se nacházelo
také několik letců zraněných střelbou. S maximální možnou
starostlivostí jsou z nafukovacího člunu přenášeni pomocníky na
palubu letadla Červeného kříže. Není to nikterak lehký úkol
uprostřed širého moře, často při skutečně silném vlnobití.
Letoun námořní záchranné služby již přilétl k místu nouzového
přistání námořního dálkového průzkumného letounu, který byl
poškozen nepřátelskou palbou. Bezprostředně vedle něj pak
přistává letadlo označené červeným křížem, jako pomocník pro
přítele i nepřítele.
Zatímco lehce ranění byli ošetřeni již na palubě letadla
záchranné služby, těžce raněný muž je okamžitě po přistání
letadla na mateřské základně přenesen na nosítkách k připravené
sanitce a dopraven do nemocnice, aby mu mohla být co nejrychleji
poskytnuta ta nejlepší lékařská pomoc.
Redakční poznámky: Text pochází z časopisu Der Adler z válečného
období a je ponechán v původní podobě jen s drobnými
stylistickými úpravami. Berte jej jen jako svědka té doby.
Přestože jsou snímky (pocházející z roku 1940) pravděpodobně
naaranžované a nepocházejí z jedné skutečné záchranné akce,
všimněte si, že všechny fotografie zobrazují Heinkel He 59 s
civilní imatrikulací D-ARYX, ačkoliv na jednom snímku je stroj
He 59 C a na ostatních He 59 D s odlišnou přídí. Existují ještě
další snímky stroje s příďovým střelištěm a imatrikulací D-ARYX,
do tohoto čísla REVI se však nevešly. Že by šlo o práci
válečného cenzora? Nebo fotografie pocházejí z různého období?
některé fotografie
uveřejněné v tištěné podobě REVI se zde co nevidět objeví!
|